Gå til innhold

Sveigis sin e61 530d M-Sport 2006 Individual.Solgt.


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

17 timer siden, fxslin skrev:

Godt det ikke bare er meg som lurer på slike ting :-)  Men er vel derfor vi er på forumet? Lære og dele:-)

 

Helt sant.

Jeg er aldri redd for å gå løs på ting men vil helst ikke ødlegge noe pga en ussell jekk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeskift onsdag.

I og med jeg skulle hatt bilen på verksted for ta oljeskift på fredag som var ,måtte jeg ta dette selv pga akutt sykt barn.

Og jeg ville ikke vente da jeg hadde kjørt nesten 20000 på intervalet.

Jeg er og heldig .

Min kjære snille eldstedatter går første året på VGS og vil bli noe innen bil .

Så hun er mye med meg for tiden og hjelper å skru.

Idag var hun med og byttet olje.

Faktisk har hun gjort det aller meste og jeg er veldig stolt

Så var det jekking igjen da..

Jaggu ikke lett å få under jekk på en lav bil og igjen måtte jeg bygge stillas:

20160914_164128.jpg

Takket være dere her,så ble jekkfestet under funnet og bilen ble hevet mer og støttebukker på jekkfestene .

Datteren min har funnet seg til rette her og demonterer:

20160914_164853.jpg

Etterhvert klart for tapping:

20160914_165751.jpg

Og tapping pågår :

20160914_170134.jpg

Og vips all olje ute:

20160914_171702.jpg

Plugg rengjort og ny pakning:

20160914_170123.jpg

Gammelt filter ute:

20160914_170752.jpg

Nytt filter med pakning ble satt inn og nå var det klart for ny olje.

Jeg har jo kjørt Castrol og Mobil 1 på de fleste bilene mine .

Men så fikk jeg nyss om at jeg burde prøve en olje som het Carlube.

En kamerat av sjefen min har bare hatt diesel Bmwer og kjørt den bestandig .

Bilen sveiv finere og sa han.

Tenkte ,hvorfor ikke ?

Den har nøyaktig de samme spesifikkasjonene og ikke minst med rabatter sparte jeg endel på det kontra original olje.

Så to 10 liters dunker av denne ble kjøpt:

20160914_182940.jpg

Og fyllte på angitte mengder liter.

Derretter oppstart og jeg merket fort at bilen hadde mye finere gange enn før skiftet.

Stor forskjell vil jeg si:).

Merket spesielt når jeg gasset på,var der ikke den typiske dieselraklingen.

Det som er så greit ,er at hvis ikke jeg er fornøyd,bytter jeg til den originale igjen.

Men hvis jeg kan spare 1000 kr på en olje som gjør akkurat samme jobben som Castrol gjør o.l ,da gjør jeg det.

Nå er den klar til Tyskland med familie i oktober.

Skal lure på hvor fort den går?.....;)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på om jeg må teste noe lignende olje, har alltid brukt castrol, eller det vil si det ene oljeskiftet jeg tar tatt på den. Menda jeg tok EU kontroll på min i februar så var det gratis olje og filter bytte, så naturligvis gjorde jeg dette. Der ble det brukt mobil1 olje og jeg syns bilen kanskje har hatt en litt høyere tikkelyd ved kaldmotor på tomgang. Følte ikke jeg opplevde det samme med castrol, men nå begynner jo som sagt bilen å bli gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tennbrikket skrev:

lurer på om jeg må teste noe lignende olje, har alltid brukt castrol, eller det vil si det ene oljeskiftet jeg tar tatt på den. Menda jeg tok EU kontroll på min i februar så var det gratis olje og filter bytte, så naturligvis gjorde jeg dette. Der ble det brukt mobil1 olje og jeg syns bilen kanskje har hatt en litt høyere tikkelyd ved kaldmotor på tomgang. Følte ikke jeg opplevde det samme med castrol, men nå begynner jo som sagt bilen å bli gammel.

Aldri farlig og teste noe annet .

Jeg skal garantere at hvertfall bilen min har finere gange enn på Castrol olje .

Men den oljediskusjonen vil alltid være der til evig tid men heldigvis ercjeg aldri redd forcå prøve noe annet ?(Beklager ,nettbrett skriver som det vll).

Dessuten vet jeg at flere som har byttet til andre merker ,er fornøyd.

Unntatt de som har skylapper for Castrol=Bmw :).

Som sagt ,jeg er fornøyd og hva andre bruker ,er opp til enn selv :).

Men prøv noe annet,ingenting og tape :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sveigis skrev:

Aldri farlig og teste noe annet .

Jeg skal garantere at hvertfall bilen min har finere gange enn på Castrol olje .

Men den oljediskusjonen vil alltid være der til evig tid men heldigvis ercjeg aldri redd forcå prøve noe annet ?(Beklager ,nettbrett skriver som det vll).

Dessuten vet jeg at flere som har byttet til andre merker ,er fornøyd.

Unntatt de som har skylapper for Castrol=Bmw :).

Som sagt ,jeg er fornøyd og hva andre bruker ,er opp til enn selv :).

Men prøv noe annet,ingenting og tape :)

 

Er litt glad i å eksprimentere litt sånn selv, er ikke alltid det som funket fint for 12 år siden og 200000km funker like bra i dag. Far i huset pleier alltid å hele på litt 2takts olje i dieseltanken på gamle 300d merca, den hører du går renere med engang han gjør det. Vet ikke om du har testet tunap sin dyserens, det og er ett produkt som funker vanvittig bra på dieselbiler som har gått et stykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt når enn bil har gått et stykke ,kan jeg ikke innbille meg at det å bruke ett annet oljemerke er farlig.

Du nevner 2 takt.Det vet jeg flere bruker på eldre dieselbiler men det tror jeg ikke jeg trenger nå .

Er snaut gått 190 tusen og den har lenge igjen håper jeg :).

Tuneapp har jeg ikke testet men skal ha en skikkelig motorrens ved neste skift på 200000 tenker jeg.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shattered skrev:

190 er da bare barnemat, min 530d passerte nettopp 300 000, ingen ulyder i motor eller liknende. ;)

Hehe..:).

Jeg har tro på at disse motorene går langt ja ved litt påpasning.

Ser jo bare hvor langt disse tdsene kan gå av e34/39.

Snakket med på fest i Sandefjord her i vår og han visste om en e39 diesel som hadde gått over 550 uten noe spesielt tull.

Så ja ,tror motorene er gode :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg også tror absolutt alt avhenger av vedlikehold. 320d'en jeg hadde en stund i vinter var påkosta mye, og har vært solgt to ganger igjen etter jeg hadde den. M47d20 med lekkasje ved toppdekselpakning (da jeg hadde den), pluss enda flere ting som har kommet opp etter jeg hadde den. Jeg har kommet i kontakt med han som har den nå, som igjen mener han har blitt lurt av forrige eier. Det er den eneste dieselmotoren jeg har hatt som det har vært kødd med (og jeg har kun hatt seksere utenom ), hun jeg kjøpte den av hadde også trøbbel med den. 

Når det kommer til bilen jeg har nå er jeg mer redd for rust enn noe annet, serviceheftet er sånn ca fulgt opp, og vi (Djwik hjelper meg med det meste) fortsetter å skrivei heftet.  Selv om bilen kanskje er litt småsliten, har den holdt ut 20 000 med meg uten annet trøbbel enn en luftbelg, samt at jeg har prestert å kjøre tanken tom et par ganger :lol: men det har vært min egen feil :P samt noe småtteri, men kun slitedeler. 

Blir spennende å se hvor lenge jeg har den, sikler litt i hodet mitt på manuell e61 med sekserdiesel ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 diesel til Bmw føler jeg er enten eller.

Går og går eller stadig kukeri med de :(.

Rusten er et helsikke på bil av eldre dato uten tvil.

Og uansett hvor mye enn gjør ,dukker dette opp igjen.

E61 6er med manuell er sikkert gøy og du får min fulle støtte på kjøp av en sånn.

Har nå hatt min i 11 måneder og du milde himmel hvor morro det er ♥.

Et stort problem bare nå ,,dette er strengt talt en bil jeg ikke trenger pga 30 sekunder med bena til jobb og 2 mil for kona til hennes jobb.

Så jeg skulle egentlig hatt en 3 serie bensin jeg til midt bruk og en gammel råååå e28 på lur istedet:).

Men det er helt til jeg setter meg inn i 530en,da glemmer jeg alt.

Stoler som strammer seg rundt meg,ratt som detter ned i fanget mit og ett trykk på Startknappen ,og en motor som skriker :"Pisk meg ,jeg har vært slem gutt".

Kan det bli bedre familiebil?

Hell njet,nein og no .:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegh ar jo tidligere hatt 525tds E39 manuell (min var sprekere enn originalt, men pytt), og den var jeg knallfornøyd med, utenom et kjedelig utseende og litt motorproblemer på slutten (råden kom ut gjennom blokka (bilder side 13 her ). Så kjøpte jeg E39 med autolat, gikk lei, kjøpte firerdiesel med manuell og kjøpte til slutt E39 med autolat igjen. Men man merker det er noe som savnes, er så mye deiligere å gire selv, synes nå jeg. Men så har jeg ikke kjørt bil i 20 år enda heller (er faktisk 5 år siden jeg tok lappen i år), så jeg vet ikke hvordan det er å ha kjørt manuell bil "i alle år". Sekserdieselene er fine :P Dessverre svømmer Finn over med 520d, og svært få manuelle 525 (eller høyere). Men har lagt merke til at alle de manuelle bilene har mer utstyr enn min gamle 525tds hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fredagsstell.

Tenkte det måtte oppdateres litt igjen her nå .

Er endel asfalt/veiarbeid der kona jobber og det går igjen utover lakken på bilen.

Så idag når hun kom hjem ,var bilen full av seig masse på sidene .

Dette måtte bort og for første gang på lenge ,var jeg tom for avfetting .

Dritt!

Da brukte jeg noe som det er lenge siden jeg har brukt nemlig White Spirit :).

Dynka på sidene og den svikter jo aldri denne klassikeren,driten forsvinner jo tvert.

Selv om det kanskje ikke er like heldig for lakk i lengden ,så virker den hvertfall .

Hvertfall alt ble nå borte og etter vask og tørk må man jo ta bilder :20160923_171637.jpg

 

20160923_171437.jpg

Baklyktene ble polert opp for hand med Meguiars polish :

20160923_171607.jpg

Og jeg liker at bilen er såpass i lakk at den gjenspeiler den andre:

20160923_171717.jpg

Motorrommet tok jeg og gjorde rent enkelt med støvsuger .:).

Og vasket med rent lunkent vann.

Alt ble behandlet med diverse der og :

 

20160923_171305.jpg

Støvsuging av motorom:

20160923_171209.jpg

20160923_171254.jpg

Småting fikk og behandling:

20160923_171331.jpg

Synes det er deilig og ha en familiebil jeg kun kan stelle kosmetisk og slippe skruing.

En liten detalj som jeg må ha er nye blinklys på skjermene.Disse er ikke pene lenger men ikke den største utgiftsposten .

20160923_171508.jpg

Rene og klar for neste uke .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...