Gå til innhold

BMW E91 318D 2009 LCI Black Sapphire Metallic


bjorneoen
 Share

Anbefalte innlegg

20 timer siden, ahj skrev:

Har fortsatt M sport front. Bare sier i fra ;) 

Stemmer det, det hadde jeg helt glemt faktisk! :) Skal høre til helga hvor mye de skal ha for lakkering!

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en ny kul funksjon på NBT i går, en funksjon jeg ikke visste var mulig å få på E-serien, men der tok jeg tydeligvis feil :P Tydeligvis noe eNBT adapteren gjør slik at funksjonen som vanligvis er tilgjengelig i speedometeret på F-serien blir tilgjengelig på E-serie biler også :D Litt merkelig at det blir vist i "Check Control" menyen, men er vel sikkert ikke lett å få den inn andre steder heller.

20160311_162321125_iOS.thumb.jpg.9c079c3

Video av funksjonen:

20160311_162356000_iOS.MOV

 

Fikk også endelig til PDC skjermen som kommer opp når jeg setter bilen i revers :) Alt var kodet riktig, men fikk ikke opp skjermen tidligere i uken, men viste seg å være en dip switch som måtte endres på eNBT adapteren og da fungerte det med en gang :) 

20160313_163023512_iOS.thumb.jpg.d86fcb4

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer fartsgrensefunksjonen fra? Leser den ut fra kartene?

E-biler har vel ikke kamera som støtter dette såvidt jeg vet.

Jeg blir forøvrig bare mer og mer misunnelig jo mer du legger ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, andreaskarm skrev:

Tøft😊 og godt jobba😊

Takk! :D 

14 timer siden, awt skrev:

Hvor kommer fartsgrensefunksjonen fra? Leser den ut fra kartene?

E-biler har vel ikke kamera som støtter dette såvidt jeg vet.

Jeg blir forøvrig bare mer og mer misunnelig jo mer du legger ut. :)

Godt spørsmål! Ja tror den må gjøre det, har jo ikke noe kamera som du sier, så leser nok bare ut ifra kartdata på noe vis :) Visste ikke at det fantes på BMW navigasjon jeg, for trodde det ble lest ut av skilta på F-serien men da finnes det tydeligvis varianter for dem uten kamera sikkert. Ser at på dipswitchene som er på eNBT adapteren så er nr2 SLI som jeg fikk vite at stod for Speed Limit Info, så er nok noe eNBT adapteren klarer å lese ut fra kartdata ser jeg for meg :) Men må få oppdatert kartene slik at jeg får oppdaterte fartsgrenser, har 2013 kart nå så må få lagt inn nyest så fort jeg får på plass ledning til USB kontakten.

Finnes også en dipswitch for Nivi display som visst nok er Night Vision Display, fikk utrolig lyst til å sette på dette, hadde vært tøft!

Angående å få til internetttjenester via blåtann så var ikke dette bare bare.. fordi dette er visst mulig i F-serien om man koder diverse verdier og med et "fake" VIN nummer som støtter BMW internett og live. Men siden NBT er ettermontert i en E9X, så var visst ikke dette så lett uten videre ifølge han jeg kjøpte adapteren fra, som visstnok er ifølge flere forum den personen som først klarte å lage utvikle adapteren slik at NBT fungerer i E-serier, så virker som han har peiling :D Spurte hvordan jeg skulle få til internett, og han sa da at jeg trengte et FSC kit som støttet internett og live. Så han meg et komplett FSC kit på mail med alle .der .xml .fsc filer for alle funksjoner som krever FSC og fikk også med BMW Navigation Map Certificate/BMW Navigations Zertifikat med FSC kode, er dette noe som ligger rundt på nett eller hvordan får man ellers tak i dette uten å gå via BMW?

Han skal legge inn FSC filene i NBT i kveld via teamviewer, så satser på at alt vil funke etterpå :D

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, bjorneoen skrev:

Stemmer det, det hadde jeg helt glemt faktisk! :) Skal høre til helga hvor mye de skal ha for lakkering!

Den er grei ;)
PDC bilde er jo ikke helt riktig bil, kan man endre det? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Saltkjelen skrev:

Man kan endre PDC-bildet, men ettersom NBT aldri kom på en E-bil, vil det heller ikke være en E-bil som er avbildet. Så det nærmeste for bjornoen sitt vedkommende må nok bli F31. :)

Hvordan endrer man bilde forresten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var alt av FSC koder/filer i NBTn byttet ut med et komplett FSC kit fra en annen bil som er provisjonert for internett og live, så nå funker det med bluetooth tethering fra iPhone :D Ikke verdens nyttigste funksjon, men kult å ha! Får sjekket været og får blant annet BMW Online widgets til å ha i splitscreen :) 

Noen som vet forskjell på BMW Live og BMW Online portalene? Prøvde begge 2 i går, så ikke noe forskjell bortsett fra at Online widgets kun er med Online og ikke Live :)

Litt blanda på bildene, ble litt bytting fra online - live så til online igjen for å få widget :P 

20160314_203415534_iOS.thumb.jpg.c56d1f0

20160314_222635866_iOS.thumb.jpg.933ca83

20160314_222615303_iOS.thumb.jpg.f209666

20160314_222654914_iOS.thumb.jpg.86958e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt koding i går, så klarte jeg å endelig få til at dag/natt modus skjer automatisk avhengig av lyset ute. Dette prøvde jeg å få til på CICn i 1 serien, men endte bare med at jeg lagde hurtigknapper for natt og dag modus. Dette fikk jeg derimot til på NBT. Først kodet jeg naturligvis funksjonen som gir valg for automatisk natt/dag modus i kartet. Dette fungerte ikke, så deaktiverte dette igjen, men så fant jeg en innstilling i settings menyen under time/date hvor man hadde mulighet for å slå på automatisk tid, altså at NBT selv stiller inn tid og dato. Dette var først knyttet mot BMW Online, altså at den stilte klokken og dato automatisk fra internett, men i esys fant jeg en kodelinje som gjorde det mulig at den kunne stille dette automatisk via gps isteden! Og etter dette så begynte plutselig automatisk dag/natt modus å fungere :D

Har jeg den på auto på lysbryteren nå så skrur den på dag/natt modus avhengig av lyset ute, altså går dette sammen med når nærlysene blir aktivert og ikke. Satt jeg den til 0 på bryteren, altså DRL lys, så kom dagmodus på :) Dette var gøy å endelig få til! :D 

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.3.2016 at 14.41, Saltkjelen skrev:

Man kan endre PDC-bildet, men ettersom NBT aldri kom på en E-bil, vil det heller ikke være en E-bil som er avbildet. Så det nærmeste for bjornoen sitt vedkommende må nok bli F31. :)

Fant ut av det! :) Endra type til F31 og Karroseri til touring, og da fikk jeg opp stasjonsvogn i PDC bildet, passa bedre det enn sedan! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg kjøpte seg top hifi logic 7 sett til bilen sin (e60) komplett med høyttalere og forsterker, men han fikk feil så han fikk til e90 istedenfor. Han skulle ha forsterkeren selv, men kunne montere høyttalerne i min siden de fleste passa til min, så tenkte at vi kunne bruke logic 7 høyttalerne inntil jeg fikk meg en L7 forsterker :) Men fant ut at det er forskjell på hvordan høyttaler signalene er fordelt på E91 og E60.. I min E91 så går det 4 ledninger til bassene under sete som tar seg av bassen, og så går resten (mellomtone/diskant) til dørene hvor dørhøyttaleren tar mellomtone, og videre deler diskant til tweeteren. Og siden L7 bassen egentlig skal gå rett til forsterkerne, så har denne kun 2 pinner, og dermed forsvant mellomtonen og diskanten i døra.. Så da blei det bak til standard høyttalere inntil jeg får tak i forsterker :) 

I E60n hans og min gamle E87, så går det kun 2 ledninger til bassen, hvor blir mellomtone og bass skilt fra hverandre på disse bilene? :)

 

Fikk forøvrig gleden av å prøve en 2016 modell 3 serie med NBT evo (NBT2), hva er egentlig forskjellen på denne og min vanlige NBT? :) Kan ikke si jeg klarte å se noe spesiell forskjell.. 

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, awt skrev:

På min 1-serie blir høyttalersignalene skilt ca. 20cm foran der sub-elementene ligger (under dørlisten). Alle ledningene er loddet sammen her.

Aha, takk for svar! :) Da var det nok det på E60n og min 1 serie også! Lurer på hvorfor de har valgt å skille dem i subben på E91 isteden? :) Sikkert slik på flere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...