CaptainSexy Skrevet Oktober 26, 2015 Share Skrevet Oktober 26, 2015 Hallo folks. I sommer skaffet jeg meg en E39 520iA og er egentlig veldig fornøyd med bilen. Men syns automaten ødelegger litt av kjøreopplevelsen, så kunne tenkt meg en E39 med manuell istede. Hvordan er forbruket på de litt større motorene? 520iA er jo kjent for å være relativ tørst, så hvordan er den i forhold til de andre? Er kanskje diesel motorene ett bedre valg? Takker for all hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Oktober 26, 2015 Share Skrevet Oktober 26, 2015 (endret) 520, 523 og 528 har ikke så stor forskjell i forbruk faktisk. Et par desiliter mer på mila for 528 kontra 520, vil jeg tro. Manuell/automat utgjør sikkert et par desiliter til. Diesel derimot, bruker mye mindre. Min 520iA bruker ca 1,1L/mil på blandet. 525TDS'en min brukte, med manuell og diesellekkasje fra to dyser, 0,8L/mil på blandet. Endret Oktober 26, 2015 av Gabz Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S. Gunstad Skrevet Oktober 26, 2015 Share Skrevet Oktober 26, 2015 520, 523 og 528 har ikke så stor forskjell i forbruk faktisk. Et par desiliter mer på mila for 528 kontra 520, vil jeg tro. Manuell/automat utgjør sikkert et par desiliter til. Diesel derimot, bruker mye mindre. Min 520iA bruker ca 1,1L/mil på blandet. 525TDS'en min brukte, med manuell og diesellekkasje fra to dyser, 0,8L/mil på blandet. Et par desiliter paa mila blir jo en del da Min 523ia ligger paa 0.9, med mest langkjoring. (0.8 med ren langkjoring og litt fart) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Oktober 26, 2015 Share Skrevet Oktober 26, 2015 Hvis en 520iA bruker 1,1 på mila, og en 528iA bruker 1,3 på mila så velger man heller den med 43 hester ekstra, spør du meg På langkjøring ligger 520iA'en min på alt fra 0,75 til 1,0 på mila. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CaptainSexy Skrevet Oktober 26, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 26, 2015 Aha! Frister jo med en 528i, men er disse motorene driftsikkre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Oktober 26, 2015 Share Skrevet Oktober 26, 2015 Ta jevnlig servicer og vedlikehold dem så går de lenge ja Går fort oppi en halv million km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Oktober 26, 2015 Share Skrevet Oktober 26, 2015 Hvor driftsikker og hvor langt motoren skal gå er kun opptil eier å bestemme. Det teller kun på to ting: Vedlikehold og kjørestil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LK Skrevet Oktober 27, 2015 Share Skrevet Oktober 27, 2015 (endret) Hvordan er 525i på forbruk i forhold til 528i da? Føles den sprekere siden den har dobbelvanos? Har 520i 150hk manuell selv og den bruker 0,9 på pendlerkjøring med mye småkjøring. Endret Oktober 27, 2015 av LK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Oktober 28, 2015 Share Skrevet Oktober 28, 2015 Dobbelvanos har litt lavere forbruk ved pen kjøring. Også litt bedre bunndrag. Min erfaring er at av M54, så bruker de ganske likt fra 2.0-3.0 L sekser. Ved pen kjøring, så bruker de litt mindre jo større motorvolum. Dette pga mer dreiemoment og mindre giring. Men for mange er det svært vanskelig å alltid kjøre pent, så gevinsten utjevner seg, som oftest. Og ved litt mer aktiv kjøring, bruker de jo litt mer enn de mindre motorvolumene. Av M50-M52 så har jeg ikke merket noe vesentlig forskjell på 523i opptil 528i, hverken på effekt eller forbruk. Etter min mening...Hvis du har råd til forbruket på en 520i, så har du også råd til forbruket på en 528i. Ingen av dem bruker lite, og ingen mye mer enn den andre Som de andre påpeker, er service og vedlikehold viktig. F.eks. tennplugger, luftfilter, sensorer osv. påvirker forbruket en del. Har vært borti f.eks. neglisjerte 316ier som bruker mer enn min 330i gjorde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Oktober 28, 2015 Share Skrevet Oktober 28, 2015 Bruker ikke M54 en del olje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Oktober 28, 2015 Share Skrevet Oktober 28, 2015 Ikke alle, men mange Er noen som hevder de ikke har oljeforbruk i det hele tatt. Min brukte vel 0,4-0,5l Bergen-Svinesund. Da med litt morokjøring over fjellene og svingete veier. Hehe. Bruker litt mindre når du kjører pent eller hjemme i vanlig trafikk. I løpet av 8k km kjørelengde, etterfylte jeg kanskje ca. en halv liter 2-3 ganger. Men mange har vel også lekkasjer i tillegg. Toppdekselpakning, inn til tennplugger, simring, veivhusventilasjon, ventiltetninger, dårlig kompresjon, bunnpanne osv osv. Det hjelper ikke akkurat til på oljeforbruket til mange M54. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Oktober 28, 2015 Share Skrevet Oktober 28, 2015 Stemmer. Jeg så litt på en 530i sedan for en god stund siden. Men mistet litt interessen når jeg fikk vite at M54 brukte en del olje. [emoji14] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CaptainSexy Skrevet Oktober 31, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 31, 2015 Takker for info Da vet jeg sånn ca forbruket på disse motorene, men blir vell ikke så lett å finne de med manuell.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet November 1, 2015 Share Skrevet November 1, 2015 Hvordan er 525i på forbruk i forhold til 528i da? Føles den sprekere siden den har dobbelvanos? Har 520i 150hk manuell selv og den bruker 0,9 på pendlerkjøring med mye småkjøring. 528 fås også med dobbelvanos. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Khaugen Skrevet November 1, 2015 Share Skrevet November 1, 2015 Jeg hadde 528iA den gikk på 0.75 på langkjøring og ca litern på blanda Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå