Gå til innhold

Kjøpshjelp: førstegangskjøp BMW


VincentYa
 Share

Anbefalte innlegg

Driver å titter rundt på 3 og 5 serie primært i følgende modeller: 92-2004

 

Krav: 
  - Sedan eller stasjonsvogn men preferert sedan

  - Bensin

  - Pålitelighet

  - Billige deler om mulig

  - Ikke Convertible

  - Manuell gir

  - Maks pris 30 kr preferert

 

 

Ønsker å vite litt hva man skal se etter, og med det mener jeg:

 

Hvilke motorkoder/modeller bør man gå for og hvilke bør man styre unna? 

Hvilke undermodeller bør man gå for i 3 serie og 5 serie som som regel er skuddsikre kjøp?

Hva er såfall vanlige feil med modellen dere mener er et godt kjøp? ( jeg er ikke fremmed for å fikse ting )

Hva skal man se etter, ved den spesifikke modellen som anbefales ved kjøp?

Andre ting?

Endret av VincentYa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuddsikker bmw til 30k finner du neppe. Enten er det rusten som tar dem eller så er det annet tullball. 3-serie er ofte billigere, så en nyest mulig e46 er nok å anbefale. Rekkeseksere er beste valget for e46, men det blir over budsjettet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuddsikker bmw til 30k finner du neppe. Enten er det rusten som tar dem eller så er det annet tullball. 3-serie er ofte billigere, så en nyest mulig e46 er nok å anbefale. Rekkeseksere er beste valget for e46, men det blir over budsjettet ditt.

Er du heldig, får du tak i en med rekkesekser og diesel, rustfri til den prisen - men dette er ikke innen kravene til han som skal ha bil. Fikk min gamle (Djwik sin) 525tds til 25, bytta bakluke, så var det en god bil. Men hvis du er låst til bensinmotor, blir det nok verre ja.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle E34 og E36 er fulle av rust. Skjermer, dører og kanaler. Er du ekstra heldig så har du det på både panseret og bakluka også. Det er kjipt og ikke så lett å stoppe da det går nærmest eksponensielt etter å først ha begynt. Å eie en E34 eller en E36 er en fin måte å holde seg seg sysselsatt på, for det er alltid noen småting som ryker på løpende bånd. Skal du holde en gammel bil i god stand så koster det både godt med penger og innsats/tid. Eneste fordelen er vel at verdifallet har da flatet ut.

 

Jeg har en E36 selv og hvis jeg hadde hatt tilgang på skikkelig garasje så jeg kunne gått over det meste mtp rust så kunne det nok ha vært en brukbar bil uten alt for mye arbeid de neste årene, men å anbefale såpass gamle biler til andre ville jeg ikke. Da må du være godt forberedt på å skru og gjerne være flink på å fikse rustskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikkje anbefale 4 sylindra bensinmotor ala 316i og 318i. Dessverre tvilsom kvalitet og går dårlig... Skal du ha bensin må du helst ha 6 sylinderar, altså 320i/520i og oppover. Ver obs på forholdsvis høgt bensinforbruk. Det beste kjøpet i di prisklasse vil eg seie er ein e39. e34 og e36 er for gamle (rust, sikkerheit osv.), mens e46 er noko overprisa. Kjøp ein facelift e39 som er passa godt på, eu-godkjent og ikkje avskrekkende kilometerstand. Standardproblem er abs-lamper som lyser= defekt Abs-sensor, airbaglampe= sensor eller beltestrammer, rust, dårlig handbrekk, fukt i lykt, fukt i golv innvendig osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle biler har som regel en del rust og generelt svekket karroseri. Det er noe å tenke på når det gjelder sikkerhet. Kan ikke sammenligne en bil som har smårust og rullet 300k km med samme bil som er helt ny fra fabrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å finne en bra E34 eller E36 med kurant motorisering nå til dags. De fleste har mye rust, høy km, og er gjerne ihjelskrudd. Det dukker opp en og annen strøken E36 316i eller 318i nå og da (gjerne pensjonisteid) men det blir også mer og mer uvanlig. Jeg hadde en slik for noen år siden, og det var en fenomenal bruksbil. Gikk dårlig (316i), men ellers intet å utsette. Motormessig er sekserne M50 og M52 bra greier. Firerne M43 (og M44) også.Styr unna M40, men de er temmelig sjeldne nå tildags. Nyere N42 har også hatt litt trøbbel med registeret. (Så alle firerne er ikke dårlige.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at E39 er mest bil for pengene, de begynner å bli veldig billige. Du får lett en 520i i god stand for under 30k. Er vanlig med rust på kanaler og bakluke, lekasje fra toppdeksel pakning og veivhusventilasjon, så skjekk etter olje i motorrommet. Er også vanlig med elektrske feil, som f.eks abs, airbag, kabelbrudd til bakluke. Men er du flink til å feilsøke og kjøper diagnose kabel trenger ikke det være så dyrt å fikse. Det er skjeldent noe feil som hindrer deg fra å kjøre bilen, så er veldig pålitelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...