Gå til innhold

Webasto - Diagnose/Feilsøking/Spørsmål - Samletråd


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Herr_eklund skrev:

@fupsakerokok jag förstår. 
Jag vet att det kostar en del, sån ca 35’000 har jag fått bland olika offerter. 
Men jag ger mig inte, det skall tydligen gå om du bruker en w-bus converter och lägger in koder sen så tror jag också man må ha en IHKA modul. Fick svar av denna duden i Tyskland (se länk) han gav mig tillgång till 6 olika dokument med bl.a delelister och originalpapper från BMW. 
 

problemet verkar snarare va att ingen mekaniker vill ta på sig denna jobben, kanske pga garatisaker eller att ting inte blir gjort helt efter boken... 

 

här är en fyr i Sverige som klart å fixa det i sin 3 serie också... 

https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=313770

Ser jo ut som det er fullt mulig på de fleste av BMW sine modeller. Frister å få tak i en bil igjen selv og gjøre det. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fupsaker eller hur :) det ser mycket mer cleant ut och det blir nästan lite sån OEM över det hela. 
Men du, du skrev att du har original webasto i din bil från en g30, jag undrar då vad som är den egentliga skillnaden mellan en sån och webasto som man eftermonterar hos en annan firma än BMW🤔 kan det vara något i stil med f.ex ctek laddare som BMW bara säter sin logga på? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Herr_eklund skrev:

@fupsaker eller hur :) det ser mycket mer cleant ut och det blir nästan lite sån OEM över det hela. 
Men du, du skrev att du har original webasto i din bil från en g30, jag undrar då vad som är den egentliga skillnaden mellan en sån och webasto som man eftermonterar hos en annan firma än BMW🤔 kan det vara något i stil med f.ex ctek laddare som BMW bara säter sin logga på? 
 

Jeg vet at Sulland her i Moss bestilte ettermonteringskit fra BMW og installerte på verkstedet hos deg. Kom med original manual fra BMW også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Bumper denne for fjernkontrollspørsmål. Fikk nå ordnet webastoen på min E61. Jeg har pre LCI og er usikker på om den har hatt fjernkontroll på noe tidspunkt. Den originale skal se slik ut:

image.png.7c664ee897340a46881c067ceb13ebda.png

Fra 03/2007 (LCI) har man T93-fjernkontrollen:

image.png.a90785da176a95a01ceb2f9b943578cc.png

Av hva jeg skjønner så er Webasto alltid styrt via en databuss. Her er det alltid CAS, DDE, IHKA og instrumentcluster som skal bli enige om at det er "greit" å starte. Fjernkontroll går via CAS, ergo ikke noe fysisk å ettermontere - uansett. Må det kodes inn noe i VO? Ser ikke noe i utstyrslista på LCI-delebilen som indikerer dette (denne har en T93 som er kjørt i vaskemaskinen). Alle disse fjernkontrollene er jo tilsvarende garasjeportåpnere og kodes til ens bil via noe trykkeri-sekvens. Da lurer jeg på:

Brukt nøkkel bør vel gå fint her?
Kan jeg bruke T93 på pre-lci eller er det noe forskjell pga. ny CAS-versjon på LCI? Antennene og antenneforsterkeren i bilen er da like gjennom hele generasjonen E6x, så ville da tro at signalet som sendes er "likt". 

Noen erfaringer eller en billig fjernkontroll til salgs og test?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det ikke deaktivert fra E6x å starte via pin1? Har sett at folk lager mikrokontrollere som styrer fjernkontrollen som ligger i bilen. Regner med at man ikke hadde orket det om mikrokontrolleren kunne styre varmeren direkte?

Skal sjekke litt på nettsia der, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, E.C. skrev:

Ble det ikke deaktivert fra E6x å starte via pin1? Har sett at folk lager mikrokontrollere som styrer fjernkontrollen som ligger i bilen. Regner med at man ikke hadde orket det om mikrokontrolleren kunne styre varmeren direkte?

Skal sjekke litt på nettsia der, takk.

Bmw e39 hadde heller ikke startsignal via pin1, gratis å prøve👍🏻 begge har thermotop c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

20230924_185539.thumb.jpg.21482496c360a5d62032fa229a420c6a.jpg

Fikk tak i en sånn en i dag. Initialisering gikk rett i boks på første forsøk. Har ikke prøvd å starte opp, men antar at det er OK når bilen bekrefter med å låse og låse opp dører på slutten. Skal følge med og se om jeg snubler over en billig T93 og se om den kan kobles opp, for størrelsen på den gamle er ikke helt optimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Otis said:

Jeg skal jo ettermontere webasto, men hvordan får man til fjernkontroll? Finner ingen hardware for det egentlig i delekatalogen...?

Jeg skrev litt om det i posten over. Jeg har konkludert at dette går via antenne/antenneforsterker og CAS. Ergo trenger ikke bilen noe mer hardware for å motta signaler fra en slik fjernkontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Ingvaldsen said:

Gsm styrt med simkort modem er billigere å bedre løsning

Altså ja, helt klart bedre og en uslåelig rekkevidde, den går jeg med på. Men akkurat her og nå greide jeg f.eks. meg med 400 spenn og "montering" på 3 minutt. Hva er ca. pris for det modemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...