Gå til innhold

Feilmelding F10. Dipped beam.


egeland92
 Share

Anbefalte innlegg

Hei å hå folkens! :)

 

Etter en kjøretur på saltede veier for ett par uker tilbake, så høytrykkspylte jeg bilen da jeg kom hjem.

Jeg spylte den blandt annet i hjulbuene fremme. Der hvor luken til frontlykta er. Etter dette ble lyset i frontlykta rosa. Både på fjern,- og nærlys. Se vedlagt bilde.

Ingen feilmeldinger dukket opp. Men nå, etter ett par uker så dukket det opp en feilmelding. "Dipped beam. Left dipped beam failure." Av og til så er det ikke lys i det hele tatt på fjern,- og nærlyset. Det veksler mellom og være dødt og rosa.

 

Er det noen som vet hva feilen kan være? Reiner med at det ikke hjelper og bytte pære? Kan det være driveren/styreenhet til lykta/pæra som må byttes? 

 

post-54055-0-51587300-1450394018_thumb.j

 

post-54055-0-54335200-1450394029_thumb.j

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok fått vann inn i på et uheldig sted ja.. Du kan forsøke å tørke godt med en føner eller noe. Evt demonter det du klarer og la delene ligge til tørk på et varmst sted. Mulig du er heldig. Du kan også svitsje høyre og venstre pære for å se om det er pæren eller noe annet i lykten som sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt blir gassen/lyset som xenon-pæren avgir rosa/lilla når den synger på siste verset. Sånn umiddelbart synes det som om pæren er moden for utskiftning, men hvis det av og til ikke er lys i det hele tatt kan det være andre ting som mest sannsynlig en feilsøking vil plukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er xenon pæra som holder på å gå, skjedde det samme på min E90 325d som jeg hadde. Plutselig lyste den ene pæra rosa og i følge Bavaria så var dette pæra som var på vei til å gi seg. Man kan dog kjøre den stund med det slik, jeg drøye pærebytte i iallfall en måned uten at den gikk.

Slik så det ut, er noen år siden nå så mobilbilde kvaliteten er ikke allverden :P

post-47692-0-93568500-1450478969_thumb.j

post-47692-0-05069600-1450478985_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kryssbyttet pæren nå, og det var heldigvis bare pæren :) 

Og istedenfor og kjøpe 1 stk ny pære i Norge til 1200-2400,- kroner (Mekonomen), så ble det 2 stk nye fra Italia til 770,- kroner (eBay).

 

http://www.ebay.com/itm/121728292153?_trksid=p2060353.m1438.l2648&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
 

 

Takk for tips folkens! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Se der ja:) Slik som denne pæren er beskrevet skal den være en del bedre enn den vanlige pæren som er montert fra fabrikk. Det beskrives blandt annet at det er opp til 70% mer lys på veien, opp til 20 meter lenger lysstråle, og 5% hvitere lys.

 

Men jeg vet ikke helt om jeg tror på all denne infoen. Ikke at jeg har så mye peiling på dette. Men 70% mer lys på veien? Både pæren fra fabrikk og night breaker unlimited pæren har 3200lm. For det er vel linsen på lykta som bestemmer hvor på veien lyset skal lyse? Og det er jo like mye lysstyrke i begge pærene. Opp til 20 meter lenger lysstråle kunne jeg trodd på om det hadde vert mer lm.

 

5% hvitere lys stemmer helle ikke helt, da night breaker unlimited pæren kun har 50k mer en den andre.

 

Men det kommer jo selvfølgelig ann på hvilken pære de har sammenlignet den med :P

 

 

Kom gjerne med innspill, jeg er fremdeles usikker på om jeg bør gå for Night Breaker Unlimited pæra eller ikke :)

Endret av egeland92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med "987 prosent bedre lys", "49,7 meter lengre lys", "hvitere lys enn bekledningen på et Ku-Klux-Klan-møte" også videre tar jeg med en klype salt. Hva er det de sammenligner med? Stearinlys laget for hånd av barnearbeidere i Bangladesh eller gjennomsnittlige halogen-pærer fra Burkina Faso? Nå har du kjøpt et anerkjent merke så ville ikke brydd meg med å tenke på noen andre pærer :)

 

Eneste jeg skal gjøre når mine pærer tar kvelden er å gå opp til 6000 kelvin istedenfor 4300 kelvin, synes dette gir et penere og mer moderne lys, samt at det gir en bedre kontrast på veien. Men 4300 er jo optimalt med tanke på hvor mange lumen lyset gir.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med "987 prosent bedre lys", "49,7 meter lengre lys", "hvitere lys enn bekledningen på et Ku-Klux-Klan-møte" også videre tar jeg med en klype salt. Hva er det de sammenligner med? Stearinlys laget for hånd av barnearbeidere i Bangladesh eller gjennomsnittlige halogen-pærer fra Burkina Faso? Nå har du kjøpt et anerkjent merke så ville ikke brydd meg med å tenke på noen andre pærer :)

 

Eneste jeg skal gjøre når mine pærer tar kvelden er å gå opp til 6000 kelvin istedenfor 4300 kelvin, synes dette gir et penere og mer moderne lys, samt at det gir en bedre kontrast på veien. Men 4300 er jo optimalt med tanke på hvor mange lumen lyset gir.

Hehe, den var god! :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...