q1337 Skrevet Desember 31, 2015 Share Skrevet Desember 31, 2015 I et land som Norge ville jeg valgt i8. Nå har jeg ikke fått testet den, men om man vil ha en bil som faktisk kan brukes i regnet/vinteren (som vi har mye av i Norge) er en M3 håpløst. På en fin sommerdag er selvfølgelig en M3 helt fantastisk, men resten av tiden har du bare følelsen av å kjøre noe du aldri er i nærheten av å få brukt mtp effekt i det minste. Har selv testet "nye" M3 i regnet, og det var helt håpløst. Jeg synes forøvrig at M3/M4 er en tøffere bil enn i8, men fordi man faktisk har muligheten til å bruke i8´n i langt større grad gjør at den fremstår som en noe mer fornuftig bil - samtidig som den helt sikkert er meget artig å kjøre! Det jeg er mest spent på er teknikken for å komme inn og ut av den, jeg er selv forholdsvis atletisk, men fant ikke noen elegant måte å gjøre dette på de få gangene jeg har prøvesittet i en, hehe. Når det gjelder forsikring så kan du bare sende meg en PM, så kan jeg få hostet opp priser til deg (jobber med det). Jeg har ofte blitt overrasket over hvor rimelig en M3 er (om du er i en fornuftig alder). Bare å gi en lyd, så kan jeg sjekke det opp for deg om du ønsker Uansett er det ikke lett å velge mellom disse to bilene, man finner jo også pent brukte M5´er som også ligger i dette prisområdet! Uansett, lykke til! Er det en ren sommerbil ville jeg valgt M3, er det derimot en bil som du tenker å kunne bruke litt mer hele året - i8. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Desember 31, 2015 Share Skrevet Desember 31, 2015 (endret) Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor en M3 skulle være så håpløs om vinteren. En venn har hatt E46 M3, 2x E92 M3 og nå Porsche 911 Carrera (991), han bor på en av høydene over byen og han har aldri klaget så vidt jeg vet. Med LSD og piggdekk er det jo overhode ikke noe problem, eneste måtte jo være høyden på bilen men der vil I8 slite også. Skal man også tenke slik at "i ett land som Norge så trenger man ikke ditt og datt" så kan man jo kjøpe en 316d likegodt. For man trenger virkelig ikke mer her i Norge med de fartsgrensene, bøtenivået og veiene vi har Endret Desember 31, 2015 av Fredrik 90 Freakshow reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet Desember 31, 2015 Share Skrevet Desember 31, 2015 (endret) i8 er ikke bare bare å komme ut av. Endret Desember 31, 2015 av E.H.D q1337 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Desember 31, 2015 Share Skrevet Desember 31, 2015 Ganske mye som ikke er bare bare når man er så stor da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
q1337 Skrevet Januar 1, 2016 Share Skrevet Januar 1, 2016 Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor en M3 skulle være så håpløs om vinteren. En venn har hatt E46 M3, 2x E92 M3 og nå Porsche 911 Carrera (991), han bor på en av høydene over byen og han har aldri klaget så vidt jeg vet. Med LSD og piggdekk er det jo overhode ikke noe problem, eneste måtte jo være høyden på bilen men der vil I8 slite også. Skal man også tenke slik at "i ett land som Norge så trenger man ikke ditt og datt" så kan man jo kjøpe en 316d likegodt. For man trenger virkelig ikke mer her i Norge med de fartsgrensene, bøtenivået og veiene vi har M3 er helt sikkert brukbart på vinteren om man har 20 egg under gasspedalen eller bor på steder hvor det ikke er snø. For min del, som er vant med quattro/xdrive virker ren bakhjulstrekk "billig" og ubrukelig med en gang det er vinter (ihvertfall her jeg holder til). Alt krever planlegging, man må håpe at bilene foran i stopper i bratte bakker osv. samt at man aldri er i nærheten av å kunne bruke kreftene som bor i bilen. Jeg testa 320d uten xdrive en gang her oppe på vinteren, og trodde først det var noe galt med bilen. Greit nok at det var glatt den dagen, men å bruke halve tiden man har grønt lys i lyskrysset på å komme i gang er for meg ganske ubrukelig og lite premium. Nå er det uansett en annen diskusjon, samt smak og behag. Uansett, jeg synes M3 er en helt nydelig bil, men når det gjelder bruk (om man ønsker noe man virkelig kan nyte hele året) - så mener jeg i8 treffer bedre (i hvertfall for meg). Nå har vel ikke jeg akkurat oppfordret til "trenger ikke ditt eller datt" tankegangen uansett, jeg virkelig liker at folk følger bildrømmene sine! Ikke noe er hyggeligere enn å møte fine biler langs veiene som er noe helt annet enn Avensis og passater.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennethe34 Skrevet Januar 1, 2016 Share Skrevet Januar 1, 2016 Jeg har kjørt M3 på vinteren på piggfrie dekk i Tromsø som er en av de verste byene på vinteren å komme seg frem i. Nå var riktignok dette en E46 M3, og har ikke prøvd F80 på vinter, kun sommer men jeg kan ikke tenke meg at den skal være noe dårligere på vinterføre. Var ikke en eneste bakke jeg ikke kom meg opp og sto aldri fast. Kreftene får du brukt om du kan kjøre bil, av med DSC, gi gass, jobb med rattet og bilen skyter fart. Kan ikke sammenlignes litt engang med en 320d som du sier med åpen diff kontra en skikkelig M differensial. Var også på isbanekjøring med M3n jeg hadde (fortsatt på piggfrie dekk) og holdt da følge med Wrx'er og div andre firehjulstrekkere. Jeg ville valgt M3 pga den fungerer best som en allrounder, den fungerer bra til og fra butikken/jobb og fungerer veldig bra, sannsynligvis bedre enn i8 på bane (fra førers synspunkt) Freakshow, BMWE39turbo og Fredrik 90 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 1, 2016 Share Skrevet Januar 1, 2016 M3 er helt sikkert brukbart på vinteren om man har 20 egg under gasspedalen eller bor på steder hvor det ikke er snø. For min del, som er vant med quattro/xdrive virker ren bakhjulstrekk "billig" og ubrukelig med en gang det er vinter (ihvertfall her jeg holder til). Alt krever planlegging, man må håpe at bilene foran i stopper i bratte bakker osv. samt at man aldri er i nærheten av å kunne bruke kreftene som bor i bilen. Jeg testa 320d uten xdrive en gang her oppe på vinteren, og trodde først det var noe galt med bilen. Greit nok at det var glatt den dagen, men å bruke halve tiden man har grønt lys i lyskrysset på å komme i gang er for meg ganske ubrukelig og lite premium. Nå er det uansett en annen diskusjon, samt smak og behag. Uansett, jeg synes M3 er en helt nydelig bil, men når det gjelder bruk (om man ønsker noe man virkelig kan nyte hele året) - så mener jeg i8 treffer bedre (i hvertfall for meg). Nå har vel ikke jeg akkurat oppfordret til "trenger ikke ditt eller datt" tankegangen uansett, jeg virkelig liker at folk følger bildrømmene sine! Ikke noe er hyggeligere enn å møte fine biler langs veiene som er noe helt annet enn Avensis og passater.. Det er klart at når man er vant til firehjulstrekk og ikke har eiet annet i mange år så er det jo noe helt annet å måtte forholde seg til bakhjulstrekk plutselig. Men det betyr ikke at bakhjulsdrevene biler er ubrukelig og må kjøres med 20 egg under pedalen, da vil jeg heller si at alle årene med firehjulstrekk har gjort deg til en dårligere vintersjåfør. Du lister også opp at man må planlegge og alt det der, jeg vet ikke med andre her men jeg synes slikt bare er mer involverende og bidrar til å øke kjøregleden. Uinvolverende biler blir fort uinspirerende biler, og det er nettopp det enkelte motorsterke biler blir med firehjulstrekk. Det er ikke alltid slik at maks grep er det gøyeste, maks grep via en effektiv tohjulsdreven drivlinje derimot er definisjonen for mange på moro. Er vel nettopp derfor BMW forsatt kun tilbyr tohjulstrekk på sine tradisjonelle M modeller. Audi og Mercedes ser det ut som ikke har kunnskapen til å bygge effektive drivlinjer og tar "snarveien" med firehjulstrekk for å få kreftene ned i bakken. Jeg skal ikke sitte her nede på snøfattige Sørlandet å påstå at man ikke trenger firehjulstrekk, men jeg reagerer naturligvis når noen hevder at man overhode ikke klarer seg uten firehjulstrekk i vinterhalvåret. Å sammenlikne en 320d med åpen diff er jo som nevnt over her skrivebom, men det synes jeg også om påstanden om at man MÅ ha firehjulstrekk i vinterhalvåret. Skulle jeg selv kjøpt ny BMW i dag så hadde jeg nok valgt firehjulstrekk, ikke fordi jeg trenger det men fordi å selge en nyere BMW uten i dag vanskelig... Kennethe34 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWBølla Skrevet Januar 2, 2016 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2016 Takk for gode innspill! For min del så har ikke firehjulstrekk noe å si da bilen kun kommer til å bli sommerkjørt. Bor rett utenfor Oslo og her har vi snart ikke vinter lenger uansett Skal se video'n på inn og utstigning av i8, har hørt at det ikke er bare bare, men er ikke det litt av sjarmen med en sånn bil..? Mulig man blir lei..? Takk for tilbud om forsikring mrqlan, skal ta deg opp på tilbudet, når/om det blir aktuelt! Er i en fornuftig alder og bilen kommer til å gå under 8.000km + kun på sommer så vil si det er en forholdsvis lav risiko For et vanskelig valg, men igjen, det er kun i Norge disse 2 modellene kan sammenlignes prismessig. Vet dere at i8 koster over 3 mill (!?!) i Danmark! Likevel, M3 er en like god kandidat som i8, så det er små marginer som utgjør forskjellen....... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWBølla Skrevet Januar 2, 2016 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2016 En annen ting, MÅ man ha skinnseter i en M3..? Jeg synes standard delskinn/stoff setene ser veldig bra ut! Og MÅ man ha Full-LED når Xenon med LED kjørelys er standard..? Må være gnien på ekstrautstyr og velge med omhu, ellers blir det fort for dyrt... Der er en fordel med i8, den har så og si alt og litt til standard i Norge. Fordel i8; -Alt utstyr (utenom laserlys...) -Billig forsikring! -Kun 40.000,- i engangsavgift. (Fortsetter regjeringa å kutte hk avgift som de sier de skal så vil M3 kjøpt i år plutselig bli uforholdsmessig dyr) Men et minus med i8 er faktisk at det ser så spesiell og fantastisk ut som den gjør! Jeg parkerer i fellesgarasje, er ikke sikker på om det er så lurt å ha et sånt trekkplaster stående i felles garasje..? Tenker da på nysgjerrige og klåfingra barn og voksne + evt. misunnelige naboer, ref. jantelov. Ola Nordmann vil derimot kanskje ikke se at en M3 er en bil som koster det samme... Tenker den vil få stå mer i fred..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWBølla Skrevet Januar 2, 2016 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2016 Haha, for en video E.H.D! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Januar 2, 2016 Share Skrevet Januar 2, 2016 Det står en i8 nede i gaten her, i Bergen Vest. Den står utendørs, på en liten grusplass langs veien, sammen med gamle Volvoer, Citroen osv. 50m bortenfor er en kebabsjappe, der det henger rånere osv. På andre siden av veien er en barneskole og så er det en dagligvarebutikk i et lite "kjøpesenter". Har aldri sett noen i nærheten av den, bortsett fra eieren. Har heller ikke sett noen stå og stirre, eller tegn til hærverk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWBølla Skrevet Januar 2, 2016 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2016 Liker stemningsrapporten fra Bergen Vest, særlig det med at 50m bortenfor er det en kebabsjappe, og på andre siden av veien er det en barneskole og en dagligvarebutikk osv... Og ingen bryr seg Mulig jeg overvurderer utseendet på i8, men det jeg egentlig skulle frem til er at jeg tror en M3 vil fremstå som noe mer anonym i mengden, enn en i8. Og det tror jeg kan være en fordel noen ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
q1337 Skrevet Januar 2, 2016 Share Skrevet Januar 2, 2016 Det er klart at når man er vant til firehjulstrekk og ikke har eiet annet i mange år så er det jo noe helt annet å måtte forholde seg til bakhjulstrekk plutselig. Men det betyr ikke at bakhjulsdrevene biler er ubrukelig og må kjøres med 20 egg under pedalen, da vil jeg heller si at alle årene med firehjulstrekk har gjort deg til en dårligere vintersjåfør. Du lister også opp at man må planlegge og alt det der, jeg vet ikke med andre her men jeg synes slikt bare er mer involverende og bidrar til å øke kjøregleden. Uinvolverende biler blir fort uinspirerende biler, og det er nettopp det enkelte motorsterke biler blir med firehjulstrekk. Det er ikke alltid slik at maks grep er det gøyeste, maks grep via en effektiv tohjulsdreven drivlinje derimot er definisjonen for mange på moro. Er vel nettopp derfor BMW forsatt kun tilbyr tohjulstrekk på sine tradisjonelle M modeller. Audi og Mercedes ser det ut som ikke har kunnskapen til å bygge effektive drivlinjer og tar "snarveien" med firehjulstrekk for å få kreftene ned i bakken. Jeg skal ikke sitte her nede på snøfattige Sørlandet å påstå at man ikke trenger firehjulstrekk, men jeg reagerer naturligvis når noen hevder at man overhode ikke klarer seg uten firehjulstrekk i vinterhalvåret. Å sammenlikne en 320d med åpen diff er jo som nevnt over her skrivebom, men det synes jeg også om påstanden om at man MÅ ha firehjulstrekk i vinterhalvåret. Skulle jeg selv kjøpt ny BMW i dag så hadde jeg nok valgt firehjulstrekk, ikke fordi jeg trenger det men fordi å selge en nyere BMW uten i dag vanskelig... Vel, å påstå at en bil med firehjulstrekk (av den litt skikkelige typen) er uinspirerende på vinterføre kan jeg ikke annet enn å si meg totalt uenig i. Du kan fint herje med en quattro som om det skulle vært bakhjulstrekk, bortsett fra at du faktisk får litt fart med quattroen. Med 40/60 fordeling og riktig kjøremåte kan du ligge så bredt du bare vil, så lenge du bare vil. Ikke minst ved forbikjøringer hvor du kan kjøre forbi uten noen problemer på både snøfylte og isete veier, uten at det omtrent er antydning til nervøsitet fra bilen sin side. Jeg vet ikke hvor mye kjøreglede du vil ha av å stå fast midt i bakkene nede i Lillehammer sentrum på vinterstid å vite at her kommer jeg faktisk ikke igang igjen, med 10 biler stående bak deg i kø - for meg er ikke det kjøreglede eller opplevelser jeg har noe behov for bak rattet. Jeg er selvfølgelig helt enig i at det kan være særdeles moro med bakhjulstrekk på vinterføre, men i hvertfall her hvor jeg holder til - er det til langt større frustrasjon enn det er til glede. Jeg er ganske sikker på at man i 99% av tilfellene kjører raskere og mer effektivt med en firehjulstrekker på vinterføre, kontra en bakhjulstrekker. Det er en voksen kar på Lillehammer her som kjøpte seg en M235i i fjor, så kom vinteren - da dro han rett ned til forhandleren å bestilte seg en 428ix, M235i´n var nemlig helt ubrukelig her oppe til vinterbruk. Bor man i Oslo/ andre steder hvor det ikke er snø og is, så er behovet selvfølgelig ikke tilstede på samme måte - men her hvor vi har snø og is omtrent 6-7 måneder av året er det helt klart overlegent med firehjulstrekk Bmwbølla: Bare å gi en lyd, så skal jeg gi deg tilbud Moro at du vurderer slike spenstige biler! Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Januar 2, 2016 Share Skrevet Januar 2, 2016 Hadde kjøpt M3.. Jeg tror annenhånds verdien på i8 kommer til å være myyye lavere enn på M3 om 5-6 år. Utviklingen på hybrid biler går sykt fort så den teknologien som er idag blir fort gammel. Personlig synes jeg i8 var tøff når den kom, men idag er den bare kjedelig. Ble fort lei av den desverre. Og M3 på vinteren går helt fint. Har en kammerat som kjøre E92M3 hele året. Eneste han sliter med er at den er litt for lav pga justerbart understell. Han kjøre piggfritt. Torek reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cbrooen Skrevet Januar 2, 2016 Share Skrevet Januar 2, 2016 Vel, å påstå at en bil med firehjulstrekk (av den litt skikkelige typen) er uinspirerende på vinterføre kan jeg ikke annet enn å si meg totalt uenig i. Du kan fint herje med en quattro som om det skulle vært bakhjulstrekk, bortsett fra at du faktisk får litt fart med quattroen. Med 40/60 fordeling og riktig kjøremåte kan du ligge så bredt du bare vil, så lenge du bare vil. Ikke minst ved forbikjøringer hvor du kan kjøre forbi uten noen problemer på både snøfylte og isete veier, uten at det omtrent er antydning til nervøsitet fra bilen sin side. Jeg vet ikke hvor mye kjøreglede du vil ha av å stå fast midt i bakkene nede i Lillehammer sentrum på vinterstid å vite at her kommer jeg faktisk ikke igang igjen, med 10 biler stående bak deg i kø - for meg er ikke det kjøreglede eller opplevelser jeg har noe behov for bak rattet. Jeg er selvfølgelig helt enig i at det kan være særdeles moro med bakhjulstrekk på vinterføre, men i hvertfall her hvor jeg holder til - er det til langt større frustrasjon enn det er til glede. Jeg er ganske sikker på at man i 99% av tilfellene kjører raskere og mer effektivt med en firehjulstrekker på vinterføre, kontra en bakhjulstrekker. Det er en voksen kar på Lillehammer her som kjøpte seg en M235i i fjor, så kom vinteren - da dro han rett ned til forhandleren å bestilte seg en 428ix, M235i´n var nemlig helt ubrukelig her oppe til vinterbruk. Bor man i Oslo/ andre steder hvor det ikke er snø og is, så er behovet selvfølgelig ikke tilstede på samme måte - men her hvor vi har snø og is omtrent 6-7 måneder av året er det helt klart overlegent med firehjulstrekk Bmwbølla: Bare å gi en lyd, så skal jeg gi deg tilbud Moro at du vurderer slike spenstige biler! BMW xDrive har 40/60 trekkraft, Audi opererer med 50/50 fordeling på sitt ikke Haldex system.. Quattro kan fordele kraften inntil 70% bak/foran, mens xDrive kan fordele inntil 100% på bakhjul eller forhjul alt etter hvor det er grep eller ikke.. vil ikke si Audi er så veldig sladdevillig med ræva, men kan jo ha det gøy med 4wd sladd i Audi da:p Bakhjulstrekk er ikke noe problem på vinteren, men selvfølgelig er 4x4 mye bedre. Alt etter hva man er vant med og hvor man bor.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå