Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

NBT installasjon ser ut til å koste mer, samt at det er en mer omfattende installasjon. Jeg tenker å gå for en CIC installasjon, da det er både billigere og enklere (ser det ut til). Jeg skal kun ha DAB+ og ønsker å beholde de andre funksjonene jeg allerede har fra før, samt at jeg ønsker BMW orginalt (all the way).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, OveN skrev:

CIC har DAB-modul innebygd. CCC har ekstern DAB-modul.
DAB+ ble introdusert på 2011-modeller (bygget etter september 2010).

DieselMotor: "Alt" står i første post i denne tråden :)

Edit: e6x ble vel aldri levert med CIC ettersom jeg skjønner.

e6x fikk CIC så tidlig som 03/08 på enkelte modeller, men ble "offisielt" gradvis innført i løpet av første halvdel av modellåret 2009. Så de fleste 2009-modeller, og 2010-modeller av e6x har CIC (om de har navi professional). e6x fikk derimot aldri CIC mid/CIC "business".

13 timer siden, DieselMotor skrev:

Joda jeg har lest første siden opp og ned i mente. Så da har de som har DAB+ "orignalt" i E60 altså enten en CIC fra E9x, F1x ELLER en ekstra modul.

Ref første siden: Såvidt meg bekjent fikk alle modeller mulighet for DAB+ etter denne datoen, men det er ikke usannsynlig at det finnes unntak har, både den ene og andre veien.

 

Aha, da forstår jeg mer. Det er vanskelig å ha oversikt over hva som er til hva i deletegninga når alt kommer opp som mulig til en E60 med DAB ;)

Så jeg kan gå for en CIC high, montere den med moBridge og få samme resultat som awt? Selvfølgelig må alt kodes

Takker for svar. 

For å få CIC med DAB+ i e6x må man ha CIC fra en annen "e-serie"-bil som fikk dette originalt, altså e8x 1-serie/X1/Z4, e9x 3-serie eller e7x X5/X6. Får man tak i en slik CIC (de er dessverre kostbare/sjeldne) må man bygge seg en e60 CIC ved at man bruker knappepanel og "hus" fra e6x CIC, samt CD-spiller i noen tilfeller. F-serie CIC vil ikke fungere i noen "e-biler" (dessverre).

Man kan nok gå ut fra at 09/2010-datoen er den som er skillet, men jeg ser heller ikke bort fra at det finnes en og annen bil produsert før dette med DAB+, eller at en stakkar kjøpte en bil litt senere på året og likevel fikk vanlig DAB. Dette er kun spekulasjoner fra min side, og jeg hadde aldri stolt på at en enhet produsert før 09/2010 hadde hatt DAB+, uansett hva selgeren måtte si. Om man ser i delekatalogen, så er det også skille på alle CIC-enhetene på akkurat denne datoen.

Monterer du mObridge sammen med CIC vil det bli likt som i min bil ja, men det kan være verdt å nevne at mObridge (foreløpig, mest sannsynlig for alltid) ikke vil fungere sammen med combox om du har tenkt i de banene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, stfoer skrev:

NBT installasjon ser ut til å koste mer, samt at det er en mer omfattende installasjon. Jeg tenker å gå for en CIC installasjon, da det er både billigere og enklere (ser det ut til). Jeg skal kun ha DAB+ og ønsker å beholde de andre funksjonene jeg allerede har fra før, samt at jeg ønsker BMW orginalt (all the way).

Kommer an på hvordan du ser det, ikke nødvendigvis verken dyrere eller vanskeligere med NBT, men hvis du vil ha det helt originalt i forhold til hva som kom til ditt karroseri så er nok CIC best :) De fleste som ettermonterer CIC velger også Combox for blåtann streaming av musikk og bmw apps som spotify etc, dette koster fort ca 2tusen i tillegg og er litt jobb å montere siden denne originalt monteres i bagasjen. På NBT så er combox media innebygd, og man slipper dermed mye monteringsjobb. Adapteren er dyr (ca 3 tusen), men hvis du trekker ifra prisen for combox om man vil ha det, så blir ikke differansen så stor ;)  Og så får du et system som er generelt bedre, kjappere og med bedre grafikk. Men er det til E60/E61 for eksempel så er jo CIC å foretrekke da NBT ikke støtter klimavisning osv. Så NBT trenger nødvendigvis verken koste mer eller være mer omfattende å montere, derimot nesten omvendt :) NBT er jo et lettere valg om man har en skjerm fra før for da kan man bruke rammen fra denne, har man ikke CCC/CIC ramme fra før så må man jo da ofte kjøpe en slik skjerm først og deretter NBT skjerm, og da kan det jo fort koste litt mer totalt sett.

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som lurer, har jeg en CIC med DAB+ fra E9x i min E60. Denne CICen er modifisert med E6x "CIC-hus" og E6x knapperekke/frontpanel. For de som ikke har en donor-CIC til overs, kan man bygge om E9x "CIC-huset" til å passe E6x ved litt fresing og flytting av komponenter. Det er altså ikke helt rett frem å få en CIC med DAB+ på plass i en E6x, men det er fullt mulig. Jeg ville imidlertid vært forsiktig med å kjøpe brukte CIC-enheter med DAB+, da de tilsynelatende har en del problemer med radiodelen. Både jeg og awt har blødd på defekte E9x CIC-enheter med DAB+ hvor radiodelen var defekt. 

Dårlig film, men slik fungerer det altså med originale komponenter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg usikker, (jeg skal ikke ha Combox, kun DAB+ og samtidig opprettholde de funksjoner jeg har i dag) spesielt når Saltkjenen sier de har hatt problemer med å kjøpe brukte CIC enheter med DAB+ delen defekt. Er det slik å forstå at CIC med DAB+ radio ikke er driftsikre?

Jeg har et komplett CIC med DAB+ (brukt) fra UK på hånden. Det koster en del men dersom det er en svakhet med DAB+ radiodelen på disse burde man kanskje styre unna? Får man kjøpt nye CIC enheter med DAB+ hos BMW?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om enhetene med DAB+ har større sannsynlighet for å feile, eller om jeg og @Saltkjelen rett og slett har hatt uflaks, men det er nok noe man generelt bør ha i bakhodet ved kjøp av brukte enheter.

Man får kjøpt ny CIC med DAB+ ja, men dette er som nevnt enheter til andre modeller enn e6x.

Har forøvrig laget denne veldig forenklede oversikten:

Skjermbilde 2016-11-22 kl. 10.54.31.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål @awt

Har koblet ut cdveksleren, og koblet Mobridge direkte på pluggen. Der er strøm og fiberoptiske kabler.

Trenger jeg ytterligere strøm til Mobridge da? Ikke fått testet enda da kodingen ikke har skjedd enda.

Strøm har jeg koblet til via stereoforsterkeren, men er skrudd av akkurat nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har etterhvert begynt å sette pris på DAB'en i i3'n. Så nå må vel X3'n snart til pers også.

har kikket litt på vin for å sjekke hva jeg har og ikke har av muligheter, kontra den lille radiobilen. Savner allerede conncted drive bl.a. Nuvel, jeg har følgende info vedr X3'n, som forøvrig er produsert 2012-07-10 (noen sier 2012, andre 2013?!?)

Ut fra denne infoen, hva er den beste løsningen å gå for mtp DAB? Var såvidt innom Bilsalongen, der var det 2 løsninger, billigste kostet 1200.- ca, den andre originale kostet vel 15.000.-

 

IMG_0570.PNG

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gorg skrev:

Spørsmål @awt

Har koblet ut cdveksleren, og koblet Mobridge direkte på pluggen. Der er strøm og fiberoptiske kabler.

Trenger jeg ytterligere strøm til Mobridge da? Ikke fått testet enda da kodingen ikke har skjedd enda.

Strøm har jeg koblet til via stereoforsterkeren, men er skrudd av akkurat nå.

 

Så lenge det er strøm gjennom den pluggen, og pinnene stemmer med tanke på jord og spenning (kjenner ikke til pluggen selv, da jeg ikke har hatt bil med CD-veksler), så skal det være tut og kjør.

7 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Hei. Har etterhvert begynt å sette pris på DAB'en i i3'n. Så nå må vel X3'n snart til pers også.

har kikket litt på vin for å sjekke hva jeg har og ikke har av muligheter, kontra den lille radiobilen. Savner allerede conncted drive bl.a. Nuvel, jeg har følgende info vedr X3'n, som forøvrig er produsert 2012-07-10 (noen sier 2012, andre 2013?!?)

Ut fra denne infoen, hva er den beste løsningen å gå for mtp DAB? Var såvidt innom Bilsalongen, der var det 2 løsninger, billigste kostet 1200.- ca, den andre originale kostet vel 15.000.-

Den beste løsningen er uten tvil den originale. Selv om dette er (alt for) dyrt, hadde jeg nok valgt denne selv, da ingen ettermarkedsløsninger vil fungere like bra.

Et annet alternativ her er Kufatec sin løsning som kommer opp som "external device" (ville dobbelsjekket kompabiliteten her før evt. kjøp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...