kragz Skrevet Februar 17, 2016 Share Skrevet Februar 17, 2016 Jeg har en 2003 BMW 320D E46 touring med m-pakke, manuell kasse, godt utstyrt, den har rullet 173 000 og er tatt godt vare på. Men den har begynt å ruste så smått, litt på innsiden av dører og bakluke, Har byttet olje oftere enn intervall og veivhus ventilasjon ble byttet på rundt 100 000 Det jeg lurer på, burde jeg beholde den eller kjøpe noe nyere mens jeg får noe for den? Skal jeg beholde den må jeg ta rusta på den å det er vell ikke billig Er det forventet å måtte skifte mye deler nå som den nærmer seg 200 000? har ikke skiftet noe særlig hittil. Er veldig fornøyd med den, men lurer på om kostnadene kommer snart? samt savner jeg litt bensin sekser! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Februar 17, 2016 Share Skrevet Februar 17, 2016 Hei! Hva er isåfall budsjettet på nyere bil? Og hva ser du da eventuelt på? Det er vanskelig å foreslå uten å ha noe å "sammenligne" med. Det er ikke akkurat mindre bekymringer på en tidlig E90/E60 om det er det som er tanken. Ser ut som en en veldig fin og velholdt E46 forresten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kragz Skrevet Februar 17, 2016 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2016 (endret) Har funnet en 325i 2008 e91 som er gått 83 000 til 230 000 kr, så det var en sånn som var tanken, vet ikke om de er mye problemer med disse? budsjett rundt 200 000 +- Endret Februar 17, 2016 av kragz Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 17, 2016 Share Skrevet Februar 17, 2016 5 minutter siden, kragz skrev: Har funnet en 325i 2008 e91 som er gått 83 000 til 230 000 kr, så det var en sånn som var tanken, vet ikke om de er mye problemer med disse? E90/E91 er veldig gode og godt sammenskrudde biler, lite feil og god kvalitet. Det er iallfall mitt inntrykk etter 3,5 år og 70 000 km i E90 325d 325i er en herlig bil med fantastisk motor, du får utrolig mye kjøreglede her. Disse motorene er så si feilfrie, sjekk selvsagt service historikk nøye men det er veldig lite som pleier å gå i stykker. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 17, 2016 Share Skrevet Februar 17, 2016 Hei. Jeg hadde en 2003 E46 318d Touring i perioden 2004-2013. Da vi kjøpte bilen hadde den kjørt 16000 Km og da vi solgte bilen hadde den kjørt 342000 Km. Det du kan forvente av alminnelig vedlikehold ved ca. 200000 Km er først og fremst slitte motorfester og hardykobling. Hvis ikke støtdemperne har vært byttet er de også helt sikkert ganske modne for utskifting. Clutchen synger vel også på siste verset hvis den er original. Det samme gjør frontvinduet hvis det er originalt. Ellers burde det ikke være mer når det gjelder alminnelig slitasje utover kanskje de store foringene bak hvis de er originale. Rusten bør du helt klart ta alvorlig. Da vår E46 først begynte å vise tegn til synlig rust rundt 2011 gikk det fort. Plutselig var det et ganske stort hull i venstre forskjerm samt flere gjennomgående rustbobler i høyre fordør. Rusten kommer ganske vilkårlig/tilfeldig på karosseriet avhengig av hvor grunningen under lakken slipper (en svakhet med E46 modellen). 173000 Km er ikke mye for en E46 fra 2003. Det er knapt 13000 Km årlig. Trolig har bilen en signifikant høyere bruksverdi enn handelsverdi forutsatt at du får kontroll på rusten. E46 er svært fine biler og jeg savner min. Har du lyst og midlene bør du etter min mening beholde bilen... Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Februar 17, 2016 Share Skrevet Februar 17, 2016 28 minutter siden, kragz skrev: Har funnet en 325i 2008 e91 som er gått 83 000 til 230 000 kr, så det var en sånn som var tanken, vet ikke om de er mye problemer med disse? budsjett rundt 200 000 +- Høres bra ut dette @Fredrik 90 og @Fredrik over her har gode innspill begge to! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kragz Skrevet Februar 17, 2016 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2016 Er litt i tenke boksen, får se hva jeg lander på. Er veldig fornøyd med den, men det er den det er den rusta jeg tenker mest på. Det er ikke ille nå men ser for meg det kan akselerere fort Er litt perfeksjonist når det kommer til rust å jeg ser for meg det kan bli dyrt å gjøre noe med, dører og bakluke burde vell byttes etter hvert om det ikke skal komme tilbake? Eller kan det sanblåses å lakkeres? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 17, 2016 Share Skrevet Februar 17, 2016 (endret) Biler ruster og poenget er derfor å utsette prosessen lengst mulig. Klarer du å ta rusten tidlig i utviklingen kan karosseriplatene sandblåses og lakkeres. Gjøres arbeidet skikkelig kan det holde i mange år før rusten kommer tilbake. Utfordringen med E46 og samtidige modeller som f.eks E39 er at det er grunningen under lakken som slipper og tiltrekker seg fuktighet. Dermed begynner det å ruste under lakken og når rusten først er synlig over lakken er det ofte for sent å sandblåse (stålet er essensielt kjeks). For å komme rusten i forkant bør du derfor gjennomgå hele bilen sammen med en lakkerer eller fagmann. Min erfaring er at selve karosseriet utenom løse deler som dørene, forskjermene og panseret ikke ruster i nevnverdig grad og dette gjelder også under bilen... Endret Februar 17, 2016 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kragz Skrevet Februar 17, 2016 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2016 Den er olje behandlet under med lanolin olje så det skal gå greit, får ta en tur innom et lakk verksted å høre hva de sier om karroseriet!:) Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gorg Skrevet Februar 17, 2016 Share Skrevet Februar 17, 2016 Skal du ha 325i, kan du hente ut 272 hk av N53 motoren. Det er 3.0 blokk mens N52 har 2.5 på 325i. Lite tips Byttet selv ut en e46, som nærmet seg 300000. Vært litt forskjellig feil på den de siste årene men ikke det store Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Februar 17, 2016 Share Skrevet Februar 17, 2016 Personlig ser jeg ikke fornuften i å bytte ut en pen 13 år gammel E46 som oser Old-School og entusiast, med en 8 år gammel E91 som ikke har den samme sjarmen og designet, samt at den koster gode 160-180 000 kr mer. Fordelen med E46en er at du vet hva du har, og at den vil ha et lavt verditap. Med mindre du SKAL over til bensin igjen hadde jeg ikke solgt - gresset er faktisk ikke alltid grønnere på andre siden selv om det er dyrere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kragz Skrevet Februar 17, 2016 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2016 http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=65180091&ref=favorites&favoriteListId=6273678 Gorg reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kragz Skrevet Februar 17, 2016 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2016 Skal til Bergen i helgen så tenkte å prøve kjøre den i linken over:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 17, 2016 Share Skrevet Februar 17, 2016 Jeg sier, kjøp! Det er kjedelig med liten diesel! Og den motoren er en virkelig flott motor! Du blir å elske den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Februar 17, 2016 Share Skrevet Februar 17, 2016 Dersom du skal studere eller liknende burde du ikke bytte dieseldyret, men hvis økonomien er der med fast inntekt, ser jeg ikke noe problem i det. Men hvorfor ikke prøve TRF-magi? Får sikkert en del hk ut av den motoren med diverse justeringer, koster langt mindre enn å kjøpe en annen bil også. Angående rust, er det kanskje lurt å bytte hele delen hvis det ser stygt ut? Kjenner du noen som lakker svart, kan du få gjort jobben billig, men delen koster som regel noen kr (bakluke til E39 kosta 6500 pluss lakk feks) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå