Gå til innhold

Beholde eller kjøpe nyere?


kragz
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2003 BMW 320D E46 touring med m-pakke, manuell kasse, godt utstyrt, den har rullet 173 000 og er tatt godt vare på.

Men den har begynt å ruste så smått, litt på innsiden av dører og bakluke,

Har byttet olje oftere enn intervall og veivhus ventilasjon ble byttet på rundt 100 000

Det jeg lurer på, burde jeg beholde den eller kjøpe noe nyere mens jeg får noe for den?

Skal jeg beholde den må jeg ta rusta på den å det er vell ikke billig

Er det forventet å måtte skifte mye deler nå som den nærmer seg 200 000? har ikke skiftet noe særlig hittil.

Er veldig fornøyd med den, men lurer på om kostnadene kommer snart? samt savner jeg litt bensin sekser!

87_1235173307.jpg

87_1751071180.jpg

87_429754503.jpg

87_560502449.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hva er isåfall budsjettet på nyere bil? Og hva ser du da eventuelt på?
Det er vanskelig å foreslå uten å ha noe å "sammenligne" med.
Det er ikke akkurat mindre bekymringer på en tidlig E90/E60 om det er det som er tanken.

Ser ut som en en veldig fin og velholdt E46 forresten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kragz skrev:

Har funnet en 325i 2008 e91 som er gått 83 000 til 230 000 kr, så det var en sånn som var tanken, vet ikke om de er mye problemer med disse?

 

E90/E91 er veldig gode og godt sammenskrudde biler, lite feil og god kvalitet. Det er iallfall mitt inntrykk etter 3,5 år og 70 000 km i E90 325d :)

325i er en herlig bil med fantastisk motor, du får utrolig mye kjøreglede her. Disse motorene er så si feilfrie, sjekk selvsagt service historikk nøye men det er veldig lite som pleier å gå i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg hadde en 2003 E46 318d Touring i perioden 2004-2013. Da vi kjøpte bilen hadde den kjørt 16000 Km og da vi solgte bilen hadde den kjørt 342000 Km. Det du kan forvente av alminnelig vedlikehold ved ca. 200000 Km er først og fremst slitte motorfester og hardykobling. Hvis ikke støtdemperne har vært byttet er de også helt sikkert ganske modne for utskifting. Clutchen synger vel også på siste verset hvis den er original. Det samme gjør frontvinduet hvis det er originalt. Ellers burde det ikke være mer når det gjelder alminnelig slitasje utover kanskje de store foringene bak hvis de er originale. 

Rusten bør du helt klart ta alvorlig. Da vår E46 først begynte å vise tegn til synlig rust rundt 2011 gikk det fort. Plutselig var det et ganske stort hull i venstre forskjerm samt flere gjennomgående rustbobler i høyre fordør. Rusten kommer ganske vilkårlig/tilfeldig på karosseriet avhengig av hvor grunningen under lakken slipper (en svakhet med E46 modellen).

173000 Km er ikke mye for en E46 fra 2003. Det er knapt 13000 Km årlig. Trolig har bilen en signifikant høyere bruksverdi enn handelsverdi forutsatt at du får kontroll på rusten. E46 er svært fine biler og jeg savner min. Har du lyst og midlene bør du etter min mening beholde bilen... :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt i tenke boksen, får se hva jeg lander på. Er veldig fornøyd med den, men det er den det er den rusta jeg tenker mest på. Det er ikke ille nå men ser for meg det kan akselerere fort

Er litt perfeksjonist når det kommer til rust å jeg ser for meg det kan bli dyrt å gjøre noe med, dører og bakluke burde vell byttes etter hvert om det ikke skal komme tilbake? Eller kan det sanblåses å lakkeres?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler ruster og poenget er derfor å utsette prosessen lengst mulig. Klarer du å ta rusten tidlig i utviklingen kan karosseriplatene sandblåses og lakkeres. Gjøres arbeidet skikkelig kan det holde i mange år før rusten kommer tilbake. Utfordringen med E46 og samtidige modeller som f.eks E39 er at det er grunningen under lakken som slipper og tiltrekker seg fuktighet. Dermed begynner det å ruste under lakken og når rusten først er synlig over lakken er det ofte for sent å sandblåse (stålet er essensielt kjeks). For å komme rusten i forkant bør du derfor gjennomgå hele bilen sammen med en lakkerer eller fagmann. Min erfaring er at selve karosseriet utenom løse deler som dørene, forskjermene og panseret ikke ruster i nevnverdig grad og dette gjelder også under bilen... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ser jeg ikke fornuften i å bytte ut en pen 13 år gammel E46 som oser Old-School og entusiast, med en 8 år gammel E91 som ikke har den samme sjarmen og designet, samt at den koster gode 160-180 000 kr mer.  Fordelen med E46en er at du vet hva du har, og at den vil ha et lavt verditap.  Med mindre du SKAL over til bensin igjen hadde jeg ikke solgt - gresset er faktisk ikke alltid grønnere på andre siden selv om det er dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal studere eller liknende burde du ikke bytte dieseldyret, men hvis økonomien er der med fast inntekt, ser jeg ikke noe problem i det. Men hvorfor ikke prøve TRF-magi? ;) Får sikkert en del hk ut av den motoren med diverse justeringer, koster langt mindre enn å kjøpe en annen bil også. 

Angående rust, er det kanskje lurt å bytte hele delen hvis det ser stygt ut? Kjenner du noen som lakker svart, kan du få gjort jobben billig, men delen koster som regel noen kr (bakluke til E39 kosta 6500 pluss lakk feks) ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...