Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestandig skiftet olje og filter selv på eldre BMWer og så mye som annet jeg kan få til selv, men lurer på dette med serviceintervall oljeskift og historikk, må man på merkeverksted for å få "dokumentert" at det er gjordt service på bilen i form av nullstilling av serviceindikator, eller kan man bare gjøre det selv og blir det lagret for hver gang i bilens display om man gjør det på den korrekte måten på bryteren i venstre side av instrumentpanelet og uten å koble på noe apparat?

Skrevet

Bilen lagrer alle nullstillinger av alle service punkter uansett hvordan de gjøres. Så det er jo greit. Men i garanti saker så sliter du, da service kreves tatt av verksted med dertilhørende dokumentasjon. 

Om det er utenfor garanti og du ønsker å spare penger så synes jeg det er greit å ta alle servicer selv og dokumentere det med kvitteringer i en perm feks. Det er slik jeg gjør det i dag på min egen bil. Gjorde det også på forrige bil og det virker som dette er greit for markedet. Et lite forbehold er på veldig nye biler eller spesielle biler.

Skrevet

Takk, bilen er importert så det er vel bare 2 år garanti, og er jo over det nå. det ligger inne 1 service fra før tatt i Tyskland, så om jeg nullstiller idag f.eks så kommer den km standen som tillegg i servicedisplayet, forstår jeg det rett.

Skrevet

Akkurat hvordan den nye typen service display vet jeg faktisk ikke. Jeg svarte med den "gamle" typen i hodet, så jeg vet ikke om du kan nullstille den nye typen engang selv?

Skrevet

Joda, leste nettopp om dette i ISTA og det er likedan som før. Du kan nullstille alt selv, og alt blir lagret på vanlig måte. Tror bare at BMW anbefaler å bruker ISTA for å gjøre dette, for å forhindre at man gjør feil.

Skrevet

Jeg tar alltid service/slitedeler på min F10 530d hos Bavaria, selv nå som bilen har passert fem år. Årsaken er selvsagt at det er dem som er mest kyndige på denne bilen, service stempler ifra merkeverksted er posetivt (men ikke avgjørende) ved videresalg og hvis det kommer aksjoner ifra fabrikken så blir dette utført.

På min 1994 modell 520I så gjør jeg alt med service selv, skriver inn i serviceheftet og setter kvitteringer i perm. Samme gjelder skifte av slitedeler og reparasjoner, det jeg kan få til selv iallfall. Det jeg ikke klarer selv her lar jeg ett uavhengig verksted ta seg av, har brukt de alle år på denne bilen så det er greit å ha en fast mekaniker som kjenner bilen min godt :) 

Skrevet
2 timer siden, bmwmann24 skrev:

Skriver du selv i serviceheftet Fredrik 90?  hehe, det er vel ikke helt i henhold:)  

 

Det er vel bedre å fylle inn der hva som er gjort kontra å ikke gjøre det i det hele tatt?? Da har jeg både det og en perm med kvitteringer, tror det bør være greit på en 22 år gammel 520... 

Skrevet
8 timer siden, bmwmann24 skrev:

Skriver du selv i serviceheftet Fredrik 90?  hehe, det er vel ikke helt i henhold:)  

Er det et problem? Så lenge man ikke skriver at man er et autorisert bilverksted, eller forfalsker noe, ser jeg ingen problemer med det.

Skrevet

Nei samme her. Skriver selv i hefte, hva som er gjort, km stand, og hvilke deler som er brukt & evi.  annet. 

Det eneste som mangler er kun stempelet fra et bilverksted. 

Skrevet (endret)

Ser heller ikke noe problem i det. Tok selv et oljeskift på MINIen da jeg kjøpte det. Den var da halvannet år gammel, gått 11.000 og hadde ikke hatt noe service tidligere. Dette skrev jeg inn i heftet selv samt førte opp merke og type olje som ble brukt. 

Har hatt bilen inne to ganger for garantirep etter dette hos Bavaria. De har ikke sagt noe på det. 

Endret av StigJ
Skrevet (endret)

Okey da, kan gå med på at biler som er eldre enn 5 år så teller vel ikke verkstedest stempel allverden. Ville nok rynket noe på nesen om jeg skulle kjøpe en nyere bil og ser at Einar eller Stig selv hadde fomlet med serviceheftet. Dette har med garanti og verdi å gjøre. 

Selv lar jeg det stå åpent i heftet, føler vel at verksteder skal få lov til å bruke de ledige plassene. Selv om man kan skaffe nye hefter da selvsagt. Rekker med kvitteringer for min del, men gjør som dere vil. 

 

Endret av bmwmann24
Skrevet

Hadde jeg bladd opp heftet på en bil og det viste raskt at bilen hadde fått ny olje ca hver 10k enn 30k hadde jeg med en gang tenkt at denne bilen hadde fått ekstra godt stell. Men det er nå meg.

 

Står det noen plass at det kun er verkstedet som har lov å skrive i et servicehefte?

Skrevet

Bilen min har ikke noe fysisk servicehefte, tar man service hos BMW så blir vel alt som er gjordt liggende online, men lurer på om det kun er hos merkeverksted at de har tilgang til online serviceheftet, det er vel via som ovenfor nevnt ISTA. Går jeg og tar service hos det lokale mekonomen verkstedet så har kanskje de ikke tilgang til dette?

Forøvrig så er service syklusen omtrent 30000 km på min bil, men tok ett olje og filterskift da det gjenstod "15000 igjen til service" usikker på om det virkelig er så nødvendig, men synest det var greit for å være på den sikre siden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...