Gå til innhold

Komfortable og støysvake dekk


Ronny M
 Share

Anbefalte innlegg

Hvilket dekk går for å være det mest komfortable og støysvake egentlig? Jeg blei anbefalt Vredestein Ultrac Vorti, det har et støynivå på 71db, men jeg ser at for eksempel Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 ligger på 68db. Det er en betydelig forskjell. Kan man stole på db-nivået som er oppgitt?

dekk.PNG

 

 

 

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... du kan ikke stole på desibelnivået som er oppgitt iom. at dette avhenger direkte av underlaget samt eksplisitt også av type bil (altså hva man konkret hører inne i bilen). De aktuelle desibelnivåene er gjennomført under ideelle forhold og dette er helt sikkert ikke på alminnelige norske veier med en temmelig grov asfalt. Det du imidlertid kanskje kan stole på er at desibelnivået viser den relative forskjellen mellom dekkene. Et dekk som har et lavere oppgitt desibelnivå vil sannsynligvis også oppleves som mer støysvakt enn et annet dekk som er oppgitt med et høyere desibelnivå. Husk imidlertid at brede dekk normalt har et høyere støynivå enn smalere dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv veldig fornøyd med Ultrac Vorti dekkene, har 225/35-19 og 255/30-19, så er relativt lite gummi. Overraskende lite ekstra støy sammenlignet med 225/40-18. Tror ikke du tråkker feil med noen av disse dekkene :)

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra nokian hakkapelita r piggfri vinterdekk 72db til dunlop sportmaxx rt 68db.  Målte på samme veien i samme hastigheten og fikk 2-3db mindre støy med nokian. Brukte da app på iphone. Tipper dekkstøy måles på et underlag som er langt fra slitt norsk  asfalt...  kan virke som myke dekk, da gjærne med lavere hastighetsmerking er mere komfortable på norsk asfalt... Men du bør kunne anta at dekk i samme klasse støyer mindre med lavere db merking...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik skrev:

Det du imidlertid kanskje kan stole på er at desibelnivået viser den relative forskjellen mellom dekkene. Et dekk som har et lavere oppgitt desibelnivå vil sannsynligvis også oppleves som mer støysvakt enn et annet dekk som er oppgitt med et høyere desibelnivå

Det var egentlig det jeg lurte på, om man kan stole på at et dekk med lavere db-nivå faktisk er mer støysvakt i virkeligheten. Men det forutsetter at dekkene blir målt på nøyaktig samme underlag, med nøyaktig samme måleutstyr, med nøyaktig samme dimensjon, og det er vel praktisk talt umulig. Men målingene blir vel gjort på utsiden av bilen for å måle hvor miljøvennlig de er på støy til omgivelsene. Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stiller meg også skeptisk til denne merkingen, og mine erfaringer taler mot at mye av dette er kjøpt og betalt av produsentene.

3db veldig stor forskjell, det er faktisk en dobling av lydnivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, papertiger skrev:

Er selv veldig fornøyd med Ultrac Vorti dekkene, har 225/35-19 og 255/30-19, så er relativt lite gummi. Overraskende lite ekstra støy sammenlignet med 225/40-18. Tror ikke du tråkker feil med noen av disse dekkene :)

Takk for den, jeg trur jeg heller mot Ultrac Vorti :) Hva syns du om det spesielle designet på dekksidene? Jeg har bare sett det på bilder, så jeg lurer på om det ser bra ut i virkeligheten, eller om det blir litt for mye av det gode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Masterchief skrev:

Gikk fra nokian hakkapelita r piggfri vinterdekk 72db til dunlop sportmaxx rt 68db.  Målte på samme veien i samme hastigheten og fikk 2-3db mindre støy med nokian. Brukte da app på iphone. Tipper dekkstøy måles på et underlag som er langt fra slitt norsk  asfalt...  kan virke som myke dekk, da gjærne med lavere hastighetsmerking er mere komfortable på norsk asfalt... Men du bør kunne anta at dekk i samme klasse støyer mindre med lavere db merking...

Hvilken dim? Jeg går fra 225/45-18 og 245/40-18 Goodyear piggfire, IceContact 2 til Dunlop SportMaxx RT 225/40-19 og 255/35-19. Jeg håper på det beste. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Ronny M skrev:

Men målingene blir vel gjort på utsiden av bilen for å måle hvor miljøvennlig de er på støy til omgivelsene. Eller tar jeg feil?

Det er korrekt, men kanskje ikke så veldig viktig for deg som sitter inne i bilen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ronny M skrev:

Takk for den, jeg trur jeg heller mot Ultrac Vorti :) Hva syns du om det spesielle designet på dekksidene? Jeg har bare sett det på bilder, så jeg lurer på om det ser bra ut i virkeligheten, eller om det blir litt for mye av det gode :)

Det har jeg ikke tenkt på en gang før du nevnte det nå. Er ikke noe jeg har lagt merke til, utenom at det står Vredestein og Giugiaro Design på siden. Når dekksiden er så lav som den er med 30 og 35 profil, så er det ingenting som fremheves veldig med mindre du har hvit skrift eller noe :)

PS: Jeg fikk faktisk best pris og kjøpte disse dekkene gjennom Bavaria Stavanger - og dekksjefen der hadde ingen problemer med å anbefale Ultrac Vorti over dyrere dekk som ContiSportcontact, Eagle F1 og Pilot supersport eller sport 3, verken når det gjaldt veigrep på våt og tørr vei og støynivå.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt på litt forskjellige lavprofil dekk, men det er bare ett dekkmerke jeg synes har vært skikkelig behagelig å kjøre med, og det var Pirelli P Zero Nero. Alle andre dekk jeg har kjørt med har jeg sammenlignet mot det, og det er fremdeles det beste etter 8år med andre dekkmerker.  Null sporing. Lav dekkstøy. Godt grep. Ulempen er vel myk gummi så dekket blir fort slitt.
Av de andre lavprofildekkene jeg har kjørt med er Dunlop SP sport, Goodyear F1, Toyo proxes, Falken(Gs bildeler) Sonar(Gs bildeler), Continental ettellerannet, ++
Kan nevne at det nye Sonar dekket overrasket meg litt da det faktisk ikke var så værst til å være ett billig dekk! Det ble ikke testet på banekjøring eller sånt, men til daglig bruk var det faktisk vel så bra som enkelte dyrere merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, fupsaker skrev:

Selv gikk jeg for Dunlop SportMaxx RT som har C på drivstoff og A på våt vegbane

Vet ikke helt hvor stor forskjellen er, men jeg har Dunlop SP Sportmaxx GT (2010-modeller, men) og de var ikke mye å skryte av.. Mye veistøy og veldig mye sporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...