Gå til innhold

Ny 1 serie, 120D vs 120i


 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg og samboeren har lyst på ny bil og vi tenker både på 2-serie coupe og 1 serie. Førstnevnte er jo stiligere og nok mer kjøreglad. Jeg har opprettet en tråd på denne bilen med noen spørsmål, og forstår at den kler en bensinmotor vesentlig bedre enn diesel. Den fåes også med 4-syl. bensin (220i) i motsetning til 120i som vel er en 1,6 liter. 

Vi lurer altså også på om vi heller bør kjøpe en 1-serie til samme pris. Det blir nok bare oss to (les: ingen barn) de første 2 årene, men etter dette vet man jo aldri.. En 1-serie vil nok være mye mer praktisk med et barn. Det er jo også enklere ift. IKEA-turer, ferieturer (bagasje), ekstra folk i bilen mm. Utseende til 1-serie LCI er også utrolig mye finere enn forgjengeren den erstatter som jeg aldri har likt. 

Jeg forstår hva folk mener om diesel vs. bensin i en coupé, men hvordan er dette med 1-serien som da blir en sammenligning med 1,6L bensin mot 2-L diesel (120i vs 120d)? Noen med erfaring fra begge alternativene? Det blir sportsautomat og M-sport på begge. Jeg er glad i en turtallsvillig motor, men ikke på bekostning av konstant jaging / manglende bunndrag. Det faktum at dieselen er signifikant mer økonomisk å kjøre (billigere pr. liter, mindre forbruk) er også en fordel. 

Spørsmål
- 120i vs 120d (nyeste aktuelle motorer)?
- Er det fortsatt slik at man risikerer store verkstedsutgifter på moderne dieselbiler om man "kun" småkjører i bystrøk etc. (partikkelfilter mm.)?
- De som kjenner begge motorene (120i 1,6L. vs 120d 2L), hvordan er "sportsligheten" og hvor raffinert er dieselen sammenlignet med bensinen? Fordeler og ulemper med begge motorene?
- Sleng gjerne på en formening om hvilken bil som er enklest og hvilken som er vanskeligsst å selge om 2-3 år; 120D, 120i, 220d, 220i. 

 

Takk for svar =) 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville holdt meg til F22, du ville bare endt opp med å angre hvis du valgte 1-serie. Dessuten så får du litt mer for pengene med en F22, som f eks på motorsiden som du nevner. Ett annet aspekt er jo at det er nå som dere er barnløse dere kan kjøpe en todørs Coupe, spar bil med fire dører til behovet er der. 

Jeg skjønner ikke helt BMW sine motorprioriteringer på LCI av F20. Samtlige alternativer har dem gjort kjipere, 120I har gått ned til 1,6 mens 116I har blitt tresylindret med enda dårligere ytelser enn pre LCI 116I. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hadde jeg visst at det ikke er barn i bildet de første årene hadde jeg valgt 2 serie. Husker vi var oppi samme dilemma i ca. 5 minutter når vi skulle lease vår 1-serie. Men da ble leasingkostnaden for høy på coupe og 3-dørs 1 serie da de var generelt vanskeligere å selge kontra en 1 serie med 5 dører (=lavere annenhåndsverdi). Så det er jo klart et moment å ta med seg. Jeg _tipper_ at en 120i vil være enklest å selge. 1-serien er svært praktisk, den rommer mye!

Vår 116i hadde 1,6 literen med 136hk. Den ble alt for masete med automat etter vår smak, så vi valgte manuell der. N20 (2-liter bensin) med sportsautomat er en helt annen verden, den er meget komfortabel men samtidig litt trøkk i. Og ikke minst - girkassen bruker momentet til motoren i stedet for å jage på høyt turtall.

Nå har vi hatt vår 3-serie stasjonsvogn et år, og jeg ser nå at det hadde jo vært morsomt å hatt en "morobil/egobil"  nå når det fortsatt bare er oss to og ingen barn i loopen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonelt sett er nok copuéer mer tungsolgte. På motsatt side er det færre slike til salgs, noe som gjør valget for potensiell kjøper mindre og verditapet kan være noe lavere grunnet nettopp mindre konkurranse.

Uansett hadde jeg ikke valgt å vektlegge det stort, kjøp det som dekker dine behov og som du har mest lyst på. 220i er nok det morsomste valget. Vanskelig å spå fremtiden i disse anti-dieseldager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe særlig erfaring i bilverden, men jeg velger å hive ut min formening om ditt siste punkt :P

Jeg ville valgt 120i av de alternativene du listet opp. Nå vet jeg ikke helt hvor du holder til, men i Oslo har jo hysterien om diesel tatt helt av, noe som sikkert skremmer bort en del potensielle kjøpere. Jeg vil vel tro at de større byene vil følge etter i de samme fotsporene, som kanskje vil gjøre diesel mindre attraktiv på landsbasis? 

I tillegg så er vel femdørs lettere å få solgt enn en todørs på generell basis? 

Når det er sagt; jeg er ikke så objektiv her. Jeg selv kjører en femdørs 1-serie fra 2006 med bensinmotor. Det inntrykket jeg fikk var at de gikk rimelig fort unna på Finn, pluss at de lå litt høyere i pris enn diesel. Mulig jeg husker feil her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en F20 LCI 120d xdrive og kunne ikke vært mer fornøyd. Kunne helst tenkt meg en M135i, selvfølgelig. Men det får bli en annen gang. Med sportsautomat og 190 dieselhester, samt 400nm, føles den veldig sterk. Den er også svært underholdene å kjøre. Og det er fin lyd i motoren/eksosen ved pådrag. Så kan absolutt anbefale den om du finner et pent eksemplar. Det er vel fullt mulig å gjøre noe motormessig med den også, men siden bilen med xDrive veier 1455kg (visstnok), så trengs det ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg kjørt 2 serien, men hvis du vurderer å gå for 1ern vil jeg anbefale f20 på det sterkeste! :)Etter utallige biler under mitt eie har jeg endelig funnet en rakker jeg kommer til å beholde i (forhåpentligvis) flere år fremover.

Gikk fra en Merce c200cdi 2012 til en M-sport 116D 8trinn aut estorillblå 2013. Første inntrykket var at den var UTROLIG tight og fin sammenlignet med Mercen, og sammenlignet med alle tidligere Bmwer jeg har eid. Ble svært positivt overrasket over hvor god 1ern faktisk er. Også er den jo praktisk i tillegg :P.

Vet det er mange her på forumet som mener at 116D 2.0 116hk er en kjip motor, vell det spørs veldig hva slags behov man har. Den har et Ok skyv (dekker iallefall mine behov :P), en utrolig god girkasse (skifter gir en del, men det legger man ikke merke til ettersom giringa går smud), og et utrolig bra forbruk! (Det beste jeg har klart er 0,39 på motorveien <-- Ecomode + super pen kjøring!). Skulle gjerne hatt litt mer hester, men valgte heller å gå for en bil med masse utstyr fremfor stor motor :P. Har også kjørt 120D 2014, og jeg kan skrive under på at den går som ei kule sammenlignet med bilen min :P. Hadde jeg hatt et større budsjett hadde jeg selvfølgelig gått for den, men når pengene er tight ble det en 116D, og jeg angrer ikke ;)! Om jeg kommer til å beholde bilen etter garantien er over, kommer jeg til å skaffe en Remap (går dermed fra 116hk til ca 185hk)

 

Et par ting som er MUST:

- Harman Kardon (kanonannlegg!)

- M-Sport eksteriør 

- M-Sport understell - Sporty, men samtidig veldig komfortabelt :).

 

Lykke til mister! :)

 

Endret av Avrinder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...