Gå til innhold

MiniMs E60 M5


 Share

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det er enkelt å bytte disse listene i noen som er mørke/har bilen sin farge? Er det det som kalles shadowline lister? Synst det tar seg dårlig ut med chrome lister selv om det sikkert er en filleting å henge seg opp i..

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Evenol said:

De svarte/mørke heter shadowline, ja. Er ikke spesielt fan av chrome-lister selv.

Om det er enkelt å bytte vet jeg ikke.

Ok. Hva er forskjell på høyglans shadowline og vanlig shadowline da? Ser at vanlig shadowline koster 370kr for listen fremme og høyglans er oppgitt til 995kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, minim skrev:

Ok. Hva er forskjell på høyglans shadowline og vanlig shadowline da? Ser at vanlig shadowline koster 370kr for listen fremme og høyglans er oppgitt til 995kr. 

Høyglans = glatt overflate

Vanlig shadowline er nok den matte.

Plastidip kan kanskje være et alternativ? Jeg har ikke brukt det før, så kan ikke uttale meg om resultatet, men tror det blir helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Får se litt på Finn om jeg finner de forskjellige :) en annen ting som slo meg er at det er jo sikkert like lister på alle e60 sedan så det er godt mulig at det er mulig å oppdrive slikt på brukeren også. 

 

Jo plastidip kan være en løsning, men kunne tenkt meg noe mer permanent som så bra ut egentlig. Plastidipen blir sikkert bra noen mnd av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Walkabout said:

Jeg folierte disse listene på en E60 jeg hadde tidligere. Ble bra resultat, og funker bra nå tre år etter :) 

Ok. Var de enkle å ta av eller gjorde du det når de sto på bilen? Ser ut som de er festet med klips, men det er så typisk at det er festet på en eller annen spessiell måte og så kjekker jeg av en masse fester når jeg prøver å ta dem av.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lite dilemma når det kommer til rådelager som skal på igjen. Det er jo en kjent sak at disse er dårlige på S65/85 motoren og at det har forårsaket mange motor ras. Det har kommet flere ettermarkeds lager på banen blant annet noen med coating og noen overdim. Jeg tenker at i utgangspunktet dersom klaringen er problem så er det jo bare idiotisk å montere noen med coating  (og samme dim som original ellers) som fører til mindre klaring. Er det noen som har tanker om overdim lagerene som f.eks BE bearings leverer til den? 

Jeg tenker at det sikkert er en grunn til at BMW ikke lager overdim lager til den, men samtidig så innrømmer de jo at S65/85 motoren har et problem ved å gjøre det så de passer seg nok der. Kan godt være at det er eneste grunnen till at de ikke lager overdim lager. Hva er de klare bakdelene med overdim opp til "normal" klaring mellom lager og veiv egentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er lite som skjer om dagen egentlig, men jeg kom nettopp igjen i fra 2100km bilferie med X5 og campingvogn så det var på høy tid med en vask på begge to. Har ikke polert noen av dem tidligere i år så de får seg litt slikt stell også.

 

 

Så skulle M5en taes. Da fant jeg ut at jeg må bare få tak i skikkelig avfetting for å spare mye plunder og heft. Her brukte jeg først Prick bort til fjerning av asfalt flekker og lignende, så en gjennomgang med Surfex HD blandet ut 1:15 og til slutt Iron X for å fjerne metall partikler. Når dette var gjort så vasket jeg med vaske handsken som er på bildet og zip bilshampo. Til slutt en runde med Mequiars clay, men på denne bilen så var det omtrent ingenting som gikk i clayen i motsetning til på X5en hvor klumpen var så dårlig at jeg måtte kaste den etter kun en bilvask :o Prøvde også såvidt biltema sin clay på X5en, men den ble kastet med en gang da den var totalt ubrukelig. Spar penger og kjøp Mequiars eller lignende kvalitet med en gang! Dette ser sikkert litt "overkill" ut, men husk at dette brukes kun ved polering (typisk en gang eller to i året maks) og ellers prøver jeg å unngå avfetting eller har veldig svak blanding på. Det gjorde også at vaskejobben tok 3 timer på M5en kontra 8-9 timer på X5 med billig avfetting så regner man tid på dette gir det ingen mening å bruke lite egnede produkter.

 

 

Og så ble bilen tatt inn i garagen for tørking før polering i morgen. 

 

Jeg har planer om å fortsette å bruke Menzerna siden jeg var veldig fornøyd med hvor enkelt det var å jobbe med og hvor bra resultatet ble sammenlignet med turtlewax produkter jeg var vandt med fra før. Hvor lenge voksen holder gjenstår å se, men det er sikkert ikke dårligere enn mye annet :) Får se om det blir lagt i tre steg. 400cut er egentlig "steg 1-2-3" i et og jeg slet ikke med swirls på X5en etter kun den så det er mulig jeg ikke går på tre ganger, men må man så må man :) 

 

 

Ellers har det vært mye jobb på X5en siden det var litt småplukk på den før ferien så jobben med rådelager på M5n har blitt skyvd utover. Håper på å få gjort det denne måneden en gang om det blir litt mer tid etter ferien er over. Måtte nesten prioritere å få bruksbilen i orden siden denne stortsett står i garagen og trossalt ikke har noen feil, kun en nervøs eier :) 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er ute å koser seg i solen i dag. Jeg stor koser meg i garagen. 30% ferdig med ene siden. Håper å rekke halve bilen i dag. Hadde først en 50w LED lyskaster når jeg jobbet, men det fungerte ikke noe bra på denne sort fargen. Så nesten ingen riper/swirls så jeg måtte plukke frem en god gammel 500w lyskaster som lå her for å se hva jeg jobbet med. Solen ute hadde nok avslørt ting mye bedre, men liker ikke å polere i direkte sollys og heller ikke å jobbe med korrigering ute slik at det legger seg støv på bilen etter vask (det gir swirls).

 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...