FrenchFries Skrevet Mai 24, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 24, 2016 14 minutter siden, Shattered skrev: Jeg har hatt E39 både med og uten autolat. Latmannskassa er ok hvis man kjører mye i byen, og manuell er best på landeveiskjøring. Med manuell kontrollerer du giringa mer selv. Smak og behag, latmannsversjonen er ganske komfortabelt, men jeg for min del liker manuell kasse best. Etter en del bytter det siste året har jeg bestemt meg for å heller beholde bilen som den er enn å bygge om da dette er dyrt og stress Veldig digg med sekserlyd, da. Sekserlyd er innafor det 😉 Er mest interessert i bensin med manuell, så blir nok det. Har kjørt crosser med gir siden jeg var 6, så er ikke noe problem med giring osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FrenchFries Skrevet Mai 24, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 24, 2016 16 minutter siden, DanielStance skrev: En svakhet på E46, i hvertfall coupe er en såkalt "subframe disaster", som vil si at innfestningene til traversen bak ryker. Er vel verre på biler med stor motor pga større påkjenninger. Men f.eks en 320 som har blitt kjørt hardt kan få det også. Vil tro at i dag så har vel en del E46'er fått dette utbedret. Om du ser på E39, så ville jeg holdt meg unna pre-facelift 520i 2,0L med 150hk (1996-2000), spesielt med automat, da disse er treig og drikker mye bensin. Facelift 520i 2,2L med 170hk (2000-2004) går nok bedre og har snillere forbruk. Men disse ligger vel litt høyere i pris. Har hørt at en del E46er sliter med at innfestingene ryker, ser også at det går igjen i Finn-annonser osv at dette er utbedret men takk for heads up og litt nærmere forklaring 😊 Litt bakvendtland-faktor over at større motor gir mindre forbruk, men det er vel mange ting som spiller inn her. Synes ikke E39ene med facelift ser så ille ut, men fronten virker for meg litt... Dratt utover, som om noen har tatt en E46 av modelleire og trekt i begge sidene 😛 Litt barnslig og rart eksempel men synes at det var mest presist. 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Mai 24, 2016 Share Skrevet Mai 24, 2016 24 minutter siden, FrenchFries skrev: Begynner å skjønne logikken her nå, vurderte faktisk om "i" sto for injection, men konkluderte med at det ville bli for enkelt Har jo sjekket en stund nå og funnet ut at 318 har passende nok 118 hester, 320 har omtrent 140, 323 har 150-160-ish og 328 har 192. 118 hester må da bli for lite? Forsikringen blir vel billig, men er villig til å blø litt ekstra for noe som er moro 😊 Har også hørt teorier om at forsikringen faktisk er billigere på 328 enn en "vanlig" 320 fordi det er færre av de og "snillere" ulykkesstatistikk... Nesten. Pre-facelift er sånn: 320i (2,0L) - 150hk 323i (2,5L) - 170hk 328i (2,8L) - 193hk Facelift er sånn: 320i (2,2L) - 170hk 325i (2,5L) - 192hk 330i (3,0L) - 231hk Dette er kun bensin rekkesekser modellene, som du sikkert fikk med deg. 16 minutter siden, FrenchFries skrev: Har hørt at en del E46er sliter med at innfestingene ryker, ser også at det går igjen i Finn-annonser osv at dette er utbedret men takk for heads up og litt nærmere forklaring 😊 Litt bakvendtland-faktor over at større motor gir mindre forbruk, men det er vel mange ting som spiller inn her. Synes ikke E39ene med facelift ser så ille ut, men fronten virker for meg litt... Dratt utover, som om noen har tatt en E46 av modelleire og trekt i begge sidene 😛 Litt barnslig og rart eksempel men synes at det var mest presist. 😅 Sånn er det med BMW såvidt jeg vet. De større motorene trenger ikke jobbe like hardt for å flytte på den tunge bilen, som den undermotoriserte 150 hesteren som kom i pre-facelift 520i. Og da går jo selvfølgelig forbruket opp. Det vil jo selvfølgelig fortsatt være litt stort forbruk, men ja større motor gir stort sett snillere forbruk Facelift E39 er mye penere enn pre-facelift ja Finere fanger, lykter osv. Jeg personlig er ikke så interessert i 3-serie, så for min del er 5-serie "best". Blir såklart ikke like sportslig som en 3-serie, men er fullt mulig å ha det gøy med 5-serie. Dessuten er det jo muligheter for å modifisere bilen med stivere og mer sportslig understell etc. FrenchFries reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 24, 2016 Share Skrevet Mai 24, 2016 Automat i disse bilene her er ikke noe å trakte etter hvis man er 18 år og litt glad i "fart og spenning". Det er først når man kommer opp på de nye BMWene at automat gir mening, f eks Sportsautomat eller M DTC som man får i M modellene. Automat på f eks en E46 320I er av det daffe slaget, veldig behagelig og komfortabelt men kjedelig som fy. Den gir høyere forbruk og legger på ca 1 sekund på 0-100 tiden. Har selv automat på min F10 530d, men den kommer kun med automat og noe annet ville ikke passet. Har det også på min nå aldrene E34 520I, veldig daue greier men utrolig behagelig. Jeg kjøpte liksom ikke 520I for å kjøre fort og sportslig, så da kan det like gjerne være automat i den. Når det gjelder E46 så er det ikke så mye å se etter, iallfall ikke på de litt nyere facelift utgavene. Rust i dører og skjermer er vel den største "faren", ellers så er dette meget velbyggede biler som fortsatt har mye igjen å gi. FrenchFries reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Mai 24, 2016 Share Skrevet Mai 24, 2016 Facelift og preface. Jeg hater preface-fronten da den ser gammel og utdatert ut, men ikke alle er enige. Dette er kun E39, som du kanskje har skjønt. Personlig synes jeg, etter å ha kjørt e46 i hele vinter at de er mye trangere og mindre (ca 1.85 med litt sexylubb) synes 5/3 er som natt og dag, med tanke på komfort og plass. Jeg liker M57-motoren (m57d25 har jeg hatt og har nå m57d30), kraftig og sprek nok (men man kan jo miste lappen i en 1.2 polo også) . Har ikke kjørt nok bil med bensin til å si noe om Bmws seksere med bensin, men flere jeg kjenner til og har hørt om sliter med koking Aldri hatt problemer med dette selv etter 4 biler med diesel. E39 med bensin sliter ofte med koking, samt at 520ia bruker, som sagt over, jævlig mye bensin (spør Gabz om hvordan det var å gå fra 520ia til 520d) . Utenom dette sliter E39 med luftfjæringssystemet, hvis det ikke er gjort noe med, etter 300 000 (både jeg selv og flere har merka dette, spør Powerfulglenn), der luftbelger ryker stadig vekk. FrenchFries reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 25, 2016 Share Skrevet Mai 25, 2016 (endret) 7 timer siden, FrenchFries skrev: Begynner å skjønne logikken her nå, vurderte faktisk om "i" sto for injection, men konkluderte med at det ville bli for enkelt Har jo sjekket en stund nå og funnet ut at 318 har passende nok 118 hester, 320 har omtrent 140, 323 har 150-160-ish og 328 har 192. 118 hester må da bli for lite? Forsikringen blir vel billig, men er villig til å blø litt ekstra for noe som er moro 😊 Har også hørt teorier om at forsikringen faktisk er billigere på 328 enn en "vanlig" 320 fordi det er færre av de og "snillere" ulykkesstatistikk... E46 fikk en ganske stor facelift i 2001 og dette inkluderer også nye motorer. 318i før facelift hadde 118 HK, mens den fikk 143 HK etter faceliften (dette var en helt ny motor). Det er helt klart den nye motoren du bør gå for og ikke den gamle (som er solid, men for svak mhp. dreiemomentet idag). 320i hadde før faceliften 150 HK, mens den etter faceliften fikk 170 HK. I dette tilfellet handler det også om en ny motor og det er den sterkeste man bør gå for, som har et motorvolum på 2171 cm3 mot forgjengerens 1991 cm3. 320i med 150 HK er imidlertid ingen dårlig motor (M52), men automatgear bør unngås etter min mening. 323i har også en M52 motor som yter 170 HK (kun tilgjengelig som prefacelift), men med et motorvolum på 2494 cm3 for bedre dreiemoment. Denne motoren passer fint sammen med automatgear. 325i har en større variant av 320i motoren på 170 HK (M54) og er etterfølgeren til 323i modellen (og dermed kun tilgjengelig som facelift). 325i yter 192 HK. 328i har en M52 motor på 193 HK fra et motorvolum på 2793 cm3 og har et betydelig større dreiemoment enn både 323i og 325i. Denne modellen finnes kun som prefacelift. 330i har en variant av M54 motoren på 2979 cm3 som yter 231 HK. Denne modellen finnes kun som facelift. Endret Mai 25, 2016 av Fredrik FrenchFries reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FrenchFries Skrevet Mai 25, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 25, 2016 Tusen takk for alle svar, var nettopp en slik oversikt jeg ønsket meg! Automat blir vel valgt bort 😉 Jeg er selv 1.90, så det Shattered sier her er jo litt interessant... Skal google litt her for å slippe å plage dere med å skrive lange forklarende innlegg 😊 Shattered reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ess Skrevet Mai 25, 2016 Share Skrevet Mai 25, 2016 (endret) 3 timer siden, Fredrik skrev: (...) 325i har en større variant av 320i motoren på 170 HK (M54) og er etterfølgeren til 323i modellen (og dermed kun tilgjengelig som facelift). 325i yter 192 HK. (...) 330i har en variant av M54 motoren på 2979 cm3 som yter 231 HK. Denne modellen finnes kun som facelift. Dette er ikke tilfellet. Alle M54-motorene er tilgjengelig som pre-facelift. Ellers vil jeg anbefale trådstarter å finne en E39 eller E46 med M54-motoren fremfor en firesylindret. Forskjellen i drivstofforbruk er neglisjerbar i forhold til andre utgifter knyttet til å eie en 15 år gammel bil. Endret Mai 25, 2016 av Ess Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gallay Skrevet Mai 25, 2016 Share Skrevet Mai 25, 2016 1 time siden, FrenchFries skrev: Tusen takk for alle svar, var nettopp en slik oversikt jeg ønsket meg! Automat blir vel valgt bort 😉 Jeg er selv 1.90, så det Shattered sier her er jo litt interessant... Skal google litt her for å slippe å plage dere med å skrive lange forklarende innlegg 😊 Er 192, sitter godt i e46 min FrenchFries reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 25, 2016 Share Skrevet Mai 25, 2016 33 minutter siden, Ess skrev: Dette er ikke tilfellet. Alle M54-motorene er tilgjengelig som pre-facelift. Ja. Det var noen måneder med varierende grader av overlappinger, men helt generelt vil jeg tro at det idag er lettere å se for seg at faceliftmodellene korresponderer sånn nogenlunde med de nye motorene (iallefall for en som er såpass ny innenfor BMW som trådeier er). Vedr. rekkefirer vs. rekkesekser ville jeg først og fremst ha konsentrert meg om bilenes tilstand. E46 er normalt plaget av rust og mange er ungdomskjørt. Jeg ville derfor uavhengig av motortypen ha valgt den bilen som fremstår som best vedlikeholdt og med minst rust innenfor det økonomiske budsjettet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FrenchFries Skrevet Mai 25, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 25, 2016 1 time siden, gallay skrev: Er 192, sitter godt i e46 min Godt å høre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FrenchFries Skrevet Mai 25, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 25, 2016 Diskusjoner om hvorvidt M54-motorene er tilgjengelig som pre-facelift blander jeg meg ikke borti Hadde såklart vært rått med rekkesekser, men hvor mye vil dette påvirke forsikringskostnaden? Vil helst begynne å bygge bonus så tidlig som mulig, så vil ikke sette den i pappa/mammas navn. Vil det være lurt å kun ha ansvarsforsikring eller bør jeg satse på å ha minst delkasko? Hvis jeg får en "billig" E46 (30-35K-ish) så tenker jeg at det vil nesten koste like mye å forsikre bilen med fullkasko over to år som det bilen er verdt ved salg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Mai 25, 2016 Share Skrevet Mai 25, 2016 Motorstørrelse har vel stort sett alltid negativ "effekt" på forsikringspriser. Siden du vil ha den i ditt navn så blir vel kanskje delkasko en smule dyrt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Mai 25, 2016 Share Skrevet Mai 25, 2016 Sinnssyke forsikringer henger sammen med sinnssyke ulykkesstatistikker på gutter fra 18-23 og BMW med 150 hk pluss. Vil tro en 318d er mye billigere å forsikre enn en 320i. Jeg betaler ca 7500 på min 530d, 23 år med 70 prosent (om ikke det var 65? Tror det er 70!), dyrt nok! Betalte 9700 for fylte 23 (halvannen måned bare fra jeg kjøpte bilen) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FrenchFries Skrevet Mai 25, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 25, 2016 2 timer siden, DanielStance skrev: Motorstørrelse har vel stort sett alltid negativ "effekt" på forsikringspriser. Siden du vil ha den i ditt navn så blir vel kanskje delkasko en smule dyrt? True, spørs om delkasko blir for dyrt ja.. Virker som om den beste løsningen er å ha ansvarsforsikring ihvertfall det første året, satse på å kjøre ulykkesfritt og så evt. gå oppover til delkasko/fullkasko når jeg har fått bygd litt bonus 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå