FrenchFries Skrevet Mai 25, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 25, 2016 6 minutter siden, visiks skrev: Den synes jeg var fin i alle fall Så ut som eierne av den bilen har tatt vare på den, ut i fra det som kommer frem på bildene i alle fall. Bare litt stiligere og kanskje en tommer større felger så 4 minutter siden, Marius2002 skrev: Det var min favoritt også! Står fortsatt for det jeg skrev om Compact^, men den siste du linket til så faktisk ikke alt for ille ut 😊 Ellers er jeg enig med dere i at jeg er litt for fokusert på utseende, er vel litt typisk for førstegangskjøpere med lite erfaring, som meg 😛 Samtidig vil man jo få svært lite igjen av pengene man legger ut ved salg mtp. kjøp av styling osv... Men det hjelper jo ikke å ha en bil som ser rå ut om man får motorras! 116/118 hester tror jeg blir litt for lite for min del, men den ene E46en du linket til Marius er jeg enig i at så veldig strøken ut! Kriteriene mine er vel som hos ungdommer flest, mest mulig hester, råest mulig utseende, heftigst mulig anlegg og lavest mulig pris. Så spørs det bare hvor man skal inngå kompromisser hen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
visiks Skrevet Mai 25, 2016 Share Skrevet Mai 25, 2016 8 minutter siden, FrenchFries skrev: Kriteriene mine er vel som hos ungdommer flest, mest mulig hester, råest mulig utseende, heftigst mulig anlegg og lavest mulig pris. Så spørs det bare hvor man skal inngå kompromisser hen... Vil vel si meg enig i det Marius forteller før her. Og som du sier, det må inngås et kompromiss et sted, og da kan utseendet være en lur ting å nedprioritere siden det er lett og "billig" å fikse på. Som nevnt tidligere av Marius. Jeg personlig synes det er mer stas med en bil som f.eks. er sliten i lakken men går bra og høres bra ut, fremfor en som ser imponerende ut men skrangler når man kjører Når du nevner det med hester (og sorry om du har bekreftet det tidligere i tråden): Har du sjekket forsikringsprisen på de forskjellige bilene? F.eks. finansportalen. Regner med at du har det, men tenkte det skulle nevnes i alle fall FrenchFries og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Poppy Skrevet Mai 25, 2016 Share Skrevet Mai 25, 2016 (endret) Sikt deg inn på en fin 318-320i enten coupe eller sedan som ikke er i hjel skrudd og ikke har rust (hvertfall ikke mye). Om bilen har 19 tommer felger, m sport front eller ikke burde ikke ha mye å si. Selv om du kanskje føler at det gjør det. Det er noe du lett kan spare opp penger å kjøpe etterpå. Det er mye bedre å kjøpe en bil som er i bra teknisk stand og som har et godt karosseri som du heller oppdaterer senere, det blir fort mye billigere enn å prøve og redde en bil som har blitt skrudd fra hverandre 13 ganger av tidligere eiere og "oppgradert" med ugunstige snarveier og billige/brukte deler. Endret Mai 25, 2016 av Poppy visiks, FrenchFries og Marius2002 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 25, 2016 Share Skrevet Mai 25, 2016 3 minutter siden, FrenchFries skrev: Kriteriene mine er vel som hos ungdommer flest, mest mulig hester, råest mulig utseende, heftigst mulig anlegg og lavest mulig pris. Så spørs det bare hvor man skal inngå kompromisser hen... ...og i de aller fleste tilfeller ender man opp med ingen av delene. Vent med sprek bil med stort anlegg til du faktisk har råd til å gjøre det ordentlig. Ser så mange ungdommer som absolutt skal ha seg BMW med feit motor, så har de ikke råd til å drifte den skikkelig. Når de først har noen penger til overs så går det til styling, da slike biler er ordinære i utseende. Er som regel kun de over 50 år som har råd til slike biler nye, spoliere og basskasser i bagasjen er liksom ikke denne kundegruppenes førstevalg. Så da går pengene der i stede til service og vedlikehold av bilen. Kombiner dårlige servicerutiner med en 18 årings noe harde bruksområde og du vil snart ha ett motorhavari, da er selvfølgelig BMW en drittbil. BMW med stor motor er dyrt å drifte, særlig i denne prisklassen hvor det for det meste er godt brukte biler å velge i. Har hatt alt for mange kamerater som har kjøpt bil over evne, de har råd til å kjøpe bilen men ikke å holde den gående når ting dukker opp. Grøsser av han som kjøpte seg Mercedes CL 500 som 19 åring, i den visshet om at bilen var billig og Mercedes var bra. Men han hadde det jo gøy i de to månedene bilen faktisk virket, men gjelda etter alle reparasjonene tror jeg han betaler på ennå. Med andre ord, anbefales ikke. Vær fornuftig, velg en moderat førstebil og heller avanser til noe bedre senere FrenchFries og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Mai 25, 2016 Share Skrevet Mai 25, 2016 (endret) Jeg ska gi meg på Compacten Uansett, den som kjøper denne E46 sedanen http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75807572 tror jeg gjør et kupp! Min første bil var en E36 318i, dette var i 2006. Mine kompiser hadde E34 520i og E30 320i. E36en med "bare" 115hk var tilnærmet like kjapp som E34en med 150hk. E34en med 6-sylindret motor hadde selvfølgelig bedre lyd. 0-100 gjør E34 520i på 10.6 sekund, mens E36 318i gjør det på 11,3 sekund. Om du virkelig kjenner de forskjellene 0,6 sekundene utgjør som begge er over 10 sekund så er man god og man har aldri bruk for mer. Mulig 520i gjør det bedre i høyere hastigheter, men tvilsomt at det blir nødvendig som fersk bak rattet i Norge. For å vri dette om til din situasjon, en E46 316i på 116hk(faceliften som jeg linket til) gjør samme på 10,9 sekund En E46 320i prefacelift på 150hk (da jeg tviler på du finner en faceliftet 320i med 170hk som er fin og innenfor budsjettet) gjør 0-100 på 9,9 sekund. Ja det er 1 sekund raskere, men det er ikke så mye i det store og hele når det allerede er gått 10 sekund, altså er E46 316i en kjempebil med god motor. Så kommer forsikringen, som jeg har skjønt spiller denne en rolle. Jeg sjekket pris på meg selv, nå er jeg over 23 år når jeg skrev inn personnummeret, vet ikke om dette spiller inn, men huket ikke av for bare førere over 23. Jeg tok da utgangspunkt i ansvarsforsikring og 16000km årlig og 20%bonus som er førstebil og jeg brukte Gjensidige sine sider. 2003 E46 316i markedsverdi 50000,- - 6970,- 2000 E46 320i markedsverdi 50000,- - 8357,- Ikke største forskjellen på dette eksemplet, men tast inn deg selv så ser du. Kommer vel ungdomstillegg også når man er under 23 år. Spar deg opp bonus på en bil med moderat motor og heller gå for større senere. Jeg har ingen fasit på hva som er bra, er bare erfaringsmessig Lyd/anlegg, felger, senk, styling burde komme i andre rekke og dette er ENKLE mods som du kan gjør selv en kveld/helg i garasjen hjemme! Stor motor og tøff bil er noe de fleste vil ha og det absolutt ikke feil å ha dette, og ja svært moro er det også, men det koster. Har du råd, så kjør på, men da ville jeg økt budjsettet med 20 000,- og fått en som var i fin stand, kontra å kjøpe en til 50-60000 med større motor og mye småplukk som baller på seg... Om dette ikke lar seg gjøre, så er 316i både et bra og fornuftig valg. Ønsker deg lykke til i søket på bil Endret Mai 25, 2016 av Marius2002 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FrenchFries Skrevet Mai 25, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 25, 2016 Får ikke til å svare alle innleggene her konkret, men innser mer og mer at jeg prioriterer helt feil her... Tusen takk til alle over her Poppy oppsummerte det vel kort og greit her, og har vel forsonet meg med at jeg heller får satse på en 318i med facelift (142 hester) eller en 320i (150 hester). Får satse på å kjøpe litt brukt styling, felger og anlegg etter at jeg har landet på en bil i god teknisk stand som er mulig å ha i drift Interiøret bør være helt og lakken helst så godt som rustfri og svart/grå/sølv/blå. Ellers har jeg jekket ned forventningene en smule En kompis av meg har sjekket opp litt mtp. forsikring og fant vel ut at en 320i med 20% bonus havnet på rundt 18-20000 i året med fullkasko hos Gjensidige, så BMW er jo ikke direkte billig å forsikre... Leste på et annet forum at en fyr hadde fått tilbud på 86000 i året for fullkasko på en 328 som var påkostet brukbare summer Fyren solgte bilen og kjøpte en annen Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Mai 25, 2016 Share Skrevet Mai 25, 2016 Nå begynner du og snakke fornuft her. Ikke for og være bestefar men flesteparten av 18 åringer trenger ikke stor motor. Som de andre sier her. En E46 med liten motor må være perfekt for deg. Husk også at BMW er flinke til og lage understell som føles artig og kjøre selv om ikke toppfarten er der, ergo trenger man ikke stor motor for og kose seg med en BMW i Norge. Forsikring på BMW for ungdom kan være rene bingoen jeg ville nok vurdert delkasko, det koster ikke så mye ekstra. Man må bare undersøke forsikringen for vær enkelt bil. Kan være en ide og melde seg inn i NAF. Tror de fikser billigere forsikring til medlemmene sine. Melder du deg inn i BMWccn sparer du endel på deler. Sjekk alltid prisen på originaldeler før du kjøper noe annet. Mange ganger blir du positivt overrasket. Rustfri er selvfølgelig viktig men jeg ville ikke vært redd for noen riper og parkeringsbulker. Tro meg det blir flere hvis dette er din første bil og da blir du ikke like forbannet på deg selv når den første kommer hvis bilen er litt ripete fra før. FrenchFries og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FrenchFries Skrevet Mai 25, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 25, 2016 12 minutter siden, Rune-K skrev: Nå begynner du og snakke fornuft her. Ikke for og være bestefar men flesteparten av 18 åringer trenger ikke stor motor. Som de andre sier her. En E46 med liten motor må være perfekt for deg. Husk også at BMW er flinke til og lage understell som føles artig og kjøre selv om ikke toppfarten er der, ergo trenger man ikke stor motor for og kose seg med en BMW i Norge. Forsikring på BMW for ungdom kan være rene bingoen jeg ville nok vurdert delkasko, det koster ikke så mye ekstra. Man må bare undersøke forsikringen for vær enkelt bil. Kan være en ide og melde seg inn i NAF. Tror de fikser billigere forsikring til medlemmene sine. Melder du deg inn i BMWccn sparer du endel på deler. Sjekk alltid prisen på originaldeler før du kjøper noe annet. Mange ganger blir du positivt overrasket. Rustfri er selvfølgelig viktig men jeg ville ikke vært redd for noen riper og parkeringsbulker. Tro meg det blir flere hvis dette er din første bil og da blir du ikke like forbannet på deg selv når den første kommer hvis bilen er litt ripete fra før. Du blir ikke tatt for å være bestefar (av meg ihvertfall) selv om det du sier kan virke litt "kjipt" å høre for de fleste. Har jo som de aller fleste drømt om å ha M3 osv osv selv om dette aldri var realistisk. Det meste som har blitt skrevet i de siste innleggene her er jo argumenter som mange hører ofte (også meg), men gir flatt faen i å høre på (også meg)... Er jo glad i fart og spenning, i tillegg til at jeg er ganske spesielt interessert, så vil jo såklart ha noe som drar litt men har lært mens jeg har kjørt motorsykkel at høy fart ikke nødvendigvis garanterer mye moro. Noen av de morsomste turene jeg har hatt på sykkel har hatt en gjennomsnittsfart på 60-70 Blir nok medlemsskap i både NAF og BMWccn ved bilkjøp, har ikke oversikt over medlemsfordeler, men regner med at man fort sparer inn medlemsavgiftene. Noen riper i lakk og felger kan jeg leve med, men bilen bør jo være så strøken som mulig Rune-K reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Mai 25, 2016 Share Skrevet Mai 25, 2016 Hvis du kommer over en E46 med regnr ST96398, styr unna. Har enda til gode å se den på finn etter den ble solgt igjen fra jeg hadde den, men kan hende den dukker opp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mai 25, 2016 Share Skrevet Mai 25, 2016 (endret) Bare som ett lite tips...dropp medlemskap i NAF, det er penger ut av vinduet. Skal man være medlem i noen bilorganisasjon så er det Amcar, selv om du har BMW så drar det mange fordeler å hente her på både finansiering, delekjøp og forsikring. Er selv medlem i Amcar, synes også bladet dems er mer spennende enn bladet "MOTOR" som ikke gjør annet enn å teste snøsokker og koppholdere. Også støtter du noen som aktivt driver lobbyvirksomhet hos styresmaktene for å gjøre hverdagen enkelte for oss bilentusiaster. Medlemskap i BMW CCN bør være en selvfølge når man eier en BMW Endret Mai 25, 2016 av Fredrik 90 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FrenchFries Skrevet Mai 26, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 26, 2016 6 timer siden, Shattered skrev: Hvis du kommer over en E46 med regnr ST96398, styr unna. Har enda til gode å se den på finn etter den ble solgt igjen fra jeg hadde den, men kan hende den dukker opp! Takk for heads up, hørtes ikke helt bra ut 😳 6 timer siden, Fredrik 90 skrev: Bare som ett lite tips...dropp medlemskap i NAF, det er penger ut av vinduet. Skal man være medlem i noen bilorganisasjon så er det Amcar, selv om du har BMW så drar det mange fordeler å hente her på både finansiering, delekjøp og forsikring. Er selv medlem i Amcar, synes også bladet dems er mer spennende enn bladet "MOTOR" som ikke gjør annet enn å teste snøsokker og koppholdere. Også støtter du noen som aktivt driver lobbyvirksomhet hos styresmaktene for å gjøre hverdagen enkelte for oss bilentusiaster. Medlemskap i BMW CCN bør være en selvfølge når man eier en BMW Takk for tips! Får ta en runde og vurdere forskjellige muligheter ved kjøp 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FrenchFries Skrevet Mai 26, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 26, 2016 Kun jeg som tenker at dette hadde vært en veldig fin førstebil? http://www.finn.no/76482699 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Mai 26, 2016 Share Skrevet Mai 26, 2016 44 minutter siden, FrenchFries skrev: Kun jeg som tenker at dette hadde vært en veldig fin førstebil? http://www.finn.no/76482699 Den var ihvertfall bedre enn de du linket til tidligere. Du får høre med selger om tilstand på bilen, det så ut til at den var i grei stand. Stylingen er en smakssak, om du liker den og bilen er i teknisk god stand og ingen/lite rust så er det ikke feil å vurdere denne nei! FrenchFries reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FrenchFries Skrevet Mai 26, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 26, 2016 7 minutter siden, Marius2002 skrev: Den var ihvertfall bedre enn de du linket til tidligere. Du får høre med selger om tilstand på bilen, det så ut til at den var i grei stand. Stylingen er en smakssak, om du liker den og bilen er i teknisk god stand og ingen/lite rust så er det ikke feil å vurdere denne nei! Vingen var på grensen til overkill, men ellers fin Får nok ikke kjøpt bil akkurat nå, må få inn litt penger fra motorsykkelsalg først, men snart Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå