Gå til innhold

Gjør det selv? Bytte av bremser bmw f10 2012 mod

Torkild
 Share

Anbefalte innlegg

Merker avtagende bremseeffekt nå ( 62 000 km ) samt noe risting i ratt ved ned bremsing over 90 kmt.  
Ser at klossene bak er slitt nesten helt ned, men skiven har enda litt å gå på.

Forran er det både klosser og skive igjen, men det er vel som regel små kast i skive forran som gir risting i bilen/ratt ved nedbremsing ? 
Og det beste er vel defor bytte både skiver + klosser.

Bilen er enda under garanti.. så hva mener dere? skal jeg ta jobben selv eller sette den bort til et merkeverksted.
Bmw skal sikkert ha en latterlig sum penger for denne jobben. Noe som bare tar noen få timer.
Og dersom jeg tar det selv, trenger jeg noe spesial verktøy ? er det bremseslitasje varsler på alle 4 hjul og må de bytttes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremser er slitedel så ikke garanti på det nei. 

Handbrekket må settes i servicemodus for å presse tilbake stempler på caliper bak og dette trenger du diagnoseutstyr til. 

Foran er det en rett frem jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiver og klosser foran og bak kostet ca 16 000 kr hos Bavaria for min 530d, sikkert litt rimeligere på en 520d. Synes dette er vanvittig dyrt, tar man service i samme slengen så er man på over 20 000 kr. Dyrt å kjøre BMW, trøsten er at det er ikke så veldig mye billigere hos andre merker heller.

Kast i bremseskiver som ikke er utslitt bør jo være en reklamsjons sak. Fikk selv kast i mine skiver bak når de nærmet seg minimums tykkelse, så det kan være derfor også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, koster og være kar seh :)

Ser at jeg kommer under 6000 kr på GS i deler med 2stk slitasjevarsler. 
Har byttet en del bremser på biler opp gjennom årene, er det noe spesial verktøy BMW bruker? 

Eller dette fy fy så lenge det enda er garanti ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen problemer med å gjøre denne jobben selv. Man sparer jo uhorvelig med penger på det.

Jeg mener at man nesten er "litt dum" å ikke gjøre det selv, om man kan denne jobben og har tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

Handbrekket må settes i servicemodus for å presse tilbake stempler på caliper bak og dette trenger du diagnoseutstyr til. 

Foran er det en rett frem jobb. 

"

Denne gjorde meg litt skepisk.. Har ikke diagnose utstyr for og sette brekk i "serveicemodus" 
Ja ja.. evnt bytte forran selv og bak via verksted da :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...