Gå til innhold

Har mistet lappen i prøve perioden


 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har bare hatt lappen i ca 3 måneder og har mistet lappen. Kjørte i 109 i 70 sone. 

Må jeg ta alt fra trafikalt grunnkurs, langkjøring og glattkjøring til teoriprøve og oppkjøring?, eller trenger jeg bare å ta teori og selve oppkjøringen? 

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var du uheldig :/ Det der kan skje de fleste av oss slik at det er sagt før det kommer noen å kaster stein i glasshus :) Er det ikke 106 som er grensa i 70 sonene?

Jeg har ikke vært bort i ditt dilemma før så kan ikke hjelpe deg der, men utenom prøvetid så trenger man kun ny oppkjøring om man mister den utover 6mnd. Om det er likt (bare at det inntreffer uansett lengde) når du er i prøvetid vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte å Google (det kommer jo oppdaterte byråkratiske regler hvert år), men tror det "bare" er teori+oppkjøring på nytt.

Ble selv tatt i 0,29km/t unna førerkortbeslag for en drøy uke siden....Man må regne med litt svinn :wink: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Gabz skrev:

Kompis av meg mistet også lappen under prøvetiden, da trengte han bare teori og oppkjøring. 

Meg? :P jepp, stemmer dette. Mister man den i 3 måneder (da er man vilt heldig),  trenger man ikke teori/ny oppkjøring, men så lenge det er over må du ta beggr deler på nytt. 

Finn på noe, flytt, ta et år på folkehøgskole eller liknende så går tida fort! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Reef89 skrev:

Ligger jo også tusenvis av slike tråder fra før av her.   -->

Saken er at lovverket endres jevnlig, så to-tre diskusjoner fra 2005-2008 er ikke lenger relevant for TS. Enten gir du et vettugt svar eller holder kjeft.  Ingen vits i å slenge med nebbet hvis man ikke har noe svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teori og oppkjøring er full førerprøve, mistet selv lappen i prøveperioden. 

"Ved førstegangsutstedelse av førerkort klasse B (personbil) får alle en prøvetid på 2 år. Dersom du får førerkortet inndratt i denne tiden pga. lovbrudd i trafikken må du avlegge full førerprøve for å få utstedt nytt førerkort."
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det følger av forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv. (tapsforskriften) § 8-4 at "[d]en som mister føreretten på grunn av brudd på trafikale adferdsregler i prøveperioden, må avlegge full førerprøve uten hensyn til tapsperiodens lengde, jf. førerkortforskriften § 4-2 annet ledd."

Full førerprøve betyr at du må avlegge teoriprøve og oppkjøring på nytt, ergo ingen kjøretimer.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...