Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Og flere skal det bli, er snakk om 1000 biler som skal sjekkes. Svigerforeldrene til min kusine har fått avskiltet deres bil, en 2008 E61 520d som etter kontroll viste seg å være satt sammen av to biler med ukjent bakgrunn. Denne er hentet av Viking og venter nå på skroting, en hel og flott bil han har stelt og vedlikeholdt i mange år..

Vet du hva som vil skje med tanke på økonomisk erstatning fra Statens Vegvesen eller forsikringsselskapene? De kan vel ikke inndra og vrake biler for titalls millioner og la eierne stå igjen med nada når det tross alt var en av deres egne som var korrupt. Får de listepris eller må alle saksøke Olsen Bil som uansett aldri vil kunne betale ut erstatning...

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Werther skrev:

Vet du hva som vil skje med tanke på økonomisk erstatning fra Statens Vegvesen eller forsikringsselskapene? De kan vel ikke inndra og vrake biler for titalls millioner og la eierne stå igjen med nada når det tross alt var en av deres egne som var korrupt. Får de listepris eller må alle saksøke Olsen Bil som uansett aldri vil kunne betale ut erstatning...

Slik det ser ut så er det nok eierne som sitter igjen med regningen. De kan selvsagt saksøke Olsen bil for beløpet de har tapt, men de havner bare i haugen med alle andre krav rett mot Olsen bil.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror de på finn har en grudge mot meg nå, krangla litt med ei der ang en annonse på en bil, de ville ikke godkjenne annonsen selvom jeg hadde redigert den så den fulgte retningslinjene dems for annonse på torget fordi jeg hadde skrivd feil en gang, (skrev selges hel hbo 5000kr når det er maks 5000kr delebiler på torget) 


la ut annonse nå på en motor, skrev par søkeord der, bare banebil og gatebil.

kunne visst ikke ha ord som ikke er relatert til det man selger :P (som om m62b44 med manuell ikke er relatert til gatebil/banebil :P 


redigerte til motor passer fint i banebil/gatebil,  da bør de ikke klage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Når det gjelder Danmark så tror jeg ikke jeg hadde hatt de bilene jeg har i dag hvis jeg hadde bodd der. Det hadde rett og slett blitt for dyrt, samt at biler som Excurison ikke finnes i Danmark (med mindre det er nordmenn på ferie). Hadde kanskje hatt en 520d, som eneste bil. Jeg er nok litt amerikansk av meg ja, skal ikke se bort ifra at jeg hadde passet godt inn i Texas. Har i grunnen alltid vært fasinert av USA, litt det der "bigger is better". Jeg har nok vært amerikaner i ett tidligere liv ;) 

Det er mange som har flere biler i Danmark, men amerikanske biler er ikke populære her nede. De fleste familier har minst to biler med mindre man bor midt i en større by og arbeider der. Husholdningsøkonomien i Danmark er i likhet med i Norge basert på at en familie har to inntekter og dermed trenger familien som regel også minst to biler. Vår familie er ikke typisk på dette området iom. at min bedre halvdel faktisk kommer hurtigere på jobben med bussen eller lettbanen (trikken) og derfor foretrekker det fremfor å ha egen bil.

Den største forskjellen mellom Norge og Danmark når det gjelder biler er kulturell. Danskene foretrekker i likhet med store deler av resten av Europa relativt små biler og mange liker franske biler. Når dette er nevnt er det temmelig mange som liker biler som f.eks 5-serien og A6 også. Smak og behag.

Norge og spesielt Sverige er mer amerikansk inspirerte enn vi liker å tro. Sansen for amerikanske biler er én ting, men også de mange bensinstasjonene og kjøpesentrene er forskjellig fra f.eks Danmark. Vi må inn til sentrum av Aaarhus for å finne noe som minner om et typisk norsk kjøpesenter og det er kun 2-3 stk. i hele byen som har nesten 300000 innbyggere og et oppland med ca. 1,5 millioner innbyggere... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke vært i Århus noe særlig, men kjøpesentrene utenfor f.eks. Kolding, Odense og Ålborg synes jeg ikke skiller seg nevneverdig ut fra norske kjøpesentre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, awt skrev:

Nå har jeg ikke vært i Århus noe særlig, men kjøpesentrene utenfor f.eks. Kolding, Odense og Ålborg synes jeg ikke skiller seg nevneverdig ut fra norske kjøpesentre.

Det finnes selvfølgelig kjøpesentre i Danmark også og Field's (153 butikker fordelt på ca. 145000 m2) i København er vel blandt de største i Skandinavia. Generelt er det et erklært ønske om å bevare den opprinnelige bystrukturen med mange mindre butikker i de danske byene. Kommunene er også veldig restriktive når det gjelder antall bensinstasjoner og f.eks antall fastfood restauranter (f.eks McDonalds) langs veiene. Danskene liker heller ikke stål/metallgjerder langs veiene så stolpene til gjerdene lages av kløvede trestammer... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fredrik skrev:

Det er mange som har flere biler i Danmark, men amerikanske biler er ikke populære her nede. De fleste familier har minst to biler med mindre man bor midt i en større by og arbeider der. Husholdningsøkonomien i Danmark er i likhet med i Norge basert på at en familie har to inntekter og dermed trenger familien som regel også minst to biler. Vår familie er ikke typisk på dette området iom. at min bedre halvdel faktisk kommer hurtigere på jobben med bussen eller lettbanen (trikken) og derfor foretrekker det fremfor å ha egen bil.

Den største forskjellen mellom Norge og Danmark når det gjelder biler er kulturell. Danskene foretrekker i likhet med store deler av resten av Europa relativt små biler og mange liker franske biler. Når dette er nevnt er det temmelig mange som liker biler som f.eks 5-serien og A6 også. Smak og behag.

Norge og spesielt Sverige er mer amerikansk inspirerte enn vi liker å tro. Sansen for amerikanske biler er én ting, men også de mange bensinstasjonene og kjøpesentrene er forskjellig fra f.eks Danmark. Vi må inn til sentrum av Aaarhus for å finne noe som minner om et typisk norsk kjøpesenter og det er kun 2-3 stk. i hele byen som har nesten 300000 innbyggere og et oppland med ca. 1,5 millioner innbyggere... :)

Nå snakket ikke jeg om hva som var vanlig i Danmark, det vet ikke jeg noe om. Jeg vet kun at med de avgiftene og miljøavgiftene det er på biler hos dere så kunne iallfall ikke jeg hatt råd til å sitte med bilparken jeg har i dag. Mener det er snakk om at en E34 520i får en årsavgift på 12 000 kr, bare det hadde gjort det uaktuelt å ha den bilen. Regner ikke med at en nå aldrene F10 530d er noe kupp å eie der nede heller... Vi hadde nok hatt en forholdsvis døll 520d, kanskje en annen liten bil på siden. 

Norge er veldig amerikansiert på mange områder, bortsett ifra infrastruktur og politikk. Det merker man bare etter en tur i europa, se bare på nettopp kjøpesenterene våre, bensinstasjoner, bruk og kast mentalitet. Norge er vel også ett av få land i Europa hvor det er egene radiokanaler med kun county musikk. Ruller du av gårde i en pickup med en av disse kanalene stilt inn, så kunne du nesten ha vært i North Carolina :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... den danske årsavgiften er temmelig brutal mot spesielt litt eldre biler. Det gode med avgiften er at bilparken hurtig blir nyere, men det som er mindre bra (for en bilentusiast) er at privatleasing av biler vokser eksplosivt. Jeg tror faktisk at over halvparten av alle nye biler i Danmark nå er leaset. Jeg vurderer mer og mer å gå for en slik løsning neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Fredrik skrev:

Det finnes selvfølgelig kjøpesentre i Danmark også og Field's (153 butikker fordelt på ca. 145000 m2) i København er vel blandt de største i Skandinavia. Generelt er det et erklært ønske om å bevare den opprinnelige bystrukturen med mange mindre butikker i de danske byene. Kommunene er også veldig restriktive når det gjelder antall bensinstasjoner og f.eks antall fastfood restauranter (f.eks McDonalds) langs veiene. Danskene liker heller ikke stål/metallgjerder langs veiene så stolpene til gjerdene lages av kløvede trestammer... :)  

Fields har jeg vært mye på oppigjennom, med en shopping glad mor så har jeg vært inom der noen ganger i oppveksten. Har dog ikke vært der i mitt voksene liv, heldigvis. Fields ver vel forøvrig ikke større enn 115 000 m2, tett fulgt av Norges største kjøpesenter Sørlandssenteret på 110 000 m2. Sørlandssenteret har dog 180 butikker mot 153 hos fields, Sørlandssentret har også hele 4000 parkeringsplasser. Fields ligger ved København som er en millionby, Sørlandsenteret ligger ved Kristiansand som det bor ca 90 000. Legg med Sørlandskysten med byene Arendal, Mandal, Lillesand og Grimstad og du bikker kanskje 250 000 innbyggere i en raduis på 10 mil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bygger stadig ut og nytt ute på Amager så nå er Field's nesten 150000 m2 stort (jeg har nå sjekket) og har rundt 145 butikker (litt større enheter enn tidligere). Det er flere store kjøpesentre i København, men Field's er klart det største. København er en god del større en Oslo med sine ca. 1,3 millioner innbyggere (Storkøbenhavn har ca. 2,1 millioner innbyggere). Det som er litt viktig å vite i denne sammenhengen er at det er København og så resten av Danmark (slik det går mot når det gjelder Oslo også). København er så enormt mye større enn alle de andre byene i Danmark (Aarhus er nest største by) at byen nesten er en stat i staten (ikke ulikt f.eks London og Paris).

Det er forøvrig Sten & Strøm som eier Field's. Sten & Strøm er imidlertid ikke lenger norskeiet, men eies av det franske eiendomsselskapet Klépierre og det nederlandske pensjonsfondet Stichting ABP. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Sansen for amerikanske biler er én ting, men også de mange bensinstasjonene og kjøpesentrene er forskjellig fra f.eks Danmark.

E6 Svinesund - Oslo tar vel en times tid, og man passerer 13 bensinstasjoner langs motorveien samt 3 stasjoner rett ved. I Danmark er det risikosport å kjøre med 15l på tanken hvis man ikke er lokalkjent - plutselig har man kjørt 45 minutter i ingenmannsland uten å se en eneste stasjon. Det er mer enn en gang jeg har blitt smånervøs etter feilkalkulering eller at man misser en stasjon fordi danskene ikke vet hva skilting/markering av stasjonen er (eller at de lar det gro igjen bak noen trær...).  Manglende bensinstasjoner er vel en av flere grunner til at man ser så utrolig mange havarerte biler langs veiskulderen i Danmark.

For et par år siden måtte jeg jo hjelpe en styrtrik danske i Bentley Continental med privat regnr som hadde gått bensintom, og måtte kjøre tur-retur nærmeste stasjon med dama hans for å kjøpe reservekanne og bensin.

Både Sverige og Danmark har en ukultur med å sette stasjonene kronglete til ifht hovedveien slik at man til tider må gjennom lyskryss og rundkjøringer etter avkjøringen. I Norge legger man i mye større grad stasjonene helt inntil veien med raskere av- og påkjøring.

Som bilentusiast er jeg faktisk glad for at jeg bor i Norge hvis man først skal bo i Europa. Det faktum at vi ikke har en egen bilindustri har jo gjort at vi har en veldig variabel og spennende bilpark som man ikke finner andre steder i Europa. Flere tiår med høye nybilavgifter har i tillegg sørget for at mange biler har gått i daglig bruk lenge, overlevd den verste kneika og nå ruller rundt som verdsatte klassikere. Dette gjenspeiler seg i bruktbilprisene også da 20-50 år gamle biler ofte er billigere her til lands enn i utlandet.    

Tenkte over dette temaet senest i formiddag når jeg var ute og kjørte - selv i sommermånedene nedover i Europa ser man stort sett bare moderne og/eller småkjipe biler, mens i Norge er vi faktisk flinke til å bruke veteran- og hobbybilene aktivt langs veien og ikke bare på spesielle biltreff -  hvert fall i Oslo/Akershus/Østfold ser man fort mye spennende langs veien i helgene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kjører fra Århus til København over Fyn og Storebælt, som er en strekning på 300 Km, passerer man kun 5 bensinstasjoner som ligger direkte langs motorveien og dette tror jeg er blandt de hyppigste frekvensene med bensinstasjoner langs motorveiene i Danmark. Jeg har selv kjørt tom for drivstoff to ganger og nesten tom et tilsvarende antall ganger. Man bør derfor ikke spekulere når det gjelder gjenværende drivstoff på tanken når man kjører på danske motorveier. Det er ofte langt til nærmeste bensinstasjon.

Man bør forresten heller ikke spekulere når det gjelder gjenværende drivstoff på tanken når man kjører på Autobahn iom. at det er forbudt å stoppe på Autobahn og det er også forbudt å gå tom for drivstoff. Det å gå tom for drivstoff er ingen unnskyldning for å stoppe på Autobahn. Det er din egen feil og kan gi en relativt stor bot.

Jeg er ellers helt enig med deg når det gjelder bilparken i Norge og mange fine gamle biler. Dette er unikt (så lenge det varer) og helt klart noe flere burde sette større pris på... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla har bygget noen stasjoner med superchargere og det er også sporadisk enkelte andre ladestasjoner, men det er ikke som i Norge. Salget av elbiler stoppet stort sett opp i Danmark etter at det ble avgifter på bilene for 1-2 år siden. Det selges stadig noen få elbiler, men dette er for spesielt interesserte og firmaer som ønsker en bestemt profilering. Det er idag ca. 9000 elbiler i Danmark og av disse er ca. 2000 Teslaer.

Det er egentlig litt trist at situasjonen har blitt slik for Danmark er egentlig et perfekt land for elbiler. Det må nok en mentalitetsendring til hos politikerne før det blir bedre. Biler har alltid vært dyre pga. høye avgifter i Danmark og det er åpenbart vanskelig for politikerne å tenke seg at det kan være annerledes.

Vedr. de få bensinstasjonene langs motorveiene i Danmark er dette egentlig ikke et problem for oss som bor her iom. at vi heller kjøper drivstoff mer lokalt på en ubemannet bensinstasjon og på den måten sparer ganske mange penger. Prisen kan variere opp til 1,5 kroner pr. liter. Det er forresten den samme situasjonen i Tyskland der det også kan være langt mellom bensinstasjonene på Autobahn. Kjører man litt vekk fra Autobahn faller literprisen temmelig mye. Ikke at jeg gjør dette når jeg kjører nedover Tyskland, men det er verdt å tenke på hvis man f.eks overnatter på et hotell eller besøker en by som ligger et stykke fra en Autobahn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har har gjort det til en vane å forsøke å fylle tanken når man er i en by i Tyskland. Er jeg først på autobahn så stopper jeg selvsagt der, men jeg pleier å fylle opp tanken igjen før jeg kjører ut av en by eller ett tettsted :) Ikke den store besparelsen men det er noe, er også ofte kø og slikt på de store stasjonene langs autobahn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...