Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det som irriterer meg mest er at vinduene ikke er rammeløse, slik de er på e46 coupé og 3-dørs 1-serie (som er det nærmeste man kommer). Jeg vet ikke helt hvorfor, men rammeløse vinduer hjelper mye på inntrykket på en bil for min del. :)

Ellers var jo den jeg linket til en 325Ti for de som ikke så det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ærlig talt ut som om noen har kjørt i den bakfra. Er nok en grunn til at de droppet det på e90 og kom med 1 serie.

Som nevnt over blir de solgt til en rimelig bra pris, men syns ikke designet fremstiller BMW på sitt beste. Fordi som ikke bryr seg så mye om utseendet og liker karosseriet får VELDIG mye bil for pengene da de først dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@awt jeg har ikke tenkt over at vinduene ikke var rammeløse som du påpeker. En 325Ti gir mye bil for pengene og en høy morofaktor, derfor bruker jeg av og til å linke til E46 Compact når folk spør om tips til bil hvor en slik passer budsjett osv. ofte førstebil de spør etter. Jeg blir riktignok nedstemt hver gang, noe som er synd, om bare folk hadde sett lengre enn frontlyktene.........

Ellers diskusjon om sommerbil, E46 325i cabriolet burde være en fin bil og passende motor som vil holde seg og som sagt tipper vil stige i verdi om noen år. Jeg er egentlig E36-mann og ser derfor mer på E36 cab enn E46, selv om E46 er mer moderne, mer bil og ikke minst mer fornuftig valg :) Som @Fredrik har nevnt utallige ganger er E36 cab med hardtoppen på en kjempefin bil.IMG_2388.JPGIMG_2389.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ikke så ille ut de e36ene der, men synd det ikke ligger like mange på finn. Føler de fleste som ligger der er "jalla" (veldig subjektivt ord men) Som regel er de blodsenket og er  rustne. Har egentlig aldri hatt ett øye for e36, syns de ruster for mye. Har jo så klart noen meget pene eksemplarer, men er dessverre alt for lite av dem.  ( denne var meget fin da: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82712437. E36 føler jeg også er sånn halv moderne i designet, er noe som får meg til å tenke på e30 og e46. De ligger som sagt midt imellom de to bilene på design. Veldig vanskelig å ordlegge seg her, men de ser verken gammeldagse ut eller nymoderne ut. De er sånn akkurat midt imellom.

Endret av awt
Fjernet sitat.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Når det er snakk om e46 kunne jeg faktisk tenkt meg denne (ser den er solgt nå riktignok). Ja, den er absolutt ingen skjønnhet, men med M-pakke og riktige felger synes jeg de er småtøffe. :)

bmw1.jpg


Det kommer nok en rimelig bøs compact til salgs på finn snart, Yngve Lindgren skal selge sin. 

De er kul på sin egen spesielle måte synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tennbrikket Det er i utgangspunktet ikke mer rust på E36 enn andre biler fra den tiden, mye kommer an på vedlikehold av bilen. Det er dessverre et stykke mellom de fine E36ene idag, da mange er blitt oppbrukt, det er (også)dessverre slik det blir når biler drar på årene, ikke alle overlever. E36 ligger som du sier midt i mellom, jeg føler det er en "mellommodell" eller en "pitstop" i designet fra E30 og opp til E46, noe jeg er veldig komfortabel med og liker de godt :D 
Den du linket til virket fin, jeg er derimot ikke veldig glad i DTM-stusser(eksosstusser som peker oppover), de skal i mine øyne være rett. Se på @bimmerR sin E36 M3, så har du fasiten på E36 :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Marius2002 skrev:

@tennbrikket Det er i utgangspunktet ikke mer rust på E36 enn andre biler fra den tiden, mye kommer an på vedlikehold av bilen. Det er dessverre et stykke mellom de fine E36ene idag, da mange er blitt oppbrukt, det er (også)dessverre slik det blir når biler drar på årene, ikke alle overlever. E36 ligger som du sier midt i mellom, jeg føler det er en "mellommodell" eller en "pitstop" i designet fra E30 og opp til E46, noe jeg er veldig komfortabel med og liker de godt :D 
Den du linket til virket fin, jeg er derimot ikke veldig glad i DTM-stusser(eksosstusser som peker oppover), de skal i mine øyne være rett. Se på @bimmerR sin E36 M3, så har du fasiten på E36 :) 

 

Alt ruster, men enkelte modeller ruster saktere. Hjemme har vi f.eks en nesten rustfri w210 320 4matic, strøken w124 som nesten ikke fins vinterkjørt, nylig solgt rustfri w123, har også en rustfri audi 100 2.3 stående. Hadde også en meget pen e28 som hadde gått 400k som nesten ikke hadde tegn til rust, så er helt enig at mye kommer an på vedlikehold. Far i huset kjøpte blant annet inn en w124 300D(taxi kjørt med 650k km nå) kun for å kjøre i veiene de salter mye. Her jeg bor salter de ikke så mye, men har dessverre begynt de siste årene. Dessverre så ruster eldre bmwer veldig mye i kanaler og gulv. Hadde en kamerat på besøk over da det var tid for omlegging til vinterhjul. Pappa måtte nesten fraråde han om å heise opp e36 fordi han var rett den skulle knekke. Var bare kjeks i alt av kanaler og gulv, det hadde ikke skjedd om det hadde vært saltfrie veier i Norge, men det skjer nok dessverre ikke. E46 ruster jo det også, men ikke like utsatt for kanaler og gulv der føler jeg. Dette går på personlige erfaringer, blant biler kamerater av meg har eid. 300D w124  vi har hjemme ruster faktisk veldig lite i gulv og kanaler, men er utrolig mye rundt om kring dører, men denne ble kjøpt for å kjøres til det ikke er igjen noe. Motoren er jo umulig å drepe, så er nok karosseriet som bøter først med livet der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt ruster, såklart... Men jeg tror at E36 ikke er noe verre en f.eks. Toyota, Audi osv.. MB fra den tiden skal jeg ikke nevne, de ruster som bare juling (gjelder ikke tidligere eller senere modeller). E46 og E39 har vel hatt rykte på seg for å ruste litt, men også her tror jeg ikke de er verre enn andre merker. Bagasjeluke, kanaler, hjulbuer og dør er gjentakende plasser. Vedlikehold, vedlikehold og vedlikehold er vel oppskriften på et nokså problemfritt bilhold ;) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

Alt ruster, såklart... Men jeg tror at E36 ikke er noe verre en f.eks. Toyota, Audi osv.. MB fra den tiden skal jeg ikke nevne, de ruster som bare juling (gjelder ikke tidligere eller senere modeller). E46 og E39 har vel hatt rykte på seg for å ruste litt, men også her tror jeg ikke de er verre enn andre merker. Bagasjeluke, kanaler, hjulbuer og dør er gjentakende plasser. Vedlikehold, vedlikehold og vedlikehold er vel oppskriften på et nokså problemfritt bilhold ;) 

vedlikehold er en veldig viktig faktor, var veldig heldig med min e46 siden den kom ikke til Norge før 2007, også gikk den ett par år i Bærum. Deretter kom den seg endelig ut av saltlaken og opp til Bardufoss. Forrige eier flyttet fra Bardufoss til Elverum og da overtok jeg bilen, så den rakk ikke å gå vinteren i Elverum noe særlig. Til tross for at jeg har polert bilen 2 ganger hver vinter, og vasket den opptil to ganger i uken, så tærer fortsatt saltet på lakken. Har ikke fått noe spesielt enda, har en boble ved tank lokken som jeg burde ta snart, har kjøpt lakkstift, klarlakk og original lakk, så er bare latskapen som hindrer meg.

Bruker som regel bare å vaske bilen med lampeolje om vinteren siden det skal være det likeste i følge noen eldre karer som drev mye med detailing før som far hadde snakket med. Bruker også avfetting til tider hvis det har vært skikkelig ille ute på veien.

 

Men så til et random off topic spørsmål. Selger Pettersen autoimport skiltholdere? Har Pettersen autoimport skiltholder på e46en, stod til salgs der i 2012, men skiltholderen bak er ikke helt god, virker som ene klipset er dårlig.

Lyst på samme skiltholdere, er litt "stas" og ha en bil som har stått til salgs der. Egentlig ganske merkelig at dem tok inn en e46 stasjonsvogn i 2012, med tanke på utvalget dem er kjent for å ha der borte.

 

Kan jo også bare sende en mail, men tenkte på om noen her inne har spurt dem før :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/nyheter/byradet-i-oslo-vil-femdoble-bompengene-pa-dager-med-hoy-forurensning/63358702

Nå bor ikke jeg i Oslo, men hva er dette? Det er jo helt fjernt..! NAF har jo vett og kommer med et godt forslag:

"NAF syntes det er synd at byrådet fortsetter å foreslå akuttiltak istedenfor å sette inn langsiktige tiltak som bedrer luften. De ber om innfartsparkering og skyttelbusser."

Jeg tror ikke hun Berg der blir så lenge, ettersom jeg skjønner er fåtallet av befolkningen enig i tiltakene hun foreslår/gjør, ingenting er gjennomtenkt eller langsiktige tiltak.

Og det er ikke for alle å bytte til ny/brukt EL-bil, heller ikke få kabalen til å gå opp med kollektivtrafikken med unger på skole/barnehage og å rekke jobb.

Madammen har ikke lappen og når vår lille jente begynner i barnehagen til neste år og jeg har senvakt har hun bare 30 minutter på seg før barnehagen stenger. Med buss ville hun kommet 15 minutt for sent, ved å gå ville hun kommet 10 minutt for sent. Så da er spørsmålet moped eller el-sykkel. El-sykkel er jo genialt, da bruker hun bare 10-15 minutt opp alle bakkene(det er bare bakker hjem). Så vi ser iherdig på elsykkel for tiden. Jeg ser Biltema og Clas Ohlson sine kom dårlig ut i tester og tåler lite vær(regn osv.), samt at motoren sitter i framhjulet(!!!). Man må faktisk opp i 20000,--kronersklassen for å få noe som fungerer. Da er gjerne batteri montert på rammen, sentervekt istedenfor bakpå, motor sitter i navet og sender kraft til bakhjulet, som egentlig er mest naturlig. :) Vi bor bare 150meter unna barnehagen, så vi kan gå dit. Vinterhalvåret har hun gjort avtale på jobben om å gå 15 min tidligere for å rekke tidligere buss, mot at hun starter 15 min før. Dette er ikke hver dag, bare når det ikke går opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg er så veldig inne i elsykkel verden, men jeg ville hatt eldriften på fremhjulet for å få "to hjulstrekk". Jeg ser ikke hva fordelen med bakhjulstrekk på en sykkel skulle være.

Ellers så har vel clas ohlson og biltema garantier på syklene sine om de skulle streike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Hawkon88 skrev:

Ikke at jeg er så veldig inne i elsykkel verden, men jeg ville hatt eldriften på fremhjulet for å få "to hjulstrekk". Jeg ser ikke hva fordelen med bakhjulstrekk på en sykkel skulle være.

Ellers så har vel clas ohlson og biltema garantier på syklene sine om de skulle streike?

Det har de sikkert! Men ukjent merke på batteri, og batteri plassert bak er minus. Batteri burde være på rammen for midtvekt, uten å ha skikkelig peiling gir dette mening i mine øyne, alle annerkjente merker har dette :) Forhjulstrekk(tohjulstrekk) gir ingen mening hos meg, tyngdepunkt blir jo forflyttet bak ved akselerasjon, dessuten må jo bakhjulstrekk være mer manøvrerbar og hendig... Mener jeg og tydeligvis de annerkjente merkene også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at de beste elektriske syklene har motoren i kranken og batteriet lavt på/i rammen. Dette sikrer et lavt tyngdepunkt, mest mulig lukket og solid motor/drivverk konstruksjon samt minst mulig ufjæret vekt på hjulene. Forhjulene skal som alltid helst bare styre... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttaler meg uten å ha prøvd noen av variantene: 

 

Det spørs jo litt hva sykkelen skal brukes til.. Med 70kg syklist (jeg vet ikke hva kona di veier) er jeg usikker på hvor mye tyngdepunktet batteriet har på sykkelens prestasjoner i en normal  til og fra jobb-hverdag. Det samme med om sykkelen har drift fremme eller bak. I en konkurranse situasjon, eller sykling over lengre avstander og i høy fart stiller det seg kanskje annerledes, men det er vel ikke tilfelle her..

Forutsatt at sykkelen fungerer tilfredsstillende, (dvs ingen vesentlige ulemper med spesielle dekk etc som påvirker sykkelen i en svært negativ grad) mener jeg at fordelen med trekk på to hjul er større en bakdelen med et ugunstig tyngdepunkt.

En quattro med motoren forran fremre aksling, har fremdeles bedre fremkommelighet enn en bmw med perfekt vektforhold og rwd.

Jeg ville valgt den sykkelen som dekker behovet tilfredsstillende målt mot pris (Jeg forutsetter 5års garanti på motor, batteri etc) Er det ikke bedre med to eller tre billigsykler enn å putte alle pengene i en kurv? 

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående e46 compact, så har jeg en kompis som kjøpte en compact forrige vinter. Jeg var litt skeptisk til utseendet, men bilen hadde ikke gått veldig langt og det var et gammelt ektepar som hadde hatt den siden den var ny. Nå har designet vokst på meg, kunne godt tenkt meg en selv med senk, felger og m-sport. I tillegg får man veldig mye e46 for pengene. Det eneste jeg kan tenke meg, er at brukte deler som kun finnes på compacten er vanskelig å få tak i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...