Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, tennbrikket skrev:

siden dette er en off topic tråd, og man kan diskutere det meste, så har jeg lyst til å fyre ut ett unormalt spørsmål. 

Er det noen her som har anbefaling til hva man kan lage til middag? Lever som student, og har som regel bare spist karbonadedeig, med taco, ris osv. Idag har jeg lyst til å prøve noe nytt, spiser som regel alt med kjøtt, har både karbonadedeig og kyllingfilet liggende, så hadde vært enkelt om en av disse kunne inkluderes. 

Setter pris på alle innspill, og gleder meg til å lese hva dere har å anbefale :P

Har du kylling, så kjøpt deg Tikka Masala, Nan-brød og Mango Chutney. Da har du et ganske enkelt og veldig smaksrikt måltid om ikke annet. Kyllingen er selve hovedkostnaden der, og med en slik porsjon har du mest sannsynlig en herlig lunsj til i morgen etter at den verste fyllesyken har lagt seg ;) Hehe.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. velsmakende "studentmat" (type: billig, men bra) er kunsten å lage maten fra bunnen av å utnytte råvarene best/mest mulig. Et eksempel er reker som @Marius2002 nevner. De kan man få billig frosne og de smaker glimrende hvis de brukes sammen med andre ingredienser i en middagsrett (dog ikke fullt så bra på en brødskive med majones).

Reker med squash til 3-4 personer er en fin rett. Du skal bruke: 1. squash, 1 grønn paprika, 200-300 gram pillede reker, 3 dl. fløte, 1-2 ts. karry, salt & pepper, fersk båndspaghetti og litt revet gulost.

Squash og paprika skjæres i små biter (ca. 1-1,5 cm) og brunes lett i en stekepanne. Karry tilsettes. Hell på fløten og kok det hele forsiktig (skal ikke fosskoke) til fløten stivner lett. Salt & pepper tilsettes (etter smak, men vær litt forsiktig med for mye salt siden rekene også er naturlig salte). Rekene tilsettes og røres forsiktig inn i 2-3 minutter (skru av varmen). Retten er nå ferdig og serveres ved siden av båndspaghettien (som du har kokt 4 minutter ved siden av). Litt revet gulost strøs over etter smak av den enkelte på tallerkenen. 

Denne retten har vært en favoritt helt siden jeg selv var student (for alt for mange år siden) og den smaker utmerket sammen med øl, hvitvin og sogar rødvin (hvis den er kraftig i smaken) ... :)     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza lagd fra bunnen med litt tykk bunn er heller ikke så dyrt. Med litt grovt mel metter det godt også. Vær obs på at mengden ost, kjøttdeig og hvilken type saus du har påvirker prisen drastisk. Gjerne 40-50kr pr stk i differanse. Toro "tomat og løk" -pose er den billigste og beste etter min smak.

 

spagetti og pannekaker (igjen fra bunnen) er også billig og godt. Gjerne med baconbiter i. 

For å foreslå tradisjonsmat fra finnskogen- motti og flesk. Egentlig kun kokt mel i stekepannen og bacon, men skikkelig

eplepai hvis du har tilgang på naboens epler.

arme riddere/ostesmørbrød fra brødet i bunn av brødskjæremaskinen på butikken.

havregrøt er billig.

risotto, nudler og wok, pølse og potetstapp, makaroni og ost (gjerne med litt kjøttdeig til)

svinekoteletter er generelt sett billig.

Kjøp frossen kylling som du tiner og skjærer opp selv fremfor "solvinge filet"..

 

 

 

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... helt enkle svinekoteletter med løk, mango chutney og ris er også en fantastisk enkel og billig rett. Helt generelt kommer man veldig langt med slike tilsetninger som f.eks mango chutney (ikke helt billige, men er ganske drøye). Bacon kan også brukes som smakforsterker til mye relativt billig snadder som bl.a spaghetti carbonara og pannekaker (de uten for mye sukker) som @Hawkon88 er inne på... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spot on ang. reker @Fredrik :D 

Jeg synes det er godt med middelhavsbrød eller loff attåt, men det er mye luft i og lite mat, så det kompenseres med mye reker. God lørdagsmat! Kjøp en god halvliter til matlagingen(som egentlig lager seg selv, jeg rensker rekene underveis i middagen da det er litt av sjarmen).  Så bruker jeg fransk hvitvin attåt maten, Tariquet ett-eller-annet :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23.9.2016 at 21.10, Fredrik 90 skrev:

 I kveld var vi og handlet og da gjorde seg som jeg alltid gjør, parkerer lengst unna de andre bilene. Madammen synes jeg overdriver :P 

image.png

Problemet med å gjøre sånn er at det alltid kommer en eller annen løk som tenker "se der står det en helt ytterst, er vel best å fylle på fra den siden for å begynne i en ende"

Denne plassen fikk jeg i Oslo i helgen, var så bra at jeg vurderte å la bilen stå hele helgen og heller ta taxi dit jeg skulle8)

14470752_10154467407675871_896029284_n.j

Når jeg ba passasjerene gå ut før jeg rygget inn for at jeg kunne klistre meg så langt inntil veggen (AKA så langt unna plassen ved siden av) slo tanken meg at en gang kommer jeg til å rygge på en stolpe eller vegg fordi jeg skal prøve å snike meg så langt inntil som mulig.

On 24.9.2016 at 14.19, tennbrikket skrev:

siden dette er en off topic tråd, og man kan diskutere det meste, så har jeg lyst til å fyre ut ett unormalt spørsmål. 

Er det noen her som har anbefaling til hva man kan lage til middag? Lever som student, og har som regel bare spist karbonadedeig, med taco, ris osv. Idag har jeg lyst til å prøve noe nytt, spiser som regel alt med kjøtt, har både karbonadedeig og kyllingfilet liggende, så hadde vært enkelt om en av disse kunne inkluderes. 

Setter pris på alle innspill, og gleder meg til å lese hva dere har å anbefale :P

Spaghetti med kjøttsaus er en billig classic. Koster 10-11 kroner for en boks med ferdig saus (kjøp to, så kan du spise til lunsj dagen etterpå). Jeg bruker rødløk/hvitløk/begge deler i nesten all mat, koster ingenting og gir masse smak.

Noen nevner også reker. Kok litt pasta av favorittslaget ditt, fres litt hvitløk og chili i pannen, trekk pannen til sides og tøm en boks med reker i lake oppi (men ta bort laken først, hvis ikke blir det bare saltvann). Skvis over en hel sitron og øs noen skjeer med toppingen du nettopp laget over en raus mengde pasta. Du må være litt kjapp, for rekene blir fort soggy og seige om de blir for varme.

Ellers lager jeg mye chili con carne. Kutt opp og stek masse paprika, løk, chili og andre billige og gode grønnsaker i en stor gryte (kjøpte meg en i jern, heeeelt genialt). Stek kjøttdeig i samme gryte, og tøm oppi chilibønner, kidneybønner og litt hakkede tomater. Kok så lenge du gidder, og server med ris. Er ganske digg med en skvis sitron over til slutt, og gjerne litt koriander om du vil go crazy.

Du kan også lage mange digge pastaretter med fløte. F.eks tunfisk i lake, løk og sitron med fløte. Tunfisken kan byttes ut med kylling, laks, chorizo eller stort sett det du vil. Jeg kjøpte masse chorizo fra Rema 1000 grillserie når sesongen var over for 25 kroner for en pakke. De er helt sinnsykt gode, og er feite og digge så gir masse smak.

Pannekaker er jo og digg, spess med ertersuppe. Det er også pensjonistenes favoritt, om a´bestemor sku komme på besøk

Endret av sandersander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sandersander skrev:

Problemet med å gjøre sånn er at det alltid kommer en eller annen løk som tenker "se der står det en helt ytterst, er vel best å fylle på fra den siden for å begynne i en ende"

Nja, jeg har faktisk vært heldig så langt. Parkerer gjerne så langt unna at det er ingen som gidder å parkere helt inntil meg. Så tar jeg gjerne to plasser også hvis det er nok av andre ledige plasser, funker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Nja, jeg har faktisk vært heldig så langt. Parkerer gjerne så langt unna at det er ingen som gidder å parkere helt inntil meg. Så tar jeg gjerne to plasser også hvis det er nok av andre ledige plasser, funker det :)

 

Du er en av idiotene som gir oss andre BMW eiere dårlig rykte. Gratulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Fredrik 90 said:

Nja, jeg har faktisk vært heldig så langt. Parkerer gjerne så langt unna at det er ingen som gidder å parkere helt inntil meg. Så tar jeg gjerne to plasser også hvis det er nok av andre ledige plasser, funker det :)

Kan skrive meg på denne listen jeg også :) Har etterhvert fått oppdratt dama til å gjøre det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev disse "parkeringsreglene" i 2005/06 og de virker stadig ganske aktuelle... :)

1. Parker hvis mulig ved siden av biler som er minst like fine/nye som din egen.
2. Parker aldri ved siden av en bil som man tydelig kan se bærer preg av mangel på vedlikehold/kjærlighet.
3. Parker aldri ved siden av en bil med 3 dører og barnesete...heller ikke hvis mulig ved siden av en annen type bil med barnesete.
4. Parker hvis mulig alltid på høyre side av en bil. De fleste kjører alene og bruker dermed ikke høyredøren + at du evt. bestemmer avstanden til bilen på din høyre side.
5. Parker alltid langt fra inngangen til et kjøpesenter...de fleste gidder ikke å gå langt...ergo er det store muligheter for at du kan parkere uten naboer.
6. Hvis du skal parkere og dine naboer ser heller tvilsomme ut...se etter når tiden på deres parkering går ut og velg en som har betalt for en lang tid til å være din nabo på din høyre side. Vær så hurtig du kan og kom tilbake til bilen før din nabo.
7. Glem kjøpesentre på lørdager og konsentrer hvis mulig dine innkjøp til de andre ukedagene etter klokken 18.00.
8. Parker alltid langt fra inngangen til et treningsstudio...folk fulle av adrenalin og hormoner har ikke en stor grad av nestekjærlighet.
9. Hvis du har fast hengerfeste og skal parkere langs en vei...parker med en god avstand til bilen foran...bilen bak skal nok sørge for å passe seg.
10. Husk å snu i tide...det er bedre/billigere å gjøre innkjøpene en annen dag/tid enn å få bulker i siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, adivass skrev:

 

Du er en av idiotene som gir oss andre BMW eiere dårlig rykte. Gratulerer.

Kryp tilbake under den steinen du kom ifra. Har du liksom ikke noe bedre å komme med så kan det være greit å ikke skrive noe i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Fredrik 90 said:

Kryp tilbake under den steinen du kom ifra. Har du liksom ikke noe bedre å komme med så kan det være greit å ikke skrive noe i det hele tatt. 

Jeg skal heller tåle at noen tenker at jeg er håpløs å parkere, egoistisk og whatever om jeg kan spare meg noen riper og bulker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...