Gå til innhold

Roadtripp 2016. Reisebrev ifra årets bilturer i Europa.


 Share

Anbefalte innlegg

Ja biltur til Kontinentet er dyrt, men man kan jo planlegge litt og ta og bestille på forhånd f.eks. en kommende service på turen.
- Ikke ?
Tar ikke mange timer og koster ca. 1/3 (?) av her i Norge.
Jeg gjorde det slik i Hamburg under en 6 000 km lang biltur.

F.eks. Må jeg snart få 'flushet' girkassen og det koster ca. 12 000,-  ( tolv-tusen) nkr. på merkeverksted her i Drammen (har forespurt ) + service kostnadene.
Og hvis du også kjøper nye dekk, har du spart så mye at du  kanskje fått dekt det meste av driftsutgiftene for turen rundt på Kontinentet?
Alt etter som hvor langt du skal kjøre da.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser at d ysysler med biltur til sydspania, Fredrik. 
Har du prøvd ut Pyreneene, Andorra og området fra Costa Brava  kysten til Atlanterhavet?
For et fenomenalt fjellandskap.. med gode svingete veier.

Bare så innmari langt å kjøre for å komme til Pyreneen fra Norge

Google map Pyreneene

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27. februar 2018 at 22.26, Larsinnj skrev:

Tipper at folk her på berget er litt redde for hvor lang tid alt tar når man skal ta seg en biltur nedover kontinentet, men det er vel ikke så veldig ille når man først kommer seg ut av Norge regner jeg med. Har lyst på å ta en slik tur selv en gang. For litt perspektiv så bruker jeg, ifølge Google Maps ca 11,5 time hjemmefra til Kristiansand, mens på 1,5 time ekstra kjører man fra Hirtshals til München.. Men når man ser hvor stor frihet man har til å dra akkurat hvor man vil uten å måtte tenke på å rekke alt mulig av offentlig transport så er det vel egentlig en no brainer! Veldig gøy å lese gjennom slike tråder er det vertfall! :)

Har du regnet på ca hva det koster med en slik tur kontra å dra med fly? 

Det er nok vesentlig lettere og raskere for oss som bor på sør og østlandet, tilgangen til kontinentet er bare en 3,5 timers fergetur unna. Jeg bruker like lang tid på å kjøre til Hamburg som jeg bruker til Bergen, så da er det liksom lettere å stikke dit eller til København.

Skulle vi tatt fly og hatt leiebil så hadde det egentlig ikke blitt så veldig mye billigere. Dessuten så får man sett mer og får den gode roadtripp følelsen, det er noe med at å være underveis er ett mål i seg selv. Så slipper man å humpe av gårde i en Peugeot 108 leiebil, for å leie en BMW av samme kaliber man har selv er dyrt. Vi pleier å bukke hotell og slikt på forhånd, sparer en del på det også.

On 1. mars 2018 at 22.22, Werther skrev:

 Selv har jeg alltid vært interessert i biler og trafikk, og synes det er interessant å se hvordan trafikken avvikles og fungerer i andre land.  Også er det lite som slår følelsen av å kunne gi bånn gass på Autobahn i fellesskap med andre bilister uten at man bryter loven og må sjekke speilet konstant etter UP.

Her er jeg helt enig, det er rett og slett fasinerende. Det er ett jækla adrenalin rush når Autobahn åpner seg og trafikkflyten begynner å gå i 200 km/t pluss i venstre feltet. Bare å gønne på det du tørr, rett og slett en enorm frihetsfølelse alle burde kjenne på. Etter en stund med slik kjøring så stopper du på en Rasthof (rasteplass), får tilbake fargen i knokene og tørker svetten av håndflatene mens pulsen synker og bilen tikker seg kald. Så oppdager du at du har kommet mye lenger enn du tror og at hotellet bare en kjappe 1 time unna. Så kjøper man seg en Currywurst mit pommes og nyter den mens du ser på bilen på parkplassen med fronten full av insekter. 

Det er rett og slett noe enhver bilentusiast må oppleve 😀

9 timer siden, Mr. Erling skrev:

Leser at d ysysler med biltur til sydspania, Fredrik. 
Har du prøvd ut Pyreneene, Andorra og området fra Costa Brava  kysten til Atlanterhavet?
For et fenomenalt fjellandskap.. med gode svingete veier.

Bare så innmari langt å kjøre for å komme til Pyreneen fra Norge

Google map Pyreneene

Andorra har jeg veldig lyst til å besøke, så det blir nok en tur innom der. Målet for turen er Cadiz, har vært mye her i oppveksten da pappa jobbet der nede. Har alltid hatt lyst til å dra tilbake hit i voksen alder som "turist". Pappa har begynnt å prate litt om at vi kanskje skulle leid ett hus her og reist ned hele familien.  Da ser jeg mitt snitt til å få kjørt litt mer bil igjen 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (jeg) planlegger at vi skal kjøre ned til et bryllup i Praha som går av stabelen i midten av August. I følge Google skal det ikke ta mer enn en 10-12 timer fra Hirtshals. Men tenkte på å dra noen dager i forveien for å oppleve litt mer enn bare kjøring. Etter bryllupet kjører vi nok straka vegen hjem, evt. en overnatting i Lübeck eller i nærheten der. 

Noen som har noen spesifikke tips å komme med for perioden før Praha? For eksempel å kjøre mot Zürich og deretter brekke østover, Liechtenstein, gjennom Østerrike og deretter knekke nordover inn i Tyskland - München og videre østover til Tsjekkia - Plzen - Praha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...