Gå til innhold

Min første E39 😃


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

De siste par dagene har gått med til å forberede til flekklakkering av de rustne stedene på karosseriet, fjerning av overflaterust under på kanalene, samt forberedelse til sveising av gulv 👍

Som jeg har tidligere så finnes jeg ikke effektiv, men det går da sakte men sikkert fremover 😃 Jeg koser meg litt for mye når jeg driver på, så det blir en del kaffe og tenking og vurdering av rekkefølger, metoder og løsninger 😂

I går kom en kompis som er lakkerer og karosseri-lærling og hjalp meg med å flekklakkere, men til min store ergrelse hadde jeg selvfølgelig kjøpt for lite lakk 😖 Så da ble vi ikke ferdige med dette i går 😖 Uansett, en av de første dagene til uka, skal jeg reise bort der han jobber og da lakkerer han ferdig samtidig med fiksing av gulvet 👍

Utrolig takknemlig for denne hjelpen til en brøøøøkdel av prisen på et verksted 🙏 Åsså sååå heldig med været som jeg har vært i disse dagene 😃

Nå har jeg fått på plass innerskjerma igjen og etterpå skal det bli et par strøk med Carosol Bodyspray under kanalene 👍 Det skal bli grei bruksbil allikevel av denne bilen gitt 😃

IMG_9175.JPG

IMG_9179.JPG

IMG_9184.JPG

IMG_9186.JPG

IMG_9189.JPG

IMG_9190.JPG

IMG_9192.JPG

IMG_9193.JPG

IMG_9195.JPG

IMG_9196.PNG

IMG_9198.JPG

IMG_9199.JPG

IMG_9201.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

De siste par dagene har gått med til å forberede til flekklakkering av de rustne stedene på karosseriet, fjerning av overflaterust under på kanalene, samt forberedelse til sveising av gulv 👍

Som jeg har tidligere så finnes jeg ikke effektiv, men det går da sakte men sikkert fremover 😃 Jeg koser meg litt for mye når jeg driver på, så det blir en del kaffe og tenking og vurdering av rekkefølger, metoder og løsninger 😂

I går kom en kompis som er lakkerer og karosseri-lærling og hjalp meg med å flekklakkere, men til min store ergrelse hadde jeg selvfølgelig kjøpt for lite lakk 😖 Så da ble vi ikke ferdige med dette i går 😖 Uansett, en av de første dagene til uka, skal jeg reise bort der han jobber og da lakkerer han ferdig samtidig med fiksing av gulvet 👍

Utrolig takknemlig for denne hjelpen til en brøøøøkdel av prisen på et verksted 🙏 Åsså sååå heldig med været som jeg har vært i disse dagene 😃

Nå har jeg fått på plass innerskjerma igjen og etterpå skal det bli et par strøk med Carosol Bodyspray under kanalene 👍 Det skal bli grei bruksbil allikevel av denne bilen gitt 😃

IMG_9175.JPG

IMG_9179.JPG

IMG_9184.JPG

IMG_9186.JPG

IMG_9189.JPG

IMG_9190.JPG

IMG_9192.JPG

IMG_9193.JPG

IMG_9195.JPG

IMG_9196.PNG

IMG_9198.JPG

IMG_9199.JPG

IMG_9201.JPG

Og som dere ser på ene bildet, så henger det deilige dråper med linolje ut av klipshullene 😍 Jeg tømte nesten en hel boks med dette i kanalene, så forhåpentligvis er dette med å forhindre ytterligere rustskader inni kanalene 👍 Det er uansett bedre enn ikke å ha på noe inni der. Skulle likt å hatt et sånt kamera til å stikke inn i trange hulrom og sett hvordan det ser ut inni der 😜 Eller kanskje ikke 😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16. september 2016 at 0.10, Bimmerlorris skrev:

Takk for det Fredrik :-D Tenkte det var på tide å teste ut E39, men det var litt nedtur at det var rusthull i den da :-( Jeg gikk ikke hardt nok til verks før jeg ga mannen håndtrykket og takket for hyggelig handel :wink: Men jeg er sikker på at selgeren ikke visste om dette selv, så jeg kommer ikke til å klage til han. Dette får jeg ta på kappen over slurv :wink:

Du da ? Steller og stuller med e34`n din ? Er den i like god stand som alltid ?

Bilen er en 523ia :-) Den går ganske godt og jeg merket stor forskjell i fra 520`n jeg hadde :wink: Mye sterkere i hele registeret :-D 

Ja det er slikt man må regne med når man kjøper gammel bil ;) Men her er det jo nok av pågangsmot og stå på vilje så dette blir bra tror jeg. E39 er mye bil for pengene, litt stell så har du knallgod bil i mange år.

Godt det var 523i, E39 520i med Automat er veldig asmatisk for å si det mildt. M52 er jo en velprøvd og solid motor, sjelden noe som knekker denne så lenge man ikke kjører de varme.

E34en min er still going strong, nettopp tatt litt kosmetisk rust på den. Nå trenger den bare en solid polering og rubbing, ellers er den i toppform :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Ja det er slikt man må regne med når man kjøper gammel bil ;) Men her er det jo nok av pågangsmot og stå på vilje så dette blir bra tror jeg. E39 er mye bil for pengene, litt stell så har du knallgod bil i mange år.

Godt det var 523i, E39 520i med Automat er veldig asmatisk for å si det mildt. M52 er jo en velprøvd og solid motor, sjelden noe som knekker denne så lenge man ikke kjører de varme.

E34en min er still going strong, nettopp tatt litt kosmetisk rust på den. Nå trenger den bare en solid polering og rubbing, ellers er den i toppform :) 

Takk for tilbakemld 😃 Nei noen 520 skal jeg ikke ha igjen. Bevares, jeg var fornøyd med de jeg hadde før, men det er godt å kjenne at en har litt mer kraft i en 2.5 liter 😃

Jeg føler at denne her er litt urolig i automaten. Så vurderer å ta en flush av kassa. Synd det er så dyrt, men det er sikkert verdt det dersom den blir mer jevn. Dessuten så kommer det en liten ulyd når jeg setter den i revers og holder på bremsen. Ikke alltid men noen ganger. 

Ang å fikse den opp, så er det klart jeg fikk litt tvil da jeg først så det første hullet i golvet. Men etter å ha gått den relativt godt etter i sømmene så er som sagt fasit at det er disse to hullene og en dårlig venstre kanal bakerst. Og siden jeg har en kompis som kan sveise dette for en liten sum, så er det helt klart at denne skal få bli på veien en stund til 😃 

Så godt å høre at du fremdeles holder e34'n din vedlike og at den tusler og går 👍 Hva slags modell er den andre bimmern din ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gabz skrev:

Blir veldig bra det her :) Godt å se at du velger å redde bilen framfor å vrake den, som 90% av andre ville gjort. Dette er fantastiske biler som fortjener tiden sin på veien!

Takk for det Gabz 🙏 Nei denne bilen skal jeg faen meg klare å få en grei bruksbil av 😃 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og tenker på det som så langt er utført av smått og stort. 

Nå er ihvertfall all den skjemmende og stygge rusta fjerna og delvis blitt lakka (gikk jo tom for lakk på lørdag 😖) Er en del steinsprut på panseret som jeg tenker jeg bruker en dreml og forsiktig rufser bort det brune med og deretter med pensel, legger på litt grunning og lakk.

Det er mye usynlig arbeid jeg også har lagt ned i disse dagene. Bla har jeg spraya alt det som var rustfarga av bensin og bremserør og dynket det i ferrobet. Planen er nå som dette har tørket, å tørke vekk ruststøv og deretter spraye/pensle over med carrosol bodyspray.

Nå er jeg også ferdig med å drukne kanalene og dørene innvendig med linoljebasert rustbeskyttelse 👍 Det lukter litt sauefjøs, men ikke så gæli som jeg har fått inntrykk av når folk har snakka om det 😉 Kanskje jeg har dårlig luktesans 😜

Ja ja, nå venter jeg bare på klarsignal og håper at kompisen min får sveisa igjen disse to fæle hullene i gulvet 🙏 Den ene bakenden på venstre kanal skal han også ta, men det blir litt senere.

Om det er lurt eller ikke, jeg velger til det motsatte er bevist, å kjøre uten beskyttelsesplatene som skal være under bilen 😜 Jeg kan ikke skjønne annet enn at de bare bidrar til mer rusting. 

IMG_9209.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kvestermo skrev:

Tar du min og? ;) neida, godt jobbet!

He he, jeg må innrømme at det ikke frister veeeeldig 😉 Men nå har jeg en veldig interesse for bmw og veldig opptatt av å få bila jeg eier, i så god stand som mulig med de ressursene jeg har 👍 Det blir ikke no showbil av denne, men bedre med én farge på bilen og ikke alle de flekkene med brunt 😉 Vakkert blir det ikke da 😜 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airbaglampa mi begynte å lyse da jeg tok ut stolene ifbm teppeløft. Forhørte meg på e39-forumet og der tilbød en kar å hjelpe meg å få sletta den feilkoden.

Det som var kult var at han hadde fullt diagnoseutstyr og tok like så godt full diagnose på bilen 😃 Det viste seg å være smart, for det lå en haug med feilkoder i systemet 😜 Så etter to timer med testing og prøvekjøring, endte vi opp med to feil som er reelle. Det ene var regnsensoren og den andre feilen var en føler på klima'n som styrer den restvarmegreia. Ingen av de feilene er noe jeg bryr meg om. En annen kul ting var resettinga av automatkassa. Jeg har følt at den girer litt snodig og til tider litt hardt. Etter resettinga av ecu'n ble automaten mye mer sømløs og digg 👍

Dessuten hadde han masse deler og i morra reiser jeg ned og kjøper nytt multifunk-ratt som er svart og pent og kanskje velger jeg å kjøpe noen frontlykter med hvitblink. Rattet i bilen min har ikke igjen no farge 😖 Kult med hjelpsomme sjeler som hjelper til 👍

IMG_9210.PNG

IMG_9211.PNG

IMG_9212.PNG

IMG_9213.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å lese hva du gjør med denne bilen.

Det at du tar tak ,redder en vanlig e39 er gøy.

Er sikker på du vil få stor glede av denne fremover.:).

Jeg så at Tore var sint og fustrert over tilstanden på bilen når du begynte og plukke på den.

Desverre er vel det sånn at de fleste eldre biler har noen "smutthull"  når enn plukker litt .

Derfor er jeg ikke overasket over noe lenger gennerelt med eldre Bmwer .

Så igjen,dette du gjør nå har du igjen for og du kan kose deg med 523en din lenge.:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...