Gå til innhold

bimmers.no i samarbeid med Michelin søker personer som ønsker å teste ut vinterdekk!


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, DanielStance skrev:

Hmm ja du har vært heldig der ja.. <_< Enda ikke sett ett snøfnugg jeg!

Vi Bergensere er jo "velsignet" med regn 24/7 nesten så derfor burde jo egentlig det være viktig for meg å ha dekk med godt grep på våt vei. :P

Er dekk til 18x8 og 18x9,5 jeg skal ha, så de blir jo relativt breie. Så spørs om det er noe lurt i å gå for disse dekkene da?

 

Disse dekkene er midt i blinken for bergensvær. Hvis du skal opp i bredde også så får du bedre våtgrep, men større sjangs for vannplaning. Med så breie piggfrie dekk, kan du derimot ikke forvente deg noe særlig grep på skikkelig holkeføre. Men det er jo skjeldent vi har her borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Evopower skrev:

Disse dekkene er midt i blinken for bergensvær. Hvis du skal opp i bredde også så får du bedre våtgrep, men større sjangs for vannplaning. Med så breie piggfrie dekk, kan du derimot ikke forvente deg noe særlig grep på skikkelig holkeføre. Men det er jo skjeldent vi har her borte.

Blir ikke sånn megabreie da. De blir vel typ 235 fram og 255 bak sånn ca.

Nei vi har jo egentlig fint lite skikkelig snøvær. Vi har jo mest regn og klink is innimellom :P

Men bilen skal ikke nødvendigvis brukes så mye på vinteren heller, så må tenke meg litt om ang. det.

Ser på den ene linken på forrige side så fraråder en fra BMW Norge å ha ulik bredde framme og bak, og helst ikke gå over 225, men det kan jo bli litt vanskelig på disse bilene her med den størrelsen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, DanielStance skrev:

Blir ikke sånn megabreie da. De blir vel typ 235 fram og 255 bak sånn ca.

Nei vi har jo egentlig fint lite skikkelig snøvær. Vi har jo mest regn og klink is innimellom :P

Men bilen skal ikke nødvendigvis brukes så mye på vinteren heller, så må tenke meg litt om ang. det.

Ser på den ene linken på forrige side så fraråder en fra BMW Norge å ha ulik bredde framme og bak, og helst ikke gå over 225, men det kan jo bli litt vanskelig på disse bilene her med den størrelsen :P

E34 du skal ha det på? Jeg ville ikke gått breiere enn 215 på vinterdekk på 5 serie. 255 er bredt til vinterbruk. Ja det er det som er litt dritt...vi har bart/vått føre 95% av tiden, og den ene dagen det er glatt, så er det stålis. Så egentlig er det piggdekk man skulle hatt, men ikke når det er piggdekkavgift og økt dekkstøy.

Med så breie dekk ville jeg anbefalt Nokian hakka r2. De er veldig myke, men bredden på dekkene gjør opp for det, slik at de ikke føles vinglete på asfalt som dem gjør i f.eks 205 dimensjon. Da har du ogs det dekket med best snø/is grep.

Savner/er misunnelig på dem som kan kjøre på fast fint snøføre store deler av vinteren. Uten salt, slaps, is osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Evopower skrev:

E34 du skal ha det på? Jeg ville ikke gått breiere enn 215 på vinterdekk på 5 serie. 255 er bredt til vinterbruk. Ja det er det som er litt dritt...vi har bart/vått føre 95% av tiden, og den ene dagen det er glatt, så er det stålis. Så egentlig er det piggdekk man skulle hatt, men ikke når det er piggdekkavgift og økt dekkstøy.

Med så breie dekk ville jeg anbefalt Nokian hakka r2. De er veldig myke, men bredden på dekkene gjør opp for det, slik at de ikke føles vinglete på asfalt som dem gjør i f.eks 205 dimensjon. Da har du ogs det dekket med best snø/is grep.

Savner/er misunnelig på dem som kan kjøre på fast fint snøføre store deler av vinteren. Uten salt, slaps, is osv.

E38 :) Nesten 2 tonn båt altså :P 

Har desverre ikke E34 lengre :( Men den kjørte jeg 195/65/R15 på :lol: Originale krysseikefelger 15" så var rimelig smale dekk hehe. Funket bra da. Hadde Hakka R på de.

Piggdekk vil jeg helst unngå. Har det på E39 vinterbilen da, men.. Det bråker og skal jo egentlig betale avgift på de :whistle:

Ja, jeg har virkelig lyst på skikkelig snø uten salt osv. Hadde vært mye bedre. Men er jo så mange som får panikk og skaper fult kaos om de ser et snøfnugg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.12.2016 at 22.44, Evopower skrev:

Disse dekkene er midt i blinken for bergensvær. Hvis du skal opp i bredde også så får du bedre våtgrep, men større sjangs for vannplaning. Med så breie piggfrie dekk, kan du derimot ikke forvente deg noe særlig grep på skikkelig holkeføre. Men det er jo skjeldent vi har her borte.

Hoi! Bredere dekk gir større flate mot veien. Jeg er ingen ekspert på emnet, men tenker at dette er positivt på holkeføre m/piggfrie. Har hatt mang en tur på skikkelig holke med mine piggfrie i vinter, uten problemer. Tvert om, egentlig! :) Senest i dag hadde vi -7 og regn her i gokk, dette var null stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.12.2016 at 20.17, DanielStance skrev:

Hmm ja du har vært heldig der ja.. <_< Enda ikke sett ett snøfnugg jeg!

Vi Bergensere er jo "velsignet" med regn 24/7 nesten så derfor burde jo egentlig det være viktig for meg å ha dekk med godt grep på våt vei. :P

Er dekk til 18x8 og 18x9,5 jeg skal ha, så de blir jo relativt breie. Så spørs om det er noe lurt i å gå for disse dekkene da?

 

Vet jeg synder veldig nå, glemte multisitatfunksjonaliteten, men jeg lar det stå til. Skjerpings da, selvfølgelig! :)

 

Hoi, Daniel! Jeg har ingen problemer med å anbefale disse dekkene for en litt værfrustrert bergenser. Har jo tilbakelagt ganske mange mil i E39 utstyrt med 235/45-17 Conti Viking Contact 6 i vinter, og disse oppfører seg rimelig likt når det først blir litt vann i vegbanen. Du vil nok uansett ikke komme unna faren for planing når du kjører såpass brede dekk. Jeg løser dette ved å holde fartsgrensa, da er det null stress joggedress enten du liker å kjøre i disse to sporbekkene eller ei :P 

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hoi! Erre no liv her? :) Oppdaterer i tråden min ved jevne mellomrom (url i signatur). Nesten så jeg synes det er litt leit at testen nærmer seg slutten.. Kunne gjerne tenke meg å teste videre! Men! Det gjør jeg nok læll. Tenker det kan ha en viss nytteverdi at jeg oppdaterer rimelig jevnlig i løpet av dekkenes livsløp. Hvordan er dekkene neste vinter? Itte veit je! :) 

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...