Gå til innhold

BMW F10 520D er tung å kjøre.


BimmerFan!
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt flere tilbakemeldinger fra folk som har prøvd bilen vår som mener at bilen føles tung. Nærmere bestemt at rattet er tungt, og det tar en god del gass til før ting skjer under panseret. Jeg må nesten si at jeg faktisk er enig med dem. Dette er noe jeg faktisk har reagert på siden jeg kjøpte bilen for snart to år siden. 

Andre biler fra konkurrerende merker føles ikke sånn ut i det hele tatt. En 2014 mercedes E220CDI kjentes utvilsomt sprekere ut, og var lett som en fjær på rattet. Det samme gjelder Audi A6 2.0 TDI. 

Bilen vår er en F10 2012 520DA M-sport med 163 kjipe hestekrefter. Teorien min er at bilen kjennes generelt tung ut er pga. M-sportpakken som har tykkere stabilisatorstag osv. og norgesversjon motoren.

Hva er deres synspunkter rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke M-sport pakken gjør at bilen føles tung. Snarere tvert imot. Men Norges motoren gjør utvilsomt bilen daff og litt "anstrengende" å kjøre.  Når det kommer til at rattet er tungt, så stemmer det at Bmw generelt er tyngre på rattet en f.eks Audi og andre bilmerker, men dette er gjort med vilje for å gi en stabil, solid kvalitetsfølelse under kjøring.  Om din bil er tyngre enn normalt ville jeg kanskje sjekket da, for det pleier ikke å være en "plage" at Bmw er litt tyngre på rattet. 
Tror jeg ville tatt en diagnose hos noen i nærområdet for å sjekket om det er noen feilkoder som kanskje kan forklare at bilen føles tung ut..
Ps: Dekk dimensjoner og lufttrykk kan også påvirker kjørefølelsen! 
:)

PPS: Hvis du er lei norgesmotoren anbefaler jeg M-Performance styreenhet. Da får du over 200Hk og 450Nm med original Bmw garanti.  DA får du en totalt annerledes bil og kjøre :D 

Endret av Daniel80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Daniel80 skrev:

Tror nok ikke M-sport pakken gjør at bilen føles tung. Snarere tvert imot. Men Norges motoren gjør utvilsomt bilen daff og litt "anstrengende" å kjøre.  Når det kommer til at rattet er tungt, så stemmer det at Bmw generelt er tyngre på rattet en f.eks Audi og andre bilmerker, men dette er gjort med vilje for å gi en stabil, solid kvalitetsfølelse under kjøring.  Om din bil er tyngre enn normalt ville jeg kanskje sjekket da, for det pleier ikke å være en "plage" at Bmw er litt tyngre på rattet. 
Tror jeg ville tatt en diagnose hos noen i nærområdet for å sjekket om det er noen feilkoder som kanskje kan forklare at bilen føles tung ut..
Ps: Dekk dimensjoner og lufttrykk kan også påvirker kjørefølelsen! 
:)

PPS: Hvis du er lei norgesmotoren anbefaler jeg M-Performance styreenhet. Da får du over 200Hk og 450Nm med original Bmw garanti.  DA får du en totalt annerledes bil og kjøre :D 

Helt ærlig så tror jeg det ikke er noen ting galt med bilen, det føltes bare litt rart etter å ha prøvekjørt en E220 2014 som utvilsomt virket sprekere. 

Når det kommer til rattet så har jeg vært borti andre BMW'er som har lettere ratt enn min F10. Blant annet X5 E70 2009 modell var lett som en fjær på rattet, den hadde også M-sport pakken. Den har dog active steering noe som jeg tror gjør rattet lettere. En annen F11 jeg prøvde 2014 modell LCI var også betraktelig lettere på rattet enn min, det samme gjelder en 2009 modell F01. Jeg føler at det er noe med M-sport pakken som gjør rattet tungt. 

Det er 275 dekk bak og 245 foran på 18" felger. 

M-performance pakken frister, men synes at det er noe dyrt :D 

56 minutter siden, Fahad skrev:

Jeg tok en software tuning på bilen min selvom om jeg hadde 184 hestekrefter. Ble en helt annen bil etter tuningen 😀

Det er helt klart noe som frister, men vil helst holde bilen original :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres helt normalt ut, BMWer skal være tunge på rattet :) Blir det for tungt så har du Activ Steering som alternativ. En E klasse vil alltid føles mer lett på rattet da den er mer satt opp for komfort. Prøv å kjør aktivt med en E klasse og du vil oppdage at den er som en vannseng på veien ;) Jeg liker den litt tunge følelsen i 5-serien, det føles som en tung og solid bil som ruller ustoppelig avgårde. 

Ellers så synes jeg bilen føles spretten i frasparket, men det er helt og holdent pga motoren og Sportsautomaten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at du skriver det her nå. Drev å snakket med dama om det samme i stad, fordi jeg kjenner meg litt igjen i det du sier. Har en F30 320d EfficientDynamics(treig som faen). Følte også at den var litt "tung på rattet". I dag var jeg på Bilsalongen i Skien for å utbedret et par ting på garanti. Fikk en X1 F48 imens jeg ventet, merket med engang at den var mye "lettere" på rattet. Fikk dama til å prøve å dra i rattet og hun var enig.

Litt off topic men... Ikke er den så veldig "efficient" heller, 0.6 på mila. "Normal kjøring" og comfort/eco pro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-serien (eller BMW) er tyngre på rattet enn andre biler ja. Samme på min F11 520d, og det trives jeg ganske godt med egentlig. Enig i at den er noe tung på rattet, kunne kanskje vært en liten smule lettere, men rent personlig synes jeg det blir alt for lite motstand med for eksempel Active Steering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Popza skrev:

Morsomt at du skriver det her nå. Drev å snakket med dama om det samme i stad, fordi jeg kjenner meg litt igjen i det du sier. Har en F30 320d EfficientDynamics(treig som faen). Følte også at den var litt "tung på rattet". I dag var jeg på Bilsalongen i Skien for å utbedret et par ting på garanti. Fikk en X1 F48 imens jeg ventet, merket med engang at den var mye "lettere" på rattet. Fikk dama til å prøve å dra i rattet og hun var enig.

Litt off topic men... Ikke er den så veldig "efficient" heller, 0.6 på mila. "Normal kjøring" og comfort/eco pro. 

Jeg synes min F30 er litt for lett på rattet. Skulle ønske jeg hadde samme styrefølelsen i comfort som det er i sport programmet. Den er en del fastere og litt tyngre på rattet der. Mye bedre, man da maser automatkassen veldig. Så det utgår til normal kjøring. 

Det er akkurat det at det er litt motstand i rattet som gjør at jeg liker BMW sin styring. På Z4en er den enda tyngre og bedre. Masse god tilbakemelding gjennom rattet. 

Audi sin styring er alt for lett synes jeg, og føler den fort blir nervøs. 

 

Off topic videre :P Min ligger på 0,7 i comfort ved "normal" kjøring. Synes nok din burde ligge mye lavere enn min siden du har toliter diesel og jeg liten bensiner, men så har det jo litt med kjørestil å gjøre :)

 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, StigJ skrev:

Jeg synes min F30 er litt for lett på rattet. Skulle ønske jeg hadde samme styrefølelsen i comfort som det er i sport programmet. Den er en del fastere og litt tyngre på rattet der. Mye bedre, man da maser automatkassen veldig. Så det utgår til normal kjøring. 

Det er akkurat det at det er litt motstand i rattet som gjør at jeg liker BMW sin styring. På Z4en er den enda tyngre og bedre. Masse god tilbakemelding gjennom rattet. 

Audi sin styring er alt for lett synes jeg, og føler den fort blir nervøs. 

 

Off topic videre :P Min ligger på 0,7 i comfort ved "normal" kjøring. Synes nok din burde ligge mye lavere enn min siden du har toliter diesel og jeg liten bensiner, men så har det jo litt med kjørestil å gjøre :)

 

Har egentlig akkurat samme opplevelsen som deg. På vår F20 med Servotronic synes jeg styringen var for lett i Comfort (men fin til bykjøring og parkering), bedre i Sport. Men muligens litt kunstig tung i Sport. På E91'en med Servotronic er styringen langt bedre, mye mer naturlig motstand og riktig vektet, og mye bedre tilbakemeldinger gjennom rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det høres helt normalt ut, BMWer skal være tunge på rattet :) Blir det for tungt så har du Activ Steering som alternativ. En E klasse vil alltid føles mer lett på rattet da den er mer satt opp for komfort. Prøv å kjør aktivt med en E klasse og du vil oppdage at den er som en vannseng på veien ;) Jeg liker den litt tunge følelsen i 5-serien, det føles som en tung og solid bil som ruller ustoppelig avgårde. 

Ellers så synes jeg bilen føles spretten i frasparket, men det er helt og holdent pga motoren og Sportsautomaten. 

Jeg har egentlig ikke noe imot at rattet er noe tyngre enn andre biler i samme segment, men andre brukere av bilen klager på det :P Neste bilen min skal definitvt ha active steering. Jeg har prøvd W212 aktivt i svinger, og må nesten si at det er noe av det værste jeg har kjørt av biler i dette segmentet, selv F01 var bedre. Føltes ut som bilen skulle velte i svingene. 

Hvordan er sportsautomaten i forhold til den vanlige?

13 timer siden, dopus skrev:

Prøvekjør en annen f10 så finner du jo ut om din er "normal"  . 

Skal nok få prøvd en, så det bør ikke være forskjeller på styring på M-sport kontra non M-sport?

 

9 timer siden, Popza skrev:

Morsomt at du skriver det her nå. Drev å snakket med dama om det samme i stad, fordi jeg kjenner meg litt igjen i det du sier. Har en F30 320d EfficientDynamics(treig som faen). Følte også at den var litt "tung på rattet". I dag var jeg på Bilsalongen i Skien for å utbedret et par ting på garanti. Fikk en X1 F48 imens jeg ventet, merket med engang at den var mye "lettere" på rattet. Fikk dama til å prøve å dra i rattet og hun var enig.

Litt off topic men... Ikke er den så veldig "efficient" heller, 0.6 på mila. "Normal kjøring" og comfort/eco pro. 

Nå er vel F30n din en god del sprekere enn min F10 med 163 hk :P Min er også litt tung på rattet, ikke at det gjør noe, men i bykjøring kunne jeg ønske den var noe lettere. Jeg tar også servicene mine hos bilsalongen, men har aldri fått prøvd X1, måtte du spørre selger om det eller er det en bil de låner ut til kunder som har bilen på service ? 

Bilen min ligger på 0,71 ved normal kjøring :P 

2 timer siden, StigJ skrev:

Jeg synes min F30 er litt for lett på rattet. Skulle ønske jeg hadde samme styrefølelsen i comfort som det er i sport programmet. Den er en del fastere og litt tyngre på rattet der. Mye bedre, man da maser automatkassen veldig. Så det utgår til normal kjøring. 

Det er akkurat det at det er litt motstand i rattet som gjør at jeg liker BMW sin styring. På Z4en er den enda tyngre og bedre. Masse god tilbakemelding gjennom rattet. 

Audi sin styring er alt for lett synes jeg, og føler den fort blir nervøs. 

 

Off topic videre :P Min ligger på 0,7 i comfort ved "normal" kjøring. Synes nok din burde ligge mye lavere enn min siden du har toliter diesel og jeg liten bensiner, men så har det jo litt med kjørestil å gjøre :)

 

Audi sin styring er ganske lett ja, synes det var veldig behagelig i parkeringshus osv. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, BimmerFan! skrev:

Jeg har hatt flere tilbakemeldinger fra folk som har prøvd bilen vår som mener at bilen føles tung. Nærmere bestemt at rattet er tungt, og det tar en god del gass til før ting skjer under panseret. Jeg må nesten si at jeg faktisk er enig med dem. Dette er noe jeg faktisk har reagert på siden jeg kjøpte bilen for snart to år siden.

[...]

Bilen vår er en F10 2012 520DA M-sport med 163 kjipe hestekrefter. Teorien min er at bilen kjennes generelt tung ut er pga. M-sportpakken som har tykkere stabilisatorstag osv. og norgesversjon motoren.

Jeg merker også at det i enkelte situasjoner kan ta litt tid før motoren reagerer fra stillestående; man trykker inn gassen, og så tar det et lite sekund før ting begynner å skje. Før jeg kjøpte F11 kjørte jeg mest elbil, der man stort sett alltid har momentan-skyv fra stillestående, så overgangen ble ekstra stor. Jeg har imidlertid lært meg å leve med det, og det hjelper ofte å trykke inn gassen bittelitt i forkant av at man trenger fullt skyv; da virker det som om motorstyringa har fått et hint om hva som kommer til å skje, og er bedre forberedt når pedalen sendes i bånn. Problemet er også vesentlig mindre når bilen står i Sport-modus, der gass-responsen generelt økes betraktelig.

De ekstra hestekreftene utover Norges-versjonen får man vel stort sett bare glede av i øvre halvdel av turtallsregisteret, under aktiv kjøring med jaging av turtall, og vil antakelig ha lite å si for gass-responsen ved igang-kjøring o.l. En modifikasjon som også øker dreiemomentet (f.eks. MPPK) vil nok ha mer å si for opplevd kvikkhet under mer moderat kjøring. (Her får motor-ekspertene gjerne arrestere meg; her er jeg definitivt utenfor min kjerne-kompetanse...)

Styringen på min bil er også ganske tung, og vesentlig tyngre enn biler jeg har hatt tidligere. Men det ser jeg på som en god ting og synes styringen er presis og engasjerende! Og jeg opplever den overhodet ikke som tungmanøvrert i parkeringshus o.l.

Ta en runde til forhandlere og prøv noen andre F10 med lingnende spekk som din for å sammenligne, så danner du deg raskt et bilde av om det evt. er noe galt med din bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, BimmerFan! skrev:

Nå er vel F30n din en god del sprekere enn min F10 med 163 hk :P Min er også litt tung på rattet, ikke at det gjør noe, men i bykjøring kunne jeg ønske den var noe lettere. Jeg tar også servicene mine hos bilsalongen, men har aldri fått prøvd X1, måtte du spørre selger om det eller er det en bil de låner ut til kunder som har bilen på service ? 

Bilen min ligger på 0,71 ved normal kjøring :P 

Audi sin styring er ganske lett ja, synes det var veldig behagelig i parkeringshus osv. :) 

Sprek er den ikke. Men er jo litt "sprekere" enn din pga vekt. 

Det gjør ikke noe veldig dette med rattet egentlig, men synes det var litt mer komfortabelt med lettere ratt. Spesielt når jeg kjører en bil daily og det absolutt ikke er noen racer-bil. Hadde det vært en litt mer "spesiell bil" jeg hadde eid, hadde "tung" styring vært supert.

Var inne for garantisak på flere ting(som tok litt tid). Hadde egentlig avtalt å få prøvekjøre den nye i3'en men, det hadde de "glemt". Så jeg måtte sitte der å se i taket(eller NRK 2). Etter over en time med venting ble jeg fortalt at jeg måtte vente enda litt til eller få en ny time, da spurte jeg om å få låne en bil imens. Da fikk jeg en X1 til lån, virka som det var litt good will fra han bak skranken og at det var hans firmabil eller noe; siden det lå en jakke i baksetet.

Endret av Popza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...