Gå til innhold

Tips til verktøysett å ha i bil?

Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Har merket at det har vært veldig greit å ha verktøy liggende i bilen i det siste, da verktøykassa mi har vært baki. Ofte jeg har trengt noe når jeg holdt på med min andre seter enn hjemme eller har hjulpet andre. Men er litt upraktisk å ha svær verktøykasse som tar opp halve bagasjerommet når jeg fint kunne hatt noe mindre som kunne ligget under "gulvet" sammen med reservehjulet. Er jo mye i kassa som ikke trengs hele tiden også.

Dermed lurte jeg på om noen har tips til fine sett som har alt man trenger i en kompakt pakke? Noe som det er litt kvalitet på også. Skrallesett, torx-trekkere, vanlige trekkere, tenger, etc. Helst ikke svindyrt heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du er ute etter litt billig verktøy så er det vell fint lite som slår biltema? De har jo endel forskjellige pakker der, tviler på at du finner noe billigere med mindre du kjøper brukt. Men ser hva du mener med ett helt komplett sett, men regner med du må kjøpe flere sett, og heller lage deg ett sett selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med meg en leatherman og ei lita LED-lommelykt :) 
I tillegg til dette går det an å spe på med f.eks. dette settet fra Bosch
http://www.clasohlson.com/no/Bosch-mini-bits--hylsenøkkelsett/40-8672
Den tar knøttliten plass, som du ser på målene også som er beskrevet. :D 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tennbrikket skrev:

Men verktøysettet som følger med bilen burde da ha det man trenger?

Ikke når man trenger skralle, torx etc. 

1 minutt siden, DanielStance skrev:

Jeg har et lite sett fra Biltema baki ene bilen min :) Er skraller + piper i 2-3 ulike størrelser. Pluss noe annet dill dall. Tar ikke sånn særlig med plass.

Må bli en tur der en dag når jeg er hjemme igjen så får jeg se hva de har :)

1 minutt siden, Marius2002 skrev:

Jeg har alltid med meg en leatherman og ei lita LED-lommelykt :) 
I tillegg til dette går det an å spe på med f.eks. dette settet fra Bosch
http://www.clasohlson.com/no/Bosch-mini-bits--hylsenøkkelsett/40-8672

Slike sett er kjekt, ja. Har man en håndfull med de vanligste bitsene til BMW så er man godt på vei :) Spesielt med tanke på at det eeegentlig bare skal være til "nødstilfeller". Bare kjekt å ikke måtte stoppe hjemom hvis man skal skru et annet sted og ha det meste man trenger baki uten å ta opp så mye plass! Kniv og lykt har jeg alltid med uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, jeg tenkte å kjøpe det settet fra Bosch der for å ha baki bilen for nødstilfeller. Ikke at jeg tror jeg kommer til å få bruk for det på selve bilen, men det dukker alltid opp noe engang. Kniv/Leatherman er ofte brukt, så det ligger i hanskerommet ilag med lykten. Om vinteren har jeg alltid en spade med meg da bare en liten sammenleggbar skispade, Black Diamond deploy 7 for øyeblikket, og et ekstra pledd. Det ligger alltid et brukspledd i bilen så jeg kan frakte stæsj uten at jeg riper opp bilen eller lager merker innvendig, men om vinteren har jeg et ekstra just-in-case-pledd om noen fryser. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under bagasjeromsmatten min så er det et medium skrallesett med bitzer, OE jekk, boks med 1 lyspære til alle utvendige lys, en boks med pungteringsskum, en liten luftkompressor, komplett veske med pungteringsvektøy, LED laser lykt, hjulmutternøkkel og et multimeter. 

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Reef89 skrev:

Under bagasjeromsmatten min så er det et medium skrallesett med bitzer, OE jekk, boks med 1 lyspære til alle utvendige lys, en boks med pungteringsskum, en liten luftkompressor, komplett veske med pungteringsvektøy, LED laser lykt, hjulmutternøkkel og et multimeter. 

Hjulmutternøkkel og jekk er også selvsagt med! :) Godt du nevnte punkteringsskum, har glemt å putte dette baki etter jeg fikk nye dekk som ikke er Run Flat, må også kjøpe minikompressor. Jeg kan legge til at jeg også alltid har to jekkestropper med meg til enhver tid, man vet aldri. Det kjekke med alt dette er at det tar så liten plass at det ikke merkes der det ligger under bagasjeromsmatten, jekken og hjulmutteren har jo egen plass fra fabrikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, original jekk og hjulmutternøkkel har jeg selvsagt og :) Tauetau har jeg også, samt en hettegenser under der. Minikompressor og punkteringsskum kan også være lurt! Multimeter har jeg i verktøykassen så det er også fort gjort å legge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gaffatape, elektrotape, og en hammer kan også være greit. Jeg har imidlertid hatt lappen i snart 9år og har egentlig ikke hatt bruk for mer enn orginalverktøyet, startkabler og slepetau. Hvis behovet har vært større, har det vært nødvendig med bergningsbil/brannbil og det er litt i overkant av hva jeg har plass til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk batterilader, startkabler, slepetau (6 tonn) med sjakler (8 tonn), et lite 1/4" verktøy sett med tilhørende bitsett og litt elektriker teip. Har ikke ekstra hjul eller lappesaker/kompressor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...