Gå til innhold

TommyFF sin E34 540i!


TommyFF
 Share

Anbefalte innlegg

Grattis med E34 👍

Gromme biler dette her. Har selv et prosjekt og som du sier; man finner stadig noe når en undersøker og leter. Og det er det som er med gamle E34'r, det ligger mye rart i krokene når en tar frem lykt og lupe. 

Så dersom du virkelig ønsker å få en sunn og frisk utgave, ja så må du gjøre en grundig jobb, mest sannsynlig. Det lureste du kan gjøre før du begynner å tenke på lakk og shinings, er å åpne opp i kriker og kroker. For rustskader er virkelig en utfordring på disse bilene. Løft/fjern gulvteppene og se tilstanden der. Fjern lufteventilene på hver side foran bakskjermene (bagasjerommet) og se tilstanden på stålet fra baksiden. Gulvet under ved gasspedalen kan også være et problem. På min var det hull fordi det sitter en skrue på undersiden som holder festet til ledningen til lambdasonden. Der hadde det fått ligge mye dritt og godgjøre seg gjennom årene 😉 

Nei så vil du ha en E34 som holder seg i årene som kommer, bør du lete grundig etter rust. Det er alltid mer enn du tror 🤔 Bare følg prosjektet mitt. Jeg har lagt ut mange bilder av ståa. Jeg sier ikke at bilen din har like mye, men sjekk nøye 😉

Lykke til med grommeste som Bmw har laget, spør du meg 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19.5.2017 at 8.45, Bimmerlorris skrev:

Grattis med E34 👍

Gromme biler dette her. Har selv et prosjekt og som du sier; man finner stadig noe når en undersøker og leter. Og det er det som er med gamle E34'r, det ligger mye rart i krokene når en tar frem lykt og lupe. 

Så dersom du virkelig ønsker å få en sunn og frisk utgave, ja så må du gjøre en grundig jobb, mest sannsynlig. Det lureste du kan gjøre før du begynner å tenke på lakk og shinings, er å åpne opp i kriker og kroker. For rustskader er virkelig en utfordring på disse bilene. Løft/fjern gulvteppene og se tilstanden der. Fjern lufteventilene på hver side foran bakskjermene (bagasjerommet) og se tilstanden på stålet fra baksiden. Gulvet under ved gasspedalen kan også være et problem. På min var det hull fordi det sitter en skrue på undersiden som holder festet til ledningen til lambdasonden. Der hadde det fått ligge mye dritt og godgjøre seg gjennom årene 😉 

Nei så vil du ha en E34 som holder seg i årene som kommer, bør du lete grundig etter rust. Det er alltid mer enn du tror 🤔 Bare følg prosjektet mitt. Jeg har lagt ut mange bilder av ståa. Jeg sier ikke at bilen din har like mye, men sjekk nøye 😉

Lykke til med grommeste som Bmw har laget, spør du meg 😃

Tusen takk for det :D 

Fullt klar over det, mye som kan gjemme seg. Ulempen og fordelen min er at jeg er ekstremt pirkete, så her blir ingenting gjort halvveis. Blir som nevnt et rullende prosjekt noen år til, så skal den strippes helt og bygges opp igjen. Da skal motor ut, overhales og kompressor monteres også. Det blir såpass dyrt at jeg må vente noen år til jeg kan ta meg råd til det først. 

Jeg gleder meg iallefall ufattelig mye til mange gode år med denne, for den har kommet inn i familien for godt :) 

 

Takk igjen, jeg skal absolutt ta en titt :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bud er gjennomført og det ble noen hektiske dager før avreise :P

Nye speil ble montert ( må derimot bygge om kontakten senere da disse har en mye tjukkere kontakt ), sideskjørtene ble montert, 4-hjulskontroll og skift av slideleler ble utført, de flekkete listene rundt bakruta ble lakkert midlertidig med plastidip før turen bare for å få det svart og interiøret ble renset. 

Når jeg var i Bud så kom jeg over en som solgte litt diverse deler, så jeg har nå kjøpt sort gulvtrekk, 4 ekstra komplette dører, sort midtkonsoll, sort dashbord, originale shadowline lister og div annet småtteri . Så nå ser det ut til at det blir endring av interiør iløpet av vinteren :D 

På vei hjem fra Bud røyk viskermotoren min, i pøsende regnvær, så den blir byttet så fort jeg får den brukte jeg har kjøpt.

Slenger med et par bilder fra BUD og hvordan bilen ser ut p.d.d. Gleder meg veldig til vinteren når den skal strippes og sjekkes nærmere! 

Ha en riktig god helg! :D 

 

 

IMG_4796.JPG

IMG_4773.JPG

IMG_4780.JPG

IMG_4782.JPG

IMG_4786.JPG

IMG_4788.JPG

IMG_4791.JPG

IMG_4878.JPG

IMG_4890.JPG

IMG_4841.JPG

3._juni_(1423).jpg

IMG_4648.JPG

IMG_4681.JPG

IMG_4677.JPG

IMG_4809.JPG

IMG_4823.JPG

Endret av TommyFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får litt flashback til tidlig 90-tallet når fattern hadde en 540i. Husker så godt motorlyden, hørtes ut som en formel1 bil! Ingen andre i området eller kanskje fylket som hadde en slik :o 

Den var klin orginal da, men din er meget tøff! Flott bil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12.6.2017 at 10.56, viggo E34 skrev:

Den ser værtfall utrolig flott ut :)

Tusen takk for hyggelige ord :D 

21 timer siden, Gorg skrev:

Får litt flashback til tidlig 90-tallet når fattern hadde en 540i. Husker så godt motorlyden, hørtes ut som en formel1 bil! Ingen andre i området eller kanskje fylket som hadde en slik :o 

Den var klin orginal da, men din er meget tøff! Flott bil :) 

Hehe! Det var nok noe mer sjeldent på den tiden der ja, nå er det nok en del av de. 

Tusen takk for det, jeg er godt fornøyd med bil og motor, og lyden er jo halve opplevelsen  :D Ser frem til ny eksos som får frem lyden bedre enn slik den er nå. 

Jeg vurderte lenge om jeg skulle holde den original med standard 540 front, men jeg synes bilen med M-tech sideskjørt og front er vanvittig mye finere, så den kommer nok til å bli sånn regner jeg med. Speilene gjorde det komplett for min del, og hadde det ikke vært originale deler hadde det aldri blitt montert. Jeg har derimot 540 fronten liggende, og den skal aldri selges i tilfelle jeg endrer mening en dag :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Litt for lenge siden det var noen update her, vil forhåpentligvis bli hyppigere i vinter :) 

Kjøpte meg originale sorte Hella baklamper for en tid tilbake, men tok de av etter noen uker da de ikke vokste på meg slik jeg hadde håpet. Disse er for øvrig til salgs om noen er interessert. Kjøpte deretter baklamper med sotet blink, synes de var klart penest hittil så de blir på bilen fremover.

I tillegg har jeg skaffet 4 ekstra dører og 1 bakluke, alt jeg trenger for å montere original AC ( om jeg orker å prioritere dette ), , clutch, sort gulvtrekk, enda et sort dashbord og litt div smådeler. Planen er å ta storservice på den i vinter før den skal ut av vinterlagring, så alt der ligger også klart. Jeg har faktisk mistet oversikten over alt som er kjøpt inn , det begynner å bli en del :P

 

Sist men ikke minst slenger jeg med noen bilder fra nest siste og siste cruisetur, det ser per nå ikke ut som det blir noen flere i år. Ene runden var det med både en s2000,2x E36 M3, E30 mtech2 x2 hvor 1 har S54, A6, E87, Porsche GT3, E46 sedan med S54, en vill Toyota Supra og div andre som slengte seg på til slutt. Dette ble en lengre tur hvor vi fikk lekt med bilene i skogen og på landevei, og 540n klarte seg Meget godt med nevnte. Å ligge på høyt turtall i flere timer var overhodet ikke noe problem, og den gikk faktisk veldig bra.

På siste runde var det bare jeg og Jan Magnus (  E30 med S54 som er godt kjent både her inne og ellers ) som tok oss en kjøretur bare for å få luftet oss en siste gang.

 

Nå er det straks så jeg kjører den på verkstedet for vinterlagring/jobbing, og når den ruller ut håper jeg at i alle fall 10% av planene er gjennomført :D

 

 

IMG_5643.JPG

IMG_5731.JPG

IMG_5538.JPG

IMG_5661.JPG

IMG_5945.JPG

IMG_5989.JPG

IMG_5991.JPG

IMG_5994.JPG

IMG_6300.jpg

IMG_6307.jpg

IMG_6311.jpg

IMG_6318.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, sveigis skrev:

Cruisetur med bil og kompiser ,er alltid gøy :).

Denne ser jo ufattelig fin ut og bra du får den i rett stand .

Ps mørke hella passet ikke denne ,så helt enig .

Tusen takk for det :D Skal bli godt å få begynt , nok som skal gjøres allerede denne vinteren.  

Sorte Hella kler nok andre E34 bedre, men på min ble det som nevnt ikke helt etter min smak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skulebollen skrev:

Pen bil! :) Finnes det tråd på den e30 til kompisen din? Gromme hjul på den

Takk for det :) 

Det gjør det, men jeg ser det er over 1år siden han han publisert noe så den er nok ikke så oppdatert mht hvordan den ser ut idag. Skal be han skjerpe seg, er jo tross alt en S54 i den nå.

Tråden hans finner du her: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Zeveren skrev:

Har du en evt pris på Hella lyktene? Tror min hadde kledd dem godt ^_^

Beklager, glemte visst å legge til prisen. Jeg har lagt de ut på "E34 Norge" på Facebook til hbo 3000,- Nok. Der ligger det også litt flere bilder av de om du er interessert :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint vær gjorde at bilen ble kjørt til vinterlagring på Søndag, noe tidligere enn planlagt.  Ufattelig kjipt å sette den bort, men det klør i fingrene etter å sette igang, og jeg har nok å gjøre. 

De neste par ukene går det mye i jobb med hus, samt et par poleringsjobber, men etter det er all ledig tid holdt av til bilen. 

Det gledes :-D

e341.jpg

e343.jpg

e345.jpg

e342.jpg

e344.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...