Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

Passet du på og etterfylle mens du luftet? 

Bench-bleede tror jeg betyr og lufte hovedsylinderen først. Hvis du løsner rørene på hovedsylinderen og sjekker at det pumper ut bremsevæske der først. Den kan hende du må prøve en slik bremselufter som setter trykk på bremsevæskebeholderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Rune-K skrev:

Passet du på og etterfylle mens du luftet? 

Bench-bleede tror jeg betyr og lufte hovedsylinderen først. Hvis du løsner rørene på hovedsylinderen og sjekker at det pumper ut bremsevæske der først. Den kan hende du må prøve en slik bremselufter som setter trykk på bremsevæskebeholderen.

Ja jeg jeg etterfylte mens jeg luftet, så den dro ikke inn noen ny luft gjennom der. Men jeg vet ikke "hvor tomt" det var i beholderen, om du skjønner hva jeg mener. Som skrevet så hang bremseslangene løst og lot seg tømme og lokket på væskebeholderen sto åpent. Tanken var at jeg håpet det meste av væske var tømt i hele systemet når jeg skulle montere sammen bremsene. Nå har det stått slik i noen uker før jeg monterte i dag. 
 

Men jeg tenker at jeg kanskje bare kryper til korset og lurker bilen av gårde til nærmeste verksted over påske. Grisgrendt steøk så kan sikkert kjøre pent de få kilometerene til verkstedet 😅

Ps: kan kanskje være noe lakkflak som har lurt seg inn og tetter ? 🤷‍♂️ De er jo sandblåste og nylakkerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de aller fleste tilfeller så skal det komme bremsevæske til alle calipere til slutt, bare ved å la alle nipler være åpne. For tyngdekraften sørger for det. Bare sjekk beholderen i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Otis skrev:

I de aller fleste tilfeller så skal det komme bremsevæske til alle calipere til slutt, bare ved å la alle nipler være åpne. For tyngdekraften sørger for det. Bare sjekk beholderen i ny og ne.

Det som er rart er at det har kommet væske til alle caliperene bortsett fra høyre bak. Den står jo lengst unna, men dog 🤷‍♂️ Det andre er jo at det kom væske til høyre foran, men så var det null og nix. Pumpet og holdt beinet hardt på pedalen, men skjedde ingenting da jeg åpnet lufteskruen. Akkurat som noe sperrer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hydraulisk bremsekraft forsterker eller vakum?

Ville prøvd et par ting før du leverte den til verkstedet.

Første er å ta lufteskruen helt av å prøve å pumpe for å se om det kommer noe ut.

Andre er å demontere selve kaliperen bak å pumpe for å se om feilen er i systemet eller kaliperen.

Vis det ikke kommer noe veske ut av den nå løse bremseslangen bak kan det vere noe dritt som har satt seg i systemet ditt etter at det blei helt tomt.

Vis det kommer ut ville jeg demontert den dårlige bremsekalipperen å så er det nok noe dritt eller feil der som hindrer bremsevæske å gå gjennom.

Er vel en fordel å ta så mye av feilsøkingen selv hjemme før den går på verkstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt dette var dritt til de grader ,men et skudd i blinde her Tore fra meg .

For mange årsiden hadde jeg en Opel Omega der jeg gjorde det samme .

Lot alt renne ut og beholder stå tom / lite.

Det resulterte at vi ikke fikk luftet en plass alt var kaos .

Pga at jeg hadde latt alt renne ut og den var tom ,så hadde hovudbremsesylinderen gått i stykker eller gått tørr som han sa han som hjalp meg på den tiden .

Igjen dette er mange årsiden.

Men håper dette for en gang skyld kan være en bagatell for deg sånn at du kan få brukt den .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt Tore, får satse på at det er en enkel fiks.
Enkleste er å koble av kalipperen å se om det kommer ut bremsevæske av slangen, så eliminerer du iallfall kalipperen. Vil helst tro at det er luft som blokkerer i hovedsylinderen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger 🙏☺️
 

Flere av dere kjenner meg som en litt bekymringsfull fyr og det stemmer 😅 Dette ble en skikkelig nedtur. Trodde virkelig ikke at det skulle by på problemer å montere bremsene igjen. Demontere, så montere, voila ferdig og tur og kjør 🤷‍♂️
 

Så denne "oppoverbakken" her slo lufta ut av meg. Skikkelig !! Nesten så jeg hadde lyst til å bare kvitte meg med bilen og avslutte denne hobbyen 😢 Jeg blir så selvkritisk og tar slike ting som svære nederlag samt at jeg får helt noia av å måtte bruke penger på verksted og deres fæle timepriser 😅

Men det verste er hvor mye energi jeg bruker når noe går i mot 🙈 Jeg har en psykisk sykdom som gjør det veldig vanskelig å ta i mot hjelp. Så når jeg først klarer å be om hjelp så klarer jeg ikke å ta det rolig. Jeg blir veldig stresset og da går jo ofte ting veldig dårlig. Slik var det i denne situasjonen.

Det jeg skulle ha gjort i denne situasjonen, var å reise ut alene og montere bremsene og så bedt om hjelp til å lufte bremsene. Da hadde jeg sluppet å bruke så mye energi på å "skynde meg" før vi kom til lufteprosessen.

Det er litt flaut å utlevere meg slik på et slags sosialt medium, men velger å gjøre dette her siden jeg føler det er "god takhøyde" Jeg har slitt med å føle at jeg er til bry hele livet og derfor er det veldig trøblete å be om og ta i mot hjelp. Jeg har diagnosen "Unnvikende personlighetsforstyrrelse og Sosial angst" Så da vet dere det 😉

Men jeg klorer meg fast og skal gjøre alt jeg kan for å ikke gi opp hobbyen min, selv om jeg har et trøblete hat/elsk-forhold til dette her 😂

Ja ja, uansett så er planen nå og reise utover så fort jeg har fått reparert e87’n som er sjuk i ræva en eller annet sted 😅 Den skal diagnostiseres i morra, så veldig spent/redd for en fæl utgift her 🙈

Så, ang 535’n så skal eliminasjonsmetoden først prøves. Jeg får demontere de kaliperene som det ikke kommer væske ut av for å se om det kommer noe ut av slangene. Og så ta det derfra. Greit å vite hva jeg evnt kan fortelle til folka på verkstedet dersom jeg må krype til korset.

Så en ting ang bremseklossene. Jeg tror det er febi sine klosser jeg kjøpte. Det var et helvete å montere disse. Er det normalt at det skal være så sinnsykt trangt ? På klossene bak klikket det litt for meg og jeg måtte banke på venstre side bak og dermed slo jeg av noe belegg før jeg fikk de på plass. På venstre side bak, måtte jeg slipe vekk en del av "ørene" slik at jeg fikk presset de på plass.

Så nå lurer jeg på om dette er pga uorginalt eller om dette er generelt trangt og fælt å få montert ? Hvis så så får jeg bestille orginale klosser. Dette slitet her førte til at jeg laget flere stygge merker i kaliperene som var så flotte og fine, noe som er veldig ergelig 🤬

Ja ja dere, da har jeg liret av meg en del, både personlig og hvordan jeg strever mekanisk med denne bilen 😅🤷‍♂️ Håper dere respekterer meg og ikke bare synes jeg er en tullebukk 🙈 For i det store og hele så ønsker jeg bare å kose meg med denne fantastiske bilen som jeg tross alt har lagt ned veldig mange timer på ☺️ Håper dere har hatt en fin påske folkens 🥳

BB31DC0C-58F2-46C4-8FAF-EEE85807FA33.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si det er spenstig og flott gjort og dele om privatlivet på den måten du gjør her ,det står det pokker meg respekt av 💕.

Og da kan jeg tenke meg at for mye motbør ,kan være utfordring selv om det er en gammal haug av en bil .(Du misforstår meg rett nå )😊😊

Men ofte så kan jo sånne hobbyer som dette nettopp være terapi for dette med mestringsfølelsen og tingene der .

Men over til dette med bilen din Tore 😊:

-Angående ettermarkedsklosser  så er det enten eller ,de passer rett på eller ørene må trimmes som jeg kaller det .

Jeg sliper de sånn at de går lett selv før smøring .

Da slipper jeg klosser som setter seg og lager problemer for meg .

Kan jo og hende at callipere har et tykt lag med lakk ,men da skal det være ekstremt helt ærlig .

Ellers så tenker jeg dette med null bremsevæske osv ,kun kan være en noe som blokkerer som en svær luftelomme en vei .

Skru av de det gjelder ,se at de funker feks med trykkluft .

Om de gjør de ,så skru av rør fra ABS sentral og se at det kommer derifra .

For vet du noe ??,nå kom jeg på noe .

Ifjor hadde jeg samme køddet på min .😓

Der kom væske fra beholder til ABS sentral men ikke videre .

Men fikk fikset .

Var luft fra sentral som ikke kom ut .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror verden hadde blitt et mye bedre sted hvis man hadde vært åpnere om hvordan man har det. Det er så mange som sliter psykisk som aldri sier noe.

Ettermarkeds klosser kan være så ymse. Bare noen millimeter forskjell så blir det trangt.

Husk neste gang du skal fikse bil så tar du noen bilder for meg først før du begynner og rive deg i håret fordi det ikke fungerer. Da blir jeg glad. Mange ganger så er det lurt hvis det stopper opp og rusle seg en liten tur før man prøver litt til.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sveigis skrev:

Først vil jeg si det er spenstig og flott gjort og dele om privatlivet på den måten du gjør her ,det står det pokker meg respekt av 💕.

Og da kan jeg tenke meg at for mye motbør ,kan være utfordring selv om det er en gammal haug av en bil .(Du misforstår meg rett nå )😊😊

Men ofte så kan jo sånne hobbyer som dette nettopp være terapi for dette med mestringsfølelsen og tingene der .

Men over til dette med bilen din Tore 😊:

-Angående ettermarkedsklosser  så er det enten eller ,de passer rett på eller ørene må trimmes som jeg kaller det .

Jeg sliper de sånn at de går lett selv før smøring .

Da slipper jeg klosser som setter seg og lager problemer for meg .

Kan jo og hende at callipere har et tykt lag med lakk ,men da skal det være ekstremt helt ærlig .

Ellers så tenker jeg dette med null bremsevæske osv ,kun kan være en noe som blokkerer som en svær luftelomme en vei .

Skru av de det gjelder ,se at de funker feks med trykkluft .

Om de gjør de ,så skru av rør fra ABS sentral og se at det kommer derifra .

For vet du noe ??,nå kom jeg på noe .

Ifjor hadde jeg samme køddet på min .😓

Der kom væske fra beholder til ABS sentral men ikke videre .

Men fikk fikset .

Var luft fra sentral som ikke kom ut .

Takk for det Jan 😃 Ja du kjenner meg litt bedre enn andre og setter pris på ditt vennskap tross vi aldri har møttes fysisk enda ☺️ Men det skal vi få gjort noe med en dag 👍

Ja det er ihvertfall viktig for meg å være i grei balanse før jeg måker på og skal skru bil. Og heldigvis er ikke mine utfordringer konstante og jeg har lange perioder til tider der jeg har det veldig bra 😃👍 Da kan jeg styre og fikse bil. Men helst alene uten for mye forstyrrelser.

Og når jeg fikser imens jeg er i god balanse så får jeg som regel denne terapien der å føle mestring ☺️
 

Ang bremseutfordringene så takker jeg for delte erfaringer. Jeg har liten peiling på denne abs-klumpen nedi motorrommet gitt 😂 Så jeg vet ikke hvilke rør jeg skal begynne med der 🙈 Men jeg tipper jeg reiser utover en dag i snarlig fremtid. Så da kan jeg evnt kontakte deg for spørsmål ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rune-K skrev:

Jeg tror verden hadde blitt et mye bedre sted hvis man hadde vært åpnere om hvordan man har det. Det er så mange som sliter psykisk som aldri sier noe.

Ettermarkeds klosser kan være så ymse. Bare noen millimeter forskjell så blir det trangt.

Husk neste gang du skal fikse bil så tar du noen bilder for meg først før du begynner og rive deg i håret fordi det ikke fungerer. Da blir jeg glad. Mange ganger så er det lurt hvis det stopper opp og rusle seg en liten tur før man prøver litt til.  

Takk takk for fine ord Rune 🙏 Jeg klarte jo å knekke av noe av overflaten på ene bak-klossen, så tenker jeg bytter ut de bak med orginale. Ja i håp om at de lettere lar seg montere. Men jeg forstår at her er det uansett små marginer ? Hva tenker du evnt om å fjerne de klørne på ene klossen som skal inn i stempelet ? Ville det blitt lettere å montere da eller er det viktig at disse holdes fast av disse klørne ?

He he ja en liten pause med litt mat eller en rusletur pleier jo å hjelpe. Jeg gjør det ofte og får som regel god nytte av det 😅👍 Og ja, du pleier jo å være ganske rask med å svare/kommentere, så kan jo ta kontakt dersom jeg klundrer og rører 😅👍 Takk for det tilbudet 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det sitter klør på originale klosser så ville jeg brukt de. Jeg regner med at de sitter der for og motvirke skrangling og andre ulyder. 

Jeg har begynt og bruke mer og mer originaldeler på syvern. Det koster ikke så mye mer med originale bremseklosser også vet jeg at de passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...