Gå til innhold

M60b30, bra eller dårlig?


tambur4
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, tambur4 skrev:

Ja, det er dyrt der. Men jeg er villig til å betale godt for den rette bilen. Ikke minst fordi jeg ikke skrur selv.

Tidligere i vinter hadde de en nydelig 525i sport  (?) inne. Svart met, shadowline, svart skinn, AC og soltak. Gått under 100.000. Mener den hadde m5 understell. Dessverre solgt nå.

Av en eller annen grunn så er jeg veldig opphengt i soltak ( i tillegg til ac) Eldre BMW skal ha soltak😊

Egentlig så hadde jeg klart meg med 525i (24v), og ser egentlig etter 535i, men fant altså denne 530i.

Tar gjerne i mot forslag 😉

Ja den husker jeg :) Var helt perfekt.

Var vel en original M-Tech bil. Med M System Turbine felger, alcantara osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri helt skjønt hva BMW egentlig ville med den lille m60 motoren bortsett fra at den er en V8 og dermed lettere kunne selges i bl.a USA. E34 530i med m30b30 motoren ble aldri solgt i USA og derfor var 535i den naturlige modellen å sammenligne mot. Saken er at m30b30 motoren faktisk er sterkere (på nær 7 hestekrefter) enn m60b30 motoren og har en signifikant bedre effektkurve. M30 motoren har et maksimalt dreiemoment på 305 Nm ved 4000 rpm, mens m60 motoren maksimalt utvikler 290 Nm ved 4500 rpm. 0-100 Km/t og topphastighet er derfor praktisk talt identisk for modellene og det er først med 540i at V8 motoren blir vesentlig sterkere enn den gamle rekkesekseren i 535i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M60 motoren er jo dritgod, men må ha turtall, og bruke drivstoff. Ein sleten gammal M60 vil jo ha mykje problemer. F.eks Vannpumpe, bankesensorer, LMM, og oljelekasjer heile tida, og overalt. Kompresjonen blir jo også gradvis dårligere virker det som. 

Ville hatt M30 lenge før M60b30. Skal du ha v8 så er jo 4literen best. Heil alu blokk, og kulere. Men det er jo forsåvidt veldig enkelt bygge om til 4literen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykket av at å banke turtall ikke er hovedformål for trådstarter. Så akkurat i denne sammenheng tror jeg ikke effektkurver og slikt er aller viktigst. Prioriter å finn en god bil, som duger til cruising og litt til. En bil som er driftssikker og som byr på lite problemer. Da må man ikke se bort ifra 530i bare fordi den havnet mellom "to stoler". Det er ofte sånne litt oversette modeller som kan gi den beste valutaen for pengene nå i ettertid :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M60B30 V8 motoren er på mange måter V8 motorenes M20B20. Den er spiss i karakteren og trenger turtall for å yte sitt beste. De er begge fine motorer, men fra en annen tidsalder da drivstofforbruket ikke var et stort tema. Idag er det ikke uvanlig at selv en liten rekkefirer utvikler et like stort dreiemoment godt under 2000 rpm som M60B30 motoren gjør ved temmelig høye 4500 rpm. Dette påvirker naturligvis både kjørestilen og drivstofforbruket. Jeg er ellers helt enig i at bilmodeller med f.eks disse motorene kan gi mye bil for pengene idag forutsatt at man aksepterer hvordan motorkarakteristikken er på motorene. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal nok ikke trekke M60B30 for langt ned i sølen.

Leste på et tysk forum om 530iV8 eiere med manuell kasse som var veldig begeistret for bilen og motoren. Dette gjaldt og en kar som også eide M5 3.8 Touring, 525 sedan og 740 E38. Han sa at motorkraften er mer lineær på 530V8 i forhold til 525. Og lyden får fram smilet hver gang han kjører. Denne bilen skal aldri selges, skrev han. Tror det er natt og dag å kjøre 530 med manuell enn 530 aut. med kasse som slurer etter 200-250k km. På samme måte som 540i/6 mot 540 aut.

Her er noen data om E34 sedan og med manuell kasse:

525                         0-100 km/t                         8.6 sek

535                          0-100                                 7.7 sek

530V8                     0-100                                  7.7 sek

 

525                          0-120 km/t                             11.8 sek

535                          0-120                                  10.9 sek

530V8                      0-120                                  11.0 sek

 

525                    80-120 i 4. gir                             9.7 sek

535                    80-120 i 4. gir                            8.9 sek

530V8                80-120 i 4. gir                            8.9 sek

 

525                    stående km                               29.2 sek

535                     stående km                              28.5 sek

530V8                 stående km                              28.4 sek

 

525                      toppfart                                    230 km/t

535                      toppfart                                    235 km/t

530V8                  toppfart                                    235 km/t

 

Vi må nok gi 530V8 motoren mer kred enn vi har skrevet tidligere, og jeg er den første til å innrømme dette. I manuell utgave har den omtrent identiske ytelser som en 535i.  Jeg er nok blitt lurt av trege automatkasser på bilene som jeg har kjørt. En annen kar på det tyske forumet skrev at han pleide ligge på literen på mila ved blandet kjøring.

Så vil du ha en cruisebil i tilnærmet perfekt stand er kanskje denne bilen som er til salgs et godt valg likevel.

Eirik.

 

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på ingen måter min hensikt å diskreditere M60B30 V8 motoren, men som vi bl.a ser av dine tall er den egentlig ikke sterkere og mer effektiv enn den betydelig eldre M30B35 rekkesekseren. Det M60B30 motoren kunne varte opp med var naturligvis V8 lydbildet og et marginalt mindre bensinforbruk (begge motorene har og har alltid hatt et relativt høyt drivstofforbruk).

Hvorvidt E34 med M60B30 motoren er en bedre cruisebil enn E34 med M30B35 motoren kan sikkert også diskuteres, men jeg hadde nok valgt storsekseren pga. den fantastiske "turbinlyden" denne rekkesekseren utvikler. Jeg har kjørt begge modellene og de har begge fine, men litt forskjellige karakteristikker. Hvis man vil ha en tradisjonell V8 motor med skikkelig bunndrag er det imidlertid E34 540i som gjelder... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante tall Eirik.

Begge Fredrik'ene er forøvrig inne på noe viktig. Jeg er på jakt etter en god, driftssikker bil med passe sprek motor med god lyd😊

For øyeblikket er det dårlig med 535i på markedet, men relativt mange 530i.

Takk for bra diskusjon alle sammen. Skal informere om status på bilen neste uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M60 er vel en mer driftssikker motor enn M30?

Målet til BMW var vel å lage en motor som kunne være arvtakeren til 535. Jeg synes at det ikke er så verst at 530V8 har omtrent samme ytelsene som 535, som har 433 cm3 mer slagvolum. Klart at det gir mer bunndrag. Hadde V8eren hatt samme volum ville den ha hatt ca 320Nm, som 535V8.

Det lønner seg helt sikkert ikke og du vil jo ikke skru selv, tambur4. Men M60B30 og M62B35 har samme boring. Da skal det være mulig å bruke bunndelen fra en havarert 3.5 motor(ikke så uvanlig pga registerras) og toppene og register fra M60 motoren. Tror at 250 hk og 320Nm+ lett er innen rekkevidde. Det er jo sånn den minste M60 motoren egentlig skulle ha vært. M60B35 med M60 sine kvassere kammer og M62 bunndel for mer bånndrag i motoren.

Jeg skal trolig få bygd motor med M62B44 bunndel og M60B40 topper, register og ledningsnett. Blir ca 330 hk og 440 Nm. Da vil det være nyoverhalte topper + en del andre deler og pakninger som blir byttet ut. Jeg har en godt utstyrt original 1994 E34 540i/6 Touring Individual som skal fikses på noen skavanker utvendig. Individual bilene ble bygget på M fabrikken. Innvendig er den rimelig strøken med litt mørkere grått sportsskinn interiør. Daytonaviolet met. Kommer til å ha et oppgradert understell med 850 eller 750 4 stemplete bremser framme. Spesiell diffbrems med 3.15 750 diff eller med E36 3.2 M3 innmat og 3.23 utveksling. Bytter kanskje over en totalt overhalt M5 bakstilling fra en annen E34. Da er det både diffbrems og antispinn, som veldig få bilen har. Regner med at bilen vil bli minst like sprek som M5 3.8 med 4.4 volum og kortere diff. Veldig fine og tøffe MK Motorsport 8.5 og 10x18 felger i litt mørkegrå farge. Det er blitt byttet til mye nytt allerede på bilen. Eibach fjærer framme med Koni dempere er en suveren kombinasjon av komfort og sportslighet. Bilen vil framstå som omtrent rustfri. Førerdøren blir byttet ut med en rustfri dør. Har helt ny original bakskjerm som skal på høyre side bak pga rust rundt tanklokket. Platen rundt to jekkfester skal lappes i. Mener at jekkfestene er helt fine. Panseret byttes og ut pga rust under falsekanten framme. Da blir det kanskje lakkering av hele bilen utenom taket. Kanskje kan dette være en bil for deg? Spesielle ønsker kan også avtales. Min bil kommer til å bli virkelig bra og ha en del ytelser som 530en i Nederland ikke har. Ta gjerne kontakt for mer informasjon hvis dette kan være av interesse.

Eirik.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.4.2017 at 19.57, tambur4 skrev:

Interessante tall Eirik.

Begge Fredrik'ene er forøvrig inne på noe viktig. Jeg er på jakt etter en god, driftssikker bil med passe sprek motor med god lyd😊

For øyeblikket er det dårlig med 535i på markedet, men relativt mange 530i.

Takk for bra diskusjon alle sammen. Skal informere om status på bilen neste uke!

Dette blir artig å følge med på, jeg er spent :) Jeg kan ikke annet enn å rose E34 som modell opp i skyene, har hatt min i fem år nå. Har nettopp vært i Hamburg i påsken med min, fantastisk langtur comfort. Jeg og fruen ankom Hirtshals etter å ha kjørt non stop, ikke slitene i det hele tatt. Digger 80 liters bensintank, ved en marsjfart på 130-140 km/t så kjører du over 100 mil på en fylling (kanskje ikke med en V8er da). Trenger man egentelig nyere bil? med mindre man er ute etter teknologien og sikkerheten? Jeg synes at bruksbilens evolusjon sluttet i 80-90 årene, etter det har man spilt videre på design, teknologi og sikkerhet. 

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig i dette, Fredrik 90. Men konen min hadde aldri klart slike lange intervaller uten pause. For å beholde komforten som en 5 serie skal ha, må man holde seg til fjæringshøyde og rulleomkrets på dekkene som BMW originalt har. M-tech eller M5 høyde synes jeg kler bilene godt både visuelt og kjøremessig.

Jeg blir nesten provosert av stadig å se bilder av flotte, men skamsenkete E34er. I tillegg ofte med helt feil innpress på felgene og rulleomkrets på dekkene som en E30. De ville ikke ha kommet til Hirtshals fine og rimelig uthvilte. Farlige kan slike biler være og på norske veier med dype hjulspor. Skal selv kjøre andre veien ned til Østerrike om noen dager. Da blir det kjøring på en del strekninger med betongdekke og ubehagelige skjøter. Da er man glad for den fjæringen som dekkene bidrar med. Men det blir nok med Transiten min denne gangen og, som faktisk fungerer fint som langkjøringsbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...