Gå til innhold

E34 525i blir 544i

Zeveren
 Share

Anbefalte innlegg

Må bare si det og. Takk til @Olaandreffor felgsalg nå for et par uker siden, det ga meg gnisten igjen og heiv alt dette igang 😅 e34 miljøet er et flott miljø! Og takk for all hjelp jeg får, betyr mye for en ungkar som vil ha drømmebilen på veien igjen 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Zeveren skrev:

Liten oppdatering. Elnett er myyyyye jobb..

Taklukeledningene treffer ikke med bilen ser jeg nå.. elnettet i bilen er fra en touring, og har kjøpt taklukesettet utenom til en sedan. Touring skal egentlig gå til masse styringsmoduler og slikt. Røyk motoren mens jeg testet, så skal få tak i ny og se om jeg kan koble det om. Har muligens en plan.

20240131_182008.thumb.jpg.53d53284148c348beb707b575e8661e7.jpg

8 grader i verkstedet nå, hehe. Fikk endelig kupevifte til å funke og! Feilsøkte meg bak fra kontakten til de forskjellige viftestyrkene, og fant ut det ikke var noe strøm. Fant endelig ut etter en del lesing, hvor viftereleet skulle stå. Satt det på, og det funka tvert!

20240131_215039.thumb.jpg.0f25ad9600d78643f00642e9e961ec0b.jpg

Neste er viskerne. Lest noe et sted om at speedsensoren på diffen kan gjøre at viskeren ikke funker. Høres rart ut, men mulig. Feilsøker likevel og ser hva jeg finner ut av, kan jo være noe annet og.

En annen rar ting, blinklys funker men ikke varsellys. Mye å ta tak i gitt 😅 men aldri hatt så mye framgang! Kan snart dette dritet ut og inn 😂

Knakende bra alt sammen dette .🙌

Somregel så finner man ut ting etterhvert når man får tenkt seg om og satt seg inn i ledningsnett.

Kan være en utfordring hvertfall på litt nyere biler kontra e30 som keg holdt på med .

Dett kommer du i mål med .

Og riktig som Viggo sier her angående viskere .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, viggo E34 skrev:

Vinduspussere går kun på hakk 1 om man kan kalle det det når bil står iro ja 👌🏼 muligens og på full pupp, men ikke mellomhastighet

Sikkert dumt å spørre, men hva mener du når du sier bil står i ro? At den ikke sviver, eller står uten deler? 😊

6 timer siden, sveigis skrev:

Knakende bra alt sammen dette .🙌

Somregel så finner man ut ting etterhvert når man får tenkt seg om og satt seg inn i ledningsnett.

Kan være en utfordring hvertfall på litt nyere biler kontra e30 som keg holdt på med .

Dett kommer du i mål med .

Og riktig som Viggo sier her angående viskere .😊

Sittet noen timer og feilsøkt nå ja 😅 fytti grisen.. men gøy å forstå det og få det til! Grei utfordring ja, men det hadde pine meg du og 😅 skal i mål, er ikke noen andre alternativer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda mer framgang, og litt bakover som vanlig.

Finner ikke ut av varsellys. Virker som den skal funke fra releet, er kontakt fra rele til varsellys. Leste noe om org montert alarm kan kødde til varsellysknappen, men fant ikke ut stort mer for øyeblikket.

Begynte litt å koble om på alt bak. Fant ledninger til varme i bakrute (som aldri blir brukt i sommerbil, men kjekt å ha) og sorterte ut ledningene til baklys.

20240201_200617.thumb.jpg.e4a2373aa1688875fd13f415e4c15c57.jpg

Elnett er gøy 🤣 begynte å finne ut av bremselys, ryggelys, interiørlys osv20240201_211149.thumb.jpg.08ee57d4ef45be45aebe709f8a6bf316.jpg

Skulle teste ryggelyset, og så kontakten til girkassa ikke er kobla til noe sted, finner ikke kontakten som skal i heller 🤷‍♀️ får leite litt videre, gikk tom for tid idag.20240201_214645.thumb.jpg.2b6b90cb37d7a64a984830c98d234509.jpg

Har en gøy ting som kommer nå i helga 😎 oppdatering kommer nok på Søndag 

Endret av Zeveren
Fant nå ut av, har jo automat elnett.. fant koblingsskjema for å koble over fra automat til manuell på ryggelysa🤦‍♀️
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2024 den 22.14, Zeveren skrev:

Må bare si det og. Takk til @Olaandreffor felgsalg nå for et par uker siden, det ga meg gnisten igjen og heiv alt dette igang 😅 e34 miljøet er et flott miljø! Og takk for all hjelp jeg får, betyr mye for en ungkar som vil ha drømmebilen på veien igjen 🥰

Det var bare hyggelig Ronny, jeg syns heller det er bedre at ting får en ny eier som trenger det enn at jeg selv skal samle på det, eller prøve å selge det til blodpris, da er det kjekt å se at det gir glede og nytte et annet sted. Det finnes nok av folk rundt om kring som tar livet av gode deler fordi de skal samle på det og kanskje få bruk for det en dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får meg en slik ledning jobb på min og, tror det har blitt tynnet ut litt i ledningsnettet, så jeg får se hvor ille det er, men du står virkelig på her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Olaandref skrev:

Jeg får meg en slik ledning jobb på min og, tror det har blitt tynnet ut litt i ledningsnettet, så jeg får se hvor ille det er, men du står virkelig på her. :)

Bare å spørre hvis det er noe du er usikker på, begynner å få nogenlunde kontroll på det 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Zeveren skrev:

Sikkert dumt å spørre, men hva mener du når du sier bil står i ro? At den ikke sviver, eller står uten deler? 😊

Sittet noen timer og feilsøkt nå ja 😅 fytti grisen.. men gøy å forstå det og få det til! Grei utfordring ja, men det hadde pine meg du og 😅 skal i mål, er ikke noen andre alternativer!

Så vidt jeg husker så er viskerne koblet opp til speedometeret. Hvis du står rolig og viskerbryteren står  i 2 så har du sakte fart på viskerne o.s.v. så fort du begynner og kjøre så har du den hastigheten den er innstilt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Rune-K skrev:

Så vidt jeg husker så er viskerne koblet opp til speedometeret. Hvis du står rolig og viskerbryteren står  i 2 så har du sakte fart på viskerne o.s.v. så fort du begynner og kjøre så har du den hastigheten den er innstilt på.

Aaah, da gir det mening hvorfor det store internettet mente sensoren på diffen hadde med viskerene å gjøre! Men betyr vel likevel ikke at de ikke skal parkere i nullposisjon? Mine stopper der jeg skrur av knappen 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Rune-K skrev:

Riktig og sånn har det vært på begge de jeg har hatt her .

En annen ting på enkelte e34er så kan du justere intervalen og .

Nå husker ikke jeg hvor ofte de slår seg på første trinn om det er hvert 10 sekund ,men om man holder hendel opp mot trinn to ,så kan man selv justere hvor ofte de skal slå inn på intervalen .

Egentlig en fiffig ting å ha .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Zeveren skrev:

Aaah, da gir det mening hvorfor det store internettet mente sensoren på diffen hadde med viskerene å gjøre! Men betyr vel likevel ikke at de ikke skal parkere i nullposisjon? Mine stopper der jeg skrur av knappen 🤔

Du har en ledning til viskermotoren som skal ha spenning hele tiden selv om bryteren er av, det er for at motoren skal ha strøm så den går tilbake i parkposisjon. Jeg husker ikke ledningsfargen på den men hvis du sjekker alle ledningene med bryteren av så bør du finne den riktige. Hvis du har 0 volt på alle ledningene så må du sjekke koblingsskjema ellers er det innvendig feil i motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rune-K skrev:

Du har en ledning til viskermotoren som skal ha spenning hele tiden selv om bryteren er av, det er for at motoren skal ha strøm så den går tilbake i parkposisjon. Jeg husker ikke ledningsfargen på den men hvis du sjekker alle ledningene med bryteren av så bør du finne den riktige. Hvis du har 0 volt på alle ledningene så må du sjekke koblingsskjema ellers er det innvendig feil i motoren.

Tacker! Da har jeg en plan å gå etter. Det sjekkes fortløpende etter helga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve seg på en reisetråd da 🤷‍♀️ fant motivasjon da jeg kjøpte felger av olaandref og bestilte V8 på vei hjem. Stod saftige 12t unna i Sykkylven, 919 kilometer, så ble langtur med kompis.

Kom hjem fra jobb fredag 15.30, ferdig drite og pakka og reist innen 16.10. Synnøvestormen var jo ferdig, hva kunne gå galt?

Første etappe, Lindesnes-Eidsvoll og skrive om på grunnloven. Her ble det et koselig lite hotell som har vært både hjem for kvinnelige alkoholikere, barnehjem og pensjonat bare for å nevne et par. Trivelig opphold, og knakk et par kalde før det ble reise videre dagen etter.

Snapchat-717778959.thumb.jpg.135052fa50f2386e7861ac324581b8a6.jpg

Neste etappe var på 6,5t ifølge GPS, og det er jo aldri til å stole på. Været ble jo imidlertid helt ræv, opptil 40 i kastene som mange sikkert vet. Kjørte via Dombås, og banket mil.. frem til sikten ble sånn. Dette var et av de bedre øyeblikkene. Noen ganger var toppfart på 50 for vi så ingenting 😅 på tross av dette er vi jo vikinger, ingenting stopper oss. Og for faen, har en M60 på vent, den skal hentes 🤷‍♀️

20240203_140630.thumb.jpg.626a0ce25ae20f34efd2a1dcf48ec9ca.jpg

Kjørte deriblant forbi trollveggen, men var så mange fjell at vi var usikre på hvilket det var 🤣 så ble et samlet bilde av de fleste på en gang

Fikk melding om flere og flere ferjer som ble innstilt, veier ble stengt og alt ble kaos. Selvfølgelig ble vår ferje og innstilt. Med lite tid ifra før ble moralen i audaen noe svekket. Heldigvis, var det en ferje som gikk litt lenger sør enda! Og den ruta var bare en halvtime lengre. Pedal ble flat og nakkesleng ble innhentet, da vi så vi måtte kjøre inn 15min på 1 time da ferja gikk bare hver time på dette tidspunkt 😅 nærmet oss mer og mer, og kunne ikke kjøre inn noenting da det var rett og slett for glatt.. vi stålsatte oss på en time venting, da kompis spør "du satt gps på riktig side av ferja?" Plutselig hadde vi 20 min ekstra, da altså 5min før ferja gikk 😂 jeg er, og blir, aldri flink kartleser.

Kom oss endelig til en flott garasje, der M60B40 lå og ventet på ny eier. Nettopp tatt ut av en E32 og har video på at den sviver. Taljet og stoppet den fast som livet stod på spill, og heiv oss rundt nesten uten å ha tid til å si farvel 😅 men fornøyd salgsmann og fornøyd eier ble det! Må bare beklage igjen til Olaandref, alt gikk litt fort i svingene, ferjeinnstillinger og forferdelig dårlig tid, så rakk ikke innom 🥲

bb1e5e62-6c12-43c1-80da-f417e329b759.jpg.fb1e216f59e0ec2e3c570bef01b49c4a.jpg

Turen hjem ble noe som bort. Vi valgte via Førde og Bergen på vei hjem, på tross at den er litt lengre. Godt å variere litt 😅 flott middag på et lite spisested på Stranda, da selvfølgelig med noe godt i glasset til passasjer (undertegnede)

20240203_185518.thumb.jpg.b902820000716889523ccd71f1f98725.jpg

Motor står på stedet hvil under presenning bakpå fraktmobilen

20240203_193917.thumb.jpg.55ec7451a5979cfaf8125ffe5dfe6c49.jpg

Full pupp over fjell, stokk og stein til hotell i Førde, som imot alle odds var rett med en sjappe som het Ronnykiosken, som da er mitt navn 😂 verden er liten. Imot all fornuft siden vi skulle kjøre 10 timer hjem dagen etter, tok vi en liten (stor) tur ned til baren og tvang i oss litt etterlengtet leskedrikk. Noe idiot må en jo være!

20240204_002132.thumb.jpg.60795a66286be903030a962cbfe0c33e.jpg

Våknet friske og raske til god hotellfrokost, satte nesa mot det glade sørlandet, og banket nok en gang mil. Er jo noen ferjer på ruta her, så ble mange gode avbrekk på en så lang tur!

20240204_113013.thumb.jpg.4226db50e3ed982f824e56f0aa2ad61c.jpg

Bilde på ferja Lavik - bredde. Kan forstå hvorfor tyske bobiler kjører i 40 i 80sona. Fullstendig unødvendig, men jeg forstår det.

20240204_112116.thumb.jpg.3091b1af9058075bb669091c32ef5f03.jpg

Etter dette var det egentlig fullt brøl hjemover med sterk hjemlengsel, plage en veldig tålmodig kompis i x antall timer med rare samtaler og bare nyte turen egentlig, så langt en kan det med pågående prolaps.

Kom omsider hjem kl9 Søndag kveld, da var det bare å blåse igang traktor og løfte inn motor i verksted. Nå er det bare å gnu og bygge!

Endret av Zeveren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt bilde av resultat. M60B40 med tilhørende Hjerner og utstyr, gått 270k. Skal ta av bunnpanne og sjekke for løse Skruer og ta en kjapp service på den. Dere ser kanskje litt ledninger i bakgrunnen, mye det det går ifor tida 🤣 og felgene jrg kjppte av Olaandref, kjempefornøyd med de! 8,5 foran og 9,5 bak. Ser om det blir annen farge eller om jeg trivesbmed hvitt. Trorndet blir lignende gun metal grey20240206_171546.thumb.jpg.913a227fe3d9a611d5b41416978fbba6.jpg20240206_171554.thumb.jpg.8ecf34d88670dae0caa3bca01bae7e2a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...