Todden Skrevet Mai 12, 2017 Share Skrevet Mai 12, 2017 Jeg håper dette havnet under rett emne..Jeg skal bytte bil og tenker å bruke rundt 200´. Tenker nok 5-serie, bensin eller diesel, gjerne med x-drive og stasjonsvogn. Har brukt en del tid på Finn og sjekket og skjønner at for ca 200`kan jeg velge fra 2006 og opp til 2009/2010 mod. Det jeg lurer på er om det finnes enkelte "årganger" og modeller jeg burde unngå? Har flere venner som kjører BMW, og noen av dem har noen historier med turboskifte, bytte av høytrykkspumpe etc som skremmer lommeboka..Kjører A6 quattro og har ikke hatt andre utfordringer enn klosser og bremsskiver. Noen har advart meg mot å kjøpe diesel pga at mesteparten av den daglige kjøringen er til og fra jobb, en strekning på 16 km hver vei. De mener at dette er "godsaker" for partikkelfilteret. Både kona og jeg savner den E-39 523i som vi hadde for mange år siden, og vi mener begge at det er den beste og stilleste bilen vi noen gang har hatt. Derfor vurder vi å bytte merke. Gammel kjærlighet ruster ikke:-) Håper noen av dere "guruer" kan berike meg med litt av deres kunnskap og kjennskap til ulike modeller. Hilsen Verdaling;_) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mai 12, 2017 Share Skrevet Mai 12, 2017 Det finnes en del tråder som omhandler 5-serie og kjøp av denne, men likevel. Den magiske datoen på e6x 5-serie er mars 2007. Da fikk bilen en facelift, og aller helst bør man få med seg denne. Her er et ganske grundig innlegg som forklarer forskjellene gjennom tiden på disse bilene. Ellers så har kabelbrudd i bagasjeromsluke, dugg i frontlykter og drenering til panoramasoltak vært en gjenganger. Andre ting er rust på bakluke (12 års rustgaranti vel og merke), registerkjedeproblematikk på 520d N47 (2008-modeller og nyere, endel er reparert på aksjon fra BMW) og litt annet småknask ting som skjer fra tid til annen. Ellers er det ikke meningen å spamme tråden din, men jeg gjør det likevel. Min egen 523i kommer for salg om ikke så lenge, så kan jo tipse om den. Her er link til en uferdig annonse uten noe særlig med bilder. Gorg reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Mai 12, 2017 Share Skrevet Mai 12, 2017 (endret) Jeg ville unngått 520D (4 sylindret) fra 2007 og opp da de har en motor (N47) som har et kjent problem med registerhavari ++ Om du er ute etter diesel så er 525D og opp et bra valg De har M57 motoren som er veldig god. Eneste du må være obs på er swirlflaps. Disse bør fjernes. Eneste som ikke har det er 525D LCI. Ellers så er vel EGR og DPF sånt tull man kan få problemer med på dieselbiler generelt. Mange fjerner de, men det er vel kanskje ikke alternativ for "vanlige folk" for å bruke et teit ordvalg. Vet man hører mye om turbo problemer på BMW. Men jeg tror mye av det er pga folk kjører for lange intervaller og muligens for tynn olje. Edit: Too slow Endret Mai 12, 2017 av DanielStance Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peak Skrevet Mai 12, 2017 Share Skrevet Mai 12, 2017 Hva med å kjøpe arvtageren til deres tidligere favoritt-bil? To generasjoner nyere, tilsvarende men nyutviklet rekkesekser og ennå mer komfort enn deres tidligere 523i. Bilen i annonsen under vil jeg påstå er gunstig priset sammenlignet med motorkraft, utstyr og generell kvalitet på F10 karosseriet. Ser dere opprinnelig jakter stasjonsvogn, men kanskje denne kan bli et kompromiss?https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=93029279 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Mai 12, 2017 Share Skrevet Mai 12, 2017 Vil også anbefale facelift av E60/61 og 525d som det skrives over. Men ville ikke avskrivet 520d heller, har en selv og ikke hatt noe tull med motoren. 525xd ser jeg ofte er priset høyt, mens 520d har veldig variable priser. Har sett gode biler annonsert til ned mot 130 000,- men samtidig ser jeg enkelte som skal ha opp mot 200 000,- for biler uten gode utstyrslister. Hva folk får for bilene tilslutt hadde det vært interesant å vite. Forøvrig mener jeg det er viktig å bestemme seg for hva slags utstyr man ønsker seg og kjøpe en bil som fyller de kravene. Ville forøvrig ikke bekymret meg for partikkelfilter med 16km til jobb, det er jo nok til å få motoren god og varm. Ellers dukker det jo opp en del fine F10er for tiden i prisleiet litt over ditt budsjett. Feks denne: https://www.finn.no/95271439 Alltid fort gjort å gå opp i budsjett når man kjøper bil☺️ Forøvrig kan jo motorskadeforsikring være en ekstra sikring for nattesøvnen om du er som meg og bekyrmer deg for registerhavari, turbohavari og gåen automat. Codan forsikring tilbyr dette også for biler eldre enn 8 år. Tror ikke det er så mange andre selskaper som gjør det. Todden reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 13, 2017 Share Skrevet Mai 13, 2017 Bortsett fra at 523i uansett generasjon er et kjempefint kompromiss pleier de også å være hyggelig prissatt (de er ikke nødvendigvis direkte billige, men ofte fornuftig prissatt). Jeg ville imidlertid gått all inn for en 530i fom. 2008 iom. at det da handler om en facelift samt 272 HK. Motoren er en perle samt at den er den siste virkelig kraftige bensinrekkesekseren fra BMW som er selvpustende hvis vi ser bort fra M-modellene. For å få fullt utbytte av motoren ville jeg også ha valgt manuelt gear. Sedan eller Touring spiller ingen rolle, men jeg synes at E61 er finest (altså Touring)... Todden og Gorg reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Todden Skrevet Mai 13, 2017 Forfatter Share Skrevet Mai 13, 2017 10 timer siden, Fredrik skrev: Bortsett fra at 523i uansett generasjon er et kjempefint kompromiss pleier de også å være hyggelig prissatt (de er ikke nødvendigvis direkte billige, men ofte fornuftig prissatt). Jeg ville imidlertid gått all inn for en 530i fom. 2008 iom. at det da handler om en facelift samt 272 HK. Motoren er en perle samt at den er den siste virkelig kraftige bensinrekkesekseren fra BMW som er selvpustende hvis vi ser bort fra M-modellene. For å få fullt utbytte av motoren ville jeg også ha valgt manuelt gear. Sedan eller Touring spiller ingen rolle, men jeg synes at E61 er finest (altså Touring)... Når du skriver "selvpustende", hva betyr det?...;-)... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet Mai 13, 2017 Share Skrevet Mai 13, 2017 7 minutter siden, Todden skrev: Når du skriver "selvpustende", hva betyr det?...;-)... ikke turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Todden Skrevet Mai 13, 2017 Forfatter Share Skrevet Mai 13, 2017 6 minutter siden, tennbrikket skrev: ikke turbo Ahhh, dumme meg;-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå