Gå til innhold

Rense skinnseter - hva bruker jeg?


ko-stens
 Share

Anbefalte innlegg

Har to BMW'er med skinnseter, en F25 X3 og en E88 1'er cab. Førstnevnte har lyst skinninteriør, og det begynner å bli nokså klar for en rens. Hva bruker dere og hvordan får en dem "som nye" igjen? Den andre har jeg akkurat kjøpt. Den har brunt skinn som faktisk ser ganske greit ut til å være 2008-modell, men den begynner å bli litt slitt på sidestøttene (sportsseter). Er det mulig å få tilbake fargen der? Hvordan, i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveipet innom Mekonomen en tur. Der hadde de Autoglym. Dette skulle være bra, sa de, og da tok jeg det med. Har brukt merket på lakk før og syntes det var fint å bruke, så prøvde jeg likegodt for innsida og. Kostet vel omkring 600,-. 

Får håpe det kan fikse biffen da. Har så vidt prøvd det på sitteputa til førersetet uten egentlig å merke forskjell, men jeg må vel bruke mer tid og ha mer tålmodighet. Tross alt er nok ikke disse setene rengjort på mange år. Vi har hatt den i tre, og jeg må innrømme at jeg ikke har vært flink nok der. Har bare hatt på noe lærvoks/bivoks en gang eller to. De har jo sett kurante ut da, men det tørker jo inn i skinnet etter kort tid likevel. Det bevarer nok, men det renser ikke.

Så her har jeg et solid sommerprosjekt!

 

Har ellers også kjøpt Autoglym kalesjeimpregneringssett til E88'en, så får en se om også dette er et vidundermiddel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bmw sin skinnrens/smøring. Den tok i hvertfall missfarging fra dongeri bukser. Har også hørt at det kan være lurt å gå over setene med en steamer for å åpne porene i skinnet, og på den måten få en mer dyptvirkende rens ved bruk av skinnrens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

En måned siden tråden, ser jeg, men nå har jeg nå prøvd denne skinnrensepakka både på X3'en og 1'ern. X3'en har lyst skinn, så der synes det ikke om det er falmet. Møkka ble til slutt delvis borte, men jeg er laaaangt fra fornøyd med denne såpa. Brukte også dampvasker for å åpne porene. Det hjalp litt, men en ser tydelig at setet ikke er helt rent. Selve skinnbehandlinga gikk greit. Ser ikke noe galt der.

Det gjør jeg derimot på 1'ern, som har brunt skinn. Det var ikke særlig møkkete fra før, i hvert fall syntes det ikke så tydelig som med beige skinn, men her ser en at det har blitt falmet i stedet. Har prøvd å gjøre om igjen flere ganger, men det blir bare ikke bedre. Har gnidd som et helvete uten av det blir bra.

Pussig nok lukter det ikke spesielt ille i X3'en, men i 1'ern lukter det skikkelig fjøs. Det gjorde vitterligen ikke det før jeg behandlet interiøret, men det kan jo hende AC'en skulle hatt en rens også?

Om andre har lignende erfaringer, kom gjerne med tips om hva jeg gjør feil! Har sett på video på nett og har gjort det slik, men resultatet blir alt annet enn vellykket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt Swissvax skinnpleiesett.

Trenger du kraftig skinnrens kjøp Leather Cleaner Fortei tillegg.

Dette varer i flere år, så det er ei god investering.

Om skinnet har mistet fargen, dvs om det er slitt eks med jeans når man setter seg i bilen så har de fargesystem så du kan få farge tilbake igjen.

Men bilder hjelper langt på vei!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kostet på proff bilpleie vedr. skinninteriøret, fordi jeg har ikke peiling. ( unnskyldning for å være lat?)
Talset Autocare  gjorde jobben og la ut disse bildene.
Talset tror jeg bl.a. brukte   Carpro produkter denne dagen.
 

16707278_1573268672686821_1546017861344538939_o.jpg

16797291_1573268676020154_4000147713818162912_o.jpg

16722507_1574289555918066_792955345568340853_o (1).jpg

16804175_1574289445918077_2818155486238235662_o.jpg

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laffe skrev:

Er det noen forskjell på skinnpleien man skal bruke om man har kunstskinn kontra ekte skinn? 

Tja, men du har nå vel ekte skinn i begge bilene? 

Tror ikke man kan mette kunstskinn (vinylskinn) med leathermilk etter rensen. Men rens er jo i prinsipp bare avfetting. 

Du kan blande surfex hd for å gjøre jobben også, men da må du være veldig obs på blandingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Gorg skrev:

Tja, men du har nå vel ekte skinn i begge bilene? 

Tror ikke man kan mette kunstskinn (vinylskinn) med leathermilk etter rensen. Men rens er jo i prinsipp bare avfetting. 

Du kan blande surfex hd for å gjøre jobben også, men da må du være veldig obs på blandingen. 

Antar at trådstarters biler har ekte skinn ja. Var ikke meningen æ kuppe tråden til trådstarter med spm om kunstskinn, men tenkte det kunne være greit å spørre når det var en tråd i gang om skinnpleie. 

Min E61 med delskinn har såvidt jeg har forstått det kunstskinn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, laffe skrev:

Antar at trådstarters biler har ekte skinn ja. Var ikke meningen æ kuppe tråden til trådstarter med spm om kunstskinn, men tenkte det kunne være greit å spørre når det var en tråd i gang om skinnpleie. 

Min E61 med delskinn har såvidt jeg har forstått det kunstskinn. 

😐 trodde du var trådstarter 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lest på dcn hvordan det skal gjøres og hvilke produkter man skal bruke. Der står det forskjellige ting som er greit å vite, feks som at skinnseter kan ha både ekte og falskt skinn, på samme stolen, og da kreves det forskjellig behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...