HaaJeHaa Skrevet August 16, 2017 Share Skrevet August 16, 2017 Etter 6 år uten BMW, vurderer jeg en pre-lci F10 til bruksbil. Skal aldri ha 4 sylindret motor noe mer, så det står mellom 523i og 525d. Noen erfaringer med N53B30 motoren? Noen grunn til at 523i ligger nesten 100.000,- rimeligere i bruktpris på finn? Ser disse enkelt kan oppgraderes til "530i) med nytt innsug og tune fra Mosselman. Ca samme effekt på 525d også (girkassebegrensning). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 16, 2017 Share Skrevet August 16, 2017 Jeg tror at prisen er så forskjellig for folk er livredd en "stor" bensin motor som de tror bruker 2 liter per mil. Og at "alle" skal ha diesel pga enkel å få mer effekt. Hollabaloo og lagunilla reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S. Gunstad Skrevet August 16, 2017 Share Skrevet August 16, 2017 Absolutt en deilig motor det! Min erfaring etter en uke i europa med en 523. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet August 17, 2017 Share Skrevet August 17, 2017 (endret) 19 timer siden, HaaJeHaa skrev: Etter 6 år uten BMW, vurderer jeg en pre-lci F10 til bruksbil. Skal aldri ha 4 sylindret motor noe mer, så det står mellom 523i og 525d. Noen erfaringer med N53B30 motoren? Noen grunn til at 523i ligger nesten 100.000,- rimeligere i bruktpris på finn? Det er et godt spørsmål, og @Otis er sikkert inne på noe med sitt svar. I tillegg så var avgiftene på bensinbiler i 2010 kunstig høye p.g.a. den feilaktige avgiftspolitikken som favoriserte forurensende (for lokalmiljøet) dieselbiler med lavt co2-utslipp. Dette har blitt endret i etterkant og bensinbiler har igjen blitt rimeligere, noe som kanskje også har påvirket bruktprisen på gamle bensinbiler? Et annet poeng er at 525d er betydelig sterkere enn 523i (se tall nedenfor), og bor man et sted uten bomstasjoner med avgift avhengig av drivstofftype og fare for kjøreforbud om vinteren, skjønner jeg godt at 525d er et mer attraktivt valg brukt. Pumpeprisen på diesel er jo også billigere enn bensin. Nybilpriser 2010 BMW 523iA: 605900 kr BMW 525dA: 625800 kr Jeg har fulgt med en stund, og bruktprisene på 2010-2011 523i ligger på mellom 200000-300000 kr. La oss si at en gjennomsnittlig ny 523i med ekstrautstyr kostet 670000 kr i 2010 og at en reell salgspris gitt km-stand på rundt 100000km er 250000 kr. Det gir en rest-verdi på 37% etter 7 år. Tilsvarende eksempel for 525d, gitt 100000 kr høyere bruktpris (jeg har ikke sjekket dette). Nybilpris 690000 kr og bruktpris 350000 kr. Det gir en rest-verdi på 51%, noe som er veldig høyt etter 7 år. 523iA: Vekt: 1725 kg Dreiemoment: 270Nm 1500-4250 o/min Effekt: 204 hk 0-100: 8,2 sek. Topphastighet: 234 km/t Forbruk (by/land/kombinert): 10.5/5.9/7.6 l/100km 525dA: Vekt: 1780 kg Dreiemoment: 450Nm 1750-2500 o/min Effekt: 204 hk 0-100: 7,2 sek. Topphastighet: 236 km/t Forbruk (by/land/kombinert): 7.8/5.1/6.1 l/100km Endret August 17, 2017 av Hollabaloo Øyvind.J, fupsaker, Otis og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 17, 2017 Share Skrevet August 17, 2017 I tillegg vil jeg si det at en 523i med nytt innsug og programvare gir deg ca 260-270hk, og da har vi 6,6 sek 0-100 og 310 nm 2500-5000 omdr. Ron Jeremy og fupsaker reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxmek Skrevet August 17, 2017 Share Skrevet August 17, 2017 3 timer siden, Otis skrev: I tillegg vil jeg si det at en 523i med nytt innsug og programvare gir deg ca 260-270hk, og da har vi 6,6 sek 0-100 og 310 nm 2500-5000 omdr. Og tuner man 525d med ny programvare får man ca 270hk og 550Nm 0-100=?? uten å skifte noen deler. Ron Jeremy og ogee1 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 17, 2017 Share Skrevet August 17, 2017 1 time siden, Maxmek skrev: Og tuner man 525d med ny programvare får man ca 270hk og 550Nm 0-100=?? uten å skifte noen deler. Joda. Men det er diesel med de fordeler og ulemper. Og meninger og krav. Maxmek reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HaaJeHaa Skrevet August 18, 2017 Forfatter Share Skrevet August 18, 2017 (endret) Kjøpte meg en greit utstyrt 523i med 110k km til 240.000,- Lager en tråd her når Mosselman settet (530i innsug og ecu tune som gir 272 hk) er montert. Mye bil for pengene iallefall 525d (3.0L) deler visstnok girkasse med 520d fra samme årgång og dermed begrenser tuning på den. Må opp på 530d for å få den sterke girkassa. Håper på at en 3.0 bensin gir billigere verkstedregninger da det jo er langt færre komponenter som kan gå galt ved høyere km stand (akkurat byttet dyser, bensinpumpe og coiler som visstnok er en svakhet på N53B30). Endret August 19, 2017 av HaaJeHaa tobiasw, Gorg, Otis og 4 andre reagerte på dette 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet August 18, 2017 Share Skrevet August 18, 2017 1 time siden, HaaJeHaa skrev: Kjøpte meg en greit utstyrt 523i med 110k km til 240.000,- Lager en tråd her når Mosselman settet (530i innsug og ecu tune som gir 272 hk) er montert. Mye bil for pengene iallefall 525d (3.0L) deler visstnok girkasse med 520d fra samme årgång og dermed begrenser tuning på den til 400nm. Må opp på 530d for å få den sterke girkassa. Håper på at en 3.0 bensin gir billigere verkstedregninger da det jo er langt færre komponenter som kan gå galt ved høyere km stand (akkurat byttet dyser, bensinpumpe og coiler som visstnok er en svakhet på N53B30). Gratulerer! Det ser ut som en fin bil. Du var ikke tilfeldigvis og så på denne også? Den har gått langt, men jeg er litt svak for biler med mye fancy utstyr Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HaaJeHaa Skrevet August 19, 2017 Forfatter Share Skrevet August 19, 2017 Takk for det😊 Så ikke på den nei😊 Var ikke så mye i utstyrsforskjell, samt at km stand er jo endel høyere på den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gorg Skrevet August 19, 2017 Share Skrevet August 19, 2017 Gratulerer! N53b30 er en herlig maskin!! 😃 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HaaJeHaa Skrevet August 19, 2017 Forfatter Share Skrevet August 19, 2017 Satser på mosselman settet med 530i innsug og ecuparametere vekker den mer til live😊 Litt dau nå😉 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet August 19, 2017 Share Skrevet August 19, 2017 9 minutter siden, HaaJeHaa skrev: Satser på mosselman settet med 530i innsug og ecuparametere vekker den mer til live😊 Litt dau nå😉 Hvilket mosselman-sett er det? Fant det ikke på hjemmesiden deres... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gorg Skrevet August 19, 2017 Share Skrevet August 19, 2017 23 minutter siden, Hollabaloo skrev: Hvilket mosselman-sett er det? Fant det ikke på hjemmesiden deres... Du finner det under 325i feks eller 525i. Det er primært til de Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet August 20, 2017 Share Skrevet August 20, 2017 22 timer siden, Gorg skrev: Du finner det under 325i feks eller 525i. Det er primært til de Her ja. Ca 16000 kr kommer det på med frakt og moms. Vet dere at det passer på en F10, eller bare antar dere det basert på motorkoden? Mosselman har ikke ført opp den pakka for F10, kun E60 og E90. De har derimot oppgraderingspakker for andre F10 bensinmotorer. Da ringer det noen varselsbjeller hos meg ihvertfall. Selv om de fysiske delene sikkert passer på motoren så er det ikke sikkert at ECU remappingen passer. Ville nok kontaktet Mosselman og sikret meg før bestilling... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå