Gå til innhold

Erfaringer med F10 523i N53B30?


HaaJeHaa
 Share

Anbefalte innlegg

Etter 6 år uten BMW, vurderer jeg en pre-lci F10 til bruksbil. Skal aldri ha 4 sylindret motor noe mer, så det står mellom 523i og 525d. Noen erfaringer med N53B30 motoren? Noen grunn til at 523i ligger nesten 100.000,- rimeligere i bruktpris på finn?

Ser disse enkelt kan oppgraderes til "530i) med nytt innsug og tune fra Mosselman. Ca samme effekt på 525d også (girkassebegrensning).

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, HaaJeHaa skrev:

Etter 6 år uten BMW, vurderer jeg en pre-lci F10 til bruksbil. Skal aldri ha 4 sylindret motor noe mer, så det står mellom 523i og 525d. Noen erfaringer med N53B30 motoren? Noen grunn til at 523i ligger nesten 100.000,- rimeligere i bruktpris på finn?

Det er et godt spørsmål, og @Otis er sikkert inne på noe med sitt svar. I tillegg så var avgiftene på bensinbiler i 2010 kunstig høye p.g.a. den feilaktige avgiftspolitikken som favoriserte forurensende (for lokalmiljøet) dieselbiler med lavt co2-utslipp. Dette har blitt endret i etterkant og bensinbiler har igjen blitt rimeligere, noe som kanskje også har påvirket bruktprisen på gamle bensinbiler? Et annet poeng er at 525d er betydelig sterkere enn 523i (se tall nedenfor), og bor man et sted uten bomstasjoner med avgift avhengig av drivstofftype og fare for kjøreforbud om vinteren, skjønner jeg godt at 525d er et mer attraktivt valg brukt. Pumpeprisen på diesel er jo også billigere enn bensin. 

Nybilpriser 2010

BMW 523iA: 605900 kr

BMW 525dA: 625800 kr

Jeg har fulgt med en stund, og bruktprisene på 2010-2011 523i ligger på mellom 200000-300000 kr. La oss si at en gjennomsnittlig ny 523i med ekstrautstyr kostet 670000 kr i 2010 og at en reell salgspris gitt km-stand på rundt 100000km er 250000 kr. Det gir en rest-verdi på 37% etter 7 år. 

Tilsvarende eksempel for 525d, gitt 100000 kr høyere bruktpris (jeg har ikke sjekket dette). Nybilpris 690000 kr og bruktpris 350000 kr. Det gir en rest-verdi på 51%, noe som er veldig høyt etter 7 år. 

523iA:

  • Vekt: 1725 kg
  • Dreiemoment: 270Nm 1500-4250 o/min
  • Effekt: 204 hk
  • 0-100: 8,2 sek.
  • Topphastighet: 234 km/t
  • Forbruk (by/land/kombinert): 10.5/5.9/7.6 l/100km

525dA:

  • Vekt: 1780 kg
  • Dreiemoment: 450Nm 1750-2500 o/min
  • Effekt: 204 hk
  • 0-100: 7,2 sek.
  • Topphastighet: 236 km/t
  • Forbruk (by/land/kombinert): 7.8/5.1/6.1 l/100km

 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Otis skrev:

I tillegg vil jeg si det at en 523i med nytt innsug og programvare gir deg ca 260-270hk, og da har vi 6,6 sek 0-100 og 310 nm 2500-5000 omdr.

Og tuner man 525d med ny programvare får man ca 270hk og 550Nm 0-100=?? uten å skifte noen deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maxmek skrev:

Og tuner man 525d med ny programvare får man ca 270hk og 550Nm 0-100=?? uten å skifte noen deler.

Joda. Men det er diesel med de fordeler og ulemper. Og meninger og krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en greit utstyrt 523i med 110k km til 240.000,- :) Lager en tråd her når Mosselman settet (530i innsug og ecu tune som gir 272 hk) er montert. Mye bil for pengene iallefall ;)

525d (3.0L) deler visstnok girkasse med 520d fra samme årgång og dermed begrenser tuning på den. Må opp på 530d for å få den sterke girkassa. 

Håper på at en 3.0 bensin gir billigere verkstedregninger da det jo er langt færre komponenter som kan gå galt ved høyere km stand (akkurat byttet dyser, bensinpumpe og coiler som visstnok er en svakhet på N53B30).

Endret av HaaJeHaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HaaJeHaa skrev:

Kjøpte meg en greit utstyrt 523i med 110k km til 240.000,- :) Lager en tråd her når Mosselman settet (530i innsug og ecu tune som gir 272 hk) er montert. Mye bil for pengene iallefall ;)

525d (3.0L) deler visstnok girkasse med 520d fra samme årgång og dermed begrenser tuning på den til 400nm. Må opp på 530d for å få den sterke girkassa. 

Håper på at en 3.0 bensin gir billigere verkstedregninger da det jo er langt færre komponenter som kan gå galt ved høyere km stand (akkurat byttet dyser, bensinpumpe og coiler som visstnok er en svakhet på N53B30).

Gratulerer! Det ser ut som en fin bil. Du var ikke tilfeldigvis og så på denne også? Den har gått langt, men jeg er litt svak for biler med mye fancy utstyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Gorg skrev:

Du finner det under 325i feks eller 525i. Det er primært til de

Her ja. Ca 16000 kr kommer det på med frakt og moms. Vet dere at det passer på en F10, eller bare antar dere det basert på motorkoden? Mosselman har ikke ført opp den pakka for F10, kun E60 og E90. De har derimot oppgraderingspakker for andre F10 bensinmotorer. Da ringer det noen varselsbjeller hos meg ihvertfall. Selv om de fysiske delene sikkert passer på motoren så er det ikke sikkert at ECU remappingen passer. Ville nok kontaktet Mosselman og sikret meg før bestilling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...