vegard89 Skrevet August 23, 2017 Share Skrevet August 23, 2017 (endret) Hei. Er fortiden på leit etter ny bil, da jeg solgte min gamle her om dagen. Driver og ser en del på e90/91, men trenger gjerne en del tips om hva jeg skal se etter av feil/svakheter på disse bilene? Preface er helt utelukket, så skal jeg ha sånn bil så må det bli facelift og diesel. Tenkte en del på bensin også men ser at det finnes ikke så mye av di store motorene i di bilene, stortsett bare fra 316-320 med 4 syl og det er vel ikke noe særlig med tanke på at det ikke er 6er kanskje. Vet at dieselmotorene 316, 318 og 320d har hatt en del problemer med registerfhavari, men skal vist være en del utbedret på 2010 eller 2011 mod, om jeg ikke tar helt feil? Mvh. Vegard Endret August 23, 2017 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet August 23, 2017 Share Skrevet August 23, 2017 (endret) Hei. E90/E91 er solide biler med igrunn lite feil generelt på bilens konstruksjon. Det er mest på motorsiden og noe elektrisk som "får det". 316d-320d har 4-syl motor og skal være up to date med N47D20C-motoren fra 2011. Her er C til slutt nøkkelbokstaven. Det kan skje og har skjedd at det blir trøbbel med de også, men det hører sjeldenheten til. Det skal igrunn være "trygt" å kjøpe fra 2009 da det kom en update da også. Men igjen, det har skjedd. Ellers kan turboen "få det" som på alle biler med turbo, men det kommer ann på hvordan bilen er kjørt osv.. Noen bytter på 100k, andre har kjørt over 200k og fortsatt ikke byttet. Blant elektronikken er det headuniten CCC som klikker, men det gjelder forsåvidt kun preface da skiftet over til CIC var nogen lunde samtidig som E90-faceliften kom, så dette utgår. Er det bil med takluke må man passe på å rengjøre og rense dreneringer, hvis ikke går det tett og oversvømmelse inni bil kan skje og kommer det nok vann inn så treffee den noe elektronikk baki der og kødder det til. Ikke et avgjørende punkt, men fint å være klar over at takluke ikke er vedlikeholdsfritt. Bagasjelukedemperne ser jeg jevnt over blir fort slapp og trenger å byttes, enkel affære. M-sport eller ikke? Non-M-sport synes jeg er fin på faceliften på E90/E91. M-sport ellers har jo det som fulger med der. Litt lavere/stivere med M-sport, med unntak av xDrive-utgavene. Det viktigste er å finne en bil som har fulgt servicene og ser fin ut. Det er em bruktbil, så en risiko vil det alltid være uansett bil og merke. Ved å finne en som er godt tatt vare på er risikoen redusert bare der Og ellers noe spesifikt? Prisklasse? Endret August 23, 2017 av Marius2002 Hawkon88 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet August 23, 2017 Forfatter Share Skrevet August 23, 2017 (endret) 29 minutter siden, Marius2002 skrev: Hei. E90/E91 er solide biler med igrunn lite feil generelt på bilens konstruksjon. Det er mest på motorsiden og noe elektrisk som "får det". 316d-320d har 4-syl motor og skal være up to date med N47D20C-motoren fra 2011. Her er C til slutt nøkkelbokstaven. Det kan skje og har skjedd at det blir trøbbel med de også, men det hører sjeldenheten til. Det skal igrunn være "trygt" å kjøpe fra 2009 da det kom en update da også. Men igjen, det har skjedd. Ellers kan turboen "få det" som på alle biler med turbo, men det kommer ann på hvordan bilen er kjørt osv.. Noen bytter på 100k, andre har kjørt over 200k og fortsatt ikke byttet. Blant elektronikken er det headuniten CCC som klikker, men det gjelder forsåvidt kun preface da skiftet over til CIC var nogen lunde samtidig som E90-faceliften kom, så dette utgår. Er det bil med takluke må man passe på å rengjøre og rense dreneringer, hvis ikke går det tett og oversvømmelse inni bil kan skje og kommer det nok vann inn så treffee den noe elektronikk baki der og kødder det til. Ikke et avgjørende punkt, men fint å være klar over at takluke ikke er vedlikeholdsfritt. Bagasjelukedemperne ser jeg jevnt over blir fort slapp og trenger å byttes, enkel affære. M-sport eller ikke? Non-M-sport synes jeg er fin på faceliften på E90/E91. M-sport ellers har jo det som fulger med der. Litt lavere/stivere med M-sport, med unntak av xDrive-utgavene. Det viktigste er å finne en bil som har fulgt servicene og ser fin ut. Det er em bruktbil, så en risiko vil det alltid være uansett bil og merke. Ved å finne en som er godt tatt vare på er risikoen redusert bare der Og ellers noe spesifikt? Prisklasse? Takk for godt svar Marius Har sett noen av disse bilene fra 2010-2011 heter N47T i Utstyrliste, Er det di som egentlig er N47d20C? M-sport er noe jeg gjerne vil ha så det er et pluss. Er ikke så veldig avhengig at den er stappa med utstyr, men at den har sånn som Skinn/delskinn, M-sport, Lyspakke, Xenon, og et greit stereoanlegg. Xdrive er ikke noe jeg har bruk for så vil helst ha uten, men er litt skeptisk til Automat. Så kanskje manuell er et tryggere valg? Med tanke på hvis du skal tune bilen blant annet? Hvordan er disse bilene med tanke på rust? Prisklasse opptil ca 200.000,- Endret August 23, 2017 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet August 23, 2017 Share Skrevet August 23, 2017 Helt enig med @Marius2002 Har selv en E90 og en E91. Er jo en grunn for at jeg har de to da jeg er kjempe fornøyd med modellen Det som kan være ved kjøp er slitedeler som har lang levetid som må byttes. Slik som foringer, hjullager osv. Har selv på min E91 som jeg hentet i mars byttet 2 hjullager. På E91 burde du sjekke bakluka for rust i kantene, i falsene, bak skiltet og ved bryteren. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet August 23, 2017 Share Skrevet August 23, 2017 (endret) Levetid på turbo kommer mye an på hvor ofte veivhusfilter (dette gjelder M47 såklart) er byttet, og at motoren kjører på riktig olje. Hjullagre, ABS feil (ofte kransen på drivaksler som er synder), sett en par E9x eiere som har måttet bytte ABS sentral. Flexikobling er og "normalt" at ryker etter hvert. Gjelder forøvrig 1 serie og X1 fra samme tid også. Ny må sveises. Flere av bensinmotorene (316-320i) sliter med registerplager de også. Kjedeføringer knekker, slakk i kjedet så det hopper tenner osv. Som Marius nevner så vil jeg helst se etter en med N47D20C framfor N47D20A. Sistnevnte har større risiko for registerhavari. X-Drive har LITT større slitasje på kasterstagsforinger enn de uten, men er sånn som må byttes før eller siden på alle biler. E91 har og gjenganger med mikrobryter i glassluken. Ikke noe verdens undergang, men tror de koster litt og pleier å sitte GODT fast når man skal bytte. Endret August 23, 2017 av DanielStance vegard89 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet August 23, 2017 Share Skrevet August 23, 2017 Bakruteviskeren på min sluttet å virke, trolig ledningsbrudd i bakluken. Den fikk og eksoslekkasje i skjøten på flexikoblingen. Selvfølgelig henger den fast i partikkelfilteret.. Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men det ligger en preface på finn med feil på ecu, hvor sulland mener den må byttes. Min hadde og begynnende rust i fals like ved karosserikittet på nedsiden av dørene. En tidligere kollega fikk lakkert oppigjen klarlakken på bakskjermen (eller var det kanalen?) på garanti pga klarlakken flasset. Det samme skjedde på min og, men bilen hadde ikke garanti. På min fikk jeg svimerker i lyktene etter xenonlysene etter å ha kjørt i tett snøvær. Om det skjedde før eller etter jeg hadde på laminx husker jeg ikke. Håndbrekket var og litt rart. Måtte alltid ta det på, av, på for at det skulle holde bilen. Daniel. og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind320x Skrevet August 23, 2017 Share Skrevet August 23, 2017 Fikk telefon fra IF i forrige uke, med spørsmål om de kunne gi meg tilbud, tenkte at det ikke kunne skade. Vilkårene på drivlinjeforsikringen til Gjensidige gikk ut i april da bilen min var nådd 8 år. Det viste seg at så lenge pluss forsikringen til IF ble tegnet før bilen var 9 år gjelder den til bilen er 12 år eller kjørt 250 000km. Komplett servicehefte må bilen også ha. Dermed er jeg påtur over til IF. Er greit å ha, med tanke på registerkjede, turbo, girkasse osv. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet August 23, 2017 Share Skrevet August 23, 2017 Min bil passerte 114000km søndag, 2011 E91 320d xDrive M-Sport, det er ikke antydninger til rust der noen plass som jeg kan se. Har gått over og sett flere ganger. Ang. ledningsbrudd tror jeg dette er mer utbredt på E61, har ikke vært borti mange med E91 med denne feilen. Det er jo elektronikk, så det kan jo skje. Generelt sett ser du at det er slitedeler som er en gjenganger, og det er bra vegard89 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
And-reas Skrevet August 23, 2017 Share Skrevet August 23, 2017 37 minutter siden, Eivind320x skrev: Fikk telefon fra IF i forrige uke, med spørsmål om de kunne gi meg tilbud, tenkte at det ikke kunne skade. Vilkårene på drivlinjeforsikringen til Gjensidige gikk ut i april da bilen min var nådd 8 år. Det viste seg at så lenge pluss forsikringen til IF ble tegnet før bilen var 9 år gjelder den til bilen er 12 år eller kjørt 250 000km. Komplett servicehefte må bilen også ha. Dermed er jeg påtur over til IF. Er greit å ha, med tanke på registerkjede, turbo, girkasse osv. Sjekk hva de dekker etter hvert som årene/kilometerne går. Mener å ha lest at de blant annet har blitt mer restriktive på hva de dekker av for eksempel dobbelmasse svinghjul og clutch. Dette er jo typisk "feil" / slitasjedel på mange fem år eller eldre dieselbiler. Etter kjørte 160 000 km begynner egenandelen å bli høy. Min 1-serie har N47d20c. Skiftet flexikobling på eksosen ved cirka 135 000 kilometer (sveiset inn ny del hos Svendsen eksos - 3000 kroner). Ingen delekost på eller i forbindelse med motor, foruten ordinær service. Kilometerstand er nå 174 000. vegard89 og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet August 23, 2017 Forfatter Share Skrevet August 23, 2017 Tusen takk for svar folkens Greit og vite litt mer om disse bilene før evt kjøp. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind320x Skrevet August 23, 2017 Share Skrevet August 23, 2017 @And-reas Det stemmer at de har en egenandel som blir høyere med kjørte km. 0-100 000km er egenandelen 4000kr 100 000-150 000km 20% egenandel eller 6000kr 150 000-175 000km 30% egenandel eller 8000kr Osv. Det er uansett viktig og lese vilkårene før en tegner forsikring, for og kunne vurdere va som er best. Jeg har automat og har dermed ikke trengt å vurdere clutch/svinghjuls problematikken på denne bilen. Det skal likevell sies at jeg sparte ei jente her inne på bimmers for 9000kr fordi hun bestilte de delene direkte fra Tyskland via autodeler.co.no istede for MECA. vegard89, And-reas og Hawkon88 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet August 24, 2017 Forfatter Share Skrevet August 24, 2017 Ble svinghjul/clutch utbedret på en viss årsmoddel av disse bilene? eller har alle den samme problematikken? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet August 24, 2017 Share Skrevet August 24, 2017 (endret) 23 timer siden, vegard89 skrev: Hei. Er fortiden på leit etter ny bil, da jeg solgte min gamle her om dagen. Driver og ser en del på e90/91, men trenger gjerne en del tips om hva jeg skal se etter av feil/svakheter på disse bilene? Preface er helt utelukket, så skal jeg ha sånn bil så må det bli facelift og diesel. Tenkte en del på bensin også men ser at det finnes ikke så mye av di store motorene i di bilene, stortsett bare fra 316-320 med 4 syl og det er vel ikke noe særlig med tanke på at det ikke er 6er kanskje. Vet at dieselmotorene 316, 318 og 320d har hatt en del problemer med registerfhavari, men skal vist være en del utbedret på 2010 eller 2011 mod, om jeg ikke tar helt feil? Mvh. Vegard Synes @Marius2002 summerer det opp ganske så bra i sitt innlegg. Dette er gode og solide biler. Synes spesielt interiørdesignet i de ikke står tilbake på noen måte for F3x sitt interiør. Men smaken er som baken Ville ikke hengt meg for mye opp i xdrive eller ikke samt automat eller ikke, prisforskjellen er merkelig liten på disse. M sport ligger nok muligens noen lapper høyere i pris, men forskjellen i utseende på LCI M sport og non-M sport er betydelig mindre enn det samme på pre-LCI. Nå skal jeg ikke bruke tråden din som en salgstråd, men jeg har en 2010 320d xdrive automat til salgs for tiden. https://www.finn.no/101718095 ps: den er tunet, og det er samtidig tatt hensyn til hva automatkassen tåler. Angrer på at jeg ikke gjorde det før, da den går utrolig bra og girer ekstremt mye bedre og mykere enn hva den gjorde før. Endret August 24, 2017 av papertiger Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet August 26, 2017 Forfatter Share Skrevet August 26, 2017 Er det kun preface som har N47d20A til slutt og ikke C? Sjekket en 2009 mod og den har også C til slutt. Som det ble nevnt over her så var N47d20C et tryggere kjøp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet August 26, 2017 Share Skrevet August 26, 2017 (endret) 13 minutter siden, vegard89 skrev: Er det kun preface som har N47d20A til slutt og ikke C? Sjekket en 2009 mod og den har også C til slutt. Som det ble nevnt over her så var N47d20C et tryggere kjøp Nesten. I 2009 kom motoroppdateringen, så det er nok noen facelifter med annen motorkode. I 2011 kom en ny motorupdate med små endringer, men fortsatt under "C". Faceliften til E90/91 kom i september 2008, under 2009 modell, men noen omtaler de nok som 2008 på finn. Endret August 26, 2017 av Marius2002 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå