Gå til innhold

Vurderer kjøp av BMW 520IA E60 (2004). Trenger tips


rbck123
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe min første bil. Har sett på et par BMW 520ia (2004-modell). Har hørt at disse bilene er ganske driftsikre og kan gå langt. Jeg tenker ikke å bruke mer enn ca 60.000 på bilen.
Den ene bilen jeg har sett på er black sapphire, svarte skinnseter, ingen skader i lakk, men har kjørt 266.000, koster cirka 55.000 kroner.
Den andre bilen har fargen sølvgrå metallic, svarte skinnseter, liten skramme på laken foran, kjørt 220.000, koster 65.000 kroner. 
Ingen av bilene har rust.

Noen som har erfaring med biltypen?

Endret av rbck123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett E39 med samme motoren, dog i 2.5 utgave med over 500k kilometer, så disse vil nok kunne gå langt med riktig stell.

Angående 3 serie så må du opp i ganske høy prisklasse for å få tilsvarende driftsikker bensinmotor. Så ville nok holdt meg til 5 serie.

Etter min mening vil svart være mer attraktivt enn sølvgrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M54 er meget solid og god motor. 

Hvor lang bilen går osv. er opptil deg forsåvidt hvor flink en er på jevnlig servicer. 

Men det du lurer på om E6x ligger det milliarder av tråder fra før av. Bruk søkefeltet så finner du alt du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standardsetene er helt ok de, men sportssetene både ser bedre ut, og har bedre sittekomfort. (Med mindre du er veldig bred over ryggen). Komfortsetene er kanskje vel så vanlige som sportssetene. De går for å være aller best, men personlig foretrekker jeg sportssetene.

E60 til 50-60k ville jeg sjekket nøye. De fine eksemplarene ligger fra 75-80k og oppover. Den billigste bilen kan fort bli den dyreste om du ikke passer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen med minst feil har sportseter i skinn, kjørt 220k km, ingen feil som de vet om, fargen på bilen er:  Sølvgrå metallic (A08). Pris 65k.

Den andre bilen har vanlige skinnseter- elektrisk.m.memory, kjørt 266k, 6 feil ifølge eu-test; bremser og lys. Farge på bil: Black sapphire
 metallic (475). Feilene på bilen rettes opp av selger selv. Pris: 55k.

Begge bilene har/får nye bremser. "Bilen" må ha litt salgsverdi når jeg selger den igjen, planen er å ha bilen i 2 år.

Dilemma det her, vanskelig å velge. Tips?

Endret av rbck123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet! Flott du vil ha bmw som din første bil :)

Nå spør du om eksagt denne bilen, så der kan jeg hjelpe deg litt. Når det er sagt, hvis 60.000 er maks budsjett, så er det nok flere andre bmw modeller jeg ville sett på før denne.

Du er ung, har du sikker inntekt? Det er vesentlig for å eie en slik bil. 2004 modellen er det vi kaller preface. Disse har nok en god del mer feil som kan oppstå enn faceliften (eller LCi som mange kaller den) faceliften kom med 2008 modellen. Det mange gjør feil, inkludert meg selv, er å finne bilen man vil ha, gå inn på finn og sortere pris lav-høy. Man ser den billigste, ser den er eu godkjent, tar alt for god fisk og kjøper den. Sluttsummen etter man skal reparere på den blir ofte lik eller mer enn om man hadde kjøpt en nyere modell. En e60 til 60.000 er nok stor sjangs for at kan få noen regninger etterhvert. Men alt avhenger av hvor mye du kan skru selv.

Men det er ditt valg! Her er min erfaring med e60 520ia som jeg hadde:

- Motor, m54b22 motoren er driftsikker. Men du må sjekke om toppdekselpakning er byttet. Denne tørker ut, sprekker og olje renner ned på blokka. Det er samme pakningen som tetter rundt tennplugghullene. Ryker denne, får du olje ned i plugghullene og feiltenning. Videre er vanlige feil med m54 motoren; Feil på vanos systemet, feil på kamaksel sensor, feil på IPA ventil eller hva den heter under innsuget, feil på coiler og den er som alle bmw motorer sæær på oljetype og krever hyppigere skift enn hver 30.000km. Kjølesystemet på bmw fra denne perioden har ikke slangeklemmer på koblingene, men O-ringer med klips. Disse er kjent for å lekke. Vannpumpa er også kjent for å trøble, dersom det er typen med plastskovler. Men ikke alt dette ryker på én gang, og dersom den du ser på er kjørt langt, er sjangsen stor for at mye av dette allerede er utbedret. Men VIKTIG med grundig motorhistorikk. Jeg hadde feil på vanos og kamsensor, toppdekselpakning og lekkasje i kjølesystemet på min.

- girkassene på denne modellen heter ZFhp-19 og er en treig og trøblete kasse. Jeg hadde selvfølgelig feilen disse kassene er mest kjent for; nemlig mechatronic enheten. Når denne ryker, girer bilen rykkete og låser seg i 1 gir og går i nødmodus. Converterne (automatkassen sin clutch) er også et svakt punkt på disse. Rep på over 30.000kr. Sørg for at det har blitt gjort oljeskift også på kassa. Min største anbefalig er å kjøpe manuell på en så svak motor. Automatkassa er dårlig og stjeler mye effekt. Nå hadde jeg i tillegg feil på vanos som gjorde at den gikk dårlig og brukte 1.1 på mila.

- elektronikk: alt styres via iDrive. Lite småfeil, men feilene er heller dyre når de først oppstår. Cic eller ccc modul er kjent for å ryke på disse. Alt fra 10-20.000kr. 

- Karosseri: Som alltid på bmw, bra lakk og rustkvalitet. Lite trøbbel her :) hovedlyktene er kjent for å dugge å bli matte. Kan poleres opp igjen.

- Understell: solid og bra. Lett å skru på. Noen dempere, ledd og foringer må regnes som vanlig slitedel. Lett å bytte og rimelige deler å få tak i. Disse bilene ligger godt på veien!

Seter: Gå for sports setene eller aller helst komfort stolene. UNNGÅ standardsetene, de er triste. Hadde beige sports skinnseter i min med eljustering og minne. Veldig god å sitte i. Min var også saphire black, nydelig farge på e60 :)

- Anbefaler deg til slutt nesten uten unntak når det gjelder bmw, å gå for facelift modellen. Da er de fleste feil luket bort og bilen virker alltid mer som om det var slik den var ment fra starten av. Bmw er dårlige på første modell nesten uten unntak, og når Lci kommer, er det en mye bedre bil. På e60 gjelder definitivt dette, da Lci har et finere og bedre sammenskrudd interiør, samt mindre av de kjente feilene. Bare automatkassa på Lci er verdt de 80.000kr ekstra du må ut med kontra prefacen.

Personlig ble mitt e60 eie alt for mye preget av feil og utgifter. Har nå en e39 som jeg må gjøre litt karosseriarbeid på, men ingen tvil om at det er mye mindre som kan gå i stykker på de eldre modellene. Mitt tips om det er e60 du vil ha: kjøp en facelift. Hvis ikke, se om du finner en med manuell :)

Lykke til!

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, rbck123 skrev:

Takk for mye god info.
-Hvordan ser jeg at bilen har facelift, hva kalles den da?
-Bilene jeg har sett på er selger-kjørt, de har ergo blitt kjørt på lengre distanser, og minimalt med småkjøring.

Les i denne tråden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...