Gå til innhold

Endelig BMW !!! Men hvilken?


Amistad
 Share

Anbefalte innlegg

e61 5-serie er nyere enn e83 X3 uansett hvordan du vrir og vender på det. :)

Ikke ukjent, pris varierer hvordan en velger å fikse det, men rundt 3-4000,- og opp om man monterer en brukt enhet.

Ellers vil du nok få et billigere bilhold med X3, men er enig med det @TRF-Racing skriver, og synes også de er priset for høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Amistad - Ender du opp mot formodning med en E61, gå for all del for en facelift utgave som @awt sier, men med diesel rekkesekseren, 525d på 197hk. Unngå 520d på 150, 163 og 177hk. Dette er en lite inspirerende motor i disse bilene.
Eksempler:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101216587
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=103424062 

Nå har jeg kommet med den informasjonen jeg besitter vedrørende dine kvalifikasjoner, så nå er det snart kun din beslutning som gjelder.

Endret av Peak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Peak skrev:

@Amistad - Ender du opp mot formodning med en E61, gå for all del for en facelift utgave som @awt sier, men med diesel rekkesekseren, 525d på 197hk. Unngå 520d på 150, 163 og 177hk. Dette er en lite inspirerende motor i disse bilene.
Eksempler:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101216587
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=103424062 

Nå har jeg kommet med den informasjonen jeg besitter vedrørende dine kvalifikasjoner, så når er det snart kun din beslutning som gjelder.

Du har helt rett. Tusen takk for all hjelp. Angående motor. 2 liter diesel 177 hk i x3 blir lite det også da ? 

Hjernen ber meg kjøpe denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=99185369&fks=99185369

hjertet og hjernen ber meg kjøpe denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=103424062&fks=103424062

men her må det evt prutes for 5 serien ligger over budsjett. 

 

Endret av Amistad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg si at det er imponerende hvor mye god hjelp du får her, gøy å se! :)

Så tenkte jeg at jeg skulle være så slem at jeg skal være litte grann negativ til hele prosjektet. Slik jeg forstår er du ganske makset på budsjettet rundt 150,000 - og går ut fra at du ikke har satt av massevis av penger på uforutsette utgifter? 

Jeg tenker at det er risikosport å se på en ti år gammel 5-serie som har gått 150-200,000 med et slikt økonomisk utgangspunkt. Dette er biler med nypris pluss minus trekvart million, og når ting går i stykker så er det ikke gratis selv om bilen er gammel. Hva slags driftsbudsjett har du sett for deg etter at bilen er kjøpt?

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, macrorain skrev:

Først må jeg si at det er imponerende hvor mye god hjelp du får her, gøy å se! :)

Så tenkte jeg at jeg skulle være så slem at jeg skal være litte grann negativ til hele prosjektet. Slik jeg forstår er du ganske makset på budsjettet rundt 150,000 - og går ut fra at du ikke har satt av massevis av penger på uforutsette utgifter? 

Jeg tenker at det er risikosport å se på en ti år gammel 5-serie som har gått 150-200,000 med et slikt økonomisk utgangspunkt. Dette er biler med nypris pluss minus trekvart million, og når ting går i stykker så er det ikke gratis selv om bilen er gammel. Hva slags driftsbudsjett har du sett for deg etter at bilen er kjøpt?

ja jeg har fått utrolig mye god hjelp. Det er helt fantastisk. Du ser jo også hvor mye dette kan hjelpe en som meg, og helt sikkert andre som leser samme tråden. 

For å svare litt på det du skriver. Jeg har ikke flust med penger på konto klar til reparasjoner av bilen jeg kjøper. Det er jo derfor jeg er her på forumet også. Livredd for å kjøpe "kattaisekken" som har en utgiftspost på 20 30 000 kroner første året jeg har den. 

I dag kjører jeg en eldre toyota, og den trenger kun et oljeskift drivstoff og luft og kjærlighet så går den uten stopp. 

Tenker du som @Peak da at jeg burde gå for en x3 ? eller tenker du at jeg ikke burde gå for den heller om jeg ikke har godt med penger på konto for reparasjoner ?

Endret av Amistad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hvertfall ikke mye som skal ryke på en 5-serie før du ryker på 20-30,000kr. På min forrige 3-serie (da en 3 år gammel 2009-modell som var bruktbilimportert og dermed utenfor sin 2års tyske garanti) sluttet LCD-skjermen (som gir tilgang til navigasjon, multimedia og ca alt annet) periodisk å virke. BMW skulle ha rundt 10,000 bare for å feilsøke uten å garantere at de kunne finne feilen. Jeg takket forøvrig høflig nei. På 50,000km røyk noe synkroringer i girkassa, det kostet rundt 40,000kr. Ja, du leste riktig, på 50,000km, ikke 150,000. Jeg var sikkert uheldig, men hvis du først får problemer med slike ting, girkasse, clutch, turbo osv så sitter titusenlappene løst. Og det er ingen umulighet i den alderen og kmstanden du titter på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, awt skrev:

I motsetning til dette hadde jeg en e61 5-serie i nesten seks år, og hadde 5-6000,- i kostnader på denne tiden (i tillegg til vanlig service). :)

Jeg har kjørt forskjellige Bmw'er i over 20 år, og når jeg tenker på hva som har skjedd utenom normal slitasje på mine biler, så er det svært lite. 

Bla gummioppheng på E39 i bakaksel (husker ikke pris men var dyrt 5-10.000,- men da var bilen gått ca 180.000km) dynamobytte på 2009 mod E60 (ca 7.500,-), og et dørhåndtak på F10 (ca 4.000,-)(comfortaccess).

Så jeg mener at man som oftes hører om de som har problemer (noe som gjelder ALLE bilmerker), og det fremstår som om at bilene har større mangler og feil, enn det egentlig er.  Mens de som ikke har problemer forteller jo ikke det. Bildet blir fort feil

Bmw har feil og mangler som alle andre produsenter, men mindre enn de fleste andre etter MIN erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er ikke at dette MÅ skje, men at det er greit å ha i bakhodet at det KAN skje. Hvis man kjøper maks man har råd til og ender med å måtte selge en defekt bil man ikke har råd til å reparere vil man tape mange penger, spesielt hvis man i tillegg har lånt penger til bil. 

Ikke helt sikker på hvor mange biler jeg har hatt, men kanskje rundt 10, og hatt førerkort siden 1996, og den girkassa er vel det dyreste jeg har vært borti. Det skjer med andre ord ikke hver dag. Hvis man kjøper biler som i utgangspunktet er godt holdt og man er forsiktig med dem selv, så vil det stort sett gå bra. Uansett er det mer sannsynlig at noe går galt hvis man kjøper en 10 år gammel BMW som har gått 175,000km enn om man kjøper en 3-4 år gammel Hyundai eller Kia som har gått 50,000km (som man får til samme pris og som fortsatt har 3-4 år igjen av nybilgaranti). Dette er jo grådig trøtte greier i forhold til en BMW, selvsagt. 

Hvis femserie er drømmebilen så for all del kjør på, bare greit å ha et forhold til at det er en dyr bil man kjøper. :)

 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering. 

Jeg er stadig på søken etter bil, og får hele veien veldig god hjelp fra @Peak 

Det vil si, jeg tror jeg driver å utnytter kunnskapen hans, og maser litt både tidlig og sent. Litt dårlig samvittighet for det, men klarer ikke å slutte. han kan jo alt jeg ikke kan. 

Jeg har holdt på å prøve å prute ned denne bilen en stund nå: 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101261572 Han vil ikke gå lenger ned enn 175 000 kroner, mens jeg ikke vil betale mer enn 160 000 kroner da helst med litt garanti. Så jeg har lagt den på hylla. 

Samtidig ser jeg etter 5 serier med samme 3 liters motor, men de er enten gått for langt eller for høyt i pris. 

Denne kom ut nå, men synes den også ligger høyt i pris, og bremsene framme på taes. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=101496578&ref=conversation&fks=101496578

Vi trenger jo plassen, siden vi har hunder som skal være med til tider. Lurer på å ta noen mål for å se om vi faktisk kunne klart oss med en 3 serie touring. Hvis det blir tilfelle, får man da mer for pengene og mer kvalitet på motorene i den serien, eller er det samme motor i 3 og 5 seriene ? ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som awt sier - 3 serien er nok på generell basis billigere å eie, men det finnes såklart unntak. Stort sett samme motorer. Vi har kun byttet slitedeler på vår bil (bremser og støtdempere). Bremsene holdt rundt 80000km siden forrige bytte, så fornøyd med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...