Gå til innhold

BMW 528iA - E39 (DD61) - 1997 - 82400km - Youngtimer


quandt1960
 Share

Anbefalte innlegg

Følger med her og må vel si noen ord og.

Er bare så gøy å se eksemplarer som dette 😀

Og ikke minst mtp så lite rust .

Da er det ekstra gøy å holde på med bil når man slipper å bruke tid på dette.

Jeg biter meg merke i noe du skriver her ,det med plugger.

På mine biler har jeg aldri byttet plugger så ofte som på 15000 /20000 km.

Var ikke klar over at dette var ferskvare heller .

Nå husker ikke jeg intervaller på mine gamle Bmwer heller ,men trodde ikke det var så ofte.

Uansett så må jeg bytte på min nå da mine NGK plugger er kjørt 85000 i skrivende stund,men like lettstartet som fy😀.

Igjen en flott bil du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, sveigis skrev:

Følger med her og må vel si noen ord og.

Er bare så gøy å se eksemplarer som dette 😀

Og ikke minst mtp så lite rust .

Da er det ekstra gøy å holde på med bil når man slipper å bruke tid på dette.

Jeg biter meg merke i noe du skriver her ,det med plugger.

På mine biler har jeg aldri byttet plugger så ofte som på 15000 /20000 km.

Var ikke klar over at dette var ferskvare heller .

Nå husker ikke jeg intervaller på mine gamle Bmwer heller ,men trodde ikke det var så ofte.

Uansett så må jeg bytte på min nå da mine NGK plugger er kjørt 85000 i skrivende stund,men like lettstartet som fy😀.

Igjen en flott bil du har.

Ja alle kommentarer er velkommen :D Ja prøver ta godt vare på den, byttet haugevis med deler siden jeg kjøpte den, for det meste selv men lot BMW ta seg av integralforingene og feilsøking på kjølesystemet. Eneste gangen den sviktet meg var defekt veivhusgiver men den bytta eg langs veikanten uten problem. Littegran overflaterust er det men det er fult håndterbart og E39 er faktisk meget godt beskyttet, 77% av karosseriet er varmforsinket på fabrikk så er det brukt meget godt stål, hvertfall på de tidlige preface versjonene. Jeg har en E46 som min far bruker daglig og der bytta jeg plugger i 2011 og for ca 90000 km siden. Men det er Bosch Highpower med 4 elektroder som skal fungere 100000km men tror de har begynt fuske litt. Kommer veldig an på kjørestil. Min E39 er i daglig bruk med to barneseter baki og det blir litt småkjøring, det går utover blant annet plugger. De var ikke verst men jeg ville prøve NGK og motoren fortjener ferske plugger :) Det er langt oftere enn det som er foreskrevet av BMW, standard for disse er 60000km. Neste på programmet blir nedre bærearmer fremme, har allerede skiftet casterstag til Meyle HD, skal bytte styreledd også (Lemførder), nye bremser fremme til våren og muligens bak også. Skal inspisere baklager da de er kjent for å gå tørr. Håper å se E39r lenge på veiene, trist å se når de forfaller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 3.12.2018 den 13.43, quandt1960 skrev:

Veldig stilig, jeg er mer for å holde de helt org men syns gullfelger passer perfekt til fargen :) . Bra du tar var på den! Hvordan er motoren og girkassen hos deg? Hos meg fungerer alt utmerket og har på et år og 14km ikke hatt noen særlige problemer enn småting som jeg har fikset. Noen ganger er den ikke helt happy på tomgang når det er fuktig ute men den gir seg etter 20 sekund. Ingen feilkoder så tror det bare er veivhusvent som tar tid før den virker som den skal. 

Ny veivhussensor

Komplett sett nye bærearmer fremme, Meyle HD forsterket (anbefales)

Nye fjører bak samt nye puter

Ny motstand til klima

Nye plugger (L7), skiftet olje 2 ganger, sjekket diffolje ok

Ny toppdekselpakning med Drei Bond 1209 på hjørner og over vanoshus

Byttet justeringspinner på lysregulering (sprø som chips)

Byttet komplett veivhusvent med nye org.deler

Byttet kjølevannslanger til forvarming av gasspjeld

Byttet termostathus og termostat

Ny vannpumpe (SKF)

Ny lufttempsensor i inntak (anbefaler alle å bytte den da de er neddynka i olje pga avdamp fra veivhus, kan gi feilmåling til DME)

Fikset litt smårust/overflaterust, kanaler er i ganske bra stand, under ser bilen helt strøken ut, fikset overflaterust under reservedekk som er typisk problem på E39, var heldigvis nesten ingen rustangrep der da den er kjørt veldig lite

1 sett nye piggfri GoodYear Ultragrip Ice 2 på org Style 33 15''

1 sett nye Continental Premium Contact 5 på org. Style 5 16''

Neste på listen blir: 

nye Lemførder styreledd komplett

Sjekke oljenivå på kassen og drenere ut panna med ny pakning og påfyll av ny ZF olje (dropper å drenere ut konverter) siden den fungerer helt fint (dont touch it if it works)

Bytte av temperatursensor motor (for sikkerhetsskyld)

Nye bremser (Brembo Max)

Nytt drivstoffilter

Standard service med olje og filtre nå ila desember

 

Nå har jeg fått til og meg den gamle originale telefonen til å fungere men mangler koblingen som skal være der til kjørecomputer, den er bare mørk så må se på MDIn. Ser din er produsert i september 96, min er produsert i desember 96 og levert til første eier i januar 97. Jeg er andre eier i Norge. Utfra hva jeg har klart å lese meg opp på så er Panama braun utenom Individual programmet en av de sjeldneste fargene på E39. Når jeg kjøper fabrikkny en gang så skal jeg prøve meg på Individualprogrammet og se om de er villig til å levere den i fargekode 341 :D 

Sent svar, men motor og gir har fungert så å si smertefritt i 5 års eie nå, byttet vannpumpe og reim, ellers kun oljeskift😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var det tid å montere de siste to bærearmene fra Meyle HD settet. Nedre bærearmer. En relativt enkel jobb dersom du har kuleleddpressen som fungerer utmerket. Dermed er det mye mindre risiko for at hylsen i spindelen følger med. Link hos Koed: https://koed.no/no-no/catalog/diagram/66/0/47544?steering=L&transmission=A&productiondate=19961200

Et tips er når du bytter venstre side så drei rattet 1-1.5 omdreining til høyre og omvendt. Så kommer en enklere til kuleleddsbolten. Bolt på kuleleddet har en unbraco for å holde fast kuleleddet fra å rotere på siste rest før bolten kommer av. Om du skal gjenbruke armen etter reparasjoner er det lurt å la bolten stå i på toppen slik at når en presser ut så detter ikke armen ned. Løsne indre bolter først. Når du bruker pressverktøyet, gi det tid! Bruk gjerne kuldesjokkspray kun på bolten, ikke varm opp aluminiumet! Om du banker løs så kan du presse ut hylsen og de er ikke alltid lett å presse tilbake slik de skal. 

I utgangspunktet trenger en ikke hjulstilling etter denne jobben da begge festepunkter er fikserte. Derimot kan det være at en av de eldre bærmearmene var litt bøyd/slitt slik at bilen min nå trekker litt til venstre fordi det har vært en hjulstilling eller to i mellom. Nå som begge sidene er ny trenger spissingen å justeres. 

Til slutt, ikke stramtil indre bolt som går gjennom travers, ta på mutter slik at 2-3 gjenger er synlige. Hei så bilen ned da disse skal strammes i normal posisjon, altså med last. Egentlig skal bilen lastes opp med DIN last men det tror jeg ingen verksteder gidder en gang, er ikke så presist. Stram til på mutter, 110Nm, til det trenger en en kråkefot 18mm. Momentet på nøkkelen må beregnes og skal være noe mindre for å kompensere for forlenget momentarm, i mitt tilfelle 105Nm på nøkkelen ga 110Nm ved kråkefot. Merker så til slutt bolt og foring for å se om ingenting har rotert etter prøvekjøring. Bolt over kuleledd er i Meyle HD settet av selvlåsende nylon type, den strammes til med engang til 80Nm. Det er viktig å ikke slurve med disse momentente da boltene er utsatt for vibrasjoner. Indre bolt med mutter er 10.9 grade. Merk at prosedyren for 540i og M5 er litt anerledes pga annet arrangement av bærearmene. 

Fant ut at venstre fjør har vridd seg litt ift dødstilling på nedre gummiforing slik at den er litt borti demperskålen, retter den opp ved første anledning, bare snakk om 1-2 cm men likevel ikke helt optimalt. 

Nå gjenstår bare begge styreledd og hjulstilling så skal bilen inn til EU kontroll ila en måned to. 

image.thumb.png.449e1807620d03460058a53d4e96b0e7.png

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det dags å bytte begge styreledd da det var litt slakk og slapphet i de, ikke rart siden de er stemplet 10/1996, (bilen er produsert 12/96 i Dingolfing og bilen har nå trilla 99000km. Etter bytte av begge kontrolarmer trakk bilen litt til venstre og jeg mistenkte egentlig at en av bærearmene var pittelitt skjev før bytte. Dermed når jeg monterte nye så forskjøvet jeg hjulstilling fra 2017 litt som dengang kompenserte for det. Jeg tok av begge styreleddene og målte de med lasermåler, venstre var 410.5mm og høyre 410mm. Justerte begge likt, 410mm og monterte. Nå er bilen snorbein når jeg måler vinkel på hjul når rattet er senterstilt. Bilens rettgang er også svært bra nå, mer enn godt nok til å gjennomføre en hjulstilling hos BMW om ikke lenge. Indre bolt på indreledd klarte jeg montere noenlunde med omtrentlig moment da jeg manglet åpen kråkefot momentadapter på 32mm, den skal ha 71Nm. For å være helt sikker hadde jeg på en liten dash med blå loctite så jeg får det av igjen lettere enn du ville med rød. Jeg regner med disse skal vare nye 100000. Trakk resten til med korrekt moment. Nå er det ingen tendenser til klakking og bilen har faktisk sluttet å vibrere litt ved nedbremsing, nå er det bare en liten tendens da er det 0,06 mm kast i skivene og de byttes nå til våren. Nå er den super tight og fin og kjøre. 

IMG_4116.jpg

IMG_4115.jpg

IMG_4114.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt å se hvordan varmen foredeler seg fra motoren med termisk kamera. Rett etter motorstopp så øker temperaturen normalt nok opp mot 102-104 grader (Rosa til hvitt) før den igjen går ned grunnet stopp av væskeflow. Ikke rart termostathus på disse er forbruksvare når de valgte å lage det i hardplast, mye varme som akumulerer seg der. Anbefaler bytte minst annethvert år på M52.

20190402T093725.JPG

20190402T093806.JPG

20190402T093856.JPG

20190402T093934.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fått feilkode 51 AUX water pump short circuit to earth. Begynte med at den gikk og ikke gikk, nå går den hele tiden selv om AC control panel er av. Så den stjeler strøm fra enten terminal 15 eller 30, den som er aktiv sålenge Led på autogirindikator er på før bilen går i hvilemodus. Så det ble innkjøp av brukt enhet fra Koed, 1700 spenn er bedre enn 5-6000 for en helt ny enhet. Bare pumpen koster 2500 med gode rabatter. Koed oppga stand til å være A så antar og håper det. Demontert og ettersett, målt motstand på pumpeterminal til 4 Ohm, antar det er ok. Så da blir det demontering av den gamle vannhanen ved første anledning. Denne pumpen og vannhanen er litt viktig ved fylling av kjølevæske for å unngå for mye luft som samler seg i varmeveksleren da den er litt høyere enn lufteskrue på radiator. Viktig å få ut all luft fra varmeveksler og denne pumpen er viktig med det. Ventilene og fjørene virker fin og denne er en annen versjon av de andre jeg har sett før med gummitetninger, denne har plast/teflonseter. Pumpen er av "isolert magnettype" så motor/veiv til elektromotor ikke er i kontakt med væske, derfor de antagelig er så dyr. Om noen har verdier for ventilene og motor hva gjelder korrekt motstand så gjerne skrik ut :) Skal kjøpe et lite 12VDC batteri idag for å dobbelsjekke at solenoidene lukker/åpner som de skal. vannhane.thumb.jpg.18022236eeb9b67638b770c46732e936.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det nye fjører bak, den gamle knakk, litt styr på E39 med å ta ut demper, spesielt på høyre side da en må fjerne rør til tanken for å få ut demper. Krever en helt egen teknikk å stramme nedre hovedbolt når en først har klart å presse hylsen inn i spindelen. Til anledningen kjøpte jeg denne på biltema, https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/forstillingsverktoy/fjarspenner/fjarspenner-2000022289 . Orket bare ikke mer svetting og nervøsitet med kamikaze klemmer. 😂 Før du tar av demperen er det veldig lurt å kile fast nedre bærearm imellom den og bjelke i karosseriet, se video fra youtube. Det vil spare en del banning fordi de nye fjørene er litt lengre som de skal være (derfor en skal bytte begge sider samtidig), dermed hviler bærearmen litt for mye opp til at ny demper går inn med hylsen i spindelen. Må jekkes litt på plass med en trefjøl og kubein før den sitter. 

Selve demperne bak ser og føles veldig bra, er bare trilla 100000km nå så ikke overraskende. Blir nye fjører framme som førevar nå til sommeren. Litt enklere der. 

Her er en ganske bra prosedyre for de som er usikker. En må gjøre litt forarbeid først med å ta ut setene bak samt bakre hylle, lys og høytalere. Enkelt om du har gjort det noen gangerdemper2.jpg.ab66a04deaba0c631a6767fc354c3620.jpgdemper1.jpg.5ddd5af1cbb4840b97e49442f60272b1.jpg

demper3.jpg.4733f0cd7519d2dc6919224721a20444.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det er så godt å se at denne bilen får førsteklasses stell 👍 100 000 km er ingenting på denne 😀

Takk. Ja den får god stell for å si det mildt. Fikk beskjed igår om at jeg bruker mer tid på den enn på fruen. 🤣 Mitt svar var bare, det er jo en fin E39! 😅 Prøver hvertfall så godt jeg kan, veldig kjekt den gikk rett gjennom EU. Fremover er det forhåpentligvis bare ting jeg kan fikse selv. Fikk seg en overhaling forrige uke i alle hulrom med hulromstectyl (lanolinbasert). Lukter sau hele bilen men det holder i det minste det hvite helvete sinn tann unna den. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...