Gå til innhold

Dekk


Mr. Erling
 Share

Anbefalte innlegg

Skyter inn ett dekkspørsmål;

Noen som har kjørt på Maxxis Arctictrekker SP02? Det er nesten halv pris fra Nokian Hakka R2 feks, og jeg hører endel positivt om disse. Er litt skeptisk å bytte fra Nokian da jeg har vært fornøyd med de. Ser Sava kommer høyt i år, men ingen forhandlere rundt her som skaffer riktig dekkdim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Geir Anders skrev:

Skyter inn ett dekkspørsmål;

Noen som har kjørt på Maxxis Arctictrekker SP02? Det er nesten halv pris fra Nokian Hakka R2 feks, og jeg hører endel positivt om disse. Er litt skeptisk å bytte fra Nokian da jeg har vært fornøyd med de. Ser Sava kommer høyt i år, men ingen forhandlere rundt her som skaffer riktig dekkdim.

Har ingen erfaringer fra noen av de, men det store spørsmålet er jo egentlig hvordan de oppfører seg etter f.eks. en sesong. Alle dekkene Motor/NAF tester er nye. Ved bruk over tid vil jeg kunne tro at testresultatene ser annerledes ut, uten at jeg har testet noen av disse over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4.10.2017 at 8.54, StigJ skrev:

PS4 har vel tatt over for PS3 selv om PS3 selges enda. Så har man PS4S igjen som er arvtageren etter Pilot Supersport (her selges også begge enda) som er et mer høyhastighetsdekk med oppbygging for banebruk.

Skal du har det så stille som mulig så ville jeg sett på Primacy 3 fra Michelin.

Primacy = komfort, Pilot Sport = sportslighet.

Min far har Primacy i 17" på E91en sin og er superhappy. Han henger seg veldig opp i dette med støy og sporing. Samme med min mor. Og hun klager på det meste når det gjelder bil og ulyder. Ikke noe negativt fra henne om dekkene. 

 

Har selv Pilot Supersport (PSS) på F30en og PSS fremme og PS4S bak på Z4en. Enomt grep på både tørt og vått. Men dessverre så er det litt dekkstøy fra de. Litt sporing er det også, men så er ikke Z4en satt opp for komfort, og F30en ble milevis bedre etter bytte av Runflatene som stod på. På denne gikk jeg samtidig fra 225/45 & 255/40 i 18" til 225/40 og 255/35 i 19". 

Ved neste dekkbytte på F30en har jeg lyst å prøve Goodyear Asymmetric 3 (eller nyere når den tid kommer) for å se om de støyer enda mindre. 

Kjører 19" på begge bilene.   

 

Hvis man sjekker litt på dekkonline.com på 245/45-18 så kan man se litt på decibel og økonomi.

Michelin Primacy3 er oppført med 71dB på støy mens Asymmetric 3 er oppført med 69dB.

Goodyear er også bedre på drivstofføkonomi. Disse tingene tolker jeg med at dekket er mykere men da sikkert vil slites fortere. 

 

Kan bare bekrefte at Goodyear asymmetric 3 i dimensjonen 235/35-19 og 255/35-19 fungerer helt perfekt. Har de selv på en F31 og har forsøkt (etter RUF som fulgte med) både Continental premium contact 6, michelin primacy 3 og Goodyear asymmetric 3. Goodyear overgår de alle etter min mening. Det skal sies at jeg kjørte ikke lenge med de forskellige, ca 2 uker hver slik at holdbarhet vet jeg ikke noe om og egenskaper kan jo også endre seg over tid. Gikk også fra 18" til 19" og verden ble plutselig litt annerledes :) Fortsatt veistøy men betraktelig bedre.

Hadde før det Goodyear asymmetric 2 på en E61 og var også en helt annen verden, noe mykere enn Continental men continental var ellers dårlig på det meste var min mening. Den støyet bare mer og mer ettersom dekkene ble slitt og sporet. Liker continental kun på vinterdekk.

Endret av arildopc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, papertiger skrev:

Har ingen erfaringer fra noen av de, men det store spørsmålet er jo egentlig hvordan de oppfører seg etter f.eks. en sesong. Alle dekkene Motor/NAF tester er nye. Ved bruk over tid vil jeg kunne tro at testresultatene ser annerledes ut, uten at jeg har testet noen av disse over tid.

Det er sant, og også en av grunnene til at Maxxis skal være gode. Pirelli er også mer slitesterke enn feks Continental, som jeg styrer glatt unna da de kun er gode den første sesongen. Nokian er stabilt gode over flere sesonger er min erfaring, så ender trolig opp med å bare kjøpe de. Men alltid interessant å prøve noe nytt, da forskjellene har utjevnet seg ganske mye.

Sava er jo forresten Goodyear, som er ett premiumdekk. Ellers skal også Bridgestone Blizzak være bra over flere sesonger, ikke testet selv. Det har en lang innkjøringsperiode grunnet gummiblandingen/teknologien.

Endret av Geir Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, arildopc skrev:

Kan bare bekrefte at Goodyear asymmetric 3 i dimensjonen 235/35-19 og 255/35-19 fungerer helt perfekt. Har de selv på en F31 og har forsøkt (etter RUF som fulgte med) både Continental premium contact 6, michelin primacy 3 og Goodyear asymmetric 3. Goodyear overgår de alle etter min mening. Det skal sies at jeg kjørte ikke lenge med de forskellige, ca 2 uker hver slik at holdbarhet vet jeg ikke noe om og egenskaper kan jo også endre seg over tid. Gikk også fra 18" til 19" og verden ble plutselig litt annerledes :) Fortsatt veistøy men betraktelig bedre.

Hadde før det Goodyear asymmetric 2 på en E61 og var også en helt annen verden, noe mykere enn Continental men continental var ellers dårlig på det meste var min mening. Den støyet bare mer og mer ettersom dekkene ble slitt og sporet. Liker continental kun på vinterdekk.

Asymmetric 3 er bedre sammeblignet med primacy 3. Men sammenlignet med pilot sport 4, så ville jeg nok gått for sistnevnte. Asymmetric serien til goodyear er helt oppe blandt de beste, så ikke et dumt valg :) en kompis har asymmetric 2 på en e24 m6 i originaldim 235/45-17" og det henger som bare det, overraskende bra på vått også til å være en gammal slæddevogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mr. Erling skrev:

Takk for tilbakemeldingene på topic. Har kommet frem til to dekk typer.
Hvilket dekk skal velges til F10 525d?
- Conti Premium contact 6 
- Michelin Primacy 3

Bilringen er min nabo. 200 meter unna. 
Bilia BMW ligger i nabokommunen Lier.

sommer dekk 4 stk. 245/45-18 - inkl. balansering og omlegging
  Conti premium Contact 6 Michelin Primacy 3
Bilringen kr. 9 785,-  kr.   7 500,
Billia ( BMW) kr. 9 658,-  kr. 11 688,-
     

 

 

Michelin har lengre holdbarhet. Enkelt regnestykke. Personlig ville jeg heller sett på pilot sport 4 istedenfor primacy 3, men primacy er ikke et dårlig valg, og litt mer komfortorientert. Passer perfekt på en f1x :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Evopower skrev:

 

Michelin har lengre holdbarhet. Enkelt regnestykke. Personlig ville jeg heller sett på pilot sport 4 istedenfor primacy 3, men primacy er ikke et dårlig valg, og litt mer komfortorientert. Passer perfekt på en f1x :)

Nettopp derfor har jeg sett meg ut Primacy 3. 
Kjører en stor og tung f10 525d og er mer opptatt av komfort :wink:
Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Evopower skrev:

Asymmetric 3 er bedre sammeblignet med primacy 3. Men sammenlignet med pilot sport 4, så ville jeg nok gått for sistnevnte. Asymmetric serien til goodyear er helt oppe blandt de beste, så ikke et dumt valg :) en kompis har asymmetric 2 på en e24 m6 i originaldim 235/45-17" og det henger som bare det, overraskende bra på vått også til å være en gammal slæddevogn.

Ja det prøvde jeg ikke, jeg sluttet liksom å teste når jeg fant det jeg likte :) men Må teste det ut neste gang....lenge til håper jeg da😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Tru det eller ei, men det går kjapt mot vår nå og nye sommer dekk må bestilles. :-D

Her på tråden sist høst var det flere gode forslag.
Har det dukket opp noe nytt og   bedre til en F10  i dimensjon 245/45-18?
( Ikke punkrteringsfrie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
På 13.10.2017 den 13.19, Geir Anders skrev:

Skyter inn ett dekkspørsmål;

Noen som har kjørt på Maxxis Arctictrekker SP02? Det er nesten halv pris fra Nokian Hakka R2 feks, og jeg hører endel positivt om disse. Er litt skeptisk å bytte fra Nokian da jeg har vært fornøyd med de. Ser Sava kommer høyt i år, men ingen forhandlere rundt her som skaffer riktig dekkdim.

Har bestilt meg disse nå på e61 så skal bli spennende å teste de ut.

Dim 215/55r17

Maxxis sp02 6050kr på bil

Pirelli icezero 9600kr på bil

Michelin og nokian ligger på rundt 9-10k de også. 

 

Normalt går jeg for det beste og dyreste, men halv pris og samtidig dekk som kommer bra ut i test må prøves :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...