Gå til innhold

[Løst]Hjelp og innspill etter lakkering av forsikringsskade


 Share

Anbefalte innlegg

Ja, som topicen sier så ønsker jeg litt hjelp og innspill med en pågående forsikringssak. 

I starten av november var jeg så uheldig å bli påkjørt og fikk hele høyre siden av bilen min ripet opp, heldigvis var det ikke min skyld så det kostet meg ingenting. Det kjedelige er at bilen ble hellakkert tidligere sommeren som var, så lakken var ganske strøken.

Men likevel er jeg misfornøyd med lakkeringsarbeidet som er gjort. Jeg valgte å bruke ett verksted jeg har god erfaring med som har lakkert felger og støtfangere for meg tidligere og har vært fornøyd med arbeidet, men ikke denne gangen. Iom at bilen ble lakkert opp i en annen farge enn originalt så er alle merkelapper og labels fjernet så hverken jeg eller verkstedet hadde noe særlig å gå etter hva angår fargekode.

Jeg oppga fargekoden karroseriet ble levert i originalt da bilen er bygd om. Jeg ble vel kanskje litt presset opp i ett hjørne også av lakkerer'n da jeg plutselig fikk en sms der han trengte lakkoden ASAP, virket om han stod ved blandemaskina og skulle blande lakk. 

Jeg må også legge til at jeg sa at bilen nylig ble hellakkert og at jeg var usikker på lakkoden. Men om lakkerer'n gjorde en lakkprøve før han lakkerte hele siden vet jeg ikke. Om han stolte blindt på at det jeg sa var riktig, er uvisst. Her har vel også verkstedet ett ansvar for å sikre at fargene matcher før man lakkerer.

Nå er da hele høyre siden i carbonsort og resten av bilen i cosmosssort.

Så stridens kjerne i denne saken er at enten så har jeg som eier gjort ei skikkelig blemme eller så har begge parter gått på en smell. Har tatt kontakt med verkstedet via mail da jeg ikke har annledning til å stikke innom verksted grunnet jobb som alle andre. Har ikke fått svar på mailen enda selvom den ble sendt på fredag. 

Jeg har også tatt kontakt med forsikringsselskapet og de henviste meg videre til deres takstmann om jeg ikke kom til enighet med verkstedet. Det kan jo tyde på at det er lys i enden av tunnelen. 

Har du tips og innspill taes dette i mot med stor takk!

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår dette riktig så har du altså blitt kontaktet av lakkerer som har bedt om fargekode, og du har da opplyst fargekoden bilen opprinnelig hadde, ikke fargekoden du har omlakkert bilen til?

Hvis det stemmer mener jeg at det er du som har tabbet deg ut. Såfremt du ikke eksplisitt har opplyst "bilen hadde fargekode X, men det er fargekode Y den er nå og det er Y du skal bruke når du lakkerer" så kan jeg ikke skjønne annet enn at din feilinformasjon har ført til at verkstedet har lakket med fargekode X.

Endret av sluquet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg stusser litt på er hvor i alle dager de ikke har sjekket fargen opp med en sånn fargekart eller tatt en analyse av den før de blander opp fargen? Med tanke på nyanse som kan forekomme. Der jeg selv har jobbet har de funnet fargekoden så funnet fram fargekartet for den fargen å sjekket om det stemmer spesielt med tanke på nyanse, om bilen har vært lakkert tidligere og om fargen faktisk er korrekt. For meg virker det litt som halvsløvt og gå blindt på fargekoden kunden oppgir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Remy sa. :) Slik gjorde de også på lakkverkstedet jeg hadde praksis på. Selv om kunde skulle ha originalfargen på f.eks. et nytt panser, fangere osv. hvor vi bare fikk inn den delen, mens kunde fortsatt hadde bilen hjemme, så måtte de i tillegg levere inn en del med riktig farge. F.eks. et tanklokk eller sidespeil. Dette for å kompensere for fargeendring over tid osv. og dermed (så godt det lar seg gjøre) unngå fargeforskjell. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer helt, jeg har sett mange biler som vi har hatt inne der de har gått blindt på fargekoden å bomma helt på fargen. Det er trossalt flere nyanser kun for en farge. Som f.eks typisk sølv kan ha opp til 7 nyanser og det står som regel ikke oppgitt på fargekoden eller av forhandler. Jeg hadde nok spurt om de faktisk sjekket fargen før lakkering. Som regel legger de lakk på en prøve plate får da sammenligne farge med en lykt som avgir samme lys som sola gjør for å se om det stemmer med tanke på om de må bruke annen grunning eller om nyansen er feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, håper du får gjennomslag for dette. Jeg forårsaket en liten skade på min egen bil og måtte bruke et verksted som forsikringsselskapet bestemte for å utbedre skadene. Endte opp med at de måtte lakkere et området som var MYE større enn skaden pga at de på mirakuløst vis klarte å få til en fargeforskjell som var helt grusom. Dette var på forsøk 1 og 2, på forsøk 1 hadde dem i tillegg brukt noe produkter i grunninga som reagerte med hverandre slik at det kokte ut gjennom klarlakken og ble matt som bare det. Kan si jeg ble forbanna men jeg klaget som et uvær og bilen ble til slutt ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kloke innspill. Jeg har klart å spore opp sms'en som ble sendt til lakkerer. Der fremkommer det at fargen er 303 Cosmosschwarz, mulig jeg har freaka ut og trodd jeg sa at carbonsort var riktig farge. Så da har jeg gitt han riktig farge heldigvis, men allikevel har det opplakkerte området mer blåskjær i seg. Så tydelig at ett eller annet har gått gærent. Nå er det hvertfall ikke tvil, jeg har mitt på det rene. Så det blir som @Thundercoil og @RemyNGsier, om de har tatt høyde for slitasje og nyanseforskjell over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er blåskjær i lakken har de nok enten nok ikke målt fargen riktig før de har lakkert. Enkelte bruker som regel som nevnt over å lakkere på en prøve plate sjekker om fargen stemmer godt. På noen biler polerer de også opp en liten plass spesielt på skadet panel så de får mest mulig lik farge. Det kan også være at de har gått for grå fyller og ikke svart som i mange tilfelles brukes på mørke biler så det gråe ikke ødelegger nyansen. Men her har du ditt på det rene så jeg ville reist opp dit forklart at det er altfor mye blåskjær i lakken. Litt rart de ikke har fanget opp dette når bilen var ferdig lakkert dette vil jeg kalle noe sløvt. Vi pleier å gå over bilen med spesiell lykt for å se på sånt og overganger så må slipes å poleres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RemyNG skrev:

Hvis det er blåskjær i lakken har de nok enten nok ikke målt fargen riktig før de har lakkert. Enkelte bruker som regel som nevnt over å lakkere på en prøve plate sjekker om fargen stemmer godt. På noen biler polerer de også opp en liten plass spesielt på skadet panel så de får mest mulig lik farge. Det kan også være at de har gått for grå fyller og ikke svart som i mange tilfelles brukes på mørke biler så det gråe ikke ødelegger nyansen. Men her har du ditt på det rene så jeg ville reist opp dit forklart at det er altfor mye blåskjær i lakken. Litt rart de ikke har fanget opp dette når bilen var ferdig lakkert dette vil jeg kalle noe sløvt. Vi pleier å gå over bilen med spesiell lykt for å se på sånt og overganger så må slipes å poleres. 

Jeg klarte heller ikke å fange det opp da jeg hentet bilen, det var overskyet og bilen stod i blandt noen andre biler så akkurat der og da, da jeg hentet den så den strøken ut. Er i det siste mens jeg har stått og vasket den innendørs at jeg har sett forskjellen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

Det værste er at på dørene så har de lakkert fra listene og opp til vinduene men ikke under listene og ned til kanalen. Ser jo helt håpløst ut 

Du burde av åpenlyse grunner ha en god sak. Enhver lakkerer som opererer seriøst og profesjonelt tar uten unntak prøver av gammel lakk for å matche fargenyanse om man skal lakke i samme farge.

Når det er sagt er ikke en fargekode nødvendigvis lik fra en lakkerer til en annen(bl.a. forskjellig produsent på baser). Det vil si at de ser lik ut hver for seg, men sett sammen kan det være nyanseforskjell. Desto viktigere er det å ta prøver av gammel lakk for å få det likt.

I ditt tilfelle ser det derimot ut som to helt forskjellige svartfarger og om jeg får si det rett ut, dette så helt fjernt ut. Lakkerer burde via opplæring, yrkeserfaring og ikke minst skjønn vurdert det såhen ved første "test" at dette er feil farge. Som jeg skrev innledningsvis, jeg kan ikke skjønne annet enn at du har en god sak ut ifra det du beskriver og vedlagte bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...