Gå til innhold

Norbakken's E23 728i


norbakken
 Share

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, sveigis skrev:

Se på bildet her Norbakken :

Din wirer skal altså på nederste hullet ,men for meg virker det som at du mangler noe på din vaier.

Vet ikke om de har fjernet noe der i forbindelse med modding .

Bildet mitt er fra min e28 og skal være likt.

Takk @sveigis. Har googlet endel og ser det samme, det er forskjell på min wire og slik det ser ut på bilder. Det skal (slik du har hos deg) være gummigjennomføringer i braketten, mens jeg har en hvit sak i hardplast. Kan hende jeg må bytte gasswire rett og slett, den har til nå vær stripset fast rundt dempertårnet for å få den stram nok til at man får gitt gass…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2018 den 20.04, sveigis skrev:

Morro å se du bruker tid på denne gamle kaksevogna:).

Og ikke minst ,tenk hvor gøy det blir når du kan cruise rundt med den:).

Lurer på hvem type mennesker som kjøpte sånne nye.

Selvsagt var de rike men lurer på om det var med entusiasme de kjøpte sånn ,eller kun for å vise seg :).

Det er ingen tvil om at de som kjøpte en BMW på denne tiden må ha vært litt ekstra interessert i biler. For noen var det kanskje et symbol på velstand, men da må det i såfall ha vært snakk om litt sofistikert velstand (litt som med en ny Jaguar/Range Rover i dag). Folk flest i Norge på denne tiden hadde ikke et større kjennskap til BMW og merket var derfor statusmessig ikke helt så langt fremme som i dag. Når dette er nevnt var de som kjente til bilmerket absolutt klar over hva en BMW sto for.

Jeg tror at jeg har nevnt historien før, men da jeg var 15-16 år gammel (1982-83) gikk jeg med Aftenpostens aftennummer i området rundt Ris/Holmen i Osle vest. Den gangen som i dag er dette et av de dyreste områdene i Oslo. På min avisrute så jeg alt mulig av biler i oppkjørslene, men det var den gangen mye Volvo og Saab samt endel engelske biler som f.eks Rover (SD1) og Jaguar (XJ Series II/III). En og annen Mercedes S-klasse (W116/W126) og Geländewagen var det også. 

Det var imidlertid også en E23 745i som jeg la spesielt merke til. Jeg så den kun bakfra, men du verden for et syn. Så kraftfull, sexy og helt unik i forhold til alle de andre bilene jeg så på ruten. Jeg hadde litt erfaring fra en E9 3,0 CSi som en venn av familien hadde, men med 745i var det tross alt snakk om BMW's største modell og flaggskip. Bilens eier var forøvrig en av landets største skraphandlere - noe som også er litt interessant i et nabolag fullt av finansfolk og advokater.

En 745i så man ellers praktisk talt aldri. Det var jo noen 728i'er og kanskje et par 735i'er (faktisk også 732i/733i, men de var det ikke mange av), men overordnet så var 7-serien på denne tiden en sjelden bil i likhet med de mest påkostede 5-seriene som f.eks E28 535i. Dette var dyre biler som kostet 2-3 ganger mer enn en gjennomsnitlig norsk årslønn på den tiden.     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok ikke så mange av dem på veien før i tiden nei @Fredrik, og det gjenspeiles vel i hvor mange som ruller her i dag. Står mange gjennomrustne vrak rundt om og dessverre er det tilsynelatende lite interesse for disse store sledene. Desto større grunn for å bruke den selv om den ikke er i mint condition 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens, jeg prøver å få lys i tåkelysene mine og tipper det er lysbryteren det står på. Ledningsnett, lamper, sikringer og relé er på plass. 

Men, i følge ETK finnes det opp til flere lysbrytere til e23:
- 61311 362300 (tysk)
- 61311 372026 (engelsk)
- 61311 375285 (norsk? den som står i bilen nå)
- 61311 367549 (svensk)

Tusenkronersspørsmålet blir altså hvilken av disse som tillater bruk av tåkelys sammen med parklys? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 er for gammel. Du skal ha bryter 285, du kan også bruke 026. Forskjellen på engelsk og tysk er kun skriften. Den svenske passer ikke, du har vel ikke automatiske kjørelys på din? Alle sammen skal gi tåkelys sammen med parklys.

Er du helt sikker på at alt er koblet riktig?  Ellers får du bare begynne i sikringsboksen og feilsøke. Hører du at det klikker i releet når du betjener bryter for tåkelys? Begynn med det enkle. Ta ut releet og koble +12 volt direkte på kobling 87 i sikringsboksen, da skal de lyse samtidig som varsellampen i instrumentpanelet lyse. Sjekk også at du har +12 volt i kobling 30 og 85 med tenning og parklys på. Hvis dette fungerer da vet du at alt fra releet og videre er i orden.

Så kan du slå på parklysene og finne bryteren til tåkelysene og koble ifra denne. Så finner du en ledning som er gul med svart stripe i kontakten til tåkelysbryteren. Hvis du kobler denne direkte til jord skal det klikke i releet og tåkelysene skal tennes. Hvis ingenting skjer er det feil i ledningen mellom sikringsboks og bryter eller feil på releet.

Neste steg er og koble til bryteren igjen og slå på denne. Så finner du en gul ledning i den samme kontakten og kobler denne til jord. Hvis det da ikke virker så er det feil i bryteren ellers er det feil i ledningen fra lysbryteren eller feil i lysbryteren. Det går også en brun ledning fra lysbryteren som skal kobles til jord. Hvis ikke denne er jordet så vil ikke tåkelysene virke.

Det er litt vanskelig å finne koblingsskjema til lysene i biler for det europeiske markedet. Hvis du ikke finner ut av det skal jeg undersøke og måle litt på min hvordan det er koblet.

Det ser ut som gassvaieren din er alt for lang og feil type. Hvis du ikke finner noe annet så kan jeg ta noen bilder på min hvordan den er dratt i motorrommet. Jeg har også noe originalverktøy liggende men da får du kjøre deg en tur når du har fått på skilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2022 den 20.36, Fredrik skrev:

En 745i så man ellers praktisk talt aldri. Det var jo noen 728i'er og kanskje et par 735i'er (faktisk også 732i/733i, men de var det ikke mange av), men overordnet så var 7-serien på denne tiden en sjelden bil i likhet med de mest påkostede 5-seriene som f.eks E28 535i. Dette var dyre biler som kostet 2-3 ganger mer enn en gjennomsnitlig norsk årslønn på den tiden.     

Det er interessante det der, idag så tenker man ikke på hvor sjeldent de litt større BMWene var på den tiden.

Jeg har ofte tenkt på første eieren av min i Norge. Det står jo ikke noen steder at den er importert i 1986. Viste vedkommende at den var produsert i 1983 og aldri fått skilter på seg før den kom til Norge.  Det var jo også ettermontert bl.a el-heiser og AC uten å bruke originaldeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Huff når jeg hører relé 87 gule ledninger osv osv ,minner meg om når du hjalp meg med e30en Rune .

Uansett Norbakken nå får du dreisen på det når Rune er på saken .😊👍

Vi fikk det til. Mange er redde for og begynne med bilelektrisk, det er jo ikke vanskelig bare man er systematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Vi fikk det til. Mange er redde for og begynne med bilelektrisk, det er jo ikke vanskelig bare man er systematisk.

Ja var det vi gjorde og når jeg nå ser tilbake på det ,var det en morro reise .

Etter at jeg fikk lekser av deg og skjønte hvordan ting var ,har dette vært greit å ta med seg videre ,spesielt når jeg holdt på med e34 og strømproblematiikken der .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god hjelp @Rune-K, jeg er i full gang med feilsøkingen nå.

Det første jeg fant ut var at det på ledningsnettet bak bryteren var koblet på en annen kontakt, denne med seks ledninger i stedet for de tre som sto på. Jeg satte på den «ubrukte» kontakten og da klikket det i releet med én gang, og jeg fikk opp lys i instrumentpanelet! Det var et godt tegn, tenkte jeg, men fortsatt ikke lys.
 

35D97D23-8C00-47F0-9692-83595DB7F468.thumb.jpeg.5f913c34f7358050bee6bf1a56cd777c.jpeg

2F6C737F-6707-45CB-8093-71614FECA354.thumb.jpeg.1185d91aa62d8731646af7fe2e431bc0.jpeg

Har hatt oppe sikringsboksen Og det går ledning releet, og fra sikringsposisjonene. Når jeg måler spenningen i sikringsboksen så for jeg 12v på posisjon 30, men ikke på 85. Samtidig så er bryteren kanskje løen, det virker som det er dårlig kontakt når jeg bytter mellom de ulike posisjonene, i tillegg til at den ikke klarer å slå av interiørlyset når dørene er lukket. Kan dette sammenfalle med posisjon 85, at bryteren er dårlig? 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får lys i varsellampen så er jo feilen i ledningene fra sikringsboksen og fram til tåkelysene. Slukker varsellampen når du skrur av tåkelysbryteren?

Ta og koble 12 volt direkte til kontakt 87 på tåkelysreleet. Da skal tåkelysene og varsellampen lyse. Hvis ikke må du begynne og sjekke tåkelysene dine. Er pærene iorden og er jordingen til lysene iorden.

Interiørlyset kan du glemme. Det har ingenting med dette og gjøre.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Rune-K skrev:

Det er interessante det der, idag så tenker man ikke på hvor sjeldent de litt større BMWene var på den tiden.

Jeg har ofte tenkt på første eieren av min i Norge. Det står jo ikke noen steder at den er importert i 1986. Viste vedkommende at den var produsert i 1983 og aldri fått skilter på seg før den kom til Norge.  Det var jo også ettermontert bl.a el-heiser og AC uten å bruke originaldeler.

Jeg sniker meg innpå med et lite svar her og jeg tenker at det i dag kan være vanskelig å forestille seg en tid da BMW faktisk var et bilmerke for spesielt interesserte. Hvis vi går tilbake til 70 og deler av 80-tallet var det Opel og Ford som var guttedrømmen. Hadde man ikke råd til dette var Volvo eller en japansk bil alltid et alternativ. Audi og BMW sto helt i skyggen av Mercedes-Benz og var ikke bilmerker som folk flest kjøpte eller drømte om.

Min far hadde en av de aller første Audi 100 (C1) som kom til Norge og jeg kan såvidt huske at han sa at bilen ikke var som andre tilsvarende biler og at den var sjelden (noe som var korrekt nok). En god venn av familien hadde som tidligere nevnt en E9 3,0 CSi og heller ikke den var et alminnelig bilmerke på den tiden. Jeg kan huske at jeg bl.a var veldig fascinert av den blå-hvite rondellen. Så mye finere enn alle andre emblemer på biler.

Vedr. ettermontering av AC så var dette ganske vanlig helt opp til begynnelsen av 90-tallet i Norge. På den måten slapp man ekstra avgifter. Jeg fikk gjort dette på min MB W124 via Autostern på Ullevål i Oslo (autorisert MB forhandler), men bilen ble sendt bort til en 3-part som gjorde arbeidet med et uoriginalt anlegg (dog åpenbart godkjent av MB). Jeg ble faktisk også advart på forhånd av Autostern om at AC anlegget ikke ville være like effektivt som et originalt anlegg montert på fabrikken.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en liten update her i kveld! Etter kyndige råd fra @Rune-K gikk jeg på nytt løs på sikringsboksen. Koblet 12v rett på kontakt 87 og da ble det lys i instrumentpanel, men ikke i lysene. Da var det jo åpenbart hvor feilen lå. Jeg koblet dette sammen for et par år siden, og med tanke på min noe manglende kunnskap om strøm så burde det ikke komme som en overraskelse at problemet lå i mine koblinger. Jeg innså fort at dette var feil, gjort et par ledningsbytter, og vips! Lys! 🎉

ED08A964-C27F-4A9A-875D-3AC10E1212AB.thumb.jpeg.f0ecb4712db14bee39ff190882d6f743.jpeg

Nå er alt koblet sammen som det skal og jeg har spart noen hundrelapper på lysbrytere! 😎 Takk igjen @Rune-K!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, norbakken skrev:

Enda en liten update her i kveld! Etter kyndige råd fra @Rune-K gikk jeg på nytt løs på sikringsboksen. Koblet 12v rett på kontakt 87 og da ble det lys i instrumentpanel, men ikke i lysene. Da var det jo åpenbart hvor feilen lå. Jeg koblet dette sammen for et par år siden, og med tanke på min noe manglende kunnskap om strøm så burde det ikke komme som en overraskelse at problemet lå i mine koblinger. Jeg innså fort at dette var feil, gjort et par ledningsbytter, og vips! Lys! 🎉

ED08A964-C27F-4A9A-875D-3AC10E1212AB.thumb.jpeg.f0ecb4712db14bee39ff190882d6f743.jpeg

Nå er alt koblet sammen som det skal og jeg har spart noen hundrelapper på lysbrytere! 😎 Takk igjen @Rune-K!

Flott, regnet med at det var noe enkelt da du viste at varsellampen lyste. Man har lett for og tenke for vanskelig mange ganger men bare man er systematisk så er bilelektrisk lett. Jeg har selv dummet meg ut noen ganger når jeg har trodd jeg har vist hvor feilen lå i stedet for og undersøke om det er riktig. For et par år siden så tok jeg opp releet til sentrallåsen for og lodde det på nytt da dørene ikke ville låse seg opp. Der var alt i orden men feilen var flatt batteri. Det var to bortkastede timer.

4 timer siden, Fredrik skrev:

Min far hadde en av de aller første Audi 100 (C1) som kom til Norge og jeg kan såvidt huske at han sa at bilen ikke var som andre tilsvarende biler og at den var sjelden (noe som var korrekt nok). En god venn av familien hadde som tidligere nevnt en E9 3,0 CSi og heller ikke den var et alminnelig bilmerke på den tiden. Jeg kan huske at jeg bl.a var veldig fascinert av den blå-hvite rondellen. Så mye finere enn alle andre emblemer på biler.

Vedr. ettermontering av AC så var dette ganske vanlig helt opp til begynnelsen av 90-tallet i Norge. På den måten slapp man ekstra avgifter. Jeg fikk gjort dette på min MB W124 via Autostern på Ullevål i Oslo (autorisert MB forhandler), men bilen ble sendt bort til en 3-part som gjorde arbeidet med et uoriginalt anlegg (dog åpenbart godkjent av MB). Jeg ble faktisk også advart på forhånd av Autostern om at AC anlegget ikke ville være like effektivt som et originalt anlegg montert på fabrikken.

Onkelen min kjøpte en ny Audi 100 rundt 79-80 og jeg husker at det er blant de første bilene jeg la merke til som ikke var som alle de andre. Det var noe med de litt firkantede linjene og hele oppsynet på bilen. Det skal sies at onkelen min var litt hva man i dag kan kalle petrolhead. Han kjøpte seg bl.a. en ny motorsykkel sammen med søskenbarnet mitt når han fylte 70. Den var parkert hos søskenbarnet mitt og det tok en stund før tanten min skjønte hvorfor de 2 hang så mye sammen.

Jeg skal låve deg at de grovsnekkerne som monterte AC i min ikke var godkjent av BMW. Det så ut som de hadde tatt hammer og meisel for å lage hull i siden på varmeapparat. 

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...