Gå til innhold

Tuning av en f10 525d


Mr. Erling
 Share

Anbefalte innlegg

Kom tilfeldigvis over denne leverandør av tuning av BMW motorer bl.a.

Her i linken tilbyr firmaet BSR å øke NM fra 450 til 623. (+ 167 nm)
BMW anbefaler max. 500 NM belastning for denne 8 girs Steptronic girkasse denne 525 er utstyrt med.

spørsmålet er:
Hvorfor tilbyr man dette når BMW ikke anbefaler?

BMW 525d tuning kit.

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For infoen skyld legger jeg ved et oversikts skjema.
Her er det lett å se at girkassen ikke den samme som en 530d har.
Selvv om både 525d og 530d har samme motor: N57D30U0

530d sin girkasse  tåler 700nm,, hvis jeg ikke tar feil.
Spesifikasjon 525d og 530d f10
 

 

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar feil, men så vidt jeg har skjønt det, så setter dem momentbegrensning der hvor kassa er sårbar. Mao så får du ikke full pupp i visse gir. Vet alikevel ikke om jeg hadde turt det uten å få en solid forklaring på hvorfor de trygt tuner så høyt.  

ESS tar ikke ut mer enn 233 hk og 510 nm, men dette er med tuning boks. Vet ikke om det i seg selv setter begrensningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Mulig jeg tar feil, men så vidt jeg har skjønt det, så setter dem momentbegrensning der hvor kassa er sårbar. Mao så får du ikke full pupp i visse gir. Vet alikevel ikke om jeg hadde turt det uten å få en solid forklaring på hvorfor de trygt tuner så høyt.  

ESS tar ikke ut mer enn 233 hk og 510 nm, men dette er med tuning boks. Vet ikke om det i seg selv setter begrensningen. 

Enig. Fattern sin er det lite bunndrag, altså ikke noe særlig mer enn org. Men den har en stigende kurve slik at mesteparten blir hentet ut på høyere turtall. 2700-4300 rpm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktet BSR som svarer :

Sitér

tuningen og effekten er målt effekt. Hadde girkassen tålt 500nm, så hadde samtlige kundebiler med dette softwaret vært ødelagt



Som igjen henviser meg til deres leverandør som har utviklet det aktuelle  tuning programmet i topic vedr. mitt spørsmål om Steptronickassa tåler 623 nm.
- Litt for lettvint å skylde på en leverandør, mener jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, ahj skrev:

Har du funnet ut noe om noen har hatt problemer med kassa på 525d etter tuning? Fattern har tunet sin til 600nm uten at det er noe som helst feil med den. 

Nei det har jeg ikke. Har ikke hørt om havari pga. tuning. 
Men i teorien sier BMW noe annet enn det BSR tilbyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Mr. Erling skrev:

Kontaktet BSR som svarer :



Som igjen henviser meg til deres leverandør som har utviklet det aktuelle  tuning programmet i topic vedr. mitt spørsmål om Steptronickassa tåler 623 nm.
- Litt for lettvint å skylde på en leverandør, mener jeg.

 

Blei småskuffa nå egentlig, da jeg har vurdert BSR selv. Trodde BSR lagde  sine egne maps. 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ZF 8HP45 som sitter i den bilen, så det er riktig at produsenten anbefaler maksimalt 500nm. 

https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission#List_of_ZF_8HP_variants

Det betyr ikke at girkassa faller sammen hvis man tar ut 501nm, men 623nm høres mye ut, og vil nok betraktelig redusere levetiden på girkassen. Når det er sagt er det mange som tuner til 600+nm på denne kassa uten at den har knekt, så den tåler nok endel mer enn den er spesifisert til. Det spørs nok også hvor idiot man kjører.

 

 

 

 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en tråd om en som hadde havari på tilsvarende bil/girkasse, feilen her var et planetgear som gikk i oppløsning.  

Hvis en ser på innleggene til @Clipictrial så er det gjerne kombinasjonen av moment og tung bil som kan bli nådestøtet her. Vekt på bilen er en av faktorene når spec på en girkasse settes.  Han jobber for www.rats.no i Østfold. 

De som driver med tuning bør ha kontroll på girkassene i bilene de lager tuning til ellers hadde jeg gått et annet sted. Jeg er sikker på at f.eks @TRF har kontroll på alle ZF og GM kasser som Bmw bruker og har brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gamle E60 525d'en jeg hadde var den tunet fra ESS med ECUFlash, var vel noe rundt 270hk og 600nm, Kjørte den fra da jeg kjøpte den på 83000km til ca 165000 før det begynte å komme lyder fra torque converter, etter det ble hele girkassa overhalt hos RATS til en prislapp på 60 lapper, så etterpåklok så kommer jeg ikke til å chippe noen bil igjen, med mindre BMW selv approver det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Blir ikke ESS regna som de som virkelig kan BMW og tuning av dem? Virker snålt at ESS skal trimme bilen såpass at kassa får en god reduksjon av holdbarheten. 

 

De blir regna som det ja etter hva jeg har hørt. Skal sies at jeg kjørte nok den bilen noe hardere enn hva jeg ville gjort med F10en, har blitt noen år eldre i hodet i forhold til da jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Blei småskuffa nå egentlig, da jeg har vurdert BSR selv. Trodde BSR lagde  sine egne maps. 

Her er link til svaret fra BSR Svar fra support BSR
Ikke mye velbegrunnet dokumentasjon. Kun en påstand om at Steptronic kassa tåler mye(...) mer enn 500nm!
 

Sitér

Den tål mycket mer än 500nm. Vi har inga kunder som har haft några problem med dessa lådor
 

 

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...