Mr. Erling Skrevet April 3, 2018 Share Skrevet April 3, 2018 (endret) Kom tilfeldigvis over denne leverandør av tuning av BMW motorer bl.a. Her i linken tilbyr firmaet BSR å øke NM fra 450 til 623. (+ 167 nm) BMW anbefaler max. 500 NM belastning for denne 8 girs Steptronic girkasse denne 525 er utstyrt med.spørsmålet er: Hvorfor tilbyr man dette når BMW ikke anbefaler?BMW 525d tuning kit. Endret April 3, 2018 av Mr. Erling Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. Erling Skrevet April 3, 2018 Forfatter Share Skrevet April 3, 2018 (endret) For infoen skyld legger jeg ved et oversikts skjema. Her er det lett å se at girkassen ikke den samme som en 530d har. Selvv om både 525d og 530d har samme motor: N57D30U0 530d sin girkasse tåler 700nm,, hvis jeg ikke tar feil.Spesifikasjon 525d og 530d f10 Endret April 3, 2018 av Mr. Erling Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet April 3, 2018 Share Skrevet April 3, 2018 Har du funnet ut noe om noen har hatt problemer med kassa på 525d etter tuning? Fattern har tunet sin til 600nm uten at det er noe som helst feil med den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet April 3, 2018 Share Skrevet April 3, 2018 Mulig jeg tar feil, men så vidt jeg har skjønt det, så setter dem momentbegrensning der hvor kassa er sårbar. Mao så får du ikke full pupp i visse gir. Vet alikevel ikke om jeg hadde turt det uten å få en solid forklaring på hvorfor de trygt tuner så høyt. ESS tar ikke ut mer enn 233 hk og 510 nm, men dette er med tuning boks. Vet ikke om det i seg selv setter begrensningen. Mr. Erling reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet April 3, 2018 Share Skrevet April 3, 2018 2 minutter siden, ///M-ini95 skrev: Mulig jeg tar feil, men så vidt jeg har skjønt det, så setter dem momentbegrensning der hvor kassa er sårbar. Mao så får du ikke full pupp i visse gir. Vet alikevel ikke om jeg hadde turt det uten å få en solid forklaring på hvorfor de trygt tuner så høyt. ESS tar ikke ut mer enn 233 hk og 510 nm, men dette er med tuning boks. Vet ikke om det i seg selv setter begrensningen. Enig. Fattern sin er det lite bunndrag, altså ikke noe særlig mer enn org. Men den har en stigende kurve slik at mesteparten blir hentet ut på høyere turtall. 2700-4300 rpm Mr. Erling reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. Erling Skrevet April 3, 2018 Forfatter Share Skrevet April 3, 2018 Kontaktet BSR som svarer : Sitér tuningen og effekten er målt effekt. Hadde girkassen tålt 500nm, så hadde samtlige kundebiler med dette softwaret vært ødelagt Som igjen henviser meg til deres leverandør som har utviklet det aktuelle tuning programmet i topic vedr. mitt spørsmål om Steptronickassa tåler 623 nm. - Litt for lettvint å skylde på en leverandør, mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. Erling Skrevet April 3, 2018 Forfatter Share Skrevet April 3, 2018 48 minutter siden, ahj skrev: Har du funnet ut noe om noen har hatt problemer med kassa på 525d etter tuning? Fattern har tunet sin til 600nm uten at det er noe som helst feil med den. Nei det har jeg ikke. Har ikke hørt om havari pga. tuning. Men i teorien sier BMW noe annet enn det BSR tilbyr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet April 3, 2018 Share Skrevet April 3, 2018 (endret) 33 minutter siden, Mr. Erling skrev: Kontaktet BSR som svarer : Som igjen henviser meg til deres leverandør som har utviklet det aktuelle tuning programmet i topic vedr. mitt spørsmål om Steptronickassa tåler 623 nm. - Litt for lettvint å skylde på en leverandør, mener jeg. Blei småskuffa nå egentlig, da jeg har vurdert BSR selv. Trodde BSR lagde sine egne maps. Endret April 3, 2018 av ///M-ini95 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
macrorain Skrevet April 3, 2018 Share Skrevet April 3, 2018 (endret) Det er vel ZF 8HP45 som sitter i den bilen, så det er riktig at produsenten anbefaler maksimalt 500nm. https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission#List_of_ZF_8HP_variants Det betyr ikke at girkassa faller sammen hvis man tar ut 501nm, men 623nm høres mye ut, og vil nok betraktelig redusere levetiden på girkassen. Når det er sagt er det mange som tuner til 600+nm på denne kassa uten at den har knekt, så den tåler nok endel mer enn den er spesifisert til. Det spørs nok også hvor idiot man kjører. Endret April 3, 2018 av macrorain Mr. Erling reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet April 3, 2018 Share Skrevet April 3, 2018 @macrorain joda den spesifikasjonen på 500nm er vel gitt med en fin sikkerhetsmargin tenker jeg. Men en overskridelse på 20% er jeg nysgjerrig på hvordan de som trimmer konkluderer med at det er safe. Mr. Erling reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet April 3, 2018 Share Skrevet April 3, 2018 Her er en tråd om en som hadde havari på tilsvarende bil/girkasse, feilen her var et planetgear som gikk i oppløsning. Hvis en ser på innleggene til @Clipictrial så er det gjerne kombinasjonen av moment og tung bil som kan bli nådestøtet her. Vekt på bilen er en av faktorene når spec på en girkasse settes. Han jobber for www.rats.no i Østfold. De som driver med tuning bør ha kontroll på girkassene i bilene de lager tuning til ellers hadde jeg gått et annet sted. Jeg er sikker på at f.eks @TRF har kontroll på alle ZF og GM kasser som Bmw bruker og har brukt. ///M-ini95 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet April 3, 2018 Share Skrevet April 3, 2018 På gamle E60 525d'en jeg hadde var den tunet fra ESS med ECUFlash, var vel noe rundt 270hk og 600nm, Kjørte den fra da jeg kjøpte den på 83000km til ca 165000 før det begynte å komme lyder fra torque converter, etter det ble hele girkassa overhalt hos RATS til en prislapp på 60 lapper, så etterpåklok så kommer jeg ikke til å chippe noen bil igjen, med mindre BMW selv approver det. Mr. Erling reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet April 3, 2018 Share Skrevet April 3, 2018 Blir ikke ESS regna som de som virkelig kan BMW og tuning av dem? Virker snålt at ESS skal trimme bilen såpass at kassa får en god reduksjon av holdbarheten. Mr. Erling reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet April 3, 2018 Share Skrevet April 3, 2018 6 minutter siden, ///M-ini95 skrev: Blir ikke ESS regna som de som virkelig kan BMW og tuning av dem? Virker snålt at ESS skal trimme bilen såpass at kassa får en god reduksjon av holdbarheten. De blir regna som det ja etter hva jeg har hørt. Skal sies at jeg kjørte nok den bilen noe hardere enn hva jeg ville gjort med F10en, har blitt noen år eldre i hodet i forhold til da jeg kjøpte den. Mr. Erling reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. Erling Skrevet April 3, 2018 Forfatter Share Skrevet April 3, 2018 (endret) 2 timer siden, ///M-ini95 skrev: Blei småskuffa nå egentlig, da jeg har vurdert BSR selv. Trodde BSR lagde sine egne maps. Her er link til svaret fra BSR Svar fra support BSR Ikke mye velbegrunnet dokumentasjon. Kun en påstand om at Steptronic kassa tåler mye(...) mer enn 500nm! Sitér Den tål mycket mer än 500nm. Vi har inga kunder som har haft några problem med dessa lådor Endret April 3, 2018 av Mr. Erling Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå