Gå til innhold

Tuning av en f10 525d

Mr. Erling
 Share

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, TRF skrev:

For å relatere det til din egen bruk av bilen. Trill av gårde med lett belastning, og la kassa gire (eller tvangsgir selv). Deretter gjør du samme øvelse med full belastning (på samme turtall). Skjer skiftet på samme måte? Nei.

Måten EGS styrer kassa på er ved å styre oljetrykk. Dette utgjør både faktisk trykk, ramper (stigning/senking), og dermed tid. Mer moment så øker EGS platetrykket for eksempel, og har en brattere rampe. Du vil se det samme under "moment reduksjons forespørsel" til ecu under giring, EGS ber DME/DDE redusere moment til "x". Med typisk enkel remap, og alltid med piggyback, så vil du jo produsere levere langt mer moment enn det kassa ber om under girskift. Dette har noe å si for hvor mye slip du induserer.

OK, så da vil det være noe (mer) trykk mens man girer ved høy belastning, som igjen vil føre til.. mer slitasje på plater/clutch da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål, som kan virke 'off topic', men ikke for meg.
Det gjelder oljen i girkassa.
BMW anbefaler å 'flushe' kassa ved 120 tusen km. :oops:

Vet at mange hånler av dette og sier at det skulle holde med å skifte ut oljen.
Spørsmålet er: letter flushingjobben det slik at sensor lettere velger riktig gir? 
Ref. diskusjon om nm- belastning over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mr. Erling skrev:

Et spørsmål, som kan virke 'off topic', men ikke for meg.
Det gjelder oljen i girkassa.
BMW anbefaler å 'flushe' kassa ved 120 tusen km. :oops:

Vet at mange hånler av dette og sier at det skulle holde med å skifte ut oljen.
Spørsmålet er: letter flushingjobben det slik at sensor lettere velger riktig gir? 
Ref. diskusjon om nm- belastning over her.

Har du hørt med RATS? De driver med ZF kasser. De kan si mye hvordan disse kassene fungerer og hva som er best for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forenklet kan man  uttrykke friksjon som: Friksjon = kraft x friksjonskoeffisient.

Jo høyere trykk på lamellene, jo høyere overførbart moment (fordi du får høyere friksjon). Mao, skal du overføre mer moment gjennom det samme arealet, med den samme friksjonskoeffisienten (altså lamellene i girkassa), må du øke kraften du presser materialene sammen med. Dette gjør EGS ved å styre oljetrykket.

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På side 1 i denne tråden har jeg linka til et innlegg hvor samme kasse i samme bil har havari på planetgear P3 som ifølge Thomas fra Rats er en svakhet på disse girkassene.  Han anbefaler også olje og filterskift hver 60.000km på disse kassene. 

Han mener at flushing normalt ikke er nødvendig og at det holder med et ordinært oljeskift. 

Jeg har hakket større kasse, 8hp70 kasse og Automatgearservice i Bergen som jeg bruker sa det samme, 60.000km-80.000km på ny bil og deretter hver 60.000km. Jeg bytta på 76000km og olja var ganske svart og moden for bytte, det samme var olja i fordelingskasse. 

De skulle også opprinnelig bytte 6L olje på min kasse men olja var så svart at de endte opp med å flushe og brukte da 15L.  

Så flush eller ikke flush kommer vel an på hvem du spør og hvor gammel olja er men det viktigste er nok å få bytta olja og ikke minst filteret før det går tett, linjetrykket i kassen som Trf beskriver i innlegget over er avhengig av at oljeflowen ikke blir hindra av dårlig olje eller tett filter, tar du turen til Rats er bilen i trygge hender. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...