Janm Skrevet April 5, 2018 Share Skrevet April 5, 2018 Hei folkens Mange av kameratene mine er veldig bil interesserte og de har flere flotte biler. Mercedes Benz 190 AMG 3.2 liter, 400hk Volvo 240 med mye gromme deler, Ford Sierra Cosworth for å nevne noe. Jeg bruker stort sett alt av penger på Motorcross hobbyen, men har kommet på tanken om å skaffe meg en eldre bil jeg kan ha og ”tukle” med i årene fremmover. En bil jeg kan oppgradere litt etter litt som forhåpentligvis blir fin tilslutt. Min første bil var en 1990 BMW 520 E34. Savner den bilen egentlig. E34 er flotte biler. Jeg har alltid vært en BMW mann så E34 er det jeg ser for meg. En E34 M5 hadde jo vært tøft men har nok ikke penger til det. En ombygd M5 eller, 530, 535, 540 er noe av det jeg er ute etter. En stor tørst bensin motor Hva er lurest å kjøpe med tanke på pris stigning i årene fremmover på bilen? Og hva er lurest å sattse på dersom jeg plutselig fikk et slag og bestemte meg for å montere turbo? Hvilke motorer er populære å montere turbo på? M5 vet jeg er populær. Hva med 525/530/535 og 540? Har funnet en BMW 525 som er bygget om til 535. Har papirer på donor bil og alt annet. Selger sier han har vært i dialog med Biltilsynet og bilen kan vises. Denne er bygd om av en privat person. Er det vanskelig å få registert denne tror dere? Pleier disse å gå igjennom biltilsynet når privat personer bygger om til andre motorer? Beklager for mange spørsmål. Litt vanskelig å velge hva jeg burde gå for. Er endel år siden jeg var i BMW verdenen. Er åpen for alle tips! Legger ved et bilde av min gamle 520 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet April 6, 2018 Share Skrevet April 6, 2018 spør jo om man bare skal cruise rundt eller om man vil ha noe med litt tak i, jeg mener nå at e34 er så tung så alt under 535 er kun vis man vil ha en kul bil å fise rundt i , men en 535 men manuell er da litt givende å tukte vertfall. 540 er jo gromme motorer å såpass sterk å fin at dette er jo en artig bil med automat også, m5 er jo helt klart det beste , men da veldig kostbart igjen. skal du hele tatt vurdere turbo så kan jeg jo si det at da er det 87-88 mod e34 som gjelder, mye lettere å få godkjent med turbo pga avgasskrav osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet April 6, 2018 Share Skrevet April 6, 2018 M50 og M30 er vel de mest populære motorene å bygge turbo på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet April 6, 2018 Share Skrevet April 6, 2018 Angående verdiøkning tror jeg alle gode eksemplarer vil oppleve det i årene som kommer, de med størst motor naturligvis mer enn de med mindre motor hvert fall hvis man skal se til historikk og logikk. Hvis man sammenligner med lillebror e30 så er det ikke enkelt å finne et bra eksemplar av en bil selv som 316 til noe særlig under 50.000,- i dag, mens for en 325 må man antakelig over 100.000,- og spesielle modeller langt over dette igjen. Har vondt for å se at e34 skal ha den samme eksplosive utviklingen men jeg tror samtlige motorvarianter og modeller vil oppleve en liten økning i verdi nå som de begynner å bli veteran. For meg og antakelig en del flere også spiller historikk og tilstand også inn i tillegg til bare motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian 325 Skrevet April 6, 2018 Share Skrevet April 6, 2018 Skal du bygge turbo eller vurderer det,så er jo M50B25 og M30B35 de maskinene som er mest populære til den slags,slik som de sier over her.Hvis ikke du skal opp på S38B36 eller S38B38.Til M50 og M30 finnes det jo endel turbokit å velge i,dessverre er ikke kvaliteten den beste på mange av kitene,men det er mange muligheter og det er mange som har bygget turbo på de maskinene før Kommer jo ann på hva du skal bruke E34en til,skal du stortsett kruse rundt så fungerer jo M50B25 fint.Det er jo en veldig stabil og pålitelig maskin.Men må si meg enig med dem over her at M30B35 og oppover er det som passer E34 best,med tanke på at det er en relativt stor og tung bil osvHar ikke noe erfaring med å bygge om fra 525 til 535,men jeg kan ikke tro at det blir et problem å få det godkjent.Han har jo dialog med biltilsynet,det er jo veldig bra.Papirer fra donorbil er jo også et stort pluss,to meget viktige ting ved ombygging og som gjør prosessen mye lettere. M60B40 (4,0 V8)syns jeg også er en helt rå maskin i E34,den passer bilen så braMasse moment,power og en helt brutal opplevelse og lydHusker så godt da jeg startet opp en E34 540i for første gang for noen år siden,jeg er mest fan av E36 coupe og rekkeseksermotor egentlig, men fyttigrisen for en lyd og gange den E34/V8eren haddeDet oste stor og bøs BMWOg det syns jeg er to ord som beskriver E34 generelt veldig bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind.J Skrevet April 6, 2018 Share Skrevet April 6, 2018 Nå har jo e34 allerede passert e39 i pris og etterspørsel blir neppe mindre med årene. Er jo ikke flust av de på veiene for tiden. Stor motor er jo alltids gøy, men m50b25 har jo nesten 200hk originalt og en gammel 535 har jo ikke så altfor mye mer hk. Så lenge du ikke kjøper en rekke 4 så tror jeg du kan forvente deg en pris stigning m50b20 er jo en skuddsikker motor, med litt trim så har du en billig og artig bil. 2 stk innsug kamaksler, chip, eksos osv gjør den jo til en ganske artig 2 liter! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Janm Skrevet April 6, 2018 Forfatter Share Skrevet April 6, 2018 Takk for så mange svar! Beklager for at jeg ikke noterte ned hva jeg skal bruke bilen til. Det burde jeg jo ha gjort. Planen med bilen er å bruke den som en sommer kruser Har ikke plan om noe banebil eller noe. En pen kruse bil med litt power hadde vært morro. Må si jeg sikler litt på 535 eller 540, men en E34 med M50b25 er ikke uinteressant! Er 535i motoren en holdbar motor ? Kjente feil ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sst079 Skrevet April 7, 2018 Share Skrevet April 7, 2018 Jeg har selv 12 stk. E34 på samvittigheten. Har hatt 520i, 525i, 530i (V8) og 540i. Har vært fornøyd med absolutt alle, men den bilen som har satt mest spor er naturligvis 540i med 6-trinns manuell (og UUC shortshift😍) Jeg byttet denne i en E46 330dT, noe jeg den dag i dag angrer bittert på. En annen ting når det gjelder 540-motoren - den er helt suveren å montere kompressor på! Da får du virkelig guffe, og ikke minst driftssikre hk. Er egentlig bare én ting jeg ikke liker med E34, og det er snekkestyringen. Den blir ALLTID slækk, og det er begrenset hvor mye man kan stramme disse. Kan kanskje bygge om til M5-styring...har ikke den tannstang? Lykke til i jakten! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 8, 2018 Share Skrevet April 8, 2018 Gå etter en bil med M50 motor, skudd sikker motor som tåler masse tuning bare det blir gjort riktig. Men jeg ser også du er opptatt av verdi økning, da ville jeg holdt meg langt unna turbo, ombygde biler og alt annet som ikke er originalt. Det er null problem å oppleve pris stigningen på en E34. Da må den helst ha litt kraftig motor, ha gått lite og være 100 prosent original slik den forlot fabrikk. Biler som er «tuklet» med vil aldri få samme pris stigning.. Øyvind.J reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viggo E34 Skrevet April 9, 2018 Share Skrevet April 9, 2018 (endret) Jeg ville gått for 535 da jeg er veldig glad i m30 motoren, en enkel å grei og overdimensjonert motor. Kjøper du en med automat er den gjerne behandlet litt finere da ikke ungdommen er intrissert fordi det ikke går å hærje på samme måte som manuelle biler. Har selv en 88 535ia som har fått kvasskam og noe lett sugetrim, jeg vil helst la denne gå som automat så langt det går. Eneste du må passe på er at disse gamle automatene ikke liker mye rusing av motor da kassene ikke fristiller oljepump som di nye kassene gjør. Dermed sprenger man tetningene i kassa å mister oljetrykk og da framdrift. Dette er jeg blitt veldig påpasselig på å si ifra om på eu kontroll da jeg har mista ei kasse pga eu kontroll, motor må stoppes og stå i 90 sek før co måling, da er pumpa fristilt ei lita stund. Kjørte lenge med ca 500 whp på 91 mod 535 med kom mls toppakning og eller org motor så det e null problem å få till et oppsett med godkjent turbo på 88mod 535 f.eks, eneste problem er di nye reglene med at turbo ikke kan være rata for mer enn 1.4 ganger godkjenningseffekten. Dette blir da en ganske liten turbo med tanke på motorvolum. M20 motoren er og fin å bygge på men va disse tåler med org innmat har jeg ikke kjennskap till. Skal du ha det godkjent er det enkleste 88 mod da med enten m20 eller m30 motor, kan vel la seg gjøre med en s38 og. Men vet ikke om jeg ville bygget om en m5 på den måten... Endret April 10, 2018 av viggo E34 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå