Gå til innhold

Skifte olje på automat, andre ting mens jeg er i gang?


02dag
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tenkt at etter 240000 km så kunne det være greit å skifte olje på girkassa. Jeg tror det kan være en grunn til at den av og til slipper og er litt "jerky" på første og andre gir.

Men er det andre ting jeg kan gjøre mens jeg allikevel har dette demontert? Jeg tenkte på f.eks å bytte noen av de aktuatorene i mechatronic-delen. Kan disse byttes uten at denne må tas helt av? Vil jo helst ikke ta av disse da jeg ser for meg fjører og små kuler vil sprute utover. Kom gjerne med forslag til andre ting, ventiler e.l.

Tenker også på kostnader, en ny mechatronic-del koster jo fort 15-20000, mens et aktuatorkit koster ca 300 usd. Ei brukt kasse er mulig å få tak i til ca 5000 kroner. Hvis man da kunne bare begrense dette til et par av de 7 aktuatorene det er snakk om så blir det enda billigere.

Hvis mechatronic delen må tas av så er det like greit å skifte alle aktuatorene, men man må vel ha noen pakninger og diverse i tillegg.

 

 

Endret av 02dag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vil tippe du har en modell før 2007?Hadde samme problematikken på min 2004 modell. Med mindre du er dreven mekaniker, så er det bare en ting å gjøre: bestill time hos RATS automatservice. 

Det jeg fant ut var at kostnaden med å fikse litt er så stor at kostnaden med å fikse alt blir bare en liten prisøkning. Det lønner seg å filse alt med en gang. 

Er du maks heldig så er et oljeskift/resetting av kassa nok. Ca 5000kr. Er du maks uheldig er det mechatronik, pakninger, aktuatorer, converter osv. Da er det 30-40.000kr.

Jeg hadde sistnevnte diagnose og endte opp med å selge bilen, da reparasjon nesten ble halvparten av bilens verdi.

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkassa er egentlig helt fin, bilen går som et uvær, men av og til, veldig sjeldent faktisk, mest når det er kaldt i været, i køkjøring, så slipper den litt. Men ja det går an å være heldig og at ny olje ordner opp i problemet. Jeg har allerede resatt kassa. Det er den 2006-modellen som står i signaturen min ja. Har hatt bilen fra 2009. Klarer ikke å kvitte meg med den fordi den går for bra.

Endret av 02dag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om oljenivået er lavt, vil du kunne få slipping grunnet manglende evne til å bygge opp nok trykk i gitte situasjoner. Min slipping gav seg med oljeskift.  Bare et oljeskift kommer på ca 5000 med nytt filter. Solenoidene koster ca 4000, og skifte av mechatronic kommer på 25000-30000 pluss oljeskift på verksted. Du kan jo starte med oljen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke kjøre med slipp da det skader lamellene og de får sprø overflate.   Da holder de dårligere enn de gjorde originalt fordi friksjonen er forandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, johanngj said:

Om oljenivået er lavt, vil du kunne få slipping grunnet manglende evne til å bygge opp nok trykk i gitte situasjoner. Min slipping gav seg med oljeskift.  Bare et oljeskift kommer på ca 5000 med nytt filter. Solenoidene koster ca 4000, og skifte av mechatronic kommer på 25000-30000 pluss oljeskift på verksted. Du kan jo starte med oljen. 

Problemet med å starte med oljen er at hvis det ikke hjelper og man går for å skifte et par aktuatorer så man skifte olje en gang til, selv om man kanskje ikke trenger å skifte filter da og det er jo ganske dyrt har jeg forstått, siden det er integrert i bunnpanna

3 minutes ago, Hpi said:

Du bør ikke kjøre med slipp da det skader lamellene og de får sprø overflate.   Da holder de dårligere enn de gjorde originalt fordi friksjonen er forandra

Jeg skjønner, men dette skjedde to ganger vinteren for tre år siden. Nå i vinter har jeg opplevd det fem-seks ganger. Virker som det har gitt seg nå når det har blitt varmere i været.

Ser forresten flere videoer på youtube som omhandler denne girkassa. Jeg ville ikke prøvd meg på å dele "valve-body" for å legge inn en ny separatorplate. Virker som det er noen små kuleventiler som da kan forsvinne. Men ellers så ser det ut som resten er ganske enkelt. Jeg ville byttet ut

Aktuatorene Her kan man få de enda billigere hvis man går for overhalte, med "lifetime guarantee"

Adapter og de små tube-pakningene

Filter og olje

Det var egentlig dette jeg spurte om i min første post. Har hatt litt lite å gjøre på kontoret i dag så jeg googlet litt. Men man må av med mechatronix-enheten. Kan være lurt å jorde seg da det er selve computeren som visstnok koster 20000. Noe å tenke på hvis man skal oppdatere girkasse med ny software bare for å gjøre det. Hvis den jobben går feil blir det dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel tre ting som er kjente "problemer" på disse kassene. converter, indre trykk lekkasjer og aktuatorene? Billigste er vel å smelle inn brukt girkasse med lav km, men er vel noe koding som må gjøres da.  Men jeg er ingen girkasse tekniker eller koder. send @SweetBMW og @Clipictrial spørsmål om girkasse og koding. Disse er de som kan mest om dette :) personlig ville jeg ikke tatt på meg girkasse arbeid selv, da dyre deler som kan gå tapt om man gjør en liten feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det nå så vil nye deler inkludert  olje og filter komme på 535 Euro pluss moms og frakt, hvis jeg velger å skifte de aktuatorene. Hvis ikke så blir det ca halvparten. Hvis jeg skal ha ei brukt kasse så ligger de på mellom 10 og 20000 kroner hos bil1din.no. Litt mer enn det jeg trodde. På ebay så ligger disse kassene på ca 1300 euro og da er de generaluberholt. Det er vel uansett lurt å bytte filter og olje på ei slik kasse  så da er det 2500-3000 kroner i tillegg man ikke kommer utenom.

hmmmm, vanskelig valg dette....

 

Her er en video hvor han kun skifter pakninger, men mecatronix-enheten må ut: Skifte av pakninger på automatgirkasse

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 02dag skrev:

Slik jeg ser det nå så vil nye deler inkludert  olje og filter komme på 535 Euro pluss moms og frakt, hvis jeg velger å skifte de aktuatorene. Hvis ikke så blir det ca halvparten. Hvis jeg skal ha ei brukt kasse så ligger de på mellom 10 og 20000 kroner hos bil1din.no. Litt mer enn det jeg trodde. På ebay så ligger disse kassene på ca 1300 euro og da er de generaluberholt. Det er vel uansett lurt å bytte filter og olje på ei slik kasse  så da er det 2500-3000 kroner i tillegg man ikke kommer utenom.

hmmmm, vanskelig valg dette....

 

Her er en video hvor han kun skifter pakninger, men mecatronix-enheten må ut: Skifte av pakninger på automatgirkasse

 

 

 

Er ikke sikkert aktuatorene dine er gåene. Hvis det er indre  trykklekkasje eller converter vil dette også skape problemer. Da sitter du plutselig igjen med å ha skiftet aktuatorene uten grunn og må tappe olja nok en gang for å reparere trykkhuset. Ny mechatronic enhet koster vel 40k ca, men rats og oslo automatear reparerer disse. Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt mellom to ting. Enten brukt kasse eller la rats eller andre steder reparere kassa. Billigere å la rats reparere enn å kjøpe ny mechatronic enhet etter hva andre forum medlemer har erfart, men kan ikke si sikkert. Brukt kasse ligger på 10k-15k ca. etter hva jeg kan se. 

Endret av stoltbmwelsker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt olje, filter og diverse pakninger. Kommer ikke før om noen uker. Kjenner at bilen lugger litt når jeg kjører veldig sakte i første gir oppoverbakke. Så det er på tide å få gjort noe. Skal kjøre bilen så lite som mulig frem til jeg får gjort dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

image.png.1bb95aae89ac2218b0d63f41baf9098c.png

Har skiftet olje, filter og pakningene på bildet, samt mechatronic-sleeve. Det gikk fint, selv om jeg hadde hjertet litt i halsen når jeg tok av mechatronic-enheten. Bytte av mechatronic-sleeve var veldig vanskelig da det nesten ikke var plass til å få gammel ut og ny inn, samt litt klundrete å få den i riktig vinkel. Måtte også trykke den inn godt med enden på brekkjernet for å få trykket inn låsen på mechatronic-enheten. Alt det andre var plankekjøring.

Vurderer nå å bytte olje igjen, for å få en større andel med ny olje. Man får byttet ut ca 60% olje ved et slikt skift. Ved neste så får man byttet ut ca 60% igjen som betyr at man vil ha ca 85% ny olje på girkassa etter andre skift. litt usikker på om det da er nødvendig å bytte filter, det vil si hele bunnpanna en gang til.

Girkassa har blitt som ny når det gjelder giring, en vibrajon som kom i 50-60 kmt er blitt borte og en slags tikkelyd som kunne minne om ventilløftertikking er også blitt borte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18.4.2018 at 12.28, 02dag skrev:

Girkassa er egentlig helt fin, bilen går som et uvær, men av og til, veldig sjeldent faktisk, mest når det er kaldt i været, i køkjøring, så slipper den litt. Men ja det går an å være heldig og at ny olje ordner opp i problemet. Jeg har allerede resatt kassa. Det er den 2006-modellen som står i signaturen min ja. Har hatt bilen fra 2009. Klarer ikke å kvitte meg med den fordi den går for bra.

Ikke rør noe om det fungerer er mitt råd. Om en kasse nykker litt i ny og ne kan ha like mye med elektronikk å gjøre som mekanikk. Det er en lang diskusjon på dette i flere tråder men en ZF kasse er av BMW god for lifetime oil og det finnes mange gode eksempler på biler som har gått mange 100000. Min er 22 år gammel og har trilla 89000km, bytter ikke da den fungerer helt fint, nykker noen få ganger men det har ofte med gasspådrag ift hvordan giren er aktuert i det øyeblikket, da girer den litt røffere og det er tilfeldig. ZF angir iht manualen sin på sine kasser 10 år som byttefrekvens, BMW sier lifetime.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, min har gått 240000, og etter at jeg skrev dette så har den nøkkinga i skift til andre gir blitt verre. Dette ble borte med ny olje så jeg angrer ikke på at jeg byttet, men ikke vits i å gjøre noe før man får symptomer. Slik som du beskriver har den egentlig alltid vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med jevnlig skift av filter og olje(det som man får ut ved kun filterbytte) vil ikke det bidra til at kassa holder lenger? 

På E91n ble det utført filterskift med olje for snart 50k siden, jeg tenker jo da å gjøre samme jobb snart :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ahj skrev:

Men med jevnlig skift av filter og olje(det som man får ut ved kun filterbytte) vil ikke det bidra til at kassa holder lenger? 

På E91n ble det utført filterskift med olje for snart 50k siden, jeg tenker jo da å gjøre samme jobb snart :)  

Kommer an på hvem som gjør det, jeg ville vært skeptisk til de som gjør det selv. Lever den i såfall inn til et automatverksted som vet hva de gjør. Det er lettere å bytte oljen enn å peile den rett, aldri turd å begy meg ut på en sånn jobb på grunn av klinisk renhetskrav og at det er litt omfattende å peile oljen helt rett på disse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...