Gå til innhold

Stjernemerkede dekk -- igjen...


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, stiang96 skrev:

Fire like som ikke er stjernemerket..?

Nå er det også snakk om forskjellig bredde på felg foran og bak. Er vel 8.5 og 9 mener jeg.

Felgens bredde/strekk påvirker ikke rulleomkrets, med mindre det er snakk om helt ekstremt (type 225-dekk på 10"-felg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stiang96 said:

Fire like som ikke er stjernemerket..?

Nå er det også snakk om forskjellig bredde på felg foran og bak. Er vel 8.5 og 9 mener jeg.

Samme som @awt sier - det skal ikke ha noen innvirkning på så små breddeforskjeller. Kjører 225/45-18 på alle 4 på vinteren, uten stjernemerking. 8" felg foran og 8,5" felg bak. 420d xdrive. Ingen problemer :)

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme slengen kan det nevnes at det er mer "riktig" med 225 på både 8" og 8,5" enn 225 på 8" og 255 på 8,5" sånn rent strekkmessig (30mm bredere dekk, 12,7mm bredere felg). Samme forhold vil man få på f.eks. F10 med 245 på 8,5" og 275 på 9'".

På min bil er det 8,5" foran og hele 10" bak, altså 1,5"/38,1mm forskjell. Der sliter jeg med fire like dekk. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, synes nå i hvertfall Michelin PS4S* i både 225 på 8" framfelg og 255 på 8,5" bakfelg ser ganske riktig ut, men vet ikke hvordan det hadde sett ut med 255 på 9" bakfelg - hvis jeg får tak i et sett Style 598 felger får vi se det :D . Hadde 255 på 9" på E91'en, og Ultrac Vorti i samme dimensjon på 8,5" felg hadde merkbart rettere sidevegg enn på førstnevnte.

Men når det er sagt; alt dette snakket har jo bakgrunn i å bruke såkalt "staggered setup" på felgene, noe som BMW fra butikk kun leverer med sommerdekk (i hvertfall på normale biler). Alle vinterdekksetupene fra BMW jeg har vært borti har vært lik felgbredde rundt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har målt 4 like dekk fra samme produsent, og har opplevd forskjell på rulleomkrets? 

 

Vurderer nå sterkt å bytte ut bakdekka med 245/40-19, samme som jeg har fremme. 

Er 275/35-19 som står på bak nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kun kjøper nye bakdekk, og beholder fremdekkene ser jeg fort for meg det kan bli forskjell, både med tanke på slitasje, men også forskjellig "batch". Om du kjøper fire nye like dekk kan jeg ikke tenke meg det er forskjell. Isåfall bør det være en enkel reklamasjonssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2020 den 13.15, stiang96 skrev:

Noen som har målt 4 like dekk fra samme produsent, og har opplevd forskjell på rulleomkrets? 

 

Vurderer nå sterkt å bytte ut bakdekka med 245/40-19, samme som jeg har fremme. 

Er 275/35-19 som står på bak nå.

 

Her ser du hva jeg målte dekka til i omkrets.

Dekk Michelin Pilot Sport 4

Foran: 245/40-19, felg: 8 1/2’’ x 19’’, ET44. Målt omkrets 211,9cm.

Bak: 275/35-19, felg: 9J x 19’’, ET33. Målt omkrets 215,3cm.

Det ga lugging i bilen ganske raskt, derfor bestemte jeg meg for å kjøre lik dim foran. I etterkant av det byttet jeg olje på fordelingskasse og girkasse.

En annen fordel med lik dim er at man kan kjøpe hva som helst av dekk uten å tenke på stjernemerking.

Men uansett bør man bytte alle dekk samtidig, det kan fort skille en del på slitte og ny dekk selv om det er samme type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maxmek skrev:

Her ser du hva jeg målte dekka til i omkrets.

Dekk Michelin Pilot Sport 4

Foran: 245/40-19, felg: 8 1/2’’ x 19’’, ET44. Målt omkrets 211,9cm.

Bak: 275/35-19, felg: 9J x 19’’, ET33. Målt omkrets 215,3cm.

Det ga lugging i bilen ganske raskt, derfor bestemte jeg meg for å kjøre lik dim foran. I etterkant av det byttet jeg olje på fordelingskasse og girkasse.

En annen fordel med lik dim er at man kan kjøpe hva som helst av dekk uten å tenke på stjernemerking.

Men uansett bør man bytte alle dekk samtidig, det kan fort skille en del på slitte og ny dekk selv om det er samme type.

skal du kjøre de dimensjonene må du ha stjernemerka dekk, vist ikke må du opp på 285 bak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

skal du kjøre de dimensjonene må du ha stjernemerka dekk, vist ikke må du opp på 285 bak

Men her var bakdekkene målt større enn fremdekkene selvom det i teorien skal være omvendt. 🤨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Ingvaldsen skrev:

åfaan ser det nå ! men uansett stjernemerket som gjelder !

😮

Grunnen til at jeg bestilte de var at forhandler og Michelin oppga at de skulle være stjernemerkede,noe de ikke var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maxmek skrev:

Grunnen til at jeg bestilte de var at forhandler og Michelin oppga at de skulle være stjernemerkede,noe de ikke var.

aiai, da har forhandler gitt deg feil dekk ja... men ja michelin skal ha stjernemerkede dekk til din bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ingvaldsen skrev:

aiai, da har forhandler gitt deg feil dekk ja... men ja michelin skal ha stjernemerkede dekk til din bil

Ja de har det, men kun med runflat etter det jeg har funnet ut. jeg ønsket ikke runflat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maxmek skrev:

Ja de har det, men kun med runflat etter det jeg har funnet ut. jeg ønsket ikke runflat.

åjoda, men du må handle michelin super sport.... forgjengeren til pilotsport 4s. 

https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=WyXcsMWe3tFcIMlY.129.165720697&sowigan=So&Breite=275&Quer=35&Felge=19&kategorie=6&Marke=Michelin&Herst=Michelin&m_s=3&rsmFahrzeugart=ALL&homologation=BMW&Label=E-B-73-2&details=Ordern&typ=R-261882

@Saltkjelen har disse på sin

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...