Gå til innhold

Rense DPF eller sette på downpipe uten DPF


dollar62
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har varselmelding i min BMW 320D Xdrive om at DPF kan være full.. jeg har nå fått opp motorlampa, de feilkodene jeg har fått ut av den er P046C som jeg forstod var EGR relatert, og P14A3 som er DPF?? 

Jeg lurer på generell fakta om disse feilkodene, og om jeg burde kjøpe downpipe uten DPF og chippe bilen... eller om jeg burde sende DPF på rensing eller bytte ut helt.. 

Og hvor jeg eventuelt kan Chippe bilen som best mulig.. også priser på forskjellige deler og jobber..

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også litt på egentlig. Har ikke noe varsel på min, men er vel ikke utenkelig at det skjer før eller siden. Er det greiest å rense DPF eller bytte? Å ut med 20.000 kroner for ny innmat hos merkeforhandler er ikke aktuelt, men ser at man får tak i på eBay til rundt 5000 kroner. Et annet alternativ er å fjerne hele sulamitten og kjøre downpipe, men dette kan vel bli problematisk på EU-kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DPF blir ikke tett uten videre. Bilen har egne systemer som brenner sot/regenerer filteret når mottrykket er for høyt. Som regel er det en annen årsak til hvorfor det er tett. Feilkoder kan også være for dpf, men problemet kan ligge i eks mottrykksensor som ikke fungerer. Å fjerne partikkelfilter gir ikke noen problemer på eu med tanke på utslipp, men hvis kontrolløren ser at det er fjernet, eller åpenbart modifisert som vi kaller det på fagspråket blir det gitt feil for dette.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Walkabout skrev:

Dette lurer jeg også litt på egentlig. Har ikke noe varsel på min, men er vel ikke utenkelig at det skjer før eller siden. Er det greiest å rense DPF eller bytte? Å ut med 20.000 kroner for ny innmat hos merkeforhandler er ikke aktuelt, men ser at man får tak i på eBay til rundt 5000 kroner. Et annet alternativ er å fjerne hele sulamitten og kjøre downpipe, men dette kan vel bli problematisk på EU-kontroll?

Vet det er mye snakk om det med rens av DPF. Jeg har brukt DPF rens som GS selger med stor suksess. Bilen som var test for dette hadde gått 198kkm hvor det var feilmelding på DPF. Etter to flasker med rens, og en lang tur med regnerering var filteret såpass renset at det skulle ha gått 10-20kkm. Så prøv det. 

Jeg har hatt det på E90n min bare for å få fjernet asken som er igjen i filteret, den har så vidt passert 70kkm :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ahj skrev:

Vet det er mye snakk om det med rens av DPF. Jeg har brukt DPF rens som GS selger med stor suksess. Bilen som var test for dette hadde gått 198kkm hvor det var feilmelding på DPF. Etter to flasker med rens, og en lang tur med regnerering var filteret såpass renset at det skulle ha gått 10-20kkm. Så prøv det. 

Jeg har hatt det på E90n min bare for å få fjernet asken som er igjen i filteret, den har så vidt passert 70kkm :) 

Takk for tips! Hva heter det stoffet du kjøpte, har du eventuelt link? Er nok greit å gjøre rent preventivt også, har jo passert 170k nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21.8.2018 at 13.32, stoltbmwelsker skrev:

DPF blir ikke tett uten videre. Bilen har egne systemer som brenner sot/regenerer filteret når mottrykket er for høyt. Som regel er det en annen årsak til hvorfor det er tett. Feilkoder kan også være for dpf, men problemet kan ligge i eks mottrykksensor som ikke fungerer. Å fjerne partikkelfilter gir ikke noen problemer på eu med tanke på utslipp, men hvis kontrolløren ser at det er fjernet, eller åpenbart modifisert som vi kaller det på fagspråket blir det gitt feil for dette.  

Man ser vel ikke Dpf på F1x pga deksler vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Haug523 skrev:

Man ser vel ikke Dpf på F1x pga deksler vel?

Nei :) Men om man som kontrollør ser downpipe uten dpf blir det fort et problem. Husker ikke i hodet men er ikke lett å spotte på f1x uansett. Mange velger å slå ut innmaten slik at det visuelt ser ut som dpf er der fortsatt, men da mister man muligheten for å kunne montere det igjen. Anbefaler ikke uoriginal dpf, heller downpipe da.  

Endret av stoltbmwelsker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21.8.2018 at 20.19, Walkabout skrev:

Takk for tips! Hva heter det stoffet du kjøpte, har du eventuelt link? Er nok greit å gjøre rent preventivt også, har jo passert 170k nå :) 

Her er den jeg har brukt. Preventivt er nok veldig lurt, brukte det på E90n bare for å ha gjort. :) Står at man kun skal bruke en om gangen, men har brukt to samtidig på biler som har hatt problemer med DPF uten noe som helst problem. 

https://www.gsbildeler.no/kjemi-teknisk_spray-rengjoring/motip_dpf_cleaner_500ml_partikkelfilter_rens___3416320

Endret av ahj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ca. den km standen begynte min også å gi feilkoder. 

Prøvde det meste - endte med downpipe. Ville absolutt prøvd en DPF-rens hvor du sprayer direkte inn i filteret først.

Hørte at å fjerne innmat gav uheldig resonans. Nå er den litt grovere i målet, men ingen sjenerende lyd. Den ble tunet samtidig, og jeg er veldig fornøyd med resultatet

Betalte ca 2600 for downpipe og 5700 for installasjon og programmering. Altså mye billigere enn original DPF, og nå har jeg en sprekere bil. Tok en ordentlig runde for å se på hva ulike tuningselskap tilbød, det var innlysende at ingen av dem selv laget mappingene som de solgte. De kjøper maps av kilder de selv stoler på av forskjellige grunner, men det er ikke spesielt transparent for kunden hva forskjellene ligger i.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...