Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine - E34 EU OK - Selges


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Bimmerlorris said:

Herlig arbeid du utfører Morten 😍

Må være gøy å fikse og montere alle disse delene og se at prosjektet tar form. 👍 Deilig å se rene og fine deler bli montert 🥳

Takker

Ja et gøy «puslespill» dette :) som sagt var mye kjøpt nytt, og lå fortsatt i orginal posene med merking på. En liten gjettelek når det gjaldt drivstoffrør, men ser ut til at jeg har fått kontroll der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar det virkelig form her :) godt med ferie og omtrent null planer et par dager, dvs da blir det 7-serie planer.

gikk alt for sakte ei stund å så litt mørkt på fremdriften, men da var det bare å lete opp arbeidslysta, og den kom sigende med fremdriftsplan :)

IMG_5777.thumb.jpeg.bfcd2210d9cb75674c8f90d2d116f8dc.jpeg
Tanken i posisjon til å løftes opp.

IMG_5784.thumb.jpeg.4ab2f41758e4f21ca63453cbba5f4734.jpeg

forsiktig bit for bit med jekk og støtter. Denne er mer eller mindre formstøpt, og må lirkes på plass.

IMG_5783.thumb.jpeg.d7add296f5ca18d1c166c964f57acff2.jpegikke rare klaringa for å få påfyllinga opp her.

IMG_5785.thumb.jpeg.64578e73a22d07c46cf99b47318f6d11.jpeg

Men hakket mere plass her enn på E34, slapp å ta av gangeren for å skru på båndene under tanken.

IMG_5789.thumb.jpeg.79b9b32f1ebdf11222b327c2de3c91a8.jpeg

Nok av slanger som skal på rett plass. Takk for ETK katalogen dom ligger online! Den har vært hjelpsom her!

IMG_5787.thumb.jpeg.f541e88c2f2e0ac3b421e6e4c5c3486e.jpeg

Titt-titt :) kom ut på rett plass og pakning på plass.

 

Så var det fremme i motorrommet. Var trangt bake, men bare bagateller mot dette.

IMG_5794.thumb.jpeg.64813b682b381f8b0f46262d23fd3350.jpeg

Bak et par rør her sitter det 2 slangeklemmer. En for returrøret og en til fordamper. Nesten så jeg måtte hente nabo ungene, for her er det ikke plass til store nevene. Blei noen kutt på fingra for å komme til her, ligger bevis på den synlige klemma :)

IMG_5799.thumb.jpeg.512575bb9dd72bc2ad3e7642bf0af1f0.jpeg

Sist klemma på plass på kullfilteret!

Tilslutt montering av spylertank:

IMG_5800.thumb.jpeg.49687eb0d9d2859f87f67e649fe77740.jpeg
 

Under og bak denne ligger kullfilter og slangeklemmene som blei montert.

Tyske ingeniører har vært dyktige på å få plass til alt sammen med V12’n, ikke mye ledig plass under panseret her.

Neste nå er tilførselsrørene, de skal ligge under førersiden.forhåpentligvis blir det tid i morra.

Må pakke en bil og kjøre flyttelass for student nr 2 i helga. Grei avsluttning på ferien, men betyr saktere fremdrift her og :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt hjelp!

Noen der ute med E32 750 som vet hvordan drivstoff rørene skal ligge?

de under bilen (ikke i underbuksen 😂😂) er ferdig bøyde så gir seg selv, men inn i motorrommet skal dusse 2:

71213740651__77FFB0C9-7007-4542-A341-0076975C9CE0.thumb.jpeg.0df52dc7349b2406031be9973c82c8b0.jpeg

Etter min forståelse kommer de ikke langt nok opp i motorrommet:

IMG_5801.thumb.jpeg.1772f0fa5a0b1718d0e810b297716b1a.jpeg

Ikke finner jeg noe å feste de fast i. Mulig jeg overser en brakett (Etk sier det skal være en et sted, men ikke har jeg braketten eller finner plass til den).

IMG_5802.thumb.jpeg.17a6c656dc7c39fa6934150758fd80f2.jpeg

Ikke mange alternativer å trekke her heller :)

 

Om noen har bilder eller link til info som kan hjelpe hadde jeg vært takknemmelig. Imellom tiden blir det å studere videoene til M539 og E32.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine - Hjelp (side 57)

Jeg vet ikke om dette kan være til noe hjelp. http://www.bimmerboard.com/members/leersmd/SI Replacement of Fuel Pressure Hoses.pdf Jeg byttet de slangene og rørene for noen år siden for en kamerat og husker at de var akkurat på lengden. Eksakt rørdragning husker jeg ikke men det var forferdelig trangt.

Ellers finner du mye informasjon her http://www.e38.org/e32/ til bilen din, det er en gammel side og enkelte av linkene fungerer ikke lenger men det er bare og lete.

Edit, husker også når jeg holdt på at det ble mye enklere og gjøre ting hvis jeg tok bort ekspansjonskaret til frostvæsken.

Edit 2: Du vet at du også skal ha et hydraulikrør bakover, det er til nivådemperne bak. 

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for linker Rune  supert.

Hadde faktisk glemt e38.com.

Får studere på dette og se på det ved neste økt, seinere i August.... nå kaller jobb og da blir det ikke tid til å se på dette med det første.

Riktig, tanken er løs, men burde kansje bare ta den helt ut.

Nivå demperne er fjernet på denne, men har dempere liggende så mulig det kommer på igjen. Mangler bremserør også, og kan ikke si at jeg ser frem til å montere disse :( Så 4 rør til som egt skal ut her.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mortenej skrev:

Riktig, tanken er løs, men burde kansje bare ta den helt ut.

Nivå demperne er fjernet på denne, men har dempere liggende så mulig det kommer på igjen. Mangler bremserør også, og kan ikke si at jeg ser frem til å montere disse :( Så 4 rør til som egt skal ut her.

Jeg lærte en ting da jeg skrudde litt 750 for noen år siden. Skal du gjøre noe i motorrommet så skru ut så mye som mulig så du kommer til. Det er jo en grunn til at det er hurtigkobling på spylervæske tanken. Første gangen jeg byttet tennplugger så bare løsnet jeg tingene og prøvde og dytte de unna. Neste gang brukte jeg først 20 minutter på og demontere tingene helt og jeg brukte kortere tid totalt på jobben på den måten.

Det er nok ikke mange 750 igjen som fortsatt har de originale nivådemperne. Når de begynner å lekke så er kostnaden for nye høyere en verdien på bilen hvis man i hele tatt får tak i.

Også bør du sjekke stavekontrollen din. Vet ikke med deg men jeg pleier ikke å ha bensinrør i underbuksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Rune-K skrev:

 

Også bør du sjekke stavekontrollen din. Vet ikke med deg men jeg pleier ikke å ha bensinrør i underbuksa.

Kjært barn har mange navn Rune, noen kommer og med bøy har jeg lest. 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, Rune-K said:

 

Også bør du sjekke stavekontrollen din. Vet ikke med deg men jeg pleier ikke å ha bensinrør i underbuksa.

Hadde ikke jeg heller sist jeg sjekka… men etter dagens innsatts kan en snart lure…

Blir å demontere mest mulig, men usikker på om det hjelper meg i dette tilfelle, utover ekspansjonstanken. Med tanke på bremserørene hjelper det nok på, men usikker på hva jeg kan/bør ta ut. Får bruke tiden på å studere dette de kommende ukene, så jeg er klar til slutten av august.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke eksakt men mener at for og ta den tennpluggen nærmest der som de rørene kommer opp så var det og ta av: dekselet over vannventilene, hele batteriterminalen og begge de to store runde kontaktene til motorledningsnettet. 

Det er ikke sikkert du trenger og ta så mye men da har du en liten formening om hvor mye som det er greit og få vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jammen vært stille her en mnd nå.

Når jobb og annet kommer i veien, så blir mindre tid hjemme og tid til å skru E32. Gode er at denne stikker ikke av :) så får jeg kose meg når jeg er hjemme og har tid. Må nok legge ny tidslinje på dette og erkjenne at denne ikke kommer ned på 4 hjul i år.

Som du skriver @Rune-K så hjelper det å demontere mest mulig. Nøyde meg med batteriterminal og deksel over vannventilene, samt tok ut ekspansjonstanken.

Blei ulike forsøk på å tre disse rørene i motorrommet, men konklusjonen er klar, de skulle under bremsesylinder, og da gav resten seg selv. Så hjalp det å ikke stramme slangeklemmene før alt var tredd på plass, for rørene må vries inn :)

Fått lagt rørene på plass under bilen og koblet sammen med drivstofffilter. Det betyr at jeg er i mål med drivstoffforsyningen, og det meste er byttet med nytt. Kjennes godt å krysse av dette.

Neste nå blir bakre bremserør, her har jeg fått tak på det til HS, men må bøyes i rett fasong. Det til VS er utgått vare, men ser ut til at jeg muligens kan benytte fra E28 eller E34, dog er de litt lange, men tenker at noen cm skal gå greit.

Kjenner jeg heller vil gå den veien enn å prøve meg på kobberrør og fleser på egenhånd. Slipper bekymring rundt lekasjer i hjemmesnekra flenser, slik jeg hadde på E34'n.

Et billedfattig inlegg, men får ta noen ferdig-bilder når jeg er i garasjen igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ikke mye som skjer med denne om dagen, men idag kom det nye foringer ti ltravers bak. Var vanskelig å skaffe i Norge, men GS bildeler gav et tips om Turner Motorsport(USA). Så ble bestillt for en uke siden og idag lå de i på posten. Et steg nærmere å få sammen denne.

Dog må bremserør opp først:

Et lite rop om hjelp :)

Er klar for å begynne å trekke bremserør på 7-serien, men her har jeg ikke noe å gå etter.

Har noen bilderv eller tegninger på hvordan dette er lagt i hjulhuset foran?

Må bøye selv  her så trenger å få det riktig på første forsøk :)

 

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2023 den 17.25, Mortenej skrev:

Ikke mye som skjer med denne om dagen, men idag kom det nye foringer ti ltravers bak. Var vanskelig å skaffe i Norge, men GS bildeler gav et tips om Turner Motorsport(USA). Så ble bestillt for en uke siden og idag lå de i på posten. Et steg nærmere å få sammen denne.

Dog må bremserør opp først:

Et lite rop om hjelp :)

Er klar for å begynne å trekke bremserør på 7-serien, men her har jeg ikke noe å gå etter.

Har noen bilderv eller tegninger på hvordan dette er lagt i hjulhuset foran?

Må bøye selv  her så trenger å få det riktig på første forsøk :)

 

Er det så stor forskjell mellom E32 og 34 hvordan bremserøra er montert ?

Er det storforingene til traversen du måtte ha ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg kan hjelpe med bilder men tror ikke jeg rekker noe før i slutten av uka. Må også høre med eieren hvordan bilen er lagret, usikker på om det er mulig å komme til og få tatt bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bimmerlorris said:

Er det så stor forskjell mellom E32 og 34 hvordan bremserøra er montert ?

Er det storforingene til traversen du måtte ha ? 

Utgangen i hjulbuen foran er ulik på mine 2, samt at på 520’n har jeg bare et rør bakover og fordeling ved bakakselen.

stor foringer har jeg, dusse er like på E34 og E32, sårhet låbjeg bare bestemme meg om jeg skal ha vanlig eller powerflex (har begge deler liggende helt nye).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine - E34 EU OK - Selges

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...