Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

Da er det gått ei drøy uke siden den kom seg ned på alle 4 :)

Ikke blitt brukt mye, fint lite kjøring i ukedagene, med Hjemmekontor og korona nedstegning.

Men fikk seg en god runde forrige helg. Kjøremessig er dette et løft, men sliter med at den av og til trekker mot høyre. Dette var noe jeg hadde problemer med i fjor også, og gav 17" mye av skylda for.

Fikk tatt en lengre tur i går nå med 16" men kjenner fortsatt på det samme, så neste blir å sette på vinterdekka igjen. Var de som stod på bilen fra jeg henta den og helt frem til skilt kom på. Vet at disse er sære på dekk, så om 15" funker vet vi hvor "feilen" ligger. Mulig en 4hjuld kontroll også vil være på sin plass, her har alt av hjuloppheng vært nede de siste 2 vintrene. 

I tillegg merker jeg at kassa jager litt når jeg kjører aktivt, girer fortsatt fint, men bytter gir litt oftere enn hva jeg har opplevd tidligere. Samtidig liter den med å bygge opp trykk når jeg skal rygge opp bratte bakker, vet ikke om det har noe med oljetrykk å gjøre eller at olja er på "feil" sted med tanke på hellning.

Uansett tenker jeg må få sjekka oljenivået, mulig filteret har tatt opp noe olje.
 

Noen før og etter bilder av bilen med både 17" og 16":

IMG_0540_2.thumb.jpg.3bfe0d1551b40e5d709f861e92256bac.jpg

IMG_1886_2.thumb.JPG.db8c12cbb009e659645cfd44164f14bc.JPG

Og 16"

IMG_0543_2.thumb.jpg.6bfddb06b139686aea35589e14f492c5.jpg

IMG_1896_2.thumb.JPG.e5fb1f01558902433896364ea7589d36.JPGIMG_1895_2.thumb.JPG.55b91ef722e7f1903ee68d9c4aab115e.JPG

Må si at Style 5 også kler denne bilen maks. Klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg liker best, så da er det kjekt å kunne bytte litt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven så fin den ble med litt senk 😍 Jeg klarer ikke å like utseendet på E34 når den er i orginal høyde 🙈 Ang kassa; er det sånn at den "virrer" litt i "løse lufta" før den tar tak mellom drive og revers ? I såfall tenker jeg at det kan være lurt å kjøre den varm og få den opp på bukk igjen og se om det går på noen desiliter ekstra med olje. Det kan jo hende filteret suger opp litt samt at converteren har knabba litt av det som ligger i trauet/panna 😅 Ellers må jeg si den fargen på bilen er knall 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, angrer ikke på senk.
Sa jo at jeg skulle ha denne orginal, og kun evnt retrofit av utstyr en kunne få, men som ikke ble bestillt da den var ny.

Men ser at senk måtte til og 40/10 som jeg endte på er perfekt etter mitt syn. Tydelig at bildesign er litt annerledes idag enn for 30-år siden. Ellers er jo designet på denne smuk!

 

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut med litt senk. Og hjulsettene du har å bytte på er jo helt perfekt til E34. Og det å se sånne E34 langs veien er jo sjeldent nå. Ser her i telemark at det fortsatt noen som blir brukt stadig vekk å jeg snur meg hver gang etter de hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring

På de turene jeg har hatt i våres, kjenner jeg på et spesielt høyt forbruk, har ikke tatt noen seriøs måling ved å fylle tank kjøre og fylle igjen, men legger merke til at det går raskt unna. kjørt drøye 13 mil og svidd av 20+ liter om jeg skal stole på nåla. 

Så et sted å starte er å sjekke pluggene, om den får for mye bensin.

Plukket ut alle 6 i tur og orden:

IMG_1909_2.thumb.JPG.bcf578ac9cbf2e3585db014be547d734.JPGIMG_1910_2.thumb.JPG.2026f54b175a09374fa88eece525c8c4.JPGIMG_1911_2.thumb.JPG.928ed0ca583c3d84a8d1c3db19c61124.JPG

IMG_1913_2.thumb.JPG.03bcc5f42deb077e28e747f745e40cf3.JPGIMG_1915_2.thumb.JPG.c97ee2a4ac1422b34f28f4320f1eac18.JPGIMG_1916_2.thumb.JPG.12b8fb1becf940133003b78864bb585a.JPG

Ingen ekspert på å lese plugger, men etter det jeg forstår så ser pluggene OK ut. Derimot så var det markant med olje i plugghullet rundt 2 og 3 og noe rundt 1 og 4, Betyr nok at jeg har en utfordring med toppdekselpaknig. Så tudelig at det var spor etter olje nedover plugghullet.

spm er om jeg kan/bør kjøre med det slik og heller dytte dette til høsten, eller om jeg bør ta denne pakningen først som sist. Set ikke antydning til olje på utsiden, kun inn mot pluggene.

Men dette svarer ikke på forbruket.... og ja kjører med nok luft i dekka:) Første som fikses når jeg legger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten ser du nevner det mot at den liker av og til og gå mot høyre .

Om du har prøvd de fleste felgsett du har ,ville jeg nok få justert forstilling det kan gjøre underverker.😊

Angående plugger ser de bra ut ,men ville nok byttet pakningene der pga hvis pluggene og områdene der fyller seg med olje kan du og få fjusking og coliene kan bli ødelagt ,en særs lett jobb og bytte disse pakningene på m50ene.

Drivstoff forbruk så tenker jeg nok at det er det reelle du har.

Ofte har jeg sett at det kan hjelpe med en god tur og få faktisk blåst ut dritt og lort av motor .

Jeg sier ikke at du vil få Nissan Leaf forbruk ,for disse liker fuel godt.

Til sammenligning ,fyller jeg 20 L på min e34 ,så er det ikke mer enn jeg har fått startet ,så er det påfyll igjen 😅

Til gjengjeld så får de 20 literene virkelig bein og gå på og Gud bedre .

Veldig glad du la ut bilder av bil ,for her gir du inspirasjon til å begynne på Tdsen nå snart .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Jan.

Tanken var å få tatt 4-hjulskontroll slik at jeg kunne få registrert senkesettet i vognkortet. Så dette blir gjort iløpet vår sommer.

Ja satt å så på bytte av topdekselpakkning og så ikke vanskelig ut. Og som du nevner, kan knekke en coil om dette ikke rettes, så kansje lurt å få tatt det snart.

Og ja, de 20 literne gir mye glede, så får jeg heller kompensere med å fylle strøm på e-Golfen til vinteren ;) for her skal  lyden av M50 nytes. Skal heller ikke legge under en stol at det har vært litt aktiv kjøring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brocaten min (520ia) lå på ca literen på blandet kjøring sommerstid og helt ned på 0,75 på pen langkjøring, så synes det høres ut som den får litt for mye bensin. Kanskje vogn bruker mer enn sedan ? 🤷‍♂️🤔 Men du får fylle tanken og gjøre målingen korrekt 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja tenker jeg må ta en skikkelig måling. Vært litt aktiv kjøring for å test at alt er OK.

Bilen har stått i ro siste ukene. Generelt lite kjøring, med hjemmekontor og korrona restriksjoner er det ikke mye en flytter på seg. Blei en tur på hytta sist helg, men valgte Diesel 6'er da :) kos den og og måtte få strekke på beina. Retur på 17 Mai og tok en god omtur via Otta, Sjåk og Geiranger på vei ned fra Trøndelag. utrolig fint landskap å kjøre rv15. Skikkelig kos å kjøre denne ruta 17.Mai, flotte flaggborger og mye venteran biler ut på veien. Desverre ble jeg alt for oppslukt til at det ble noe sørlig med bilder. men gøy å ende opp i bilkorterse..... savna å kjøre E34 da :):)

IMG_1935_2.png.0999734e982c65c50e950962e3921518.png

Skulle jo hatt E34 i no....

IMG_1940_2.thumb.JPG.7c2dc7b1e02580344415e804fee4817d.JPG

Lå jammen igjen en rest av vinterern her oppe. Faktisk bare 3-4 dager siden veien ble åpnet :) 

AUFO5070_2.thumb.JPG.187c52c9d9142ac9b208a2c389be6baa.JPG

Vakkert :) utsikt ned til Geiranger, og til høyre i bildet Ørnesvingene. Om noen har tenkt å kjøre Trollstigen for å oppleve svingete og fantastikse veier, så må jeg si at Geiranger er vel så inspirrernde.

Mens jeg venter på servicedeler til E34 måtte jeg stelle litt med den :) Har slitt med et panser som har hatt utrolig mye småriper, så fant frem disse 2 kammeratene og poleringsmaskina igår. Har forsåvidt bare erfaring med pollering for hånd fra tidligere, så var spent på om jeg fikk noe bedre resultat med dette. 

IMG_1958_2.thumb.JPG.fe571b4aba8b2cc9184b84332daae361.JPG

Glemte å ta et før bilde, men etter en runde med hver av de ble dette resultatet:

IMG_1956_2.thumb.JPG.769dd807caa261ea00da14833950fcf6.JPGIMG_1955_2.thumb.JPG.3efd2eb603aaecf88a7f17c15a770489.JPG

Ikke helt i mål, fortsatt noen kraftige riper jeg ikke fikk bukt med, får se om jeg tar de nå, eller sier meg fornøyd. Fikk iallefall frem skinnet i lakken. Resten av bilen skal få samme behandling straks, og deretter et lag Fuzzo.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene det ble jo nydelig 😊

Er få biler som slår en blank e34 

Når det kommer til riper har jeg lært at enkelte ting må bare få bli ,da er det ikke så farlig om man får en ekstra liksom .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble fint dette,Morten :) Skal få vaska og polert opp bilen min også, men det får bli når pollensesongen er mildere. Blir å sitte inne endel i desse dager med strålende solskinnsvær🙄

Kjekt med biltur-du får ta E34'en på en ny tur senere vettu og vise frem det nypolerte gliset ditt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...