undef Skrevet Oktober 12, 2018 Share Skrevet Oktober 12, 2018 Hei og velkommen til min tråd der jeg skal ta dere igjennom et prosjekt jeg startet på en søndag klokken 18:00. kort forklart skal jeg konvertere 188 diffen til en 188k som er 14mm ish forskjellig. i skrivende stund er jeg ikke ferdig, gutta hos anleggservice er ikke ferdige. Men jeg tror de koser seg litt med prosjektet. Noen ganger må gutta som kan metall få bidra litt med farlig maskineri. Jeg er beinhard og gir meg ikke før det koster mer enn det smaker. Denne diffen er ikke som alle andre differ, kjøpte den i god tro om at det var «smæk ferdig». dette er ikke tilfellet... søndag: LSD Diffen sitter i utgangspunktet i en e38 730i, den var bestilt til en e36 325i og har 188mm diameter. Den satt godt der jeg henta den ifra, men var ikke noe problem å få ifra. Nå starter jeg å lære. Mandag: Jeg klarte ikke å skjønne hvorfor den ikke gikk lett inn i huset og begynte å maile Quaife gutta på birdsauto som hjalp meg så langt de kunne. tirsdag: jeg fikk tegninger og dimensjoner på hele Quaifen og sendte dimensjonene på Originalen. onsdag: maila frem og tilbake og fikk tips, bilder av lignende jobber og litt prossessen i det. torsdag: jeg måtte ta bilde av problemene og fikk tilslutt ikke mere hjelp. jeg fikk i svar at jeg må slipe vekk kanten sånn at jeg får tilta den ned. denne dagen fikk jeg den inn. satte på kronhjulet når det hadde ligget i kokende vann, stamma til med 100nm i kryssmønster sammen med grønn loctite. Jeg begynner og sette ting sammen og ser at hele diffen sitter alt for mye til den ene siden... nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre, men tar kvelden klokka 24:00. fredag: jeg reiser tidligere hjem fra jobb for å dra innom et mekanisk verksted. de er veldig villig til å hjelpe meg, så jeg forklarer dem problemet og sier jeg ønsker et mellomstykke som jeg har i mellom krona og diffen. Forsettelse følger uglefossen, mr.Wreckless, Runey og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.Wreckless Skrevet Oktober 12, 2018 Share Skrevet Oktober 12, 2018 Kult prosjekt, gøy å se innmat, men jeg tror ikke jeg har like store baller som deg for slike jobber overlater jeg til proffene 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
undef Skrevet Oktober 15, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 15, 2018 Mandag: Jeg var uheldig og dro gjengene til "inn" akslingen på huset. måtte til med gjengesettet til Biltema. Her måtte jeg til med M20 1,5 stigning på både mutter og aksling. Jeg merker at sånne prosjekter gjør at man må kjøpe inn verktøy som redder sjela når man gjør en feil. Litt av kvelden har gått med på å lese litt om hvor mye slingring som er trygt å kjøre med uten at det skal bli for mye lyder. jeg kjøpte et måleur for å ta meg av denne delen her. Hver strek på uret er 0.01mm. BMW spesifiserer alt fra 0.06mm til 0.15mm går greit. Jeg vil også bruke en maling etter det er montert for å se om noe sitter feil eller må justeres på noen måte. Når kronehjulet roterer med våt maling vil jeg kunne se hvor krona og drevet treffer hverandre i tilfelle det går skevt. Forsettelse følger: Diiesel, Runey og fxslin reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
undef Skrevet Oktober 24, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 24, 2018 (endret) Mandag: Jeg har fått mellomstykke. Diffen er klar og nå gjelder det å justere inn sånn at krona holder seg i senter. Jeg fikk tak i messingfolie som er 0.3mm tjukk. Greit å ha siden jeg kan bruke den til å bygge ut med. beste løsning hadde vært en sentreringsring, men å få en som er 0.5mm tjukk er så og si umulig. Jeg stramma til i kryss med 100nm og blå loctite. Det er greit å markere med tusj for å se hva du har tatt. etter jeg var ferdig, var det å sette i Quaifen igjen å se hvodan den sitter. Ikke aller værst, men et stykke unna der den skal være. holdt på til klokka var 12 og måtte gi meg. forsettelse følger: edit; skrivefeil. Endret Oktober 24, 2018 av undef Eirik Viste og Runey reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
undef Skrevet Oktober 25, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 25, 2018 (endret) Onsdag: ny dag og ny hodepine, en helt annen en jeg har hatt tidligere... jeg har ikke lik avstand på lagerene og her må det justeres med både det ene og det andre. vi snakker faktisk om 3,3mm forskjell. Det vil si avstanden mellom tennene på krona er ubrukelig stor. løsninga mi ble å bruke klokka til å måle forskjeller i høyden. nesten 4 mm forskjell som det ene lagere måtte ut. jeg målte original høyde og brukte den som utgangspunkt for quaifen. Jeg la på messingfolie rundt lageret som ble laget til. De er 0.3mm tykke og er greie å bygge ut lageret. DETTE ER IKKE EN OPTIMAL LØSNING!!! her burde det dreies et mellomstykke som gjør dem like høye!!! men funker. Litt av greia nå var å få av lageret, det gjøres enkelt med en som dette; nå orka jeg ikke tanken på å sette inn noe som jeg hadde brukt 40 timer på uten lakkering, så den fikk en velfortjent spray. Da ble klokka 12 igjen og måtte tenke på jobb. forsettelse følger: Endret Oktober 25, 2018 av undef fjerning av unødige bilder og tillegg av tekst Runey og quandt1960 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runey Skrevet Oktober 25, 2018 Share Skrevet Oktober 25, 2018 Herlig prosjekt, følger med videre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
undef Skrevet Oktober 26, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 26, 2018 (endret) Torsdag: lakken var blitt tørr over natta. så jeg måtte sjekke at ting hadde fått litt fett. vell å merke er det en låsering rundt muttern som dere ikke ser. jeg veit ikke om dette er fordi det kan justeres, men tipper på at det er en ganske naturlig årsak bak det. nå var det siste finish. jeg syntes det ble bra, fargen er riktig og ting ser nytt ut!! Så nå må jeg skru ting på plass og gjøre den klar for bilen! Først løfter man på bærebruene sånn at man får mellomakselene inn i diffhuset. Etter det blir det å heise diffen opp og feste mellomakselene. Deretter kan du lure diffen høyt opp sånn at du får festa mellomakselen. Når du har fått den inn, kan det være en fordel å entre boltene/mutterene sånn at huset er på plass og ikke kommer noen vei. deretter er det å feste diffen forran og begge bak. Her må det merkes at man må lage til noe lurt sånn at du kommer til uten å senke hele bakstillinga på den ene siden bakerst. andre siden skal gå veldig lett. jeg sveisa en 15mm «tror jeg» i full fart og bøyde til en mutter sånn at den kom inn der. jeg måtte til med slipern for å få den til å skli inn. så var det å stramme alt sammen sånn at diffen var på plass. jeg hadde ikke så mye mer tid idag, så jeg måtte vente med å få prøve bilen skikkelig😁 Jeg var uheldig med å få ting på plass, så jeg forklarer ting på den litt mer effektive og morsomme måten å gjøre det på: Fortsettelse følger: Endret Oktober 26, 2018 av undef Fjerning og tillegg av bilder samt kjapp rettskrivning Runey, danskiii, mr.Wreckless og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
undef Skrevet Oktober 26, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 26, 2018 Fredag: aiaiaiai.... her gikk det ikke som planen, liten ulelyd når jeg kjører over 20km/t. jeg håpa på et løent lager og lot være å tenke på det, regna egentlig med at det var en innkjøringsfase. til og fra jobb gikk greit og bilen låser på begge hjula!❤️ Kjempe gøy og det er smilegaranti! men, men... jeg tok det litt hardt og skulle de hva det virkelig var godt for, så jeg kjørte opp til en lokal parkering for å teste. den spinner og holder sladden breit. den gir ikke mere fart til et dekk som står på grus. diffen gjør akkurat det den skal. jeg tok en siste snurr helt til den plutselig ikke orket mer. »»nå har det skjedd noe. diffen var varm, full av olje og luktet akkurat sånn dritt som girkasseolje lukter... så skulle jeg til å kjøre igang. det skjedde ikke, så smalt det. »uff... her har det blitt varmt» jeg lot bilen stå litt før diffen ble kaldt igjen, kjørte hjem og fylte på mer olje. olja hadde blitt alt for svart! Så jeg bytta den ut med ny etter jeg fikk lyst på krona for å se etter slittasje gjennom det lille hullet til tappepluggen. her var det litt blankt... dette resulterer til at jeg må gjøre jobben med å ta den ut og justere litt til. jeg skal forklare prosessen og fortelle hva som gikk galt. forsettelse følger. uglefossen og Runey reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
undef Skrevet Oktober 28, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 28, 2018 Søndag: Jeg har demontert atter en gang. jeg har funnet ut av hva som var problemet. heldig vis for meg var det ikke krona som tok den største trøkken😁 begge lagerene var ikke helt gode, det var egentlg der alle metallfragmentene kom fra. veldig mye metall var det... men det går bra, siden jeg har tatt så fort tak i det😁 nå måtte jeg finne høydene på alt sammen fra en bestemt plassering. og i det tilfellet her ville jeg vite hvor høyt alt var eller hadde blitt enten i negativt mål eller positivt. jeg har brukt originalen som refferanse der alle stedene jeg har målt (lagerene og krona) høydeforskjellen var blitt -2,08mm på lagetet og +0,7mm på krona. jeg sjekka om lageret var bra nok med skovelmaling. Lageret hadde blitt slarkete, så jeg skal bruke de originale på quaifen isteden. Håper de er like! så jeg har brukt kvelden på å tenke på hvor jeg skal fjerne metall og hvor jeg skal legge på. det viktigste er at krona kommer i riktig høyde, så kan lagerene heller komme som nr2 siden de faktisk kan byttes ut ved behov. jeg vil påstå at krona er vanskligere å få tak i så den vil jeg bevare. på diffen ser dere en låsering, den er merket med hvor tykk den er i millimeter og er noe jeg kan slipe for å få krona til å synke i millimeter. Så i mitt tilfelle så ser den sånn ut: (Vell og merke skal jeg forskyve dette -0,7mm sånn at krona står ca i 0mm eller refferanseverdien) Hvis jeg tar 0,7mm av denne ringen vil diffen forsvinne mer mot den siden. andre siden må bygges ut. siden den i utgangspunktet er -2,08mm og jeg tar -0,7mm på den andre siden, vil den bli -2,78mm. jeg må bygge på med noe, jeg vet ikke hva som vil fungere, men tipper på at jeg snart kommer til å dreie litt metall. jeg skal ta noen mål av diffen uten lager for å se hva som virkelig skiller seg ut. forsettelse følger: Runey, Amarios og uglefossen reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 29, 2018 Share Skrevet Oktober 29, 2018 Det er svært tidkrevende med differensialer og endel arbeid! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
undef Skrevet Oktober 29, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 29, 2018 4 timer siden, Otis skrev: Det er svært tidkrevende med differensialer og endel arbeid! Jo, og ja🤷♂️ Jeg «skulle bare» og det skal sies at ting, prinsipper og måte å tenke på er det som er gøy😁 kanskje jeg burde vise bilen og få det inn i vognkortet🤷♂️ Jeg har maila svv og har forhørt meg om modifikasjoner, og en hver modifikasjon skal egentlig merkes... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Oktober 31, 2018 Share Skrevet Oktober 31, 2018 (endret) Du må justere på preload lagerene på diffklumpen. Ser ut som det har vert veldig varmt. Kjøp nye lager om du ikke har gjort det så langt. Bør også demontere hele quaife enheten for vask av spon, ellers lever den nok ikke lenge tror jeg. kjøp shimsett isteden for å slipe ene siden. Husk at du justerer både tannklaring og lagerklaring på storehjulet, og justerer du det ene må du gjøre tilsvarende på andre enden for å ikke få slakke eller press/feil klaring. Bør også ha hele lsd uniten i benk og klokke/banke tannhjulet til senter/innafor 0,01mm om du ikke har styrekant. Den messingshimsen på 0,3 ville jeg ikke brukt. Klokk også radielt sidekast på tannhjul i samme slengen. Endret Oktober 31, 2018 av hsd undef reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
undef Skrevet Oktober 31, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 31, 2018 39 minutter siden, hsd skrev: Du må justere på preload lagerene på diffklumpen. Ser ut som det har vert veldig varmt. Kjøp nye lager om du ikke har gjort det så langt. Bør også demontere hele quaife enheten for vask av spon, ellers lever den nok ikke lenge tror jeg. kjøp shimsett isteden for å slipe ene siden. Husk at du justerer både tannklaring og lagerklaring på storehjulet, og justerer du det ene må du gjøre tilsvarende på andre enden for å ikke få slakke eller press/feil klaring. Bør også ha hele lsd uniten i benk og klokke/banke tannhjulet til senter/innafor 0,01mm om du ikke har styrekant. Den messingshimsen på 0,3 ville jeg ikke brukt. Klokk også radielt sidekast på tannhjul i samme slengen. Jeg har tenkt på avstanden mellom lager og krone, det kommer et innlegg om det seinere i kveld, litt om hva som gikk galt, hva jeg har gjort og hva jeg kom fram til. styrekant har jeg ikke på mellomstykket, men krona er sentrert ihvertfall. jeg må ned noen millimeter på ene siden for å treffe med krona og opp på den andre siden for å treffe med lageret. hva mener du med preload på lageret? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Oktober 31, 2018 Share Skrevet Oktober 31, 2018 19 minutes ago, undef said: Jeg har tenkt på avstanden mellom lager og krone, det kommer et innlegg om det seinere i kveld, litt om hva som gikk galt, hva jeg har gjort og hva jeg kom fram til. styrekant har jeg ikke på mellomstykket, men krona er sentrert ihvertfall. jeg må ned noen millimeter på ene siden for å treffe med krona og opp på den andre siden for å treffe med lageret. hva mener du med preload på lageret? På så små lager er det vanlig at man skal ha «negativ» lagerklaring. Det skal normalt være ett lite press på slik man har litt motstand når man roterer. Det heter slepmoment, og måles med egen momentnøkkel. ( ikke «klikk» typen.) På feelingen kjenner man at det er litt seigt, men ikke veldig tungt eller hakkete ved rotasjon. praktiske grunner er flere, men en av de mest kritiske er vell å forhindre slakke så stor at den påvirker andre klaringer/liggeflate på drev. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
undef Skrevet Oktober 31, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 31, 2018 19 minutter siden, hsd skrev: På så små lager er det vanlig at man skal ha «negativ» lagerklaring. Det skal normalt være ett lite press på slik man har litt motstand når man roterer. Det heter slepmoment, og måles med egen momentnøkkel. ( ikke «klikk» typen.) På feelingen kjenner man at det er litt seigt, men ikke veldig tungt eller hakkete ved rotasjon. praktiske grunner er flere, men en av de mest kritiske er vell å forhindre slakke så stor at den påvirker andre klaringer/liggeflate på drev. Stemmer! 0mm eller +0.xx mm klaring gjør at man ikke har motstand. (Ish) jeg tenker mest på diff uten «preload» vil gjøre. en lamell/fjærbelasta vil jo spenne for å ha litt låsing hele tiden. dette er en mekanisk og i lufta spinner den på et hjul mens med bakkekontakt låser den uansett. 75% jeg konsentrerte meg om at krone og spindel lå med 0mm klaring så langt det lo seg gjøre. jeg glemte lagerene som fikk flere milimeter med press mot seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå