Cain Skrevet Oktober 17, 2018 Share Skrevet Oktober 17, 2018 Vet jo at det er viktig å ha rett dimensjon på dekkene når man har firehjulsdrift. Vurderer nye felger og dekk til sommeren og tenker på noe annet enn std.dimensjon. (245-45-18 front og 275-40-18 bak). Spørsmålet er: Om jeg velger å gå opp til 19" så må vel profilen reduseres ytterligere for å få rett rullemotstand? Altså f.eks 19" 40 profil front og 35" bak? Eller har dette ikke noe å si? Undrer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Oktober 17, 2018 Share Skrevet Oktober 17, 2018 Du må ha lik rulleomkrets foran og bak. Det tryggeste er å gå for fire hjul av samme størrelse for xDrive når man beveger seg vekk fra standardoppsett. 8 sider om nettopp dette: Hpi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Oktober 17, 2018 Share Skrevet Oktober 17, 2018 (endret) Jeg kjører 245/45-19 foran og 275/40-19 bak på 7-serie på originale Bmw felger. Disse dimensjonene gir 0% avvik på kalkulator, 2144mm omkrets. Nå skal det sies at jeg kjører Falken dekk, Fk453 foran og FK510 bak. Men det er ikke sikkert andre merker matcher, skal du være sikker må du frem med målebåndet 👍 Endret Oktober 17, 2018 av Hpi Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Oktober 18, 2018 Share Skrevet Oktober 18, 2018 Du kan legge inn dimensjoner på willtheyfit.com og prøve deg fram til noe med avvik på under 1% 235/40r19 og 275/35r19 gir 0.67% avvik, med fordel bakhjulene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 18, 2018 Share Skrevet Oktober 18, 2018 Selve dimensjonen har sånn sett ikke noe å si for xDrive-systemet, men grunnet lover og regler (samt fysisk plass og utseende) bør man holde seg til hjul som har ca. like stor rulleomkrets. Altså det er riktig at man må gå ned på profil når man går opp på diameter. Det som derimot er viktig for xDrive-systemet er som nevnt at rulleomkrets foran og bak er tilnærmet lik. ...husk også at standarddekkene er stjernemerket. Kjøper du ikke-stjernemerkede dekk i samme dimensjon som bilen kan bli levert med kan du få problemer. @Evopower Det er en forskjell som er litt i største laget. Da vil 245/40-19 og 285/35-19 være et bedre valg (0,5% forskjell), men selv det hadde jeg vært litt småskeptisk til. I tillegg må man ta høyde for at dette er teoretiske tall, og forskjellen i praksis kan være både verre og bedre. Marius2002, uglefossen og cityhopper reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogee1 Skrevet Oktober 18, 2018 Share Skrevet Oktober 18, 2018 Hvis det er F10, så er vel original dimensjon på 19-tommere 245/40-19 og 275/35-19? Hvis trådstarter ønsker bredere dekk bak er det vel bare å kjøpe stjernemerkede dekk i disse dimensjonene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 18, 2018 Share Skrevet Oktober 18, 2018 Utover at utvalget ofte er noe mindre, så er det definitivt veien å gå ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cain Skrevet Oktober 20, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 20, 2018 Hei. Takk for alle svar. Jeg får ikke varsler på dette så derfor treg å svare. Stjernemerkede dekk hva vil det si? Dekk som går til 300 kmt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cain Skrevet Oktober 20, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 20, 2018 På 18.10.2018 den 0.42, Marius2002 skrev: Du må ha lik rulleomkrets foran og bak. Det tryggeste er å gå for fire hjul av samme størrelse for xDrive når man beveger seg vekk fra standardoppsett. 8 sider om nettopp dette: På 18.10.2018 den 0.42, Marius2002 skrev: Du må ha lik rulleomkrets foran og bak. Det tryggeste er å gå for fire hjul av samme størrelse for xDrive når man beveger seg vekk fra standardoppsett. 8 sider om nettopp dette: Takk. Dette var interessant lesning Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Oktober 20, 2018 Share Skrevet Oktober 20, 2018 Stjernemerkede dekk er dekk som er godkjent og testet av BMW selv. Som det skal komme klart fram i tråden jeg linket til mener jeg. Hvis ikke står det litt her https://www.bmw.no/no/topics/offers-and-services/vehicle-service-parts/wheels-tyres.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 20, 2018 Share Skrevet Oktober 20, 2018 Det som står på BMW sine nettsider er igrunn bare svada. 😛 Hadde vært mye bedre hadde de skrevet hvorfor man egentlig bør velge stjernemerkede dekk. Da er jeg sikker på flere hadde valgt det også. 41 minutter siden, Cain skrev: Hei. Takk for alle svar. Jeg får ikke varsler på dette så derfor treg å svare. Stjernemerkede dekk hva vil det si? Dekk som går til 300 kmt? Stjernemerkede dekk gjør at rulleomkrets fortsatt er lik når man kjører med forskjellig bredde foran og bak. Som nevnt er 245/40-19 og 275/45-19 korrekt dimensjon for din bil (og det de blir levert med på 19" fra fabrikk). Disse dimensjonene gir en forskjell i rulleomkrets på ca 0,5% i «vanlig» versjon, mens de i stjernemerket versjon (som BMW leverer bilene med) har 0% forskjell. Dette for å ikke skade fordelingskassen. Det er kun BMW som benytter stjernemerkede dekk, men andre produsenter har tilsvarende merkinger for dekk de benytter. uglefossen og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cain Skrevet Oktober 20, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 20, 2018 6 minutter siden, Marius2002 skrev: Stjernemerkede dekk er dekk som er godkjent og testet av BMW selv. Som det skal komme klart fram i tråden jeg linket til mener jeg. Hvis ikke står det litt her https://www.bmw.no/no/topics/offers-and-services/vehicle-service-parts/wheels-tyres.html Takk for info. Nå står det fire nankang dekk i originaldimensjonen på bilen, disse er utslitt og skal byttes til sommeren. Har ikke sett om de er stjernemerket, men har ikke merket noe galt med bilen i dette året jeg har kjørt med de. Bilen er veldig behagelig å kjøre med vinterdekkene, som er i stddimensjon og samme dimensjon på alle fire hjul. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cain Skrevet Oktober 20, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 20, 2018 1 minutt siden, awt skrev: Det som står på BMW sine nettsider er igrunn bare svada. 😛 Hadde vært mye bedre hadde de skrevet hvorfor man egentlig bør velge stjernemerkede dekk. Da er jeg sikker på flere hadde valgt det også. Stjernemerkede dekk gjør at rulleomkrets fortsatt er lik når man kjører med forskjellig bredde foran og bak. Som nevnt er 245/40-19 og 275/45-19 korrekt dimensjon for din bil (og det de blir levert med på 19" fra fabrikk). Disse dimensjonene gir en forskjell i rulleomkrets på ca 0,5% i «vanlig» versjon, mens de i stjernemerket versjon (som BMW leverer bilene med) har 0% forskjell. Dette for å ikke skade fordelingskassen. Det er kun BMW som benytter stjernemerkede dekk, men andre produsenter har tilsvarende merkinger for dekk de benytter. Ok. I vognkortet på min bil står det 245-45-18 front og 275-40-18 bak som standard. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 20, 2018 Share Skrevet Oktober 20, 2018 Dimensjonen du har «matcher» naturlig (0,07% forskjell), og bør være problemfri. Skal du opp i dimensjon bør du derimot tenkte på de tingene som er nevnt. Cain og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Oktober 20, 2018 Share Skrevet Oktober 20, 2018 @awt svada er det jo ikke, men klart de burde oppgitt det reelle. Jeg tenker vi i bunn og grunn er enige Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå