Gå til innhold

E46 320d 150hk bytte til 330d turbo.


fretit
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg ønsker å dytte mer hester inn i min 08.2002mod e46 320d Facelift (150hk). Den er chippet til 190hk og har pipercross luft filter, Egr delete og swirlflap delete. Mangen har fortalt meg at hvis jeg hiver på en turbo og dyser fra en 330d (204hk) skal jeg fint klare å dra ut over 300hk, men har også hørt at 270hk  er max grensen for hva m47tud20 motoren tåler før ting går galt. Noen som hvet mer om dette? Finner veldig lite på nettet og jeg hvet at mangen snakker for høyt om ting de egentlig ikke hvet så mye om så håper på svar fra noen som hvet mer eller som har erfaring med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør helt rett i å være skeptisk til dette, folk som påstår at det bare er til å hive noe under panseret har etter min erfaring ikke peiling på hva de prater om og har ihvertfall ikke gjort dette selv. 

300hk er også garantert tatt helt ut av det blå. Bare tull og fri fantasi. 

Hvis du ser her så er maks effektuttak som Trf opererer med 245hk på denne motoren, da med modifiserte dyser og turbo. At han stopper der er det nok gode grunner til.  

http://quickfix.no/tuning-bmw/steg/

Husk at dette skal mappes også, store turboer på små motorer er ikke kult hvis du skal vinne en lyskryssduell, mannen i gata ønsker ikke å vente flere sekunder på ladetrykk :)  Det kan du gjøre om du driver med traktorpulling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hpi skrev:

 

Husk at dette skal mappes også, store turboer på små motorer er ikke kult hvis du skal vinne en lyskryssduell, mannen i gata ønsker ikke å vente flere sekunder på ladetrykk :)  Det kan du gjøre om du driver med traktorpulling. 

Launch control.... 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 8.11.2018 den 12.11, Hpi skrev:

Du gjør helt rett i å være skeptisk til dette, folk som påstår at det bare er til å hive noe under panseret har etter min erfaring ikke peiling på hva de prater om og har ihvertfall ikke gjort dette selv. 

300hk er også garantert tatt helt ut av det blå. Bare tull og fri fantasi. 

Hvis du ser her så er maks effektuttak som Trf opererer med 245hk på denne motoren, da med modifiserte dyser og turbo. At han stopper der er det nok gode grunner til.  

http://quickfix.no/tuning-bmw/steg/

Husk at dette skal mappes også, store turboer på små motorer er ikke kult hvis du skal vinne en lyskryssduell, mannen i gata ønsker ikke å vente flere sekunder på ladetrykk :)  Det kan du gjøre om du driver med traktorpulling. 

Har hørt dette fra flere med masse erfaring innen trim, men gjerne ikke med direkte erfaring akuratt i bytte fra 320d turbo til 330d turbo, men der sann noenlunde trygge kilder, Jeg er ikke i tvil om at motoren kan produsere over 300hk, men jeg er langt i fra noe rik mann og ett turbo eller motor haveri har jeg ikke råd til, men samtidig er jeg absolutt interesert i å gjøre bilen raskere. motorbytte har jeg ikke kapasitet, kunskap eller verktøy til å ta på meg, men ett turbo bytte og noen dyser skal jeg alltids få til. Jeg ønsker å presse så mye hester utav motoren som mulig utenat deler i motoren eller andre steder begynner å fly veggimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt en E39 530D som jeg trimma til 350HK med steg 4 fra TRF..  Dette er en 3 liter med 6 sylindre. 

På diesel så kommer effekten hovedsakelig fra antall mg diesel du sprøyter inn i motor. Diesel brenner nesten uansett hvor lite luft du tilfører.  

Det er for øvrig 2 problemer med å tilføre for lite luft, det ene er mye svart røyk, dette er jo bare estetisk men likevel ikke ønskelig for de fleste, det andre og for så vidt  ekte problemet er eksostemp. Eksostemp blir høyere jo feitere blanding du har, altså stikk motsatt av en bensinmotor som du tar livet av med for mager blanding.

Så hvordan løser du det når blandingen er for feit? Jo du tilfører mer luft, for å få til dette må du ha en større turbo. En større turbo pusher mer luft og kan kjøre på høyere trykk enn en liten turbo. Så hva er minuset med en større turbo? Jo den trenger mer eksos for å spole på fullt og i tillegg er den tregere å spole enn den du har originalt.  Så frem til du har fått opp trykket på turbo så har du underskudd av luft og dermed stiger eksostemp veldig fort mens du venter på spoolup.

Jeg hadde selv en rask dyr EGT måler i eksosmanifold for å ha kontroll på nettopp dette, jeg hadde limit på 1000 grader, da slapp jeg gassen. Går du høyere enn dette begynner det å bli fare for å ødelegge både turbo og ventiler

Så poenget mitt er at alt må balanseres for å virke og være holdbart. Du ønsker å ta ut like mye effekt på 4 sylindre og 2 liter volum som TRF opererer med på en 3 liter med 6 sylindre.

Personlig tror jeg ikke at dette er mulig, i hvert fall ikke å få det holdbart eller spesielt kjørbart. Jeg tror at et av problemene dine blir å bli kvitt varmen i sylindrene.  

Men kudos for å prøve, siden du har kontakt med flere med masse erfaring med trim så bør vel noen av disse kunne hjelpe deg. Å bytte turbo og dyser er ganske enkelt rent mekanisk. 

Lykke til med prosjektet.  Post tilbake her hvordan det går, får du det til er det jo strålende. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, fretit skrev:

Har hørt dette fra flere med masse erfaring innen trim, men gjerne ikke med direkte erfaring akuratt i bytte fra 320d turbo til 330d turbo

Så...hva slags erfaring da? Det er kun TRF Performance som har produkter i "TRF Steg 4 / 4.5" kategorien (av et visst omfang) i Norge (og utenfor for den saks skyld). Det er veldig enkelt å si at "dette er enkelt" "dette får vi til". Det er bare ikke så enkelt å gjøre det (på riktig måte).

14 timer siden, fretit skrev:

Jeg er ikke i tvil om at motoren kan produsere over 300hk, men jeg er langt i fra noe rik mann og ett turbo eller motor haveri har jeg ikke råd til,

Hva er det som gjør deg sikker på dette? Youtube film av dyno kjøring?

Fra m47n2 tar vi ut 245hk på Steg 4 og ca 265hk på Steg 4.5. Dette tilsvarer BMW Motorsport (!). Å ta ut en slik effekt, på riktig måte, er langt dyrere enn en original 30d turbo og en brukt m47n motor.

330d 204hk turbo gir ikke 300hk (på riktig måte) i en 330d motor en gang :S

Ellers tar @Hpi opp flere viktige elementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusentakk for svar. Var ikke meningen å frustrere noen 😂 Som sakgt er eg ikke i tvil om at det fint går ann å hente denslags hester, men jeg spurte her fordi jeg ikke var sikker på om dette kunne gjøres uten å gjøre bilen ustabil. Dette er en bil jeg er ufattelig glad i så jeg setter stor pris på advarslene og nøyer meg med de ca 200hestene jeg har og fokuserer heller på andre oppgraderinger 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...